Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2007, 20:07   #61
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De jeugd zou beter eens wat vaker zelf voor zijn eten instaan, inclusief slachten van een kip of konijn of villen van een vis of versnijden van een varken.
Puur natuur.

Hoe moeten ze het anders leren?
Er is een verschil tussen vrijwillig iets doen en gedwongen worden.

De reacties laten hier enkel zien dat er hier een boel betweters zijn en weinig die het werkelijk zelf gezien hebben.

Het was walgelijk. Dit ging echt om plat entertainment, spectakel om de kijkcijfers op te krikken en niet zelfvoorziend zijn.

Kinderen die met tranen in hun ogen een kip moeten slachten en daarbij nog afgeblaft worden. Dat is onmenselijk en aanzetten tot geweld.
Oud 5 november 2007, 20:12   #62
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Er is een verschil tussen vrijwillig iets doen en gedwongen worden.

De reacties laten hier enkel zien dat er hier een boel betweters zijn en weinig die het werkelijk zelf gezien hebben.

Het was walgelijk. Dit ging echt om plat entertainment, spectakel om de kijkcijfers op te krikken en niet zelfvoorziend zijn.

Kinderen die met tranen in hun ogen een kip moeten slachten en daarbij nog afgeblaft worden. Dat is onmenselijk en aanzetten tot geweld.
Dat is nu éénmaal het concept van het programma. Als je dat niet begrijpt, dan snap je het concept van het programma niet, easy as that. Het programma heet niet "de jeugd van tegenwoordig in hun huidige school", het is het terugzetten van de jeugd van tegenwoordig in de setting van de jaren 50. Toen mocht er nog geschreeuwd worden, en kroop de jeugd tenminste niet ineen als een slappe schotelvod.

Maar je hebt de mond vol over zij die het niet eens gezien hebben: er was amper iets walgelijk te zien, buiten dan een dode kip met stuiptrekkingen. Guess what, dat doen die beesten nu eenmaal. Veel spektakelwaarde was daar niet aan; dan kan je die bevallingsprogramma's van een tijd terug een grotere spektakelwaarde toedichten. Me dunkt heb je zelf dus ook niet al te nauw gekeken, en zag je vooral wat je zelf wou zien.

Veel van het huidige gemekker over dat programma, is dan ook niet meer dan het gejank van wat enkelingen, die het niet kunnen aanzien dat er meer zit achter dat stuk verpakt vlees in de winkel...

Laatst gewijzigd door Sfax : 5 november 2007 om 20:14.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 20:22   #63
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat is nu éénmaal het concept van het programma. Als je dat niet begrijpt, dan snap je het concept van het programma niet, easy as that. Het programma heet niet "de jeugd van tegenwoordig in hun huidige school", het is het terugzetten van de jeugd van tegenwoordig in de setting van de jaren 50. Toen mocht er nog geschreeuwd worden, en kroop de jeugd tenminste niet ineen als een slappe schotelvod.

Maar je hebt de mond vol over zij die het niet eens gezien hebben: er was amper iets walgelijk te zien, buiten dan een dode kip met stuiptrekkingen. Guess what, dat doen die beesten nu eenmaal. Veel spektakelwaarde was daar niet aan; dan kan je die bevallingsprogramma's van een tijd terug een grotere spektakelwaarde toedichten. Me dunkt heb je zelf dus ook niet al te nauw gekeken, en zag je vooral wat je zelf wou zien.

Veel van het huidige gemekker over dat programma, is dan ook niet meer dan het gejank van wat enkelingen, die het niet kunnen aanzien dat er meer zit achter dat stuk verpakt vlees in de winkel...
Ieder zijn ding. Dat programma was gewoon walgelijk. Mensen afbrullen past gewoon niet.

Wat vlees betreft: dat krijg ik al jaar en dag niet meer door mijn keel en ik denk dat als meer mensen eerlijk zouden zijn met zichzelf, er veel minder vlees gegeten wordt.

Tegenwoordig zijn er alternatieven genoeg en mensen mogen niet gedwongen worden om vlees te eten. In de jaren 50 wisten de mensen misschien niet beter, maar tegenwoordig is het in mijn ogen hypocriet om dierenleed enkel uit eigen belang te verdedigen.
Oud 5 november 2007, 20:33   #64
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ieder zijn ding. Dat programma was gewoon walgelijk. Mensen afbrullen past gewoon niet.
Nu misschien niet meer, toen wel. Het programma gaat over toen, dus daar hoort het wel; easy as that.
Dat weet je op voorhand als je kijkt; als je daar ook niet tegen kan, dan doe je het jezelf enkel aan hoor...

Citaat:
Wat vlees betreft: dat krijg ik al jaar en dag niet meer door mijn keel en ik denk dat als meer mensen eerlijk zouden zijn met zichzelf, er veel minder vlees gegeten wordt.
Ook daar wist je op voorhand dat dit ging gebeuren; de reclame en de voorfilmpjes waren duidelijk genoeg. Doe je opnieuw jezelf aan dus.

Verder is het fijn voor jou dat jij geen vlees eet, anderen doen dat wel en om dat te doen moet een dier geslacht worden. De kippen die je daar zag zijn dé perfecte biokippen. Die hebben altijd mooi rond kunnen scharrelen, hebben altijd plaats gehad, en worden inderdaad op "artisanale wijze" geslacht. Daar kan je toch moeilijk iets tegen hebben?
Ik denk dat de boer die zijn kippen zo houdt en slacht, zijn beestjes harder respecteert dan de boer met de batterijkippen...

Citaat:
Tegenwoordig zijn er alternatieven genoeg en mensen mogen niet gedwongen worden om vlees te eten. In de jaren 50 wisten de mensen misschien niet beter, maar tegenwoordig is het in mijn ogen hypocriet om dierenleed enkel uit eigen belang te verdedigen.
Mensen hebben nog steeds een eigen keuze. Het mag jouw keuze zijn geen vlees te eten, het is anderen hun keuze dat wel te doen. Het is net hypocriet om daar heel schreeuwerig te gaan doen over dierenleed. Vlees eten veriest nu éénmaal dat het dier gesmacht wordt. Als je dan toch moet kiezen, heb je liever dat mensen het vlees van dergelijke biokip eten, of het vlees van een batterijkip?
Oud 5 november 2007, 20:39   #65
Boadicea

Standaard

Ik hoop dat mensen hun hart volgen en enkel vlees eten van dieren die een lang en gelukkig leven hebben geleid.

Zo zou bv lam en kalf in mijn ogen ook eens onder de loep mogen genomen worden.

Batterijkippen vind ik helemaal niet kunnen en gelukkig beginnen steeds meer mensen het in te zien.

Hopelijk snapt men in de toekomst dat men door vlees te eten, een ander levend wezen met en zeker bewustzijn het leven heeft afgepakt. Men zou daar eens grondig over moeten nadenken.

Dieren zijn helaas weer het slachtoffer van onze overconsumptiemaatschappij en ik vind dat het aantal slachtingen sowieso al naar beneden moet. Veel dieren sterven enkel om te rotten, omdat slachthuizen hun quota willen halen.

Als er dan toch geslacht wordt: laat het dan snel en pijnloos zijn en niet wat daar op die boerderij gebeurd is.
Oud 5 november 2007, 20:41   #66
Boadicea

Standaard

In ieder geval: als onze voorouder zo zijn opgevoed, dan snap ik waarom ze twee wereldoorlogen veroorzaakt hebben.
Oud 5 november 2007, 20:46   #67
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat mensen hun hart volgen en enkel vlees eten van dieren die een lang en gelukkig leven hebben geleid.

Batterijkippen vind ik helemaal niet kunnen en gelukkig beginnen steeds meer mensen het in te zien.

Hopelijk snapt men in de toekomst dat men door vlees te eten, een ander levend wezen met en zeker bewustzijn het leven heeft afgepakt. Men zou daar eens grondig over moeten nadenken.

Dieren zijn helaas weer het slachtoffer van onze overconsumptiemaatschappij en ik vind dat het aantal slachtingen sowieso al naar beneden moet. Veel dieren sterven enkel om te rotten, omdat slachthuizen hun quota willen halen.

Als er dan toch geslacht wordt: laat het dan snel en pijnloos zijn en niet wat daar op die boerderij gebeurd is.
Misschien moeten we dan de jongeren opnieuw leren hoe ze beesten moeten slachten. Dan kunnen ze zelf hun eten laten huppelen in hunnen hof. En dan hoeven er niet zoveel beesten in erbarmelijke omstandigheden leven om vervolgens in een vrachtwagen gepusht te worden voor een leuke lange-afstandsrit.
Ah maar dan kan niet want dan worden ze allemaal moordenaars.
Oud 5 november 2007, 21:30   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Moesten mensen gelijk vroeger toen ik nog jong was zelf hun kippetje en konijntje slachten, er zouden veel minder dieren nodeloos afgemaakt worden.
Vroeger was dat de normaalste zaak van de wereld. Maar inderdaad snel. Of het pijnloos was dat durf ik niet zeggen.
In elk geval het was om op te eten.

Ieder kind zag dat van zijn vader.
Oud 5 november 2007, 21:32   #69
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In ieder geval: als onze voorouder zo zijn opgevoed, dan snap ik waarom ze twee wereldoorlogen veroorzaakt hebben.
Ja maar stel u voor dat het oorlog wordt en je hebt geen winkels?
Wie het dan niet doet valt zelf dood van de honger.
Oud 5 november 2007, 21:42   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus men vindt het maar normaal.
Vanzelfsprekend. Mensen doen het al van zolang er mensen bestaan (en daarvoor ook al). Het is pas de allerlaatste tien jaartjes van de menselijke geschiedenis dat een aantal hypercorrecte, overgetechnolgiseerde mensjes op een klein schiereiland van het Euraziatisch continent daar ohlala over doen.

Citaat:
Wel, ik hoop uit de grond van mijn hart dat GAIA dit gaat aanklagen, zoals ze gedaan hebben bij Big Brother. Onprofessionele slachtingen zijn in België nog steeds verboden.
Er is niets menselijks aan "professionele" slachtingen, en nog minder aan de manier waarop miljarden dieren moeten leven alvorens op ons bord terecht te komen.

Overigens zijn "onprofessionele" slachtingen van kleinvee in België niet verboden bij mijn weten. Wij slachten, kuisen en prepareren al onze kippen zelf, en ik ken er hier in de buurt nogal wat die dat doen. Wij doen dat met respect, en zo pijnloos mogelijk, maar er komt heus geen verdoving bij te pas.

Citaat:
Men leert een kind om een kip te slachten en daarna schrikt men er van dat ze eerst kippen kelen en daarna elkaar.
Dat is onzin.

Er is geen verband tussen mensen doden en kippen slachten, of het zou in bepaalde zieke geesten moeten zijn.

Het wordt tijd dat onze kinderen weer normale mensen leren te zijn, in plaats van overbeschermde slappelingen die nog over weinig meer vaardigheden beschikken dan een msn-bericht intikken of de playstation manipuleren.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 november 2007 om 21:47.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 21:52   #71
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is fout. Een kip wordt normaal geslacht met een slag van een hakmes. Die is meteen dood.

Anderen snijden de keel over, zodat ze doodbloedt. Of die nog lijdt, weet ik niet.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 21:55   #72
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Misschien moeten we dan de jongeren opnieuw leren hoe ze beesten moeten slachten. Dan kunnen ze zelf hun eten laten huppelen in hunnen hof. En dan hoeven er niet zoveel beesten in erbarmelijke omstandigheden leven om vervolgens in een vrachtwagen gepusht te worden voor een leuke lange-afstandsrit.
Ah maar dan kan niet want dan worden ze allemaal moordenaars.
Ik geloof inderdaad dat veel mensen geen vlees meer zouden eten, als ze het zelf moeten slachten. En inderdaad: slachten moet geleerd worden, om zo snel en zo pijnloos mogelijk te gebeuren, maar zeker niet onder dwang.

Men moet mensen de kans geven om te kiezen wat ze willen. Wie het niet over zijn hart krijgt om een dier te doden, mag er niet toe verplicht worden.

Die gruwelijke, lange veetransporten veroordeel ik ook. Eveneens de opfokindustrie. Die is eigenlijk compleet niet nodig. Men kan gerust genoeg vlees bekomen op natuurlijke wijze, met respect voor het dier.

Persoonlijk ben ik NIET akkoord met de jaarlijkse overkweek, die een enorme vleesberg met zich meebrengt, waarvan er meer weggegooid wordt dan opgegeten.

De vleesprijzen zijn ook kunstmatig hoog, omdat men liever weggooit dan aan de mensen gunt.

Deze vormen van dierenmisbruik gaan ook mijn petje te boven. Nergens zeg ik dat er geen dieren mogen geslacht en opgegeten worden, maar ik blijf er bij dat het geen sensatie mag worden.

Wat VT4 deed heeft niets meer met realiteit te maken. Toch niet met onze huidige realiteit. Kippen worden er enkel geslacht voor de sensatie.
Oud 5 november 2007, 22:35   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik geloof inderdaad dat veel mensen geen vlees meer zouden eten, als ze het zelf moeten slachten. En inderdaad: slachten moet geleerd worden, om zo snel en zo pijnloos mogelijk te gebeuren, maar zeker niet onder dwang.
Ik geloof nog thans dat er vroeger toen de mensen nog thuis mochten slachten er zelfs meer vlees per persoon werd veroorberd dan nu.
Citaat:
Men moet mensen de kans geven om te kiezen wat ze willen. Wie het niet over zijn hart krijgt om een dier te doden, mag er niet toe verplicht worden.
Die kans hebben ze gehad, iedere jongeren die meedoet aan het programma heeft zichzelf ingeschreven is is zelf naar de pre-selecties gegaan.

Citaat:
Die gruwelijke, lange veetransporten veroordeel ik ook. Eveneens de opfokindustrie. Die is eigenlijk compleet niet nodig. Men kan gerust genoeg vlees bekomen op natuurlijke wijze, met respect voor het dier.
Ook voor jou eten worden er levende wezens gedood.
En worden levende wezens in massa opgefokt om ze zo snel mogelijk en goedkoop mogelijk op je bord te krijgen.
Citaat:
Persoonlijk ben ik NIET akkoord met de jaarlijkse overkweek, die een enorme vleesberg met zich meebrengt, waarvan er meer weggegooid wordt dan opgegeten.
Dan moet je de berg groenten en fruit maar eens bekijken die word weggegooid.
Citaat:
De vleesprijzen zijn ook kunstmatig hoog, omdat men liever weggooit dan aan de mensen gunt.
Ja, want als het te goedkoop is willen de mensen het niet meer.
Citaat:
Deze vormen van dierenmisbruik gaan ook mijn petje te boven. Nergens zeg ik dat er geen dieren mogen geslacht en opgegeten worden, maar ik blijf er bij dat het geen sensatie mag worden.

Wat VT4 deed heeft niets meer met realiteit te maken. Toch niet met onze huidige realiteit. Kippen worden er enkel geslacht voor de sensatie.
Dit was helemaal geen sensatie. men heeft zelfs verhinderd dat het een sensatie kon worden.

De sensatie bij het slachten van een kip is juist de makkelijke manier waarop een kip haar kop laat afhakken.

Je neemt de kip bij haar poten en legt haar kop op de kapblok.

Je moet de kip verder enkel maar bij haar poten vast houden, haar kop laat ze gewillig liggen en ze strekt zelf haar nek.
Je kap de kop er dan met een klap af en laat de onthoofde kip lopen.
Dat is pas sensatie, want die kip loopt zonder kop dan nog gemakkelijke 100 tot 200 meter ver. Dit terwijl ze heftig met haar vleugels slaagt en het bloed mooi uit heel het lichaam pompt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2007, 22:44   #74
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom werden ze dan opgegeten, en werd het "afval" zo goed mogelijk gerecupereerd?
Als dierenleed dan toch dé entertainment en sensatie-factor is in dat programma, waarom werd een gestorven big dan met de nodige honneurs begraven?
Oud 5 november 2007, 22:49   #75
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom werden ze dan opgegeten, en werd het "afval" zo goed mogelijk gerecupereerd?
Als dierenleed dan toch dé entertainment en sensatie-factor is in dat programma, waarom werd een gestorven big dan met de nodige honneurs begraven?
Begrijp zelfs niet dat ze dat op tv hebben getoond, want dieren in eigen tuin begraven is verboden. Dit big had volgens de wet op de stapel voor het vilbeluik moeten gedumpt worden.

Dieren begraven mag in België enkel gebeuren op speciale dierenbegraafplaatsen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 13:26   #76
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Begrijp zelfs niet dat ze dat op tv hebben getoond, want dieren in eigen tuin begraven is verboden. Dit big had volgens de wet op de stapel voor het vilbeluik moeten gedumpt worden.

Dieren begraven mag in België enkel gebeuren op speciale dierenbegraafplaatsen.
oei oei ik zal mijnen dooie vis dan uit de vuilbak gaan halen of mijn 2 dode konijnen uit den hof halen......

Laatst gewijzigd door el_duvel : 7 november 2007 om 13:26.
el_duvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 13:31   #77
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

Denk je nu werkelijk dat op geen enkele boerderij of bij mensen thuis die kippen houden geslacht wordt op die wijze dat getoond is ????
Oud 7 november 2007, 16:46   #78
Gast123
Banneling

Standaard

Citaat:
Om plat sentiment uit te lokken. Dat trekt ook kijkcijfers.

Wat heb ik toch een afkeer gekregen van die domme reality series ...
Gast123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 09:18   #79
el_duvel
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dave21be Bekijk bericht
Om plat sentiment uit te lokken. Dat trekt ook kijkcijfers.

Wat heb ik toch een afkeer gekregen van die domme reality series ...
en toch kijk je ook anders was je er niet van op de hoogte of wel zit je hier te oordelen zonder er weet van te hebben of er naar gekeken te hebben.

En ja ik hou van platte entertainment want ik moet al genoeg serieus doen tijdens de dag !
Oud 8 november 2007, 10:13   #80
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Islamisme:
Citaat:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF05112007_088
'Terroristen ronselen kinderen om aanslagen te plegen'

LONDEN - Terroristen proberen in Groot-Brittanni? kinderen te werven voor terroristische activiteiten. Dat heeft de directeur van de Britse veiligheidsdienst MI5, Jonathan Evans, gezegd in zijn eerste openbare toespraak sinds zijn aantreden in april.
Zionisme:
Citaat:
http://www.newstatesman.com/200709030003
The British children who train to fight in Israel

How each year scores of British teenagers go to the Middle East to learn about soldiering and defending Israel plus a response from Captain Benjamin Rutland of the IDF
(...)
Most recently, British 16 and 17 year olds have been able to take part in Gadna, the week-long course taken by Israeli schoolchildren in preparation for military service and which has recently come under fire for becoming increasingly militaristic. "Shooting an M16 gun… physically lying on the land of Israel, learning how to defend it, gave me an immense sense of pride" writes a breathless Aimee Riese, a London schoolgirl and recent participant, in the Jewish Chronicle.
Christianisme:
Citaat:
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...bron=homeArt10
De Jeugd van Tegenwoordig wordt opgeleidt tot moordenaar

In 'De jeugd van tegenwoordig, de boerenstiel' keren zestienjarigen terug in de tijd, naar een streng internaat uit de jaren vijftig, waar ze onder meer kennismaken met het leven op de boerderij. In de aflevering van vorige week was te zien hoe jongeren met een mes de keel van een kip oversneden en hoe halfdode kippen nog probeerden te ontsnappen uit de handen van hun onervaren slachters, zegt Huibers.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be