Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 14 december 2007, 06:09   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het verzet lijkt me normaal.

Voor Frans moedertaal bijvoorbeeld zullen zij een programma volgen dat niet bestaat binnen de Vlaamse leerplannen.

Ik kan me voorstellen dat er (veel) meer (oude) literatuur gegeven wordt aangezien er veel meer belangrijke oude literatuur bestaat in het Frans.
Voor NL literatuur stelt de lit. in de 18de eeuw niets voor (behalve Jantje die pruimen zag hangen). In het FR is de Verlichting juist heel belangrijk.

Ook in geschiedenis zullen zij andere accenten leggen en de Guldensporenslag ook wel anders (of niet) behandelen.

Engels aan Franstaligen is niet (helemaal) hetzelfde als aan Nederlandstaligen.

Heeft het Vlaams onderwijs leerplannen voorzien voor anderstalige adolescenten die Nederlands als vreemde taal leren???
Dit is een treffend voorbeeld van iemand die oordeelt over een zaak waarover hij niet de minste kennis heeft. In de Franstalige faciliteitenscholen gebruikt men immers grotendeels allemaal pedagogisch materiaal (handboeken incluis) die afkomstig zijn uit het Franstalig onderwijs.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 14 december 2007, 06:10   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de leraars zullen dan een Vlaamse inspecteur op bezoek krijgen die misschien amper Frans spreekt
Leuk vooruitzicht voor die leraars , maar ook voor de inspecteurs in kwestie.
Straatrue brabbelt hier maar wat. Pedagogische controle gebeurt altijd in de onderwijstaal; inspecteurs zullen dus Frans spreken.
Oud 14 december 2007, 06:26   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In die scholen is de voertaal (wellicht toegestaan door de grondwet) FR.
En?

De inspectie zal ook in het Frans gebeuren, maar dan wel door inspecteurs van de Vlaamse Gemeenschap.

Wat is bijgevolg het probleem?

Deze scholen vallen immers onder de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap.
Oud 14 december 2007, 08:54   #64
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor NL literatuur stelt de lit. in de 18de eeuw niets voor (behalve Jantje die pruimen zag hangen).
Dan doen we toch gewoon de 17de eeuw? Bredero, Vondel...

Laatst gewijzigd door Johan217 : 14 december 2007 om 08:55.
Johan217 is offline  
Oud 14 december 2007, 09:07   #65
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verzet lijkt me normaal.

Voor Frans moedertaal bijvoorbeeld zullen zij een programma volgen dat niet bestaat binnen de Vlaamse leerplannen.
Het zijn hun zaken niet. België is een gefederaliseerd land, en onderwijs is een gemeenschapsbevoegdheid. Ge zult geen Vlaming meer vinden die daar meer woorden dan dat wil aan vuilmaken.
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:10   #66
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik probeer me in te leven in hun gedachtengang.
Die gedachtengang is een 19de eeuwse anomalie, voortkomend uit twee eeuwen cultureel en economisch kolonialisme. Het wordt hoog tijd dat daar komaf mee gemaakt wordt, ook voor de Walen. Zolang ze menen zich rechtstreeks met Vlaamse aangelegenheden te moeten bemoeien, zullen ze zelf geen stap vooruit komen.
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:14   #67
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Een stap in de goede richting, zei u ?
In casu toch wel, ja, imho.

Denk je dat ze zonder 'gifles' gaan begrijpen dat het nu echt afgelopen is met de Franstalige suprematie in België? En dat ze hun energie beter zouden steken in hun Marchalplan dan in het uitroepen van belangenconflicten ten bate van de Oost-Brusselse bourgeoisie?

Er is geen vooruitgang mogelijk, op geen enkel vlak, zolang die kleine extremistische bourgeoiskern het nationale politieke leven blijft gijzelen met haar Francité-dada's.
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:15   #68
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Gelijk waar een inspecteur neerstrijkt moet hij kritiek hebben hé, anders zou zijn beroep overbodig zijn.

2. En zeker inspecteurs uitgestuurd door regelneef vdbroecke zullen botsen met de wat meer "met-de-Franse-slag-lesgevende" leerkrachten.

3. Ik denk niet dat men in FRbelgië al ooit van eindtermen gehoord heeft.
1. Kritiek kan ook 'constructief' zijn.

2. Uit mijn eigen dagdagelijkse ervaring als leerkracht in het 'Enseignement de la Communauté française' heb ik die zogenaamde 'Franse slag' van zéér nabij leren kennen.
Ik kan alleen maar hopen dat er, waar nodig, serieus 'gebotst' wordt met de inspecteurs. Dat zou de leerlingen in dat 'Enseignement' alleen maar ten goede komen.

3. Wellicht niet, neen. In het 'Enseignement ...' spreken we over 'compétences et connaissances requises', maar het principe is wel degelijk hetzelfde.

Die inspecties zijn m.i. volkomen gerechtvaardigd, aangezien de financiële last van die schooltjes in de Rand door de Vlaamse Gemeenschap wordt gedragen.

Ik vind alleen dat het niet bepaald van tactisch inzicht getuigt om daar nu (en nu pas) mee te beginnen.
Die inspecties hadden er van in het begin moeten zijn, en dan liefst, zoals ik al vermeldde, door 'gemengde' (= tweetalige) teams die zich met �*lle onderwijsinstellingen in �*lle faciliteitengemeenten hadden moeten bezighouden.

Nog voor er ook maar één frank/euro subsidie vertrokken was.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 december 2007, 09:17   #69
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat men in FRbelgië al ooit van eindtermen gehoord heeft.
De faciliteitengemeenten zijn niet "FRbelgië".
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:19   #70
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Excuse moi! Je ne parle pas francais.
"parce que je suis néerlandais".

Naar analogie met de ontelbare Brusselse francofonen die al mijn begrip vroegen voor hun Nederlandsonkundigheid met de smoes "je suis français".
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:20   #71
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Hoog tijd dat de Vlaamse Regering daar enkele Vlaamse burgemeesters gaat benoemen in de Randgemeenten.
Na meer dan een jaar de zaken op hun beloop te hebben gelaten.
Van 'gifle' tot 'gifle' naar de Vlaamse Staat.
De radicalisering langs Franstalige kant moet zodanig opgedreven worden dat zelfs de grootste Vlaamse toegeeflijkheid niet meer door de Franstalige politieke klasse uitgebuit kan worden.

Laatst gewijzigd door stab : 14 december 2007 om 09:20.
stab is offline  
Oud 14 december 2007, 09:25   #72
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Die inspecties zijn m.i. volkomen gerechtvaardigd, aangezien de financiële last van die schooltjes in de Rand door de Vlaamse Gemeenschap wordt gedragen.

Ik vind alleen dat het niet bepaald van tactisch inzicht getuigt om daar nu (en nu pas) mee te beginnen.
Als het volkomen gerechtvaardigd is, dan zou het onrechtvaardig zijn om het na tien jaar nog langer uit te stellen, niet?

Hebben die Franstalige kinderen dan geen recht op geïntegreerd Vlaams onderwijs? Wil je ze de hoge kwaliteit van het Vlaamse onderwijs onthouden?

De timing is geen opzet, dit dossier heeft zijn gewone weg van onderhandelingen met de franstaligen en van de parlementaire behandeling gevolgd. Tien jaar lang!

En alleen omdat MR en CDH elkaars bloed kunnen drinken, zouden wij er nu alweer moeten mee wachten? En de franstalige kindjes discrimineren?

Ik denk dat dit voorstel juist getuigt van de zeer geduldige, voorzichtige en constructieve aanpak van de Vlaamse meerderheid. Het is niet omdat de Brusselse bourgeoisie dat nu nog niet begrijpt, dat dit geen levensnoodzakelijke bouwsteen voor het Belgisch federalisme zou zijn.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 14 december 2007 om 09:27.
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:36   #73
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De faciliteitengemeenten zijn niet "FRbelgië".
Voor franstaligen, belgicisten en straatreu wél.
Oud 14 december 2007, 09:38   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu pas?

En wanneer zou het de Franstaligen wél passen, denk je?
Oud 14 december 2007, 09:39   #75
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de Vlaamsche rechtlijnigen begrijpen niet dat een FRschool in VL (wettelijk verplicht) op een andere manier werkt dan "echte" VL scholen.
en we weten uit internationaal onderzoek dat het Franstalig onderwijs in België veruit superieur is aan het Nederlandstalige hé.
Oud 14 december 2007, 09:42   #76
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Voor franstaligen, belgicisten en straatreu wél.
Hun subjectieve mening is irrelevant.
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:44   #77
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

@ Djimi

Trouwens, Djimi, waarom zou jouw school en bij uitbreiding het hele Brussels-franstalige onderwijs zich ook niet onder de hoede van de Vlaamse Gemeenschap laten stellen? Iedereen zou er wel bij varen, niet?
Kortaf is offline  
Oud 14 december 2007, 09:48   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Als het volkomen gerechtvaardigd is, dan zou het onrechtvaardig zijn om het na tien jaar nog langer uit te stellen, niet?

Hebben die Franstalige kinderen dan geen recht op geïntegreerd Vlaams onderwijs? Wil je ze de hoge kwaliteit van het Vlaamse onderwijs onthouden?

De timing is geen opzet, dit dossier heeft zijn gewone weg van onderhandelingen met de franstaligen en van de parlementaire behandeling gevolgd. Tien jaar lang!

En alleen omdat MR en CDH elkaars bloed kunnen drinken, zouden wij er nu alweer moeten mee wachten? En de franstalige kindjes discrimineren?

Ik denk dat dit voorstel juist getuigt van de zeer geduldige, voorzichtige en constructieve aanpak van de Vlaamse meerderheid. Het is niet omdat de Brusselse bourgeoisie dat nu nog niet begrijpt, dat dit geen levensnoodzakelijke bouwsteen voor het Belgisch federalisme zou zijn.

Tien jaar is héél lang, dat is waar.

Het is erg jammer dat die inspecties niet van in het begin, als conditio sine qua non voor eventuele financiering, op punt gesteld werden.

'Bezint eer gij begint' tegenover 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden', zoiets.

Voor de rest : als het wèrkelijk om het belang van die franstalige kindjes gaat, geen enkel probleem. Ze kunnen er inderdaad alleen maar wel bij varen.

Ik kan mij echter niet van de indruk ontdoen dat die franstalige kindjes weinig meer zijn dan pionnetjes op een politiek schaakbord, en dat vind ik - zacht uitgedrukt - toch wel spijtig.

Je zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat politiek een 'vuil spel' is. Wie kan mij waarborgen dat het deze éne keer niet het geval zou zijn ?

Ik kan alleen maar hopen dat ik mij in dezen schromelijk vergis.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 14 december 2007, 10:07   #79
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die inspecties zijn heel normaal voor het Vlaams onderwijs.
Politiek is idd een vuil spel. Vooral vanwege degenen voor wie controle niet normaal is en die al tien jaar lang ijveren om aan controle van hun gelddonors te ontsnappen. Hadden de Franstaligen geen tien jaar lang de zoveelste uitzondering bepleit, maar als een vanzelfsprekendheid aanvaard wat jij zonet als vanzelfsprekend bestempelde, dan waren de Franstalige kindertjes geen dag pionnetjes geweest op het politieke schaakbord.
Oud 14 december 2007, 10:09   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar de Vlaamsche rechtlijnigen begrijpen niet dat een FRschool in VL (wettelijk verplicht) op een andere manier werkt dan "echte" VL scholen.
wat bedoelt U met "wettelijk verplicht"? Even wettelijk verplicht als het Vlaamse schooltje in Komen?

Verder hebben de vlamingen geen faciliteiten in franstalige gemeentes zeker?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be