![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ok, maar dit heeft met de kern van het debat niets te maken. Die gaat namelijk over grondgebied, geschiedenis en demografie. Het probleem tussen N-VA en FDF in BHV is essentieel hetzelfde als het probleem tussen Milosevic en UCK in Kosovo. De vraag is: hoe pak jij dergelijke problemen aan? En waarom? En ben je daarin consequent?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#63 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Migratie is inderdaad van alle tijden, maar niet in alle tijden waren er de huidige wettelijke regels m.b.t. taal, overheid, bestuur, immigranten. We kunnen moeilijk de Germaanse volksverhuizingen of de stormloop van de Hunnen gaan vergelijken met een uitwijking van rijke Brusselaars die zich nu een mooie villa laten bouwen in de Vlaamse Rand, en waar er nu wetten en afspraken bestaan.
|
![]() |
![]() |
#65 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zeg mij niet dat er veertig jaar geleden geen Franstaligen waren in de rand!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 1 december 2007 om 00:45. |
|||||||
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immigratie is inderdaad van alle tijden, maar nu hebben de staten ook instrumenten ontwikkeld om die in andere banen te leiden dan toen. Als we van een Arabischetalige migrant X komende uit Marokko respect voor onze wetgeving eisen, dan kunnen we dit ook doen voor een Franstalige migrant B die uit Brussel komt. |
|
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U vindt dus blijkbaar (corrigeer me gerust) dat indien een voldoende grote bevolkingsgroep zich ergens gaat vestigen, men gerust mag overgaan tot een annexatie? Ik ben van mening dat hierover op zijn minst een overeenstemming moet zijn met de overheid die bevoegd is over het desbetreffende territorium. Als hierover een vergelijk kan worden getroffen, waarom niet. ALs het gaat om een eenzijdige claim komt dit de facto neer op kolonisatie. Ik vraag me ten andere af of uw mening hetzelfde zou zijn als Vlamingen de meerderheid zouden vormen in bepaalde Waalse gemeenten en dezelfde eisen zouden stellen maar soit. Noem het voor mijn part hoffelijkheid maar zonder onderlinge toestemming kan hier geen sprake van zijn. Als de faciliteiten niet ver genoeg gaan voor sommige franstaligen dan wijst dit enkel op een gebrek aan bereidheid tot aanvaarden van een compromis. Dan moet je ook bereid zijn om een tegenreactie te verwachten en je niet in de rol van slachtoffer te duwen. En nogmaals: in het verleden bestond nooit discussie over het territorialiteitsprincipe. Dat vooral de franstaligen hieraan graag een verandering zien komen is hun zaak omdat ze er in de huidige context het meest baat mee kunnen doen. Ook hier geldt het "eigen volk eerst" principe. Het is de franstaligen hun goed recht natuurlijk om dit na te streven net zoals het de Vlamingen hun goed recht is om hun eigenbelang na te streven. Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 1 december 2007 om 05:45. |
|
![]() |
![]() |
#68 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#69 |
Banneling
|
![]() Hij heeft op de drie ultieme vragen van Leterme nee geantwoord. Geen compromissen voor Mangain dus.
|
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() FDF meent zich grondgebied te kunnen toeëigenen van een andere deelstaat en toont geen respect voor de grondwettelijke indeling in taalgebieden. De taalgrens en de deelstaatgrenzen vormen de fundamenten van een federale staat. Daarmee ondermijnt FDF niet alleen de toekomst van het land maar is het ook een imperialistische partij.
N-VA heeft nooit aanspraak gemaakt op Waals grondgebied, noch de taalgrens in vraag gesteld. Het is wel een separatistische partij maar heeft dan tenminste het lef om ervoor uit te komen. |
![]() |
![]() |
#71 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Overigens: op mij mag je schelden, maar laat mijn weerloze stukjes tekst met rust. ![]() Citaat:
Maar langs de andere kant kan men zich vragen of de Vlaamse positie ook niet wat overdreven is: is het zo'n drama dat er in Halle ook menukaarten in het Frans zijn, zodat Daniel Cohn-Bendit het kan lezen wanneer hij komt dineren? ![]() Citaat:
Er is ook de zeer inflexibele houding in de rand: is het imperialistisch en nazistisch om Frans te spreken in de gemeenteraad van een gemeente waar een meerderheid aan Franstaligen woont?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
#72 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb niets tegen Vlaamse onafhankelijkheid, als de meerderheid van het Vlaams Gewest zich hier in referendum voor uitspreekt. (Ik zou neen stemmen in zo'n referendum.) Ik vraag mij echter af of gemeenten waar een meerderheid aan Franstaligen woont, gedwongen moeten worden om tot zo'n staat toe te treden. Dat is een complex probleem, dat de Vlaams-nationalisten op dit forum al te eenvoudig willen oplossen. Als perfect tweetalige neem ik ook politiek een middenpositie in tussen Nederlandstaligen en Franstaligen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
#73 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meer in het algemeen probeer ik de complexiteit van het probleem te illustreren. Zowel de Vlaamse als de Franstalige positie hebben een eigen rationaliteit en legitimiteit.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
#74 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#75 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 2 december 2007 om 15:01. |
||
![]() |
![]() |
#76 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
#77 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Daarom ook dat ik zei dat het socio-economisch eerder bij Vlaams-Brabant aansluit. Hele grote delen van Vlaams-Brabant kan je beschouwen als een 'voorstad' van Brussel, en in de toekomst zal dat nog meer zo zijn. Daarom dat volgens mij Vlaams-Brabant beter geschikt is dan Brussel om een 'voorstedelijk' beleid te voeren, en in dat 'voorstedelijk' beleid passen dan ook de faciliteitengemeenten. Als ze bij Brussel worden gevoegd wordt er ook in de Rand een grootstedelijk beleid gevoerd, terwijl een voorstedelijk beleid volgens mij beter past bij de Rand. Ik hoop dat ik me niet op een te verwarrende manier heb uitgedrukt. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
||
![]() |
![]() |
#78 |
Schepen
|
![]() Hoog tijd om de boedelscheiding voor te bereiden.
|
![]() |
![]() |
#79 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |