Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: kan dit eigenlijk wel of is dit ook racisme
Ja dit kan 12 48,00%
nee, dit is racisme 10 40,00%
jongen je leeft in Belgie daar tel jij als Belg niet 3 12,00%
geen mening 0 0%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2007, 17:35   #61
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik heb nergens ontkend dat allochtoon niet één van de criteria is, maar wel dat het niet het enige is. Allochtonen die hun diploma in België behaalden komen evenmin in aanmerking. Het gaat om een cursus voor anderstaligen die hun diploma in het buitenland behaalden. Het is nogal logisch dat zij specifieke opleiding nodig hebben die anderen niet nodig hebben. Meer zelfs, die anderen hebben niets aan zo'n opleiding!!!

Het criterium autochtoon daarentegen, valt op geen enkele manier te verantwoorden. Anders mag je eens uitleggen welke specifieke opleiding zij nodig zouden hebben die allochtonen niet nodig hebben. En kom nu niet af met taal, want het is perfect te verantwoorden om een bepaald niveau Nederlands te eisen voor een cursus bijvoorbeeld. En er zijn ongetwijfeld allochtonen die daar aan zullen voldoen.
autochtonen niet nederlandstalige mogen dus in de koude blijven staan van u. U sluit de autochtone bevolking gewoon uit. De rechtvaardiging?
Oud 6 november 2007, 17:36   #62
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, autochtoon impliceert inheemse bevolking. Daar worden de kinderen van migranten niet bijgerekend. Ook niet als ze hier geboren zijn. Nu, ik vind dat ook een bedenkelijke scheiding hoor, maar het is nu eenmaal die definitie die men hanteert. Overigens is het allochtoon zijn niet voldoende om in aanmerking te komen. Je moet ook nog eens een diploma in het buitenland hebben behaald. Het gaat immers om een cursus voor anderstaligen die hun diploma in het buitenland hebben behaald. Die cursus is gewoon niet geschikt voor autochtonen.
Moet een autochtoon nederlandstalig zijn? In voeren en omstreken zullen ze daar is mee lachen. We draaien trouwens rond de pot, we zoeken nog altijd een rechtvaardiging voor het autochtoon-allochtoon criterium.

Laatst gewijzigd door maarte : 6 november 2007 om 17:38.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 17:43   #63
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het gaat om een cursus voor anderstaligen die hun diploma in het buitenland behaalden
u kan vragen om een bepaald niveau nederlands
u kan onderscheid maken op het diploma/ eventueel erkend of niet.
Laatste maal: Waarom,Waarom,Waarom discrimineren op basis van afkomst (alleen allochtonen)?
Oud 7 november 2007, 11:16   #64
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Laatste maal: Waarom,Waarom,Waarom discrimineren op basis van afkomst (alleen allochtonen)?

Ik vermoed dat ze zo willen discrimeren om een bende azijnpissers van dit forum op hun paard te zetten.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 11:41   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat je de begrippen auto- en allochtoon niet helemaal snapt... Dat heeft met nationaliteit weinig te maken. Autochtoon en Belg is dus geen synoniem. Allochtonen die hun diploma in het buitenland haalden zijn doorgaans anderstalig. Indien dat niet het geval is (Nederlanders bijvoorbeeld), zullen zij ook de cursus niet kunnen volgen hoor. Je zoekt - net zoals Jantje - spijkers op zeer laag water.
Mijn neefje is Belg, in Brussel geboren.
Op zijn 4ste levensjaar zijn zijn ouders naar het buitenland gaan werken en wonen. Hij heeft dus zijn schoolopleiding volledig in Afrika gedaan.
Zijn moeder was Spaanstalig en zijn vader gebruikte tegen zijn kinderen enkel het Frans, als kind tussen de kinderen daar leerde en gebruikte hij het Bantoes en op de privé school waar hij ging werden de lessen in het Engels gegeven. Op de Afrikaanse Unif in het Frans.

Hij is dus 4 talig en is een paar maanden geleden naar Antwerpen komen werken en wonen. Nu blijkt dat zijn Afrikaans diploma hier niet geldig is.
Hij kent een deel Nederlands, maar dan wel even gebrekkig als de meeste allochtonen
En voor hem zou deze cursus dus een perfecte manier zijn om zich voor te bereiden op de examencommissie.
Maar hij mag deze cursus dus niet volgen, hoewel hij slechts maar aan één voorwaarde niet voldoend, hij is autochtoon en geen allochtoon.

Ik zoek spijkers op laag water???? Ik geloof dat hij hier door de bepaling van allochtoon zijn dus wel dikke gediscrimineerd word of zie ik dat ook weer verkeerd.
En er zijn veel autochtone Belgen in zijn situatie hoor.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 12:42   #66
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Laatste maal: omdat het om een cursus voor anderstaligen gaat die hun diploma in het buitenland hebben behaald. Autochtonen zijn doorgaans niet anderstalig. De weinige anderstalige autochtonen die een buitenlands diploma hebben zullen ongetwijfeld wel degelijk aanvaard worden voor de cursus.

Jantje is echter geen anderstalige autochtoon en heeft al evenmin een diploma behaald in het buitenland. En als je de openingspost herleest, dan zal je zien dat het erom ging dat hij zich onterecht uitgesloten voelde. Nu, hij heeft ondertussen ook wel begrepen dat hij de bal totaal misgeslagen en probeert ons nu te doen geloven dat er hier massa's anderstalige autochtonen rondlopen die een diploma behaald hebben in het buitenland. Een volkomen belachelijke stelling natuurlijk, maar hij heeft het blijkbaar moeilijk om toe te geven dat hij de bal totaal mis had geslagen (het heeft tot zijn laatste post geduurd voor hij wou toegeven dat het om een cursus voor anderstaligen ging).

Laatst gewijzigd door Edina : 7 november 2007 om 12:44.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 13:05   #67
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laatste maal: omdat het om een cursus voor anderstaligen gaat die hun diploma in het buitenland hebben behaald. Autochtonen zijn doorgaans niet anderstalig. De weinige anderstalige autochtonen die een buitenlands diploma hebben zullen ongetwijfeld wel degelijk aanvaard worden voor de cursus.

Jantje is echter geen anderstalige autochtoon en heeft al evenmin een diploma behaald in het buitenland. En als je de openingspost herleest, dan zal je zien dat het erom ging dat hij zich onterecht uitgesloten voelde. Nu, hij heeft ondertussen ook wel begrepen dat hij de bal totaal misgeslagen en probeert ons nu te doen geloven dat er hier massa's anderstalige autochtonen rondlopen die een diploma behaald hebben in het buitenland. Een volkomen belachelijke stelling natuurlijk, maar hij heeft het blijkbaar moeilijk om toe te geven dat hij de bal totaal mis had geslagen (het heeft tot zijn laatste post geduurd voor hij wou toegeven dat het om een cursus voor anderstaligen ging).
Idd, het gaat over een cursus voor nieuwe economische vluchtelingen.

Want de allochtonen die hier geboren worden hebben reeds een Belgisch diploma voor ze hier op de arbeidsmarkt komen en geen buitenlands diploma.

Als je de tekst deftig gelezen had, dan had je geweten waar het wrong.
Wil men die opleiding volgen, dan moet men een zoveelste vreemdeling zijn die hier op Belgische staatskosten komt leven en leren.

Over discriminatie en racisme gesproken, gratis opleidingen, zelfs extra vergoedingen om ze te volgen, voor vreemdelingen en de Belgen moeten zelfs betalen als ze willen dat hun kinderen leren lezen en schrijven.
Ja zelfs de nieuwe Belgen moeten betalen om te leren lezen en schrijven.

Belgie, het aardsparadijs, alleen neit voor de belg zelf.
Oud 7 november 2007, 13:12   #68
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Idd, het gaat over een cursus voor nieuwe economische vluchtelingen.

Want de allochtonen die hier geboren worden hebben reeds een Belgisch diploma voor ze hier op de arbeidsmarkt komen en geen buitenlands diploma.

Als je de tekst deftig gelezen had, dan had je geweten waar het wrong.
Wil men die opleiding volgen, dan moet men een zoveelste vreemdeling zijn die hier op Belgische staatskosten komt leven en leren.

Over discriminatie en racisme gesproken, gratis opleidingen, zelfs extra vergoedingen om ze te volgen, voor vreemdelingen en de Belgen moeten zelfs betalen als ze willen dat hun kinderen leren lezen en schrijven.
Ja zelfs de nieuwe Belgen moeten betalen om te leren lezen en schrijven.

Belgie, het aardsparadijs, alleen neit voor de belg zelf.
Jantje, je maakt er een zielige vertoning van. Stop eens met de calimero te spelen. Je maakt jezelf hier alleen maar belachelijk met je gekronkel. Je hebt pas nu begrepen dat de cursus afgestemd is op een welbepaalde doelgroep waartoe je zelf niet behoort. En dat die cursus dus maw niet eens geschikt is voor jou. Wat is dan de nieuwe strategie van Jantje? Er worden zogezegd enkel cursussen georganiseerd voor die doelgroep. Belachelijker kan het niet worden!

Er zijn cursussen genoeg voor Belgen waar je autocad kan leren. Ook van de vdab. En die zijn GRATIS voor ALLE werkzoekenden. Je moet natuurlijk wel werkzoekend zijn. Misschien knelt daar het schoentje? Maar verwacht je nu werkelijk dat men gratis cursussen gaat geven voor mensen zodat je "nog kan meestuderen met je kids"? Het is je waarschijnlijk ontgaan, maar de doelstelling van de vdab is om werkzoekende aan het werk te krijgen, niet om mensen te entertainen.

Laatst gewijzigd door Edina : 7 november 2007 om 13:13.
Oud 7 november 2007, 13:45   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jantje, je maakt er een zielige vertoning van. Stop eens met de calimero te spelen. Je maakt jezelf hier alleen maar belachelijk met je gekronkel. Je hebt pas nu begrepen dat de cursus afgestemd is op een welbepaalde doelgroep waartoe je zelf niet behoort. En dat die cursus dus maw niet eens geschikt is voor jou. Wat is dan de nieuwe strategie van Jantje? Er worden zogezegd enkel cursussen georganiseerd voor die doelgroep. Belachelijker kan het niet worden!

Er zijn cursussen genoeg voor Belgen waar je autocad kan leren. Ook van de vdab. En die zijn GRATIS voor ALLE werkzoekenden. Je moet natuurlijk wel werkzoekend zijn. Misschien knelt daar het schoentje? Maar verwacht je nu werkelijk dat men gratis cursussen gaat geven voor mensen zodat je "nog kan meestuderen met je kids"? Het is je waarschijnlijk ontgaan, maar de doelstelling van de vdab is om werkzoekende aan het werk te krijgen, niet om mensen te entertainen.

Mag ik je er even op wijzen, dat zelfs werkenden een opleiding kunnen volgen bij de VDAB en daar een vergoeding voor ontvangt van +/- 30€ per avond en +/- 50€ voor een dag dat men les volgd.
Dit alles dus bovenop alle andere vergoedingen die men ontvangt voor die periode.
Jij moet dus nog veel leren over de VDAB en RVA denk ik zo.
Maar de voorwaarden om aan die opleiding te moegen meedoen, is dus zoals ik in mijn vorige posting heb geschreven.
Oud 7 november 2007, 14:43   #70
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mag ik je er even op wijzen, dat zelfs werkenden een opleiding kunnen volgen bij de VDAB en daar een vergoeding voor ontvangt van +/- 30€ per avond en +/- 50€ voor een dag dat men les volgd.
Dit alles dus bovenop alle andere vergoedingen die men ontvangt voor die periode.
Jij moet dus nog veel leren over de VDAB en RVA denk ik zo.
Maar de voorwaarden om aan die opleiding te moegen meedoen, is dus zoals ik in mijn vorige posting heb geschreven.
Natuurlijk kunnen werknemers ook opleidingen volgen bij de VDAB, maar niet alle opleidingen (sommigen zijn wel degelijk voorbehouden voor werkzoekenden) en dat is altijd betalend. Ofwel door jou ofwel door je werkgever.

Wat de relevantie van deze post mbt het onderwerp is, ontgaat me overigens compleet.

En ik begrijp nog steeds niet waarom je absoluut een opleiding wil volgen die niet geschikt is voor jou. Overigens was één van de vereisten voor die opleiding wel degelijk ook werkzoekend zijn. Maar je hebt je zo blindgestaard op de rest, dat je dat blijkbaar ontgaan is.
Oud 7 november 2007, 18:09   #71
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk kunnen werknemers ook opleidingen volgen bij de VDAB, maar niet alle opleidingen (sommigen zijn wel degelijk voorbehouden voor werkzoekenden) en dat is altijd betalend. Ofwel door jou ofwel door je werkgever.Nee, er zijn opleidingen die volledig daar de RVA betaald worden voor werkenden en om die opleidingen te mogen volgen moet je zelfs werkende zijn in bepaalde sectoren.

Wat de relevantie van deze post mbt het onderwerp is, ontgaat me overigens compleet.
Dat de discriminatie van de VDAB zelfs nog verder gaat dan de meeste mensen denken.

En ik begrijp nog steeds niet waarom je absoluut een opleiding wil volgen die niet geschikt is voor jou. Overigens was één van de vereisten voor die opleiding wel degelijk ook werkzoekend zijn. Maar je hebt je zo blindgestaard op de rest, dat je dat blijkbaar ontgaan is.
Kan altijd nog als invalide werkzoekende opleidingen volgen.
Wie ben jij om te bepalen of die opleiding niet geschikt is voor mij.
Heb jij die opleiding soms al gevolgd of geef je er soms les.
Cad is trouwens een technisch programma in het engels.

En wie is er werkzoekende en wie niet? Die bepaling is dus ook niet het beste dat men in Vlaanderen heeft. Want het is niet omdat je werk hebt, dat je geen werkzoekende kan zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be