Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 27 november 2007, 13:19   #61
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Uit de standaard
Citaat:
Communautaire nota is eigenlijk helemaal rond
BRUSSEL - De knelpunten in de nota Leterme kunnen niet meer worden uitgeklaard.

van onze redacteur

Na goed veertien dagen onderhandelingen telt de communautaire nota van formateur Yves Leterme nog vier knelpunten. Maar het zag er gisteren niet naar uit dat die op een fundamentele manier kunnen worden verholpen. De onderhandelaars zijn moe. Ze zijn het ook beu om naar formuleringen te zoeken die aan de twee kanten van de taalgrens anders kunnen worden uitgelegd.

Concreet gaan de knelpunten over de onmogelijkheid voor de gewesten om bedrijven financiële incentives te geven, de afwezigheid van een eigen gezinsbeleid voor de gemeenschappen (kinderbijslag), de verwijzing naar het behoud van interpersonele solidariteit (kan elke hervorming blokkeren) en de mogelijkheid om bevoegdheden te herfederaliseren (lastig voor de N-VA).

Over die punten moet op papier nog worden onderhandeld. De Vlaamse partijen van de toekomstige meerderheid hopen stilletjes nog op een doorbraak rond de fiscale autonomie voor de vennootschapsbelasting en de splitsing van de kinderbijslag. Zonder veel overtuiging evenwel - na 170dagen wordt het tijd voor een nieuwe regering. Die moet zich over die onderwerpen buigen.

De nota bevat alvast een belangrijke hefboom. Tegen het najaar van 2008 moeten de eerste communautair geladen wetsvoorstellen helemaal rond zijn. Bovendien lassen de regeringspartijen op dat ogenblik een evaluatiemoment in. Zeker CD&V wil dat de agenda van de Conventie ruimer wordt dan het menu dat in het regeerakkoord wordt geschreven. Valt de evaluatie negatief uit, dan houdt de regering LetermeI op te bestaan.

Die Conventie moet op zoek naar een tweederde meerderheid. Oranje-blauw heeft alvast een menu klaar voor die Conventie. Dat bevat een aantal algemene krijtlijnen. Ze stellen expliciet dat er een trend is om de gewesten en gemeenschappen meer bevoegdheden te geven. Bovendien staat ook gestipuleerd dat die gewesten en gemeenschappen meer financiële armslag moeten krijgen, conform met hun feitelijke verantwoordelijkheden (een verwijzing naar fiscale autonomie).

Oranje-blauw raakte het ook al eens over de overdracht van een reeks bevoegdheden naar de deelgebieden (op voorwaarde dat de tweederde meerderheid wordt gehaald, een meerderheid waaraan in Wallonië minstens drie partijen moeten meewerken): strijd tegen opwarming, energie, huisvesting (inclusief fiscale incentives), mobiliteit, kinderopvang, leerplicht, jeugdmisdrijven, het activeringsbeleid van werkzoekenden (inclusief opleiding, begeleiding en doelgroepenbeleid), ouderenbeleid (prijzenbeleid in de rusthuizen), delen van het zorgbeleid en de verzekering van exportrisico's.

Verder worden institutionele hervormingen onderzocht zoals de samensmelting van de Franse Gemeenschap en het Waals Gewest (nodig om de versnippering van bevoegdheden tegen te gaan), de hervorming van de Senaat, het samenvallen van de verkiezingen, de afschaffing van de opkomstplicht en de herziening van de kiesomschrijvingen.

Spijkerharde garanties zijn er niet. Oranje-blauw is immers afhankelijk van andere partijen om dat programma te realiseren. De communautaire nota stelt wel expliciet dat alles wat met een gewone meerderheid kan worden geregeld en wat ook al in de diverse deelakkoorden is opgenomen, effectief wordt uitgevoerd. Daarbij past de invoering van een speciaal agentschap dat de toepassing van de regelgeving in Vlaanderen en Wallonië met elkaar zal vergelijken.

Christen-democratische bronnen gaven toe dat er geen stukken van de sociale zekerheid (gezondheidszorg) kunnen worden overgeheveld. Ook op het vlak van de sociaal-economische hefbomen valt er nog een weg te gaan. Meer lijkt er niet in te zitten
zozo, als dit klopt, moet dit akkoord radicaal in brand worden gestoken
vrijevlaming is offline  
Oud 27 november 2007, 13:21   #62
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je begon je post nochtans een zin met 'stemmers' of 'stemmen' als ik me niet vergis
Ik herhaal: het VB kan geen Vlaamsgezinde CD&V-politici aantrekken, noch LDD-ers. Een nieuwe grote Vlaamsgezinde partij kan dat wel.

Jullie zouden moeten blij zijn dat er meer Vlaamsgezinde zetels bijkomen, in plaats van je bedreigd te voelen.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 13:21   #63
AVV
Gouverneur

AVV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ja ja, Bartjes glansrol en de opgang van de LDD steken de Blokkers hé.

Kortaf heeft het hélemaal voor mekaar.
De 20% van het Vlaams belang zijn overbodig.

De nva kan vanaf nu alleen verder. Juist ja.

En ik hoop het met jou dat Bart niet uit zijn 'glansrol' valt.
pas maar op dat je morgen hier niet héél anders staat te piepen.
Oud 27 november 2007, 13:21   #64
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, blijven steken in "het is niet onze fout, de andere stouteriken zijn schuldig": dat is kortzichtig. En wat erger is: het is steriel.

Het is tijd om voort te gaan. Als het Blok dat niet begrijpt, dan zal de kiezer het binnen de kortste keren duidelijk maken.

jij bent hier goed bezig iedereen die jou strategie niet wenst te volgen in het Blok-vak te steken ...

terwijl ik niet gebonden ben ... als ik morgen door een PS partijkaart te kopen of PS-stem Vlaanderen onafhankelijk kan maken ... ik zal het niet nalaten ... nogmaals : IK ben niet partijpolitiek gebonden.

ik vermoed zelfs van HAMC hetzelfde ... maar die mens is stoer genoeg om u dat zelf wijs te kunnen maken
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 13:25   #65
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV Bekijk bericht
Kortaf heeft het hélemaal voor mekaar.
De 20% van het Vlaams belang zijn overbodig.
Your words, not mine.

Ik spreek over een tweede grote Vlaamsgezinde partij. Samen met het Blok kan die leiden tot een Vlaamse meerderheid voor autonomie.

Citaat:
De nva kan vanaf nu alleen verder. Juist ja.

En ik hoop het met jou dat Bart niet uit zijn 'glansrol' valt.
pas maar op dat je morgen hier niet héél anders staat te piepen.
Inderdaad.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 13:27   #66
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
jij bent hier goed bezig iedereen die jou strategie niet wenst te volgen in het Blok-vak te steken ...

terwijl ik niet gebonden ben ... als ik morgen door een PS partijkaart te kopen of PS-stem Vlaanderen onafhankelijk kan maken ... ik zal het niet nalaten ... nogmaals : IK ben niet partijpolitiek gebonden.

ik vermoed zelfs van HAMC hetzelfde ... maar die mens is stoer genoeg om u dat zelf wijs te kunnen maken
Wie in het Blok-vak wil, is mans genoeg om dat zelf te doen.

Ik kan er alleen niet goed bij waarom jullie per sé willen dat LDD en NVA apart blijven opkomen en kleine partijtjes blijven. Cui prodest?
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 13:35   #67
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wie in het Blok-vak wil, is mans genoeg om dat zelf te doen.

Ik kan er alleen niet goed bij waarom jullie per sé willen dat LDD en NVA apart blijven opkomen en kleine partijtjes blijven. Cui prodest?

jij bent het die nalaat aan te tonen waar de meerwaarde zit van een eengemaakt LDD - NVA
die nalaat aan te tonen of JMDD al over de 'grootste persoonlijke belediging' van zijn leven is (ik dacht dat hij het gedrag van BDW in die termen uitdrukte)
en jij bent het die progressief libertaire LDD'ers en conservatieven van NVA zonder probleem voor één partij laat stemmen (er vooral vanuitgaand dat Vlaamsgezindheid hun eerste drijfveer is blijkbaar ...)

voorts : ze doen maar hoor, van mij mogen ze, veel succes zelfs ... ik gaf je dat inzicht zo maar vrijblijvend mee, in alle welgemeendheid

Oui, Modest ? ge vergeet weer dat wij ongeletterd uitschot zijn ...
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 13:44   #68
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
jij bent het die nalaat aan te tonen waar de meerwaarde zit van een eengemaakt LDD - NVA
Ik heb dat uitgebreid beargumenteerd. De zin om het nog eens op een rijtje te zetten, vergaat me momenteel.

Citaat:
die nalaat aan te tonen of JMDD al over de 'grootste persoonlijke belediging' van zijn leven is (ik dacht dat hij het gedrag van BDW in die termen uitdrukte)
Ach, dat soort persoonlijke akkefietjes verdwijnt snel naar de achtergrond als een groot succes wenkt.

Citaat:
en jij bent het die progressief libertaire LDD'ers en conservatieven van NVA zonder probleem voor één partij laat stemmen (er vooral vanuitgaand dat Vlaamsgezindheid hun eerste drijfveer is blijkbaar ...)
Ik kan zonder problemen voor NVA én voor LDD stemmen. Zo zijn er tienduizenden. Net zoals er enkele honderdduizenden zijn die zonder problemen voor CD&V én voor NVA kunnen stemmen.

Citaat:
Oui, Modest ? ge vergeet weer dat wij ongeletterd uitschot zijn ...
Toch een Blokker, dus?

Cui prodest = wie heeft er belang bij? (C'est le cas de le dire... )

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 november 2007 om 13:44.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 13:47   #69
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat uitgebreid beargumenteerd. De zin om het nog eens op een rijtje te zetten, vergaat me momenteel.

Ach, dat soort persoonlijke akkefietjes verdwijnt snel naar de achtergrond als een groot succes wenkt.

Ik kan zonder problemen voor NVA én voor LDD stemmen. Zo zijn er tienduizenden. Net zoals er enkele honderdduizenden zijn die zonder problemen voor CD&V én voor NVA kunnen stemmen.

Toch een Blokker, dus?

Cui prodest = wie heeft er belang bij? (C'est le cas de le dire... )

ik verkeer nog in de gelukzalige (maar naieve? ) veronderstelling dat er op de studiediensten en op de partijbesturen van de diverse partijen grondiger gestudeerd en nagedacht wordt over de te volgen lijnen en de gevolgen, en hoop dan ook dat zij er wel meer woorden aan vuil maken dan jij hier laat veronderstellen.

ik dacht net dat ik aangetoond had dat ik geen enkel partijbelang had ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 27 november 2007 om 13:49.
Anna List is offline  
Oud 27 november 2007, 13:49   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik verkeer nog in de gelukzalige (maar naieve? ) veronderstelling dat er op de studiediensten en op de partijbesturen van de diverse partijen grondiger gestudeerd en nagedacht wordt over de te volgen lijnen en de gevolgen, en hoop dan ook dat zij er wel meer woorden aan vuil maken dan jij hier laat veronderstellen.
Nu is er nog geen reden voor. Als het kartel breekt en Leterme zijn Guyke doet, kan er plots veel mogelijk worden.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 15:16   #71
Juan
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Enkel indien er een nieuwe grote Vlaamsgezinde partij komt met NVA en LDD als kern. Dan is er kans dat een aantal CD&V-ers overstappen (en een aantal VB-ers eveneens).
Laat die idiote droom van een front van N-VA en LDD toch vallen. Een heel deel N-VA'ers wil niets te maken hebben met het neoliberale verhaal van de LDD. Laat staan dat daar christendemocraten naar over zouden lopen.
Juan is offline  
Oud 27 november 2007, 15:21   #72
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Laat die idiote droom van een front van N-VA en LDD toch vallen. Een heel deel N-VA'ers wil niets te maken hebben met het neoliberale verhaal van de LDD.
... zegt een linkse die zover wij weten niets met de NVA te maken heeft.
Kortaf is offline  
Oud 27 november 2007, 15:45   #73
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... zegt een linkse die zover wij weten niets met de NVA te maken heeft.
Ach laat ze maar doen, laat ze maar proberen om met hun verdeel en heers tactiek tweedracht te zaaien, het kan wel eens contraproductie gaan werken.

Trouwens, het rechts liberale op 'consevative liberalism' gestoelde LDD progressief?
Door die stelling alleen al zou ik er geen woorden aan vuil maken.
Oud 27 november 2007, 15:53   #74
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Als ik gisteren goed begrepen heb, moeten enkel de krijtlijnen tegen het najaar van 2008 worden vastgelegd, dus eigenlijk moeten ze dan pas beginnen.... dan staan we eigenlijk weer even ver!
omaplop is offline  
Oud 27 november 2007, 15:58   #75
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Globale Meerderheid = 76 zetels

CD&V : 25
N-VA : 5
VLD : 18
Samen: 48

MR : 23
CdH : 10
Samen : : 33

Totaal oranjeblauw : 81 ofte 5 zetels overschot

Oranjeblauw kan het zonder de NVA doen, maar dan mag er geen enkele CD&Ver overstappen of vervangen worden door een N-VA opvolger.
en dan zal alles bij open VLD ook moeten blijven.
Stel dat LDD het goed blijft doen en er is daar zo'n back bencher, v.b. Quick, die terug naar zijn politieke vader Jean-Marie gaat uit opportunisme.
Want al bij al heeft de VLD ook niet al te veel gescoord buiten het beeld:"als we er maar bij zijn om via belastingsverlagingen terug wat stemmekes winnen." Dat geld recupereren we wel via andere belastingen.
boerenverstand is offline  
Oud 27 november 2007, 15:59   #76
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Als ik gisteren goed begrepen heb, moeten enkel de krijtlijnen tegen het najaar van 2008 worden vastgelegd, dus eigenlijk moeten ze dan pas beginnen.... dan staan we eigenlijk weer even ver!
Nergens dus, er is gewoon niks noppes nada op het vlak van staatshervorming.
'We stappen niet in een regering voor er een grote staatshervorming is gerealiseerd'. De nota leterme of was het de nota Milquet is dus gewoon Lacheeuuuuu Samenvallende verkiezingen, de belofte om geen democratische meerderheid meer te gebruiken tegen franstalige belangen....enzoverder enzovoort.

Ik wist niet dat ze met een grote staatshervorming bedoelden: een grotere belgische francofone staat.

Laatst gewijzigd door maarte : 27 november 2007 om 16:07.
maarte is offline  
Oud 27 november 2007, 16:06   #77
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
²

die paritaire conventie is idd cruciaal ... vraag me af hoe BdW zo'n strategische blunder intern verkoopt ... een meer structurele bevestiging van de minderwaardigheid van de Vlaming kan je je moeilijk voorstellen ...
Hierbovenop kan misschien nog een paritaire senaat komen.
Iedereen weet dat deze club enorm veel geld kost voor niets, denk maar aan de woorden van JVDL (ik kan mijn tijd niet , mijn zak wel, vullen met een senaatsambt).
Overal is de innefficiëntie van de belgische staat te lezen, maar onze "goed bestuurder" YLT wil dit niet afschaffen maar er een nieuwe grendel bijvoegen.
Enfin, YLT is volledig afgeserveerd !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 27 november 2007 om 16:07.
boerenverstand is offline  
Oud 27 november 2007, 16:07   #78
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch niet op de studiedienst en het partijbestuur van de CD&V zeker. Het moet nu toch zonneklaar zijn dat ze daar helemaal niets bestudeerd hebben en nog minder gewogen.
Kaal is offline  
Oud 27 november 2007, 16:09   #79
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juan Bekijk bericht
Laat die idiote droom van een front van N-VA en LDD toch vallen. Een heel deel N-VA'ers wil niets te maken hebben met het neoliberale verhaal van de LDD. Laat staan dat daar christendemocraten naar over zouden lopen.
Akkoord, wat mij betreft toch. Ik kan me moeilijk verzoenen met een groot deel van het LDD programma. Daarom vond ik het kartel best aardig: een vereniging van een centrum sociaal-democratisch programma met Vlaams nationalisme. Ik kan moeilijk spreken in naam van andere NVA'ers, maar ik kan me inbeelden dat er nog zijn die er zo over denken.

Een kartel NVA/LDD zie ik dus niet echt zitten. Wel eventueel afspraken om samen te werken bij communautaire thema's. Daar mag wat mij betreft ook VB bij betrokken worden.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 27 november 2007 om 16:10.
Johan217 is offline  
Oud 27 november 2007, 16:12   #80
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Akkoord, wat mij betreft toch. Ik kan me moeilijk verzoenen met een groot deel van het LDD programma. Daarom vond ik het kartel best aardig: een vereniging van een centrum sociaal-democratisch programma met Vlaams nationalisme. Ik kan moeilijk spreken in naam van andere NVA'ers, maar ik kan me inbeelden dat er nog zijn die er zo over denken.

Een kartel NVA/LDD zie ik dus niet echt zitten. Wel eventueel afspraken om samen te werken bij communautaire thema's. Daar mag wat mij betreft ook VB bij betrokken worden.
Terwijl we toch aan het splitsen zijn: Kartel splitsen en dan ook n-va nog eens splitsen lijkt me een goede optie.

Laatst gewijzigd door straatrue : 27 november 2007 om 16:12.
straatrue is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be