![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn collaborateurs die actief Joden aangaven zelf "slachtoffer"? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
7 | 16,28% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
20 | 46,51% |
WTF?? Dat zoiets nog maar gesuggereerd kan worden is te gek voor woorden |
![]() ![]() ![]() |
16 | 37,21% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() Ja dat is zo. Natuurlijk zijn ze verkeerd. Sorry, ik dacht dat u het had over de geschiedenis van de jodenster.
Laatst gewijzigd door system : 1 november 2007 om 12:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Misschien willen we wel terug naar de middeleeuwen ![]() Hm, lijfeigene : ik dacht dat het juist wou zeggen dat het lijf aan de heer behoorde. Waar jij op doelt waren eerder de horigen dacht ik. Maar ik kan fout zijn natuurlijk.
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be . Laatst gewijzigd door Eddy B : 1 november 2007 om 13:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Europees Commissaris
|
![]() Hij heeft de top van de SA opgeruimd en die eigenlijk aan de kant gezet. Dat was ook de voorwaarde voor de steun van de Wehrmacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vond ik wel jammer. Het strasserisme zou een geheel andere wending aan de geschiedenis hebben gegeven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goe, 't was begrijpelijk vanuit de Wehrmacht want Röhm wou het leger eigenlijk vervangen door de SA (met hem aan 't hoofd natuurlijk). Dat ook Himmler en nog een aantal bonzo's dat niet zagen zitten kwam natuurlijk helemaal mooi uit. Nu, het is een beetje het onvermijdelijke lot van een pure anti-beweging, die de SA eigenlijk was: ofwel ga je mee in de orde - en dan verdwijn je in de grijze (of bruine) massa, ofwel wordt je kort gezet als oncontroleerbaar. En als ik sommige mensen hier lees, kan ik alleen maar beslissen dat er niks, maar dan ook niks, verandert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sommige collaborateurs waren inderdaad 'slachtoffer', van hun eigen grenzeloze goedgelovigheid, naïeviteit of gewoon domheid.
De meeste collaborateurs, evenwel, waren doortrapte bandieten. Wie een ander aangeeft, heeft een duidelijke keuze gemaakt. Iederéén kan doen 'alsof zijn neus bloedt', en sommige mensen hebben het talent en de goede smaak 'in rook op te gaan' wanneer ze dreigen terecht te komen in een situatie waar hun eigen waardigheid op het spel staat. Helaas zijn er ook altijd idioten en/of schoften die uitgerekend in dat soort situatie staan te trappelen om door 'de meester' opgemerkt te worden, in de hoop op een schouderklopje of een kus van de juf en een bank vooruit. Ik mag hopen dat ze voor de rest van hun miserabel leven door nachtmerries over en ingebeeld hoongelach vanwege hùn, èchte, slachtoffers worden achtervolgd. Laatst gewijzigd door djimi : 1 november 2007 om 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Röhm was een echte revolutionair. Hitler veel minder. Hitler was eigenlijk een persoon die Göbbels (toen hij nog aan de kant van Strasser stond) 'een kleine bourgeois' noemde. Laatst gewijzigd door system : 1 november 2007 om 17:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
|
![]() Citaat:
Mijn grootvader langs de andere kant was een wijze man, en die koos ervoor om met zijn hele gezin van 8 kinderen naar een boerderij in Frankrijk te vluchten en daar de oorlog uit te zitten. Toen die laatste nog leefde zei hij altijd tegen zijn kleinkinderen (mij dus): als er ooit nog nen oorlog uitbreekt dan moet ge vluchten naar Ijsland of Groenland. Ze zullen u laf en zwak noemen, maar het leven is belangrijker dan die kleine categorieën. Bij ons is het dilemma dus altijd geweest: actief verzet plegen, of afstand houden en van het strijdgewoel wegvluchten?
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
|
![]() Citaat:
In Antwerpen zijn 65% van de Joden verdwenen door verklikking, collaboratie en razzias. In Luik, Charleroi en Namen lag dat tussen slechts 30 en 45%. Lees Gewillig België, en ge ziet dat Antwerpen veel actiever was in de collaboratie en het verklikken.
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) en 3) Ik blijf principieel tegenstander van de doodstraf, zelfs - of liever, in elk geval - voor het soort misdaad waarvan hier sprake. Ik vind de doodstraf te mild. Ik ga voor veroordelingen tot levenslange herstelarbeid, op alle vlakken (economisch, sociaal, psychologisch, moreel, ...). Bij onterechte veroordelingen kan schadevergoeding betaald worden, en kan de tot dan toe aan de dood ontsnapte alsnog met steun van de gemeenschap aan de rest van zijn leven beginnen. Laatst gewijzigd door djimi : 1 november 2007 om 18:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
aantal terechtstellingen na de oorlog : 242, bestaande uit 105 Vlamingen, 132 Walen en 5 buitenlanders. Bij de Vlamingen waren er verschillende kampbeulen (Breendonk) bij. Op bewezen verklikking stond de doodstraf. Ook ging het niet uitsluitend over Joden, er werden ook verschillende verzetsmensen verklikt. Er zullen wel verklikkers door de mazen geglipt zijn, maar dat gold zowel voor Vlaanderen, Brussel als Wallonië, want er werd ook anoniem verklikt. Indien jouw bewering over de Antwerpse Joden klopt, is het zo dat de Walen relatief meer verzetslui verklikten. Interpreteer mijn woorden niet verkeerd, verklikking is één van de laagste misdaden die een mens kan begaan. Maar je moet toch een beetje objectief trachten te blijven, nietwaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik ben daar ook tegen, en de doodstraf was in België al afgeschaft voor de oorlog. Maar de wetgever heeft ze terug ingesteld voor misdaden tegen de menselijkheid tijdens de oorlog. Uitzonderlijke toestanden vergen uitzonderlijke maatregelen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Nee, mijn vader heeft een paar jaar moeten onderduiken tussen 42 en 45: hij had een jood helpen ontsnappen.
Mijn schoonvader werd in 1942 opgepakt en voor 3 jaar in een kamp gestoken. En de jouwe? Laatst gewijzigd door filosoof : 1 november 2007 om 21:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() ik dacht dat ze die (S.A.)allemaal van kant gemaakt hadden...Men leert alle dagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() mijn vader was een klein kind in de oorlog.Hij heeft mij eens verteld dat hij van zijn moeder een heel veel ruzie kreeg een dag dat hij van een duitse soldaat een stuk sjokola aanvaard had. Zij haatte nazi's want die hadden haar man opgesloten.
|
![]() |
![]() |