Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Acht je onderzoek naar "genezing van de dood" wenselijk / nuttelijk / noodzakelijk?
Ja, liefst zo snel mogelijk. 8 34,78%
Ja, al steekt het mij niet mocht ik er niets aan hebben. 2 8,70%
Neen, ik vind het onzin. 6 26,09%
Neen, ik heb daar ideologische / morele bezwaren tegen. 4 17,39%
Iets anders / ik weet het niet / ik geef er niet om. 3 13,04%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2007, 22:11   #61
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Waar heb jij die glazen bol ook weer gekocht?
Wil je nu zeggen dat je niet gelooft dat er ooit glazen bollen zullen bestaan? Als ik ooit iemand nodig heb voor een researchproject, zal jij de laatste zijn waar ik aan denk. * (= willekeurig scheldwoord)

...

Klinkt arrogant, is het ook.

[/spiegel voor Heftruck-houdende-modus]

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 7 oktober 2007 om 22:12.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 22:12   #62
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Waarzienerij, pfff. Das iets voor linkse beatniks.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 22:16   #63
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het is maar wat je negatieve impact noemt. Mag ik nu eindelijk weten wat je in je glazen bol hebt gezien?

Blijkbaar ben jij zo iemand die het welzijn van een bol plasma boven het eigen voortbestaan stelt. Al eens bij nagedacht dat je er toch niets aan hebt dat de aarde bestaat of niet wanneer jij dood bent? Argumenteren dat je zoiets doet voor je kinderen of voor een goed geweten of iets dergerlijks is evenwel onzinnig, je bent er toch niet meer om die gebeurtenissen te ervaren.

Ik kan maar concluderen dat je meer geeft om het "gezond" voortbestaan, wat dat ook moge betekenen, van een planeet waarvan er miljarden zijn dan om je eigen leven, waarvan er maar 1 is.

Wat een grootheidswaanzin trouwens, te denken dat "de mensheid" in staat is natuur te vernietigen.

Sorry maar hier ben ik even niet goed van ... de alinea daaronder helpt mijn bloeddruk ook niet bepaald omlaag. Waarop die afsluiter in godsnaam mag slaan is voor mij ook zeer raadselachtig.

Al eens even nagedacht over waar men allemaal heen kan met dié redenering??

En jij wou kinderen?

...
Oud 7 oktober 2007, 22:19   #64
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Je gaat er van uit dat er de facto nadelen zijn. Knap hoor.
Oud 7 oktober 2007, 22:19   #65
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Maar het is natuurlijk de vraag of de menselijke geest het aankan om 1000 jaren te leven.

Vele 90-, 95-jarigen zijn bereid om te sterven, vaak kijken ze er naar uit.

Je kan je dan de vraag stellen, veroudert de menselijke geest samen met het lichaam, of staat dat er los van? Indien het dat eerste is is er geen enkel probleem.
Eén der ouderdomsziektes waar men tegenwoordig de grootste last mee heeft, is de Alzheimer, een degenererende geestesziekte, waarbij men stilaan het geheugen verliest. Duizend jaren als halvegare rondlopen zie ik niet zitten.Maar als ze zo een ziektes kunnen genezen, en het verouderingsprocessus vertragen, al was het maar dat je 100 of 150 jaar word in goede lichamelijke en geestelijke conditie, waarom niet?
Natuurlijk gaat iedereen hier niet van profiteren, als daar technieken voor bestaan, gaan ze die niet gratis uitdelen.Als je vandaag door een team dokters gevolgd word, die alles goed in de ogen houden, word je ook wel een stukje ouder, en blijf je gezonder tot op een zekere leeftijd, als pakweg de eerste de beste landloper.Maar die dokters moet je betalen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 22:19   #66
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Wil je nu zeggen dat je niet gelooft dat er ooit glazen bollen zullen bestaan? Als ik ooit iemand nodig heb voor een researchproject, zal jij de laatste zijn waar ik aan denk. * (= willekeurig scheldwoord)

...

Klinkt arrogant, is het ook.

[/spiegel voor Heftruck-houdende-modus]
Leuk bedacht. Edoch die glazen bollen waren een metafoor.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 22:22   #67
Heftruck

Standaard

Citaat:

Sorry maar hier ben ik even niet goed van ... de alinea daaronder helpt mijn bloeddruk ook niet bepaald omlaag. Waarop die afsluiter in godsnaam mag slaan is voor mij ook zeer raadselachtig.

Al eens even nagedacht over waar men allemaal heen kan met dié redenering??

En jij wou kinderen?

...
Schokt de waarheid je?

En ik ben inderdaad van mening dat "de mens" niet in staat is "de natuur" te vernietigen. Ik stel dat empirisch van in Tsjernobyl en theoretisch door te stellen dat het mij ongelooflijk moeilijk (naar het onmogelijke toe) lijkt dat "de mens" natuurwetten gaat breken.
Oud 7 oktober 2007, 22:24   #68
Groentje-18

Standaard

Die ooit moest natuurlijk nooit zijn.

En natuurlijk had ik dat niet door, ik ben namelijk te dom om dat te begrijpen.
Goddank zijn er nog slimmeriken zoals jij Heftruck...

Ik hou me erbuiten voor ik ongelukken bega.
Oud 7 oktober 2007, 22:24   #69
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is fantastisch hoe jullie allemaal zulke dingen op voorhand weten.

Gelukkig hoef ik geen van jullie aan te nemen in een researchproject waarbij dromen en creatief zijn een must is. Gelukkig is het steeds een ongeloofelijk kleine groep mensen geweest die gigantische vooruitgang boekten en onze leefwereld hebben veranderd. Gelukkig zijn mensen zoals de gebroeders Wright nooit gestopt met dromen. Gelukkig gaven zij hun dromen vleugels, letterlijk én figuurlijk.

Net alsof we zonder vliegtuigen niet zouden kunnen leven...Goed leven zelfs.
Oud 7 oktober 2007, 22:25   #70
Heftruck

Standaard

Citaat:
En wat bewijs je? De menselijke populatie is toegenomen. Productie, het handelswezen, technische kennis, begrip over onze omgeving, etc zijn ook toegenomen.

Een herkansing is je gegund.
Oud 7 oktober 2007, 22:26   #71
Heftruck

Standaard

Citaat:
Die ooit moest natuurlijk nooit zijn.

En natuurlijk had ik dat niet door, ik ben namelijk te dom om dat te begrijpen.
Goddank zijn er nog slimmeriken zoals jij Heftruck...

Ik hou me erbuiten voor ik ongelukken bega.
Ik stel mijn argumenten arrogant op. En dan? Leer er mee leven.

Jammer dat je de discussie al staakt.
Oud 7 oktober 2007, 22:28   #72
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
[/u]
Net alsof we zonder vliegtuigen niet zouden kunnen leven...Goed leven zelfs.
Ik merk dat jij ook zo geweldigd begiftigd bent met een opmerkelijke vaardigheid inzake metaforen.
Oud 7 oktober 2007, 22:29   #73
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Die zekerheid heb ik dus niet. Maar het is wel leuk om ervan uit te gaan.

Inderdaad.

Opnieuw inderdaad. Plus ik kan me moeilijk voorstellen dat men zoiets voor het grote publiek te grabbel zal gooien ... plus het roept een heel aantal ethische vragen op. Wat doe je bv. met gevangenen? Ze ook het middel geven om ze 1000 jaar te kunnen laten leiden ipv pakweg 50? Of ze het niet geven en dat zien als straf? ...
Ik ben te weinig optimistisch over het 'menselijke gezond verstand' om erin te kunnen geloven dat zoiets goed zal gaan ...
Iemand die de mogelijkheid heeft 1000 jaren te leven tot de doodstraf veroordelen heeft toch meer impact als een bvb 50 jarige man tot de dood veroordelen, stellende dat hij een levensverwachting van 80 jaar heeft: zijn beste jaren heeft hij immers al gehad.Daarentegen, als je pas 50 bent, en je hebt nog 950 jaar tegoed, als ze die gaan afpakken, moet dat hard aankomen!
Oud 7 oktober 2007, 22:31   #74
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Laten we dan maar allemaal euthanasie plegen op de gezegende leeftijd van 30. Want dat is jouw "logica".
U eerst.
Oud 7 oktober 2007, 22:39   #75
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Ik zou het niet willen, eeuwig leven. Dat zou ook betekenen dat ik eeuwig moet werken om in mijn onderhoud te voorzien. Na verloop van tijd zou ik me dood gaan vervelen, maar het bovendien ook helemaal beu worden om op deze planeet te wonen.
Ik vind 80 a 90 jaar erg mooi. Ben wat dat betreft ook niet bang om te sterven, ik heb er alleen nog niet zo'n behoefte aan.
Oud 7 oktober 2007, 22:43   #76
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Ik zou het niet willen, eeuwig leven. Dat zou ook betekenen dat ik eeuwig moet werken om in mijn onderhoud te voorzien. Na verloop van tijd zou ik me dood gaan vervelen, maar het bovendien ook helemaal beu worden om op deze planeet te wonen.
Ik vind 80 a 90 jaar erg mooi. Ben wat dat betreft ook niet bang om te sterven, ik heb er alleen nog niet zo'n behoefte aan.
Voor een informatie -en ervaringsverslaafd persoon als ik volstaat dat lang niet. Dan liever eeuwig leven. Ik hou niet van eindigheid. Een mens kan zoveel doen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 7 oktober 2007 om 22:43.
Oud 7 oktober 2007, 22:55   #77
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een informatie -en ervaringsverslaafd persoon als ik volstaat dat lang niet. Dan liever eeuwig leven. Ik hou niet van eindigheid. Een mens kan zoveel doen.
Als je denkt gelukkig te kunnen zijn met het eeuwige leven dan gun ik het je.
Oud 7 oktober 2007, 23:09   #78
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Eeuwig leven?

Dan moet men wel nog eens eventjes een manier vinden om de tweede wet van de thermodynamica te omzeilen. Ik wens je veel geluk daarmee.
Oud 7 oktober 2007, 23:19   #79
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al eens bij nagedacht dat je er toch niets aan hebt dat de aarde bestaat of niet wanneer jij dood bent?
Da's falsifieerbaar. Ik zou het risico niet willen nemen.

De toestand waarin je eigen leven zich nu bevindt is trouwens even 'uniek' als de toestand waarin de aarde zich momenteel bevindt.

Trouwens, heftruck: alles goed met je? Je fulmineert de laatste tijd nog een stuk krachtiger (niet per se op een goede manier)

Laatst gewijzigd door netslet : 7 oktober 2007 om 23:28.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2007, 23:21   #80
Groentje-18

Standaard

Citaat:
En wat bewijs je? De menselijke populatie is toegenomen. Productie, het handelswezen, technische kennis, begrip over onze omgeving, etc zijn ook toegenomen.

Een herkansing is je gegund.
Ik vind je niet arrogant eigenlijk.

Maar bon, je hebt gelijk. Stoppen met discussiëren helpt ons ook niet verder.
Ik zal mijn mening nuanceren:
Hoe de kaarten er momenteel bijliggen, dus maw als er niets verandert behalve onze gemiddelde leeftijd, hou ik het niet voor mogelijk en niet wenselijk omwille van de beperking in natuurlijke bronnen.

Factoren als mars en andere planeten bevolken, de aarde eventueel wat vergroten, verkleinen afhankelijk van onze wens, natuurlijke bronnen bijcreëren door ..., laat ik hierbij dus voor alle duidelijkheid buiten beschouwing want inderdaad, tegen de tijd dat we dat middel gevonden hebben of tegen dat de 1000 jaar om zijn.

Voor de rest vind ik het idee op zich nog altijd leuk en persoonlijk zou ik er zelfs niet op tegen hebben, zolang het gaat om een verlening van de actieve leeftijdsfase.

De mens kan de natuur jammeregnoeg wel vernietigenl. Zelfs volledig. Het is geen rustgevende gedachte maar er bestaan nu al explosieven die krachtig genoeg zijn om de aarde in zijn geheel tot stof en as te doen herleiden. Maar zo ver gaan is niet nodig: als je even naar buiten kijkt zie je al genoeg. Waar je zit was wellicht ooit een bos. Denk verder bv. aan het kappen van het regenwoud, het vervuilen van water, het verstoren van ecologische kringlopen, in de toekomst mss dmw genetische manipulatie, ... Dat noem ik vernietigen.

Citaat:
Schokt de waarheid me?
...
Deze kwestie ligt me zo nauw aan het hart dat ik hier moeilijk rustig tegen argumenteren en ik wil je dus al op voorhand waarschuwen voor verwarrende / hysterische replieken, maar bon:
Toevallig ben ik blij hier op aarde te mogen zijn en heb ik de bedoeling om hier ook werkelijk iets in positieve zin te veranderen, zodat mijn verblijf enig nut heeft gehad. Niet alleen voor mij, maar ook voor anderen.
Als ik dat doel verwezenlijk, zal ik rustiger kunnen sterven dan wanneer daar niet in zal slagen. Vanzefsprekend ben ik daar ook niet in geslaagd wanneer �*lles na mijn overgang van leven naar dood ophoudt te bestaant.
Bovendien zie ik niet in waarom ik het zo erg zou moeten vinden dat dat niet zo is. Ik heb mezelf nooit zo belangrijk gevonden dat ik het erg vind dat de aarde en alles wat daarop leeft nog zal verdergaan... Die weerklank lijk ik bij jou wel te bespeuren. We zijn hier dankzij de aarde en al zijn leven erop, niet ondanks...
Bovendien kan je met jouw gedachten veel kanten op. De piloten die de vliegtuigen ramden in het WTC dachten allicht hetzelfde... wat kon hun de dood en het lijden van alle families, vrienden en kenissen van die duizenden mensen schelen, zij zouden zelf toch het leven laten bij de actie en dit niet meer meemaken.
God, als ik sterf, laat het dan alsjeblieft doorgaan, en zo positief mogelijk. Liefst positiever dan de tijd die ik heb doorgemaakt. Ik wil daar niet mee zeggen dat ik de tijd die ik (hopelijk nog zal doormaken/doormaak) negatief is. Maar er is meestal in de geschiedenis langs evolutie ook revolutie, waardoor dingen positief veranderen, omdat mensen leren uit ervaring. Ik hoop dat dat ook geldt voor mijn nazaten en ik zal daar niet de minste afgunst tegenover voelen. Ik zal trouwens toch nooit te weten komen welkee mogelijkheden zij allemaal hebben.

Tot zover mijn existentieel gezwam.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 7 oktober 2007 om 23:32.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be