Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Leterme zou er beter aan doen zijn ontslag aan de koning aan te bieden
Ja 17 68,00%
Neen 5 20,00%
Ik weet het niet, geen idee, ik twijfel ... 3 12,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 10 november 2007, 22:56   #61
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Waarom zit jij nog te zeveren over Fransen ? we zijn over België bezig.
Belgie? c'est QUOI?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 10 november 2007, 22:58   #62
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Rationeel lijkt me het gelijktijdig doorvoeren van twee maatregelen:

(1) directe stopzetting van alle transfers
(2) bindende referenda op gelijke wijze doorgevoerd in alle (deel)gemeenten van heel België, waarbij de burgers mogen kiezen bij welk gebied ze willen aansluiten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel, of andere gebieden (bv. een buurland, of een ander autonoom gebied).

Indien de uitslagen hiervan dan gerespecteerd worden lijkt het me dat met een schone lei kan voortgeboerd worden.

En voor de rest:
- hoe minder EU hoe beter
- hoe kleiner en zelfstandiger de staten hoe beter
- hoe meer scheiding tussen politiek en economie, hoe beter
Waarom ben ik toch altijd zo dol op die rationele mensen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  
Oud 10 november 2007, 22:59   #63
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Rationeel lijkt me het gelijktijdig doorvoeren van twee maatregelen:

(1) directe stopzetting van alle transfers
(2) bindende referenda op gelijke wijze doorgevoerd in alle (deel)gemeenten van heel België, waarbij de burgers mogen kiezen bij welk gebied ze willen aansluiten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel, of andere gebieden (bv. een buurland, of een ander autonoom gebied).

Indien de uitslagen hiervan dan gerespecteerd worden lijkt het me dat met een schone lei kan voortgeboerd worden.

En voor de rest:
- hoe minder EU hoe beter
- hoe kleiner en zelfstandiger de staten hoe beter
- hoe meer scheiding tussen politiek en economie, hoe beter
Leuk voor wie opteert voor het reilen en zeilen van rond de kerktoren.

Simplistisch voor wie nooit in een een omgeving heeft gewoond met diverse taalgemeenschappen.

Heeft niets met economie te maken. Gewoonweg achterlijke provinciale mentaliteit van rond de kerktoren, waarvan we ondertussen weten dat we op dat vlak op sterven na dood zijn.

Aanpassen moeten we. Willen we op z'n minst iet of wat gelukkig leven.
Rudy is offline  
Oud 10 november 2007, 23:00   #64
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarom ben ik toch altijd zo dol op die rationele mensen?

Circe, k snap je toch niet...steeds;
Rudy is offline  
Oud 10 november 2007, 23:03   #65
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar denken de franstaligen in de rand alleszins niet zo over.
Oud 10 november 2007, 23:06   #66
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Misschien helpt het als je eens een mijnstreek gaat bekijken in Limburg en eentje in Wallonië?

Limburg was achtergesteld gebied. Iets dat je niet van Wallonië kunt zeggen. De twee hadden niet alleen hun koolmijnen gemeen, ze grenzen ook aan elkaar en het zijn allebei bosrijke gebieden.
In Limburg gingen de mijnen ook dicht.

Je hoeft maar met de trein door Limburg en Wallonië te rijden om het verschil te zien. In Limburg lachen de goed onderhouden mijnwerkershuisjes, leuke privéwoningen en nette straten je toe. In Wallonië is het al grauwheid en grijsheid als je door de mijnstreken rijdt.

Er MOET een verschil zijn in cultuur, opvoeding en attitude anders is dus verschil in gebieden die zoveel met elkaar gemeen hebben (op de taal na) niet te verklaren!

Mijn kinderen werken allemaal, alsook hun partners. Ze bezitten alledrie de hoop bakstenen dien men 'huis' noemt en waarmee ze niet in hun maag wilden blijven zitten.
In de Waalse mijnstreken zijn er families die al drie generaties niet hebben gewerkt.

Mijn Limburgse vader moest nog naar Brussel om (in het frans!) voor kleermaker te studeren. Toen dat beroep wegens de opkomst van de confectie overbodig werd fietste mij vader zes dagen per week (ook nog de zaterdag toen!) 60 kilometer om in de mijn van Zolder te gaan werken. Later verhuisde hij ernaartoe omdat dit niet vol te houden was.
Ons is geleerd niets voor niets te krijgen maar om te werken als we vooruit willen. Desnoods elders. Als het moet verhuizen we ervoor.

D�*t is wat Circe bedoelt!
D�*t is exact wat Circe bedoelt!

De vraag die rest: w�*s dit verschil in mentaliteit er al voor de federalisatie ? Of is dat pas gekomen nadien?

Ik vermoed VOORDIEN: de federalisatie is gekomen OMDAT het verschil in werkattitude te groot werd, en de arrogantie van francophone zijde niet meer kon worden weggewerkt. De federalisatie is gekomen OMDAT les francophones meenden dan toch nog op hun eigen stekje hun eigen spulletjes te kunnen blijven uitvoeren, mits geld van die sales flamands!

FINI! anno 2007! einde van het verhaal: ik schat 2011, maak er 2012 van, dan rondt het af op mijn zestigste.

circe is offline  
Oud 10 november 2007, 23:10   #67
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar denken de franstaligen in de rand alleszins niet zo over.
Hey, beste Knuppel, waar woon ji eigenlijk ? Ooit in de vlaamse rand geweest ?

waar moeten de rijke Franstaligen anders wonen ?

Gezien de meerderheid in Brussel franstalig is, is het toch niet zo onlogisch dat de meerderheid van de rijken in de rand Franstalig is.

Voor mij niet meer dan overlogisch.
Rudy is offline  
Oud 10 november 2007, 23:13   #68
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Kuch kuch, De rand is toch nog altijd grotendeels Nederlandstalig hoor!

Welke EU bedoel je? Die van regeringsleiders die zelf separatistische bewegingen in eigen land hebben? Die van een Commissielid die benoemt is door de regering? Of die van een Catalaanse MEP? Dé EU bestaat niet hierin.

Verder is er een ENORM verschil tussen België en de EU. 'Solidariteit' zoals in België zou onaanvaardbaar zijn in de EU. Meer nog, elke Europeaan met een beetje hersenen zou moeten inzien dat het uiteenvallen van België net een triomf is van Europa. De Europese staten zijn nu zo dicht naar elkaar gegroeid, voor de Burger zijn de grenzen zo vaag geworden dat de oude staten die delen van hun bevolking onderdrukten weggesmeten kunnen worden.

Europa zal helemaal niet ingrepen, zelfs niet die regeringsleiders die het zelfde voor hun eigen land vrezen. Ze zullen enkel zekerheid en kalmte willen. En die komt er door zich er zo snel mogelijk bij neer te leggen.
Uw rand misschien wel, de mijne is zo goed als Franstalig. Laten we zeggen een deel van de rand.

Met de EU bedoel ik informele netwerken. Officieel geeft Europa nooit commentaar, maar achter de schermen zwijgen ze niet. Leterme heeft goede contacten op Europees niveau die hem zeker zullen aanspreken.

Als je de oude staten overboord wil gooien, wat je perfect kan verdedigen, is het maar de vraag wat er in de plaats moet komen. Andere entiteiten zoals stedelijke regio's zijn bv. veel relevanter vanuit het oogpunt goed bestuur, beleid op maat etc.
Superlux is offline  
Oud 10 november 2007, 23:20   #69
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hey, beste Knuppel, waar woon ji eigenlijk ? Ooit in de vlaamse rand geweest ?

waar moeten de rijke Franstaligen anders wonen ?

Gezien de meerderheid in Brussel franstalig is, is het toch niet zo onlogisch dat de meerderheid van de rijken in de rand Franstalig is.

Voor mij niet meer dan overlogisch.
Allemaal waar. Maar het was DIT waar ik op reageerde:

Citaat:
Oud 10 november 2007, 23:25   #70
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgie? c'est QUOI?
Ja zeg. Als je zo begint en de wil ontbreekt, dan vraag ik mij af waar nog moet worden over gediscussieerd.

Start dan gewoonweg een topic a la separatisten tegen wie nog in een België wilt wonen. Ongenuanceerd zonder zelfs over bevoegdheden, laat staan een staatshervorming, te praten.
Rudy is offline  
Oud 10 november 2007, 23:30   #71
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal waar. Maar het was DIT waar ik op reageerde: Aanpassen moeten we. Willen we op z'n minst iet of wat gelukkig leven.
Is het voor een wereldburger niet de evidentie zelf dat die zich aan de markt aanpast ?

Ga eens weg van die westvlaamse kerktoren?

Willen we echt dat binnen 200 jaar nog beafsteak met fritten en mayo wordt geserveerd ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 10 november 2007 om 23:30.
Rudy is offline  
Oud 10 november 2007, 23:32   #72
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit in de vlaamse rand geweest ?
Ja. MarK Platel, een goeie bekende van mij, woont in Kraainem en een goeie vriendin van mij in Beersel. Mark's vrouw en zoon runnen er het 'kraaienestje', een kindercreche waar er Nederlands gesproken wordt. Mijn vriendin heeft een zus die een apotheek in Molenbeek runde.

Ze spreken allemaal consequent Nederlands.
Oud 10 november 2007, 23:36   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het voor een wereldburger niet de evidentie zelf dat die zich aan de markt aanpast ?

Willen we echt dat binnen 200 jaar nog beafsteak met fritten en mayo wordt geserveerd ?
En de Franstaligen ZIJN al wereldburgers zeker, zodat zij zich niet meer hoeven aan te passen aan die Vlaamse boerkes rond hun kerktoren?
Oud 11 november 2007, 00:58   #74
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Franstaligen ZIJN al wereldburgers zeker, zodat zij zich niet meer hoeven aan te passen aan die Vlaamse boerkes rond hun kerktoren?
Is voor morgen. Slaapwel.
Rudy is offline  
Oud 11 november 2007, 07:33   #75
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja. MarK Platel, een goeie bekende van mij, woont in Kraainem en een goeie vriendin van mij in Beersel. Mark's vrouw en zoon runnen er het 'kraaienestje', een kindercreche waar er Nederlands gesproken wordt. Mijn vriendin heeft een zus die een apotheek in Molenbeek runde.

Ze spreken allemaal consequent Nederlands.
En Platel heeft zelf in een interview toegegeven dat de mentaliteit tegenover de NL aan het veranderen is.
Maar nu men de FR zo erg in het defensief drukt, zal de wel niet bevorderlijk zijn voor een betere verstandhouding.

Iets met dwang opleggen, geeft nooit goede resultaten.
straatrue is offline  
Oud 11 november 2007, 11:12   #76
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
En Platel heeft zelf in een interview toegegeven dat de mentaliteit tegenover de NL aan het veranderen is.
Maar nu men de FR zo erg in het defensief drukt, zal de wel niet bevorderlijk zijn voor een betere verstandhouding.

Iets met dwang opleggen gebeurt gewoonlijk pas n�*dat men ondervonden heeft dat de zachte hand of de uitnodiging niet werkt.

Ik vraag me af of de hondderdduizenden vlamingen die naar Wallonie zijn uitgeweken om d�*�*r werk te vinden ooit "met dwang" moest geleerd worden zich aan te passen, of dat deze aanpassing automatisch en systematisch gebeurde.

Ik ben nu wel pro het niet dwangmatig opvoeden, heb een hekel aan het lijntjes trekken en straffen als men erover gaat. Maar ergens is er een GRENS. En degenen die - blijkbaar - niet begrijpen dat ze met een zachte hand of uitnodiging worden gevraagd om zich in te passen in een bestaande maatschappij, die moéten dan maar met de harde hand op de goede weg worden gebracht.
Wat er verkeerd is gelopen is dat die harde hand niet sneller in actie is geschoten met al dat politiek correct gekakel van de laatste vijftig jaar.

Als ik buiten aan mijn voordeur een rubbermat leg om bezoekers hun voeten af te laten kuisen, binnen aan de voordeur een kokosmat om ze nog eens droog af te kunnen kuisen, in de voorkamer nog een dun matje om zodat ze het laatste vuil er ook nog af kunnen vegen, en mijn gasten VERTIKKEN het om van die faciliteiten gebruik te maken en komen toch nog met hun beslijkte botinnen mijn parket besmeuren... dan moeten dié mensen van mij de volgende keer écht wel hun schoenen uitdoen ja! onder DWANG! en als ze dan niet meer willen komen, dan zal het mij een worst wezen.

Laatst gewijzigd door circe : 11 november 2007 om 11:13.
circe is offline  
Oud 11 november 2007, 11:23   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit heeft uiteindelijk weinig of niets te maken met de houding die Franstaligen aannemen tegenover het Nederlands, maar alles met de vraag hoe we de staat België willen uitbouwen. Hier stellen we vast dat men in Noord en Zuid totaal verschillende visies heeft: de Franstaligen willen slechts een status quo, de Vlamingen willen een dieper uitgewerkt federaal bestel met ook financiële verantwoordelijkheid voor de gewesten. Blijkbaar zijn de Franstaligen dus als de dood voor de financiële verantwoordelijkheid.

Over dwang gesproken, ook het eeuwige "non" dat de Franstaligen ons proberen op te leggen werkt slechts contraproductief. Aan de Vlaamse kant is men trouwens veel constructiever waar men immers bereid is te onderhandelen: "Ok, onze agenda is de volgende maar we kunnen daarover aan tafel zitten".

Dat is trouwens een typische manier van onderhandelingen in de Germaanse wereld. Duitsers, Nederlanders, Denen... doen het zo: ze gaan met een omlijnde agenda naar een onderhandelingstafel. In de Franstalige wereld is dat heel wat anders: men legt de kaarten niet op tafel. Ook dit cultuurverschil zorgt ervoor dat er frustratie en ongemak ontstaat. De Franstaligen zien de Vlaamse houding als een dwang (terwijl het dat niet is), terwijl de Vlamingen zich opwinden over de onduidelijkheid van de Franstaligen. Ook dit speelt een rol.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 11 november 2007, 11:27   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iets met dwang opleggen gebeurt gewoonlijk pas n�*dat men ondervonden heeft dat de zachte hand of de uitnodiging niet werkt.

Ik vraag me af of de hondderdduizenden vlamingen die naar Wallonie zijn uitgeweken om d�*�*r werk te vinden ooit "met dwang" moest geleerd worden zich aan te passen, of dat deze aanpassing automatisch en systematisch gebeurde.
Natuurlijk gebeurde dit door sociale dwang: de bazen spraken Frans en alleen maar Frans. Als je als arbeider een plaatsje wou verwerven, moest je er gewoon voor zorgen dat je een minimum aan Frans beheerste. Een sociologische verandering die gestuwd werd door sociale dwang.

Anderzijds is het zo dat de Franstaligen steeds geweigerd hebben bepaalde verzuchtingen van deze Vlamingen in te vullen. Aalmoezeniers en bepaalde vakbondsmensen vroegen in de 19e eeuw onderwijs in het Nederlands voor deze Vlaamse arbeiders in Wallonië. Het was steeds "non", waardoor deze sociaal lagere klasse zich ook heel vlug heeft geïntegreerd en zelfs geassimileerd. De nakomelingen van deze Vlamingen zijn dan ook Walen onder de Walen geworden. Vaak zelfs nog fanatieker dan de "echte" Walen. Denken we maar aan mensen als Cools, Spitaels, Onckelinckx, Reynders, enz.
Oud 11 november 2007, 11:28   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat is "zich aanpassen aan de markt"? Is dat "markt" dan al de politieke, administratieve en juridische instellingen van een bepaalde regio?
Oud 11 november 2007, 11:32   #80
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U hebt zeker geen kinderen?

Verschaeve
HAMC is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be