Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2007, 14:26   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
O help, telkens als er wordt gesproken of geschreven wordt over het behoud van dat strontland wordt de "gouden drie" als beweegreden aangehaald: 1. bitter water (chocolade), 2. verbrande hondenstokjes (frieten) en 3. Aal (bier). Als dat het enige nuttige is wat dit strontland te bieden heeft, en dat zal wel zo zijn, dan moeten hieruit de juiste besluiten getrokken worden... Trouwens als ik die Belgicisten zie schrijven is het net alsof die drie dingen enkel in Vlaanderen te vinden zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL
Aal
Belgisch bier?
http://fr.wikisource.org/wiki/Opinio...el_sur_le_faro

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Baudelaire
Opinion de M. Hetzel sur le faro

« Buvez-vous du faro ? » — dis-je �* monsieur Hetzel ;
Je vis un peu d’horreur sur sa mine barbue,
— « Non, jamais ! le faro (je dis cela sans fiel !)
C’est de la bière deux fois bue. »

Hetzel parlait ainsi, dans un Café flamand,
Par prudence sans doute, énigmatiquement ;
Je compris que c’était une manière fine
De me dire : « Faro, synonyme d’urine ! »

« Observez bien que le faro
Se fait avec de l’eau de Senne »
— « Je comprends d’où lui vient sa saveur citoyenne.
Après tout, c’est selon ce qu’on entend par eau ! »

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 december 2007 om 14:29.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 17:40   #62
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat verhaal gaat over hetzelfde beeldje, genius.

link 1:
Citaat:
Manneken Pis (Brabantian for little man wee) is a Brussels landmark.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 23:15   #63
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Nee, in de Germaanse talen bestaat er een anderswaardige naam voor deze drank...

"Waarom bier, bier heet Bier, beer, bière, birra … zijn binternationale begrippen die ofwel afkomstig zijn van het Engelse barley (gerst) of van het Welshe brace (gegiste gerst). Meer dan waarschijnlijk is bier echter afgeleid van het Latijnse bibere (drinken). Het Spaanse cerveza en het Portugese cerveja zijn afkomstig van het Keltische cera (graan) en vise (sterkte) en cera zelf is vermoedelijk afgeleid van de Romeinse godin Ceres. Zweden en Denen spreken over öl, wat doet denken aan ale, indertijd in de Nederlanden gekend als ael voor het ongekruide bier, dat een minderwaardige variant was van het gruytbier."

Bron: www.1world2travel.com/article.php?articleID=628

"Über den Ursprung des Wortes Bier gibt es keine gesicherten Erkenntnisse. Vermutlich stammt es von biber (lat. „Getränk“) ab. Ein nicht mehr gebräuchliches Wort für Bier ist das germanische Äl (vgl. englisch Ale oder schwedisch öl), wobei es sich um das noch ungehopfte Gebräu handelte."

http://de.wikipedia.org/wiki/Bier
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 12:02   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ze gaan een brief naar de paus schrijven.
Hebben ze daar niet dé geschikte persoon voor...? Die zogezegde adelborst uit Brugge die graag uitpakt met zijn "anderse" geaardheid?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 12:07   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat ons die kattenpis aub niet omschrijven als "bier".
Als men over "bier" praat, dan gaat het over godendranken zoals Orval, Chimay Blauw, Rochefort 8°, Bushbeer, Floreffe, etc...
En niet te vergeten: Westvleteren, Sint-Bernardus Abt, Sint-Bernardus Tripel, Delirium Tremens, Augustijn, Westmalle, Achel, Duvel, Ename... En niet over de grens, bij onze noorderburen: la Trappe (nu jammer genoeg opgekocht door Bavaria...).
Oud 26 december 2007, 23:41   #66
jdg120789
Burger

jdg120789's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

BTW: je mag al dat 'beste' en 'groeten' weglaten, hoor
Beste,

ik typ mijn berichtjes zoals ik ze zelf wil.

Groeten,

JDG
Oud 26 december 2007, 23:44   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jdg120789 Bekijk bericht
Beste,

ik typ mijn berichtjes zoals ik ze zelf wil.

Groeten,

JDG
Ongetwijfeld, alleen zie ik niet goed in wat u hiermee betracht. Dit is immers niet de manier van doen en laten op dit forum (ook al omdat het de berichten nutteloos lang maakt als iedereen steeds een aanspreking en afsluiting schrijft).
Oud 27 december 2007, 00:03   #68
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongetwijfeld, alleen zie ik niet goed in wat u hiermee betracht. Dit is immers niet de manier van doen en laten op dit forum (ook al omdat het de berichten nutteloos lang maakt als iedereen steeds een aanspreking en afsluiting schrijft).
Beste,

het is slechts een kwestie van beleefdheid. Laat een ding duidelijk zijn:

- ik ben hier niet om het Nationalisme af te breken, maar om het in vraag te stellen;
- ik ben hier niet om emtioneel te doen over de staat België, maar wil een rationele (of is het nu rationale) discussie met goede argumenten over het al dan niet splitsen van België;
- ten slotte ben ik hier in de hoop dat we allemaal nadenken over het discours dat België of Vlaanderen moet volgen de komende jaren. Nadenken, en niet zomaar volgen.

Hiermee wil ik aantonen dat het beginnen van een bericht met "beste" en afsluiten met "groeten" of i.d. voor mij een gewoonte én een kwestie van beleefdheid is. Tenslotte moet het maar eens stoppen met dat eindeloze respectloze gezever tussen flaminganten en belgicisten. Ieder heeft een mening, heb respect voor elkaar. DIALOOG is belangrijk, en we moeten vooroordelen vergeten, zodat we een vruchtbare argumentatie aan kunnen gaan.

Zodoende hoop ik dan ook dat u het niet erg vindt als ik mijn berichten op eenzelfde manier blijf opstellen. Ik weet zeker dat de server van dit forum krachtig genoeg is mijn berichten te ondersteunen.

Met groeten,

JDG
Oud 27 december 2007, 00:20   #69
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beste,

het is slechts een kwestie van beleefdheid.

Met groeten,

JDG
Dit heeft niets met beleefdheid te maken, omdat het nu eenmaal niet tot de gebruiken van het forum behoort om ieder bericht met een aanspreking te laten openen. Er is bijgevolg niets onbeleefd aan het weglaten ervan. Natuurlijk staat het u vrij dat aan te houden (mij stoort het trouwens niet), maar u gedraagt zich als iemand die een jongerenkroeg binnenkomt en de eerste de beste juffrouw aanspreekt met "goedendag jonkvrouwe, met wie heb ik de eer kennis te maken?" U kan dan wel beweren dat u dit doet omwille van de beleefdheid, 't zal slechts een schaterlach of een bevreemding opwekken.
Oud 27 december 2007, 00:21   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- ik ben hier niet om het Nationalisme af te breken, maar om het in vraag te stellen;
- ik ben hier niet om emtioneel te doen over de staat België, maar wil een rationele (of is het nu rationale) discussie met goede argumenten over het al dan niet splitsen van België;
- ten slotte ben ik hier in de hoop dat we allemaal nadenken over het discours dat België of Vlaanderen moet volgen de komende jaren. Nadenken, en niet zomaar volgen.
Wat heeft dat nu met de huidige discussie te maken? En dit forum biedt trouwens een heel breed onderwerpenwaaier aan: 't gaat heus niet alleen over "nationalisme", "de staat België" of "Vlaanderen".
Oud 27 december 2007, 09:41   #71
jdg120789
Burger

Standaard

Uiteraard gaat het op dit forum niet enkel om een eventuele afscheuring van Vlaanderen, maar dat zijn tot nog toe vooral de de discussies waar ik mij mee bezighoud. Wat ik probeer aan te tonen, is dat ik open sta voor goede argumenten, en niet emotioneel wil vasthouden aan een België, zoals een belgicist vaak verweten wordt. Die drie opgesomde puntjes hebben weinig met de hele discussie te maken, maar alles met élke discussie. Maar bon, laten we daar niet teveel over uitwijden, ik denk dat het duidelijk is wat ik probeerde duidelijk te maken.

Ik hoop dat alles zo duidelijk is, zodat we ons terug kunnen richten op de topic van deze discussie.
Oud 27 december 2007, 10:39   #72
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
"L'union fait la force"
"Einigkeit macht stark"
"Eendracht maakt macht"
U bent een even grote nationalist als alle AVV-VVK'ers hier op het forum.
Oud 27 december 2007, 10:49   #73
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
U bent een even grote nationalist als alle AVV-VVK'ers hier op het forum.
Uiteraard. Maar ook die stel ik in vraag. Iemand die zijn eigen mening niet in vraag stelt zal hier op dit forum weinig te zoeken hebben.

Ik zal ervan uitgaan dat uw boodschap niet verwijtend bedoelt is, al komt ze wél zo over. Het is niet omdat ik op dit moment van mening ben dat een Unitair België beter is dan een confederaal, federaal België of een onafhankelijk Vlaanderen, dat ik mijn mening niet in vraag stel, of ze kan veranderen. U schijnt twee dingen door elkaar te halen. Het was toch allang duidelijk, dacht ik, dat ik argumentatie belangrijker vind dan emotioneel gezever.

Ik begrijp uw punt trouwens niet? Ik zei toch gewoon maar dat ik Nationalisme niet wil afbreken, welke vorm dan ook. Ik wil enkel tot een vruchtbare discussie komen, waarbij dialoog primeert. En niet het eindeloze "jij kent er niks van"; "je bent zelf een ..."; ... Laten wij doen waar de politici de afgelopen maanden jammer genoeg niet in slaagden.
Oud 27 december 2007, 10:56   #74
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Maar ook die stel ik in vraag. Iemand die zijn eigen mening niet in vraag stelt zal hier op dit forum weinig te zoeken hebben.

Ik zal ervan uitgaan dat uw boodschap niet verwijtend bedoelt is, al komt ze wél zo over. Het is niet omdat ik op dit moment van mening ben dat een Unitair België beter is dan een confederaal, federaal België of een onafhankelijk Vlaanderen, dat ik mijn mening niet in vraag stel, of ze kan veranderen. U schijnt twee dingen door elkaar te halen. Het was toch allang duidelijk, dacht ik, dat ik argumentatie belangrijker vind dan emotioneel gezever.

Ik begrijp uw punt trouwens niet? Ik zei toch gewoon maar dat ik Nationalisme niet wil afbreken, welke vorm dan ook. Ik wil enkel tot een vruchtbare discussie komen, waarbij dialoog primeert. En niet het eindeloze "jij kent er niks van"; "je bent zelf een ..."; ... Laten wij doen waar de politici de afgelopen maanden jammer genoeg niet in slaagden.
Mijn beste, indien u uw eigen overtuiging in vraag zou stellen had u reeds lange tijd dat onderschrift verwijderd. Dat is de realiteit.
Men kan inderdaad van mening zijn dat een unitair België beter is. Dat moet echter niet verdedigd worden door achterhaalde, romantische uitspraken als 'Eendracht maakt macht'.

Als u écht mensen wilt overtuigen van de voordelen van unitarisme, raad ik u aan een blog of iets dergelijks te maken, en in uw onderschrift er een link naar te plaatsen. Op die manier maakt u zichzelf niet belachelijk met 19de eeuwse onzin.
Oud 27 december 2007, 11:04   #75
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Mijn beste, indien u uw eigen overtuiging in vraag zou stellen had u reeds lange tijd dat onderschrift verwijderd. Dat is de realiteit.
Men kan inderdaad van mening zijn dat een unitair België beter is. Dat moet echter niet verdedigd worden door achterhaalde, romantische uitspraken als 'Eendracht maakt macht'.

Als u écht mensen wilt overtuigen van de voordelen van unitarisme, raad ik u aan een blog of iets dergelijks te maken, en in uw onderschrift er een link naar te plaatsen. Op die manier maakt u zichzelf niet belachelijk met 19de eeuwse onzin.
Waarom lijkt u niet in staat te zijn om beleefd te blijven en doet u snerend? Als ik de emtionele belgicist zou moeten zijn, zou u die rol aan mij over moeten laten. Wil u dat ik mijn onderschrift verwijder? Geef mij enkele goede argumenten waarom ik dat zou moeten doen.

Ik vind dat de leuze "eendracht maakt macht" een kern van waarheid bevat. Eendracht maakt namelijk macht. Niet alles uit de 19e eeuw is goed, maar zo'n leuze klopt nog steeds. De realiteit is nog steeds de staat België, en diens leuze is "eendracht maakt macht". Dát is de realiteit. Wat u zichzelf wil wijsmaken, doet u maar, maar haal geen twee zaken door elkaar.

En ik stel mijn mening inderdaad in vraag, en dat heeft verder niks met mijn leuze te maken. Zoals ik al zei, op het moment ben ik van mening dat een unitair België met o.a. een Federale Kieskring het beste is voor België. Als dat verandert zal daar spoedig een andere leuze staan. Er is dus niks achterhaald en romantisch aan deze leuze. Ze is nog steeds actueel, zij het toegepast op Vlaanderen of Europa, ... Eendracht maakt altijd macht.

Ze staat in de drie landstalen omdat ik niet discrimineer. Mocht het u troosten, eendracht maakt in Vlaanderen ook macht...

Nu hoop ik dat u verdere sarcastische en emotionele uitspraken achterwege laat, en plaats maakt voor rationaliteit en argumentatie. Waarbij u zo goed mogelijk als beargumenteerd, om uiteindelijk tot een vruchtbare discussie te komen, en de dialoog te openen.
Oud 27 december 2007, 11:20   #76
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom lijkt u niet in staat te zijn om beleefd te blijven en doet u snerend? Als ik de emtionele belgicist zou moeten zijn, zou u die rol aan mij over moeten laten. Wil u dat ik mijn onderschrift verwijder? Geef mij enkele goede argumenten waarom ik dat zou moeten doen.
Snerend? Mijn beste, ik zeg gewoon wat ik denk over uw vorm van 'pluralisme'.

Citaat:
Ik vind dat de leuze "eendracht maakt macht" een kern van waarheid bevat. Eendracht maakt namelijk macht. Niet alles uit de 19e eeuw is goed, maar zo'n leuze klopt nog steeds.
Indien men die leuze gebruikt, is dat enkel en alleen uit nationalistische overwegingen. Waarom? Omdat het van een gezegde is gedevolueerd naar een romantische slagzin.

Citaat:
De realiteit is nog steeds de staat België, en diens leuze is "eendracht maakt macht".
Volksliederen en slagzinnen behoren niet tot de realiteit, maar tot een 19de eeuwse erfenis die we jammer genoeg niet hebben kunnen weigeren.

Citaat:
Dát is de realiteit. Wat u zichzelf wil wijsmaken, doet u maar, maar haal geen twee zaken door elkaar.
Beste jdg120789, mij kan het hoegenaamd niet schelen of we morgen in een unitair België, een onafhankelijk Vlaanderen of een eengemaakt Europa leven. Voor mijn part leven we vanaf morgen in het magische land op de bodem van de wensput van vrouw Holle.
Dat is voor mij de realiteit, dus ik moet mezelf niets wijsmaken.

Citaat:
En ik stel mijn mening inderdaad in vraag, en dat heeft verder niks met mijn leuze te maken. Zoals ik al zei, op het moment ben ik van mening dat een unitair België met o.a. een Federale Kieskring het beste is voor België.
Een unitair België met een federale kieskring... Bravo. Ik wist niet dat er iets bestond als een unitaire staat met aparte kieskringen voor de voormalige deelstaten?

Citaat:
Als dat verandert zal daar spoedig een andere leuze staan. Er is dus niks achterhaald en romantisch aan deze leuze. Ze is nog steeds actueel, zij het toegepast op Vlaanderen of Europa, ... Eendracht maakt altijd macht.
Zoals ik al zei, de waarheid achter die uitspraak is reeds eeuwen vervangen door een van nationalisme doordrongen slagzin.
Citaat:
Ze staat in de drie landstalen omdat ik niet discrimineer. Mocht het u troosten, eendracht maakt in Vlaanderen ook macht...
Wat kan mij Vlaanderen schelen?
Citaat:
Nu hoop ik dat u verdere sarcastische en emotionele uitspraken achterwege laat, en plaats maakt voor rationaliteit en argumentatie. Waarbij u zo goed mogelijk als beargumenteerd, om uiteindelijk tot een vruchtbare discussie te komen, en de dialoog te openen.
Ach, maar beste makker toch! Het is niet omdat iemand uw opgeblazen ego en non-argumenten doorprikt dat u zo gepikeerd moet zijn! Dat is nu eenmaal de normale gang van zaken op een internetforum.
Oud 27 december 2007, 12:14   #77
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook in Nederland zegt men tegenwoordig 'Vlaamse frieten' ipv 'Belgische'

Niet 'french frites'?
Oud 27 december 2007, 20:18   #78
Breda
Minister

Breda's schermafbeelding

Locatie: Cuba & Socialistische Stadsrepubliek Breda / Bruxelles , Belgique
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breda Stuur een bericht via MSN naar Breda
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Niet 'french frites'?
nope , wel in New York , Belgian Frites ......never heard of

What's Belgium ?? aint that a region in France .......vraag eens in New York op straat of ie Belgstan kent en iedereen zal eerder Afghanistan aan wijzen op de kaart als daar over gevraagt word
Oud 28 december 2007, 00:32   #79
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
nope , wel in New York , Belgian Frites ......never heard of

What's Belgium ?? aint that a region in France .......vraag eens in New York op straat of ie Belgstan kent en iedereen zal eerder Afghanistan aan wijzen op de kaart als daar over gevraagt word
Amerikanen hebben nu eenmaal de reputatie van achterlijk te zijn en weinig mondiaal-gericht
Oud 29 december 2007, 02:29   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei, op het moment ben ik van mening dat een unitair België met o.a. een Federale Kieskring het beste is voor België.
En waarom?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be