Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 6 december 2007, 17:33   #61
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Nee, bekijk UZELF eens.
Ik weet wel wie ik ben, niet de gemiddelde Vlaming alleszins.
Citaat:
Discussies kunnen alleen maar gevoerd worden wanneer de aangebrachte argumenten gestaafd worden met betrouwbare bronnen.

En nu ben ik het echt BEU : dat gezwets over "slavenmentaliteit"! We zijn op dit moment economisch superieur aan WL en spreken ronduit over een splitsing : dan lijkt het me niet echt dat er een vlaamse, slaafse mentaliteit heerst! Of wel?! Het kartel CD&V/N-VA is voor een staatshervorming/splitsing, VB ook. LDD vaagweg ook. De kiezers van die partijen zijn allemaal tesamen zowat 50% van VL, bijna de MEERDERHEID. Dan kan er toch geen sprake zijn van een overheersende slaafse mentaliteit!
Dat is goed nieuws, wanneer splitsen we?

En trouwens, als ik zeg slavenmentaliteit en u zegt geen slavenmentaliteit ben ik dan toch maar de enige die voor bewijsmateriaal moet zorgen blijkbaar.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 6 december 2007 om 17:46.
HAMC is offline  
Oud 6 december 2007, 17:38   #62
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toen er evenwel een regering moest gevormd worden met de Slovaakse en Tsjechische partijen liep het fout.
Voor de belgicisten moet dat gevaarlijk veel lijken op de situatie hier.
lomeanor is offline  
Oud 6 december 2007, 17:43   #63
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Eenzijdig de onafhankelijkheid uitroepen kan, maar dan zou er naderhand nog moeten onderhandeld worden, wat de Vlaamse positie aan de onderhandelingstafel alleen maar nog verder zou verzwakken. Verder moeten we ons ook afvragen hoe legitiem een onafhankelijkheidsverklaring van het Vlaamse Parlement zou zijn.
Niet legitiem? Zo gaat het nochtans bij alle andere landen (zoals oa recent Montenegro.)
Citaat:
Toen de Vlaamse volksvertegenwoordigers verkozen werden konden ze alleen maar beslissen over zaken zoals onderwijs, cultuur, persoonsgebonden aangelegenheden, enz... en niet over onafhankelijkheid. Daarom dat een Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring allicht mee ondertekend zou moeten worden door de Vlaamse vertegenwoordigers op federaal niveau, er zou dus een soort "Nationaal Congres" ontstaan.
De federale volksvertegenwoordigers zijn daar evenmin voor verkozen als de Vlaamse. Over het uitroepen van de onafhankelijkheid bestaat helemaal geen procedure in Belgische context. Een onafhankelijkheidsverklaring door Vlaanderen is even legitiem of ilegitiem als één door België.
Citaat:
En in elk geval zou er waarschijnlijk een referendum moeten plaatsvinden.
Moeten? Dat moet helemaal niet. Integendeel zelfs: de hele belgische constructie verhindert het uitvoeren van referenda. Dat is nu eenmaal de representatieve democratie: je kiest wie er beslist, niet voor wat er beslist wordt.
Citaat:
Voor de goede gang van zaken zou het uiteraard beter zijn dat, als Vlaanderen ooit onafhankelijk wordt (om Churchill's woorden te gebruiken: which I do not for a moment believe),
Which you do not believe?
Alle staten vergaan, mijn beste. Het verdampen van België is een natuurlijk proces dat al decenia bezig is. Dat kan niet meer stopgezet worden. Vlaanderen wordt onafhankelijk, we weten alleen nog niet wanneer.
Citaat:
Een opdeling zonder onderhandelingen is dus uitgesloten.
Ik vind dat nochtans de makkelijkste oplossing.
lomeanor is offline  
Oud 6 december 2007, 17:44   #64
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik weet wel wie ik ben, niet de gemiddelde Vlaming alleszins.

Dat is goed nieuws, wanneer splitsen we?
En nu een argument dat iets te maken heeft met waarover we het hebben?

(En trouwens : die meerderheid is in kiezers, niet in regeringsvormingen want 1 partij die ik noemde is buitenspel gezet)
Oud 6 december 2007, 17:46   #65
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
En nu een argument dat iets te maken heeft met waarover we het hebben?

(En trouwens : die meerderheid is in kiezers, niet in regeringsvormingen want 1 partij die ik noemde is buitenspel gezet)
Ik antwoord maar op uw vraag.

En trouwens, wanneer splitsen we? Of hebben we toch de slavenmentaliteit?

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 6 december 2007 om 17:48.
HAMC is offline  
Oud 6 december 2007, 17:55   #66
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
...
. Over het uitroepen van de onafhankelijkheid bestaat helemaal geen procedure in Belgische context. Een onafhankelijkheidsverklaring door Vlaanderen is even legitiem of ilegitiem als één door België.

...

.
Volgens het huidig recht in ons (on)landje is er maar één wettelijke mogelijkheid om Vlaanderen onafhankelijk te maken. En dat is een grondwetswijziging op het of de artikel(en) die de aard van het land bepalen. (er staat zelfs in de grondwet dat geen grondgebied afgestaan mag worden, dan krachtens een wet. Dat staat daar wel in de buurt van oorlog voeren en zo ... Die wet behoeft geen twee derde meerderheid, strikt genomen zou een kaakslag-stemming het grondgebied van de Vlaamse provincies kunnen afstaan aan het Vlaams Gewest en de Vlaamse gemeenschap ... alleen, dan wringt de grondwet langs een hoop andere kanten).

Waar je wel gelijk in hebt: mocht Vlaanderen (en Wallonië) ontstaan op een andere, illegale, manier, dan kun je wel denken dat de nieuwe Vlaamse grondwet de grondslag zal leggen van een nieuw rechtstelsel, en dat niemand zich nog het oude zal aantrekken.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 6 december 2007, 17:56   #67
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nul % kans dus, ik vind het vreemd dat de meeste mensen hier nog niet beseffen dat er geen federale regering meer komt.
o jawel hoor.......er komt er eentje....

Ik ben het eens met de opstarter van de thread dat Leterme geschiedenis geschreven heeft,bemerk,hij is NOOIT zinners geweest Belgie op te blazen.Dat is nu eenmaal niet het werk van een Formateur...

De standvastige houding,zowel van CD&V/NVA als CdH op het moment dat iets getekend of overeengekomen verdienen waardering...tenslotte moet een partij EERST voor het verkiezingsprogramma opkomen!

De roemruchte "laatste" vragen van Leterme zijn feitelijk een synthese van het probleem! De onmogelijkheid om deze bevestigend te beantwoorden tonen de diepte van de problemen aan....Bovendien beseft iedereen nu wel dat je er niet "rondom" kunt rijden zoals vorige regeringen!

Nu komt er hoogstwaarschijnlijk een rondje Staatshervorming met zowat iedereen van het politieke spectrum die Belgie NIET kapot willen.....

De knuppel is in het hoenderhok terecht gekomen,aktie van de kippetjes gegarandeerd,het alternatief is dat een vos de partijen één na één komt afmaken.....(in Vlaanderen bestaan zelfs twee "vossen",in Wallonie moet men er niet al te gerust zijn dat daar niet een Frans-Republikeinse beweging voor "vos" gaat spelen )

Laatst gewijzigd door kelt : 6 december 2007 om 17:59.
kelt is offline  
Oud 6 december 2007, 17:58   #68
Geert C

Standaard

Citaat:
Niet legitiem? Zo gaat het nochtans bij alle andere landen (zoals oa recent Montenegro.)
In Montenegro werd de onafhankelijkheid bij referendum verklaard. En Artikel 60 van de Grondwet van de Statenbond Servië-Montenegro voorzag in de mogelijkheid om de onafhankelijkheid te verklaren.

Citaat:
De federale volksvertegenwoordigers zijn daar evenmin voor verkozen als de Vlaamse. Over het uitroepen van de onafhankelijkheid bestaat helemaal geen procedure in Belgische context. Een onafhankelijkheidsverklaring door Vlaanderen is even legitiem of ilegitiem als één door België.
Dat was mijn punt niet. Maar het probleem dat ik aankaartte zou kunnen worden opgelost door zowel de Vlaamse volksvertegenwoordigers en de federale volksvertegenwoordigers en senatoren van de Nederlandse taalgroep samen de onafhankelijkheid te laten uitroepen. Dit is puur hypothetisch uiteraard. Punt is dat je de Vlaamse volksvertegenwoordigers verkiest om te beslissen over zaken zoals onderwijs, niet over de structuur van de staat. Voor dat laatste zijn de federale parlementsleden wel verantwoordelijk.

Citaat:
Moeten? Dat moet helemaal niet. Integendeel zelfs: de hele belgische constructie verhindert het uitvoeren van referenda. Dat is nu eenmaal de representatieve democratie: je kiest wie er beslist, niet voor wat er beslist wordt.
Je gelooft toch echt niet dat de Vlaamse onafhankelijkheid zou worden afgekondigd zonder volksraadpleging?

Citaat:
Which you do not believe?
Alle staten vergaan, mijn beste. Het verdampen van België is een natuurlijk proces dat al decenia bezig is. Dat kan niet meer stopgezet worden. Vlaanderen wordt onafhankelijk, we weten alleen nog niet wanneer.
Neen, de hervorming naar een federale/confederale staat is een proces dat al decennia bezig is en haar eindpunt nog niet heeft bereikt.

Citaat:
Ik vind dat nochtans de makkelijkste oplossing.
Toch is en blijft dat onmogelijk. Ook in Tsjechoslovakije, dat zo vaak als voorbeeld wordt aangehaald, moest er lang onderhandeld worden over de uiteindelijke wet op de ontbinding.

Er zou dus sowieso onderhandeld moeten worden.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 december 2007 om 18:01.
Geert C is offline  
Oud 6 december 2007, 18:38   #69
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Vlaanderen - inderdaad- voor Kristus-: Leterme ten voeten uit. Dat Vlaanderen ondertussen een laïeke staat is, met VEEL vrijzinnigen, met moslims, met Joden, met Protestanten, is je ergens ontsnapt. Arm Vlaanderen. En je Yves Goedbestuur heeft niet toegegeven, omdat hij niet mocht van de NVA - dat het land (en dus ook Vlaanderen) hiermee regelrecht de afgrond in dondert zal hem worst wezen: IK ben STAATSMAN, maar dan enkel voor mezelf en mijn partij - daarbij vergetend dat er nog een paar miljoen Brusselaars, Walen en Duitstaligen zijn, want Vlaanderen, dat dankzij de Walen, in 1302 een handjevol Fransen bij een of andere onnozele beek verslagen heeft, dat is belangrijk! IK BEN VLAMING, maar ik haat de Vlaamse irrealistische , emotionele reacties, ik HAAT Vlaamse Leeuwen op koersen: voor DAT Vlaanderen pas ik - ik wil een Vlaanderen dat van alle Europeanen is, van de wereld!
Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus, eigenlijk zou dit een slogan moeten zijn waar Yves Leterme naar de kiezer moet stappen. Dit Vlaanderen moet terugkomen. Fier staan zwaaien met Leeuwenvlaggen op de koers, niets is zo plezant als dat. Bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen, eigenlijk onze echte Vlaamse feestdag, heeft een unieke sfeer die je in geen enkele andere sportmanifestatie ziet. Je ziet de wielerhelden voorbij stoempen in weer en wind in een zee van fiere Vlaamse Leeuwen. Dit is gewoon een unieke conbinatie tussen topsport en volksnationalisme.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 6 december 2007, 18:39   #70
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je gelooft toch echt niet dat de Vlaamse onafhankelijkheid zou worden afgekondigd zonder volksraadpleging?
Met één ding hou je geen rekening: België zal barsten omdat er geen regering meer kan gevormd worden, omdat er geen gemeenschappelijk project meer kan zijn. België zal niet barsten omdat de mensen het willen, maar omdat die staat het zichzelf gewoon onmogelijk maakt om nog verder te bestaan.
lomeanor is offline  
Oud 6 december 2007, 18:40   #71
Geert C

Standaard

Citaat:
Met één ding hou je geen rekening: België zal barsten omdat er geen regering meer kan gevormd worden, omdat er geen gemeenschappelijk project meer kan zijn. België zal niet barsten omdat de mensen het willen, maar omdat die staat het zichzelf gewoon onmogelijk maakt om nog verder te bestaan.
Er kan en er zal nog een regering gevormd worden.

Citaat:
Bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen, eigenlijk onze echte Vlaamse feestdag, heeft een unieke sfeer die je in geen enkele andere sportmanifestatie ziet. Je ziet de wielerhelden voorbij stoempen in weer en wind in een zee van fiere Vlaamse Leeuwen. Dit is gewoon een unieke conbinatie tussen topsport en volksnationalisme.
Dat heeft volgens mij niet zoveel met volksnationalisme, maar eerder met wielerenthousiasme te maken.

Ik ben geen nationalist, maar voor mij is de Ronde van Vlaanderen ook een hoogdag.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 6 december 2007 om 18:42.
Geert C is offline  
Oud 6 december 2007, 18:47   #72
Max van Dietschland

Standaard

Laat ons ook niet vergeten:

1. Had de verkiezingsuitslag op 10 juni anders geweest en had een andere formateur Verhofstadt, Van De Lanotte, Reynders gestart, dan hadden we nu al lang een regering, maar de staatshervorming zou al lang liggen weg te rotten in één of andere forum, costa, conventie,... Deze zgn "staatsmannen" zouden nooit garanties vragen voor een staatshervorming in een regeerakkoord. Er zou een regering komen met een gewone meerderheid, wellicht een paarse of paars groene, zonder garantie op een staatshervorming en dan weet je het wel. De Franstaligen waren "vragende partij". Leterme heeft echter altijd bij zijn punt gebleven dat er een staatshervorming moet komen, dat de Franstaligen eindelijk ook een staatshervorming willen.

2. Leterme is een katholieke solidarist, die eerder conservatief is. Het nationaal solidarisme is duidelijk radicaler. Ik ga echt voor een blank en katholiek Vlaanderen, terwijl Leterme toch veel gematigder is. Echter wat wel duidelijk is dat het katholiek solidarisme, en het nationaal solidarisme duidelijk dezelfde oorsprong hebben, die van Rerum Novarum. We moeten opnieuw komen tot een Vlaanderen, waar de Vlaming zich echt thuis kan voelen, met zijn eigen cultuur, zijn eigen godsdienst en vooral zijn eigen volk. En dit een warme solidaire Vlaamse volksgemeenschap.

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 6 december 2007 om 18:48.
Oud 6 december 2007, 18:51   #73
Geert C

Standaard

Citaat:
2. Leterme is een katholieke solidarist, die eerder conservatief is. Het nationaal solidarisme is duidelijk radicaler. Ik ga echt voor een blank en katholiek Vlaanderen, terwijl Leterme toch veel gematigder is. Echter wat wel duidelijk is dat het katholiek solidarisme, en het nationaal solidarisme duidelijk dezelfde oorsprong hebben, die van Rerum Novarum. We moeten opnieuw komen tot een Vlaanderen, waar de Vlaming zich echt thuis kan voelen, met zijn eigen cultuur, zijn eigen godsdienst en vooral zijn eigen volk. En dit een warme solidaire Vlaamse volksgemeenschap.
Waar leidt u uit af dat Leterme een solidarist is?

En de christen-democratie gaat toch ook terug op Rerum Novarum.
Geert C is offline  
Oud 6 december 2007, 18:54   #74
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Waar leidt u uit af dat Leterme een solidarist is?

En de christen-democratie gaat toch ook terug op Rerum Novarum.
Welke ideologische stroming hadden de Christendemocraten, althans vroeger toch, het solidarisme toch ? Rerum Novarum lag aan de basis van de solidaristische/corporatistische stroming. Let wel, zeker nu op het verschil katholiek Christen-democratisch solidarisme en nationaal solidarisme.

En zeker met het meer progressieve en ongelovige nieuw-solidarisme van NSA. Ik ben zelf een nationaal solidarist, maar dan van de oude leer, waarin het katholieke een grote rol speelt. Ik beschouw mij dan ook als een katholieke nationaal solidarist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Solidarisme

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 6 december 2007 om 18:57.
Oud 6 december 2007, 19:17   #75
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Alles voor Vlaanderen, Vlaanderen voor Kristus, eigenlijk zou dit een slogan moeten zijn waar Yves Leterme naar de kiezer moet stappen. Dit Vlaanderen moet terugkomen. Fier staan zwaaien met Leeuwenvlaggen op de koers, niets is zo plezant als dat. Bijvoorbeeld de Ronde van Vlaanderen, eigenlijk onze echte Vlaamse feestdag, heeft een unieke sfeer die je in geen enkele andere sportmanifestatie ziet. Je ziet de wielerhelden voorbij stoempen in weer en wind in een zee van fiere Vlaamse Leeuwen. Dit is gewoon een unieke conbinatie tussen topsport en volksnationalisme.
Wielersport = vol doping en tiens... ook de N-va wordt doping voor de CD&v genoemd.

Zowel de R v. VL als CD&V zijn een onnatuurlijke bedoening geworden.

R v VL vol renners die ons met doping bedriegen en de CD&v = voor groot deel ACW (ACW= solidariteit) en toch naar confederalisme met splitsing sociale zekerheid streven.
straatrue is offline  
Oud 6 december 2007, 19:21   #76
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Laat ons ook niet vergeten:

We moeten opnieuw komen tot een Vlaanderen, waar de Vlaming zich echt thuis kan voelen, met zijn eigen cultuur, zijn eigen godsdienst en vooral zijn eigen volk. En dit een warme solidaire Vlaamse volksgemeenschap.
We krijgen dan Vlaanderen vol gepensioneerden; met een tweedeling tussen de superrijke VL en de straatarme wegens niet genoeg jong blank volk om de pensioenen te betalen.
En van de katholieke godsdienst is ook al niet veel meer over gebleven, zelfs al zouden alle moskeeën verdwijnen.
straatrue is offline  
Oud 6 december 2007, 19:27   #77
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik in geen geval.

Ik zeg dat de gemiddelde Vlaming een slavenmentaliteit heeft los van het feit ofdat die met mij akkoord gaan of niet.
Als ze dan al een slavenmentaliteit hebben; dan is het wellicht de goede mentaliteit; want VL is steenrijk geworden.

Het zogenaamde Herrenvolk heeft zelfs geld tekort om het kijk- en luistergeld af te schaffen.
straatrue is offline  
Oud 6 december 2007, 19:35   #78
Geert C

Standaard

Citaat:
Welke ideologische stroming hadden de Christendemocraten, althans vroeger toch, het solidarisme toch ?
Ik dacht persoonlijk eerder aan de christen-democratie.
Geert C is offline  
Oud 6 december 2007, 19:56   #79
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Ik dacht persoonlijk eerder aan de christen-democratie.
Foutje van mij, ik bedoelde sociaal-economische stroming.

Oud 6 december 2007, 20:22   #80
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
We krijgen dan Vlaanderen vol gepensioneerden; met een tweedeling tussen de superrijke VL en de straatarme wegens niet genoeg jong blank volk om de pensioenen te betalen.
En van de katholieke godsdienst is ook al niet veel meer over gebleven, zelfs al zouden alle moskeeën verdwijnen.
Apocalypse now. The horror...the horror
Elio di Supo is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be