![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Je klinkt als een Vlaamse Gaai.
![]()
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 15 oktober 2007 om 20:25. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen. Pootjes uittrekken is een vorm van puur sadisme. Net als die dierkes rondjes laten draaien op de kermis. Levenslang in een kooitje opsluiten en gevoederd worden. HVT kan op z'n minst nog rekenen op wat aandacht of begeleiding.
|
|
|
|
|
|
#63 | |
|
|
Citaat:
Wel, beste Desiderius, het is niet allemaal één pot nat. Er is natuurlijk een essentieel verschil tussen zoogdieren en insecten om maar één voorbeeldje te noemen. Centraal staan vragen zoals is er een vorm van bewustzijn? Is er een vermogen tot het voelen van pijn? Zijn er gedragingen die wijzen op het bestaan van stress? Enzovoort. Dat heeft dus niets met esthetiek te maken, maar alles met ethiek. Waarom denk je trouwens dat er voor de mens andere zaken gelden als voor andere dieren? Of ben jij zo iemand die gelooft in de dualiteit mens-dier? Wat testen voor cosmetica betreft: die zijn totaal overbodig. Op welk dier dan ook. En nog steeds blijft het wachten op één argument waarom dieren gebruikt zouden mogen worden voor vermaak, terwijl er voldoende indicaties zijn dat het welzijn van die dieren daardoor in het gedrang komt... |
|
|
|
|
|
|
#64 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En wat die grote divide tussen mens en dier betreft. Ik heb het er wel moeilijk mee om het continuüm te zien, ja... Omdat er weldegelijk essentiële verschillen bestaan. Jij mag 'meneer chimpansee' je verre oom noemen, maar noem de banaan die op je bordje ligt dan ook je iets verdere tante, want je deelt daar ook ruim 55% van je genetisch materiaal mee. Het enige wat je kan stellen met enige mate van zekerheid is dat we dezelfde bouwstenen hebben... Dus mens-chimp-shrimp-banana 't is maar een kwestie van hoe je het bekijkt. En dan de 'dieren voor het vermaak': moet ik m'n honden vrijlaten? Moet m'n buur z'n Koi in de vaart uitzetten? Moet m'n tante haar katten de laan uitsturen? Allemaal gezelschapsdieren zonder veel meer... Waarom zou die hond zich wél gelukkig voelen en die olifant in de circusring niet? (nota bene: een olifant is een lastdier, net zoals een paard of een os) Waarom zou tante Miep's karthuizer zich koosjer voelen en een andere grote poes niet? Het komt mij allemaal nogal gekunsteld over. Aaibaarheidsfactor incluis. En vooral zwaar filosofisch allemaal. Het zal de olifant, de pony, de tijger etc... een rotzorg wezen. ... wat niet wil zeggen dat je die dieren ook goed moet verzorgen, dat spreek voor zich. Doorgaans valt het zelfs zeer eenvoudig vast te stellen of een dier mismeesterd wordt. Maar voor Gaia is d�*t dan weer van geen tel. Dat er geen dierproeven nodig zijn in de cosmetica- of pharma-industrie... d�*t mag jij nu eens haarfijn uitleggen zie...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 oktober 2007 om 00:48. |
|
|
|
|
|
|
#65 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik pleit voor wilde beesten in de cirque. |
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#67 | |
|
Minister
|
Citaat:
Neen , ik denk dat we paardrijden zowieso moeten afschaffen, want dat is ook niet meer van deze tijd. Ieder kan toch met auto/fiets/moto rijden? Die arme paarden zoooo afbeulen..... [/sarcasme] arme gaaaaaaiiaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (geeuw) Als er hier van die gaia dinges rondlopen tijdens de stampede bvb., dan lachen ze hier nog eens mee. http://calgarystampede.com/ Weet je wel, met die paarden en stieren, die cowboys van hun rug proberen te wippen, en die worden daar dan nog speciaal voor gekweekt!!! En de wagon races.... En de barrel races... (heel mooi, vooral door de cowgirls, die op die paarden racen en... en... en.....
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
Minister
|
Citaat:
[sarcasme] Want dat beestig afmaken van dieren voor een geloof, kan je toch niet gaan bekritiseren zeker. De paardjes: DAT is pas dieren doen afzien [/sarcasme]
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
|
|
|
|
|
#69 | |||||
|
|
Citaat:
We weten veel meer dan jij schijnt te denken, beste Desiderius. Een vis voelt wel degelijk pijn van een haak in zijn bek. Daarvoor heb ik Gaia niet nodig hoor. Dat is gewoon wetenschappelijk aangetoond. En onder meer daarom mag er wat mij betreft ook een onmiddellijk verbod komen op de idiote hobby sportvissen. Citaat:
Citaat:
En ga eens naar de dierentuin of naar het circus (en dan heb ik het niet over de voorstelling, maar over de dieren in hun kooi). Je zal al verdomd moeite moeten doen om een dier te vinden waar geen neurotisch gedrag (stereotiep gedrag) bij geobserveerd kan worden. En ga dan eens dieren bekijken in de natuur. Daar zal je al verdomd moeite moeten doen om een neurotisch dier te vinden. Wel grappig dat je het wil afdoen als als filosofische nonsens, want je zit met één probleempje. De wetenschap steunt die bekommernissen wel, maar jouw relativerende praat niet. Citaat:
Citaat:
Maar omdat je toch over de pharma-industrie begint: ook daar worden er nog steeds veel te veel dierproeven gedaan. Waarschijnlijk zullen dierproeven nog wel een tijd nodig zijn. Maar die moeten beperkt worden tot een strikt minimum, wat nu alles behalve het geval is. Laatst gewijzigd door Edina : 16 oktober 2007 om 09:55. |
|||||
|
|
|
|
|
#70 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Gaia heeft zich niet te moeien met de rechten van anderen.
|
|
|
|
|
#71 |
|
Burgemeester
|
juist.gedwongen rondjes lopen lijkt mij niet het beste voor die dieren.het welzijn van het dier moet op de eerste plaats komen,en daar horen rondjes lopen niet toe bij.
|
|
|
#72 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
De discussie tussen Desiderius en Edina is interessant, maar tot dusver nogal beperkt: er zijn immers verschillende soorten pijn (fysieke, psychologische), en verschillende manieren om met pijn om te gaan (leren uit fouten uit het verleden, inschatten van risico's, etc.).
Een redelijk goede tekst vind je hier: http://www.wellcome.ac.uk/en/pain/mi.../culture2.html Persoonlijk vind ik het zeer moeilijk in te schatten in hoeverre wij dieren mogen pijn doen. Per slot van rekening is pijn een natuurlijk iets, en is het in vele gevallen zeker gerechtvaardigd (bvb. om aan vlees/vis te raken zul je dieren moeten pijn doen). Ik ben het ook niet 100% eens met Edina dat pijn doen omwille van vermaak per definitie niet kan, of zou moeten verboden worden, bvb. in het geval van sportvissen. Zie ook : http://www.ephilosopher.com/article678.html
|
|
|
#73 | |
|
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 16 oktober 2007 om 14:29. |
|
|
|
|
|
|
#74 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#75 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#76 | ||||||
|
Minister-President
|
Citaat:
En wat dat 'veel weten' betreft, Edinaatje... We hebben vandaag vooral véél meer theorieën en modellen dan vroeger, d�*t klopt ja. Maar het psychische trauma dat een vis ervaart wanneer ie een haak door de bovenlip krijgt, d�*t mag je nog eens fijntjes uitmeten... Ditmaal zonder een halve encyclopedie veronderstellingen. Citaat:
Zoals ik al opmerkte: veel, zéér veel getheoretiseer volgens het credo 'wie het hardst roept, heeft gelijk' Sommigen trappen daar inderdaad in. De link tussen wetenschap en ethica zou ik ook niet al te strak maken, als ik jou was... want dat wil nog wel eens leiden tot andere 'inconvenient truths'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wie hangt hier de simplist uit? Leg me geen woorden in de mond, Edina. Anders kan je net zo lief tegen jezelf wat zitten zeiken. Citaat:
|
|
|
|
#77 |
|
Banneling
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
|
Ik merk racisme op in deze draad en in de jachtseizoendraad.
Zo spreekt men over Eigen gans en eik eerst, en wilt men de allochtone (en reeds geintegreerde) ganzen afschieten. Hier discrimineert men op basis van het al dan niet hebben van een cerebraal cortex. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Banneling
Locatie: Antwerpen/Gent Ideologie: Stokslagen en waterkanonnen
|
|
|
|
|
|
|
#79 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Overigens ga je compleet voorbij aan een essentieel principe in de wetenschap: het is niet omdat je het bestaan van iets (in casu dat pijn hetzelfde aanvoelt voor andere zoogdieren) niet kan bewijzen dat het er daarom niet is. Dat is pas het geval wanneer je kan bewijzen dat het er niet is. |
||
|
|
|
|
|
#80 |
|
Banneling
|
Zeg eens wat jij liever zou hebben: je ganse leven veilig opgesloten zitten of je ganse leven onveilig in vrijheid doorbrengen?
|
|
|
|