Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 11:19   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zie je wel dat ze er ook mee zitten.
Iedereen zoekt andere wegen momenteel.
Alhoewel die pellets, ik betwijfel of dat een goede keus zal worden.
Ik heb daar wel een positief beeld van: in tegenstelling tot stookolie gaat het bij pellets om een hernieuwbare bron. Er zal altijd houtafval van zagerijen, schrijnwerkerijen, meubelfabrieken, enz. zijn. Dat fijne en grote houtafval kan gemakkelijk verwerkt worden tot pellets die een veel hogere energiewaarde hebben dan houtblokken. Ook de huidige pelletskachels geven veel meer rendement dan een gewone houtkachel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:21   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hout verhakselen en op een berg stapelen en daar op regelmatige afstaan zwarte waterdarm door laten lopen en je hebt na drie maanden gratis (bijna) verwarming voor een heel jaar.
Dat is compost verwarming. Meer theorie dan praktijk meestal.
Maar het kan werken als de hoop groot genoeg is natuurlijk. (alhoewel ik heb het nog nergens gezien)
Oud 25 november 2007, 11:32   #63
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In ons gezin doen we daar niet aan mee, maar hebben wel een duidelijk zich op wat we willen en plannen dan ook de grote uitgaven. Duidelijke afspraken ook: geen kredietopname voor dergelijke zaken. De enige lening die we wensen te openen zal er een zijn om een grotere woning dan de huidige aan te kopen. Ook hier wordt dit nu al gepland en wordt er maandelijks een zeker bedrag aan de kant gezet. Meedoen met de consumptie hebben we nooit gedaan. Pas nu hebben we een dvd-speler aangekocht (een heel goedkoop exemplaar trouwens) en jarenlang hebben we het met een door familie "afgestoten" tweedehands vhs-speler gedaan. Ook de opeenvolgende wagens die we kochten, waren steeds verantwoorde budgetaankopen. En over de nieuwe wagen, nodig door komende gezinsuitbreiding, is weer goed nagedacht en ook gespaard. Nu al ligt het geld klaar voor de komende uitgave in het jaar 2008.
Ja, ik weet dat er gezinnen zijn die wel hun verstand gebruiken, maar ze worden zeldzaam.

Heb zelf pas nog een deftige ruzie gehad met mijn familie, omdat ik geen zin meer had om nog aan hun dure familie uitstapjes deel te nemen.

Kreeg te horen dat ik maar eens moest ophouden met de sukkelaar uit te hangen, want dat ik gemakkelijk die uitstapjes kan betalen en zelfs voor de andere er bij als ik wil. En tegelijk kreeg ik te horen dat ze het beu waren zich te moeten schamen voor hun broer die weiger om zijn kinderen de luxe te geven waar tegenwoordig iedereen van kan genieten.
Ik moet van hen maar eens beginnen leven in 2007 in plaats van in 1907.
Want ik zou volgens hen enkel de luxe artiekelen bezitten die zij mij kado hebben gedaan, gewoon omdat ik te gierig ben geld uit te geven.
Dit terwijl ik volgens hun berekeningen de rijkste persoon van de familie moet zijn.

Snap je hoe de mensen tegenwoordig denken, ze schamen zich voor iemand die niet meedeot met de consumptiemaatschappij maar zijn tegelijk jaloers op die persoon, omdat die wel verantwoord kan en durft te leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:37   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is compost verwarming. Meer theorie dan praktijk meestal.
Maar het kan werken als de hoop groot genoeg is natuurlijk. (alhoewel ik heb het nog nergens gezien)
Je hoop moet idd groter dan 1m² zijn, maar het werkt dus echt.

Heb zelf lang iemand gekent die het als energiebron gebruikt, trouwens die mens heeft bij mij het alternatieve microbedoen bijten toen ik 8 jaar was.
Hij is spijtig genoeg 12 jaar geleden gestorven. Anders had ik jou allang naar hem gestuurd.
Oud 25 november 2007, 11:42   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hoop moet idd groter dan 1m² zijn, maar het werkt dus echt.

Heb zelf lang iemand gekent die het als energiebron gebruikt, trouwens die mens heeft bij mij het alternatieve microbedoen bijten toen ik 8 jaar was.
Hij is spijtig genoeg 12 jaar geleden gestorven. Anders had ik jou allang naar hem gestuurd.
Ik ken het principe wel maar ik ga dat niet doen. Je moet al een vrij grote composthoop hebben waar je een soort spiraal door laat lopen met water. Of voldoende water darmen. Natuurlijke opwarming doet de rest.
Af en toe extra bevochtigen verhoogt de temperatuur.
Datzelfde principe heb je ook met diep onder de grond datzelfde systeem aan te leggen.

Het lijkt me nogal omslachtig.
Oud 25 november 2007, 11:45   #66
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ken het principe wel maar ik ga dat niet doen. Je moet al een vrij grote composthoop hebben waar je een soort spiraal door laat lopen met water. Of voldoende water darmen. Natuurlijke opwarming doet de rest.
Af en toe extra bevochtigen verhoogt de temperatuur.
Datzelfde principe heb je ook met diep onder de grond datzelfde systeem aan te leggen.

Het lijkt me nogal omslachtig.
Tja, zelfs de zon gaat in België niet meer gratis op hoor.

In Belgiê is het werken er voor of dokken, en zelfs heel veel dokken.
Oud 25 november 2007, 11:49   #67
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, zelfs de zon gaat in België niet meer gratis op hoor.

In Belgiê is het werken er voor of dokken, en zelfs heel veel dokken.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het principe niet wat kan aangescherpt en verfijnd kan worden.
Bio compost in container met een spiraal zou een aanvulling kunnen worden op de bestaande verwarming, kwestie van een soort voor-verwarming.
Het principe werkt wel, de uitvoering is wat omslachtig tot hiertoe.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be