Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2007, 11:06   #61
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Of, met andere woorden, je hebt geen flauw benul waarover je het hebt; je zit met een idee-fixe, en daar zal iedereen zich in moeten passen. Andere excuses heb je niet...

Denk je nu echt daar indruk mee te maken?

Blijkbaar wel schatje
Een basiscursus mechanica zou je geen kwaad doen; natuurlijk verhoogt die luchtweerstand (verdubbelen doet ie niet bepaald maar goed), maar je hebt evenzeer andere parameters die wijzigen. Als jij denkt je idee-fixe te kunnen realiseren, door ene heel bewegings- en krachtenproces te reduceren tot één parameter, dan ben je niet echt goed bezig...

Ik zeg het trouwens alweer: ik ken niets van motoren, ik stel gewoon dat de luchtweerstand, rolweerstand en frictie in het systeem toe gaat nemen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 11:35   #62
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
......... luchtweerstand, Sfax...verhoogt kwadratisch met de snelheid .......
Erger dacht ik: was dat niet met DERDE MACHT?
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...macht&where=nl
Oud 21 december 2007, 12:01   #63
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zeg het trouwens alweer: ik ken niets van motoren, ik stel gewoon dat de luchtweerstand, rolweerstand en frictie in het systeem toe gaat nemen.
Absoluut, maar daar zijn motoren en versnellingsbakken nu éénmaal op ontworpen. Je hebt dan ook nog een hoopje andere factoren die mee een rol spelen (impulsmoment, om er maar een voor de hand liggende aan te geven of de snelheid waarmee je motor rondraait - en dus brandstof aanzuigt, om er een andere voor de hand liggende aan te geven).

Moest het werkelijk zo simpel zijn dat je enkel naar luchtweerstand kijkt, dan zouden auto's een exponentiëel verbruik kennen naarmate ze sneller rijden, en dat is ook niet zo...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 12:17   #64
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Absoluut, maar daar zijn motoren en versnellingsbakken nu éénmaal op ontworpen. Je hebt dan ook nog een hoopje andere factoren die mee een rol spelen (impulsmoment, om er maar een voor de hand liggende aan te geven of de snelheid waarmee je motor rondraait - en dus brandstof aanzuigt, om er een andere voor de hand liggende aan te geven).

Moest het werkelijk zo simpel zijn dat je enkel naar luchtweerstand kijkt, dan zouden auto's een exponentiëel verbruik kennen naarmate ze sneller rijden, en dat is ook niet zo...
Ho, verbruik "niet exponentiëel" is een BIJKOMEND gegeven door de beperking van machines om beneden een kritisch toerental goed te functioneren. De verbruikscurve tussen 15km/u en 240km/u zal dus "vervormd" zijn, relatief hoog verbruik cq verspilling van vermogen in het "lage" gebied.

Wil je, op vlakke weg en bij verwaarloosbare windsterkte, ipv 120, 240 km/u rijden dan heb je echt wel 8x het vermogen nodig en zal ook je brandstofverbruik tamelijk nauwkeurig op het 8-voudige uitkomen (3e macht van 2).
Oud 21 december 2007, 12:20   #65
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Natuurlijk.

De mechaniek van de motor bepaalt ook in een grote mate het verbruik/power. Het kan dus goed zijn dat jouw auto netjes is ontworpen rond de 120/130 km/h als cruise speed, om het zo maar te noemen.

Alhoewel ik niet durf te zeggen dat emissies en brandstofverbruik 1 op 1 terug te brengen zijn. Vooral voor roet en NOx.
Oud 21 december 2007, 12:28   #66
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Natuurlijk.

De mechaniek van de motor bepaalt ook in een grote mate het verbruik/power. Het kan dus goed zijn dat jouw auto netjes is ontworpen rond de 120/130 km/h als cruise speed, om het zo maar te noemen.

Alhoewel ik niet durf te zeggen dat emissies en brandstofverbruik 1 op 1 terug te brengen zijn. Vooral voor roet en NOx.
Klopt ook; daar hangt ook veel af van het correct gebruik van de wagen. In te hoge of te lage versnellingen rijden, zorgt linea recta voor een slechtere verbranding, met alle gevolgen vandien. Vandaar ook dat maatregelen als deze verre van automatisch een zegen zijn, omdat je nu éénmaal niet met ideale omstandigheden...
Oud 21 december 2007, 12:31   #67
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ho, verbruik "niet exponentiëel" is een BIJKOMEND gegeven door de beperking van machines om beneden een kritisch toerental goed te functioneren. De verbruikscurve tussen 15km/u en 240km/u zal dus "vervormd" zijn, relatief hoog verbruik cq verspilling van vermogen in het "lage" gebied.

Wil je, op vlakke weg en bij verwaarloosbare windsterkte, ipv 120, 240 km/u rijden dan heb je echt wel 8x het vermogen nodig en zal ook je brandstofverbruik tamelijk nauwkeurig op het 8-voudige uitkomen (3e macht van 2).
Om tot aan die snelheid te komen wel; om die snelheid te behouden niet...

Mijn verbruik aan 90 is zoals al eerder gezegd een 5l. Mijn verbruik aan 180 zit tussen de 8 en de 9 ergens.
Oud 21 december 2007, 12:59   #68
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Om tot aan die snelheid te komen wel; om die snelheid te behouden niet...

Mijn verbruik aan 90 is zoals al eerder gezegd een 5l. Mijn verbruik aan 180 zit tussen de 8 en de 9 ergens.
Ik denk dat je te kort achter elkaar 180 kunt blijven volhouden voor redelijk nauwkeurige "vergelijkende meting".

Een andere/betere manier van rekenen/inschatten: moderne motoren leveren op vollast tamelijk nauwkeurig 4pk uit 1 liter brandstof per uur; de nieuwste diesels met directe inspuiting onder CommonRail-techniek tot bijna 5.

Zou je kans zien je voertuig een uur lang constant op top te laten presteren dan zal je verbruik overeenkomen met geschreven motorvermogen gedeeld door 4, respectievelijk bijna_5.

Een traditionele motor van 100pk verstookt dus maximaal 25 liter brandstof per uur; is dat verbruik er niet dan waren ook de pk's niet in werking.
Oud 21 december 2007, 13:06   #69
Tavek
Banneling

Standaard

(180/130)^2 = 1.9 ongeveer

de rolweerstand loopt linear op
de banden worden warmer en vertonen meer grip
meer downforce dus ook meer rolweerstand (meer als linear)

mja...en eenmaal in 6de zal de motor ook niet spectaculair meer power leveren. Een verklaring voor uw verbruik kan zijn dat uw diesel beter fungeert op zo een hoge snelheid door de hogere temperatuur in de motor !
Oud 21 december 2007, 14:48   #70
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je te kort achter elkaar 180 kunt blijven volhouden voor redelijk nauwkeurige "vergelijkende meting".
Euh, waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Gewoon wat gaan rondsjeezen in Duitsland, of domweg onze eigen autostrades buiten spits/'s nachts. Als ik 's avonds naar Luxemburg ga via Luik over St Vith, dan kan je van Verviers tot St Vith zonder probleem 180 rijden en blijven rijden...
Oud 21 december 2007, 15:28   #71
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Euh, waarom zou dat niet mogelijk zijn?
Gewoon wat gaan rondsjeezen in Duitsland, of domweg onze eigen autostrades buiten spits/'s nachts. Als ik 's avonds naar Luxemburg ga via Luik over St Vith, dan kan je van Verviers tot St Vith zonder probleem 180 rijden en blijven rijden...
Mag/kun je op dat traject ook constant 90 verantwoord blijven rijden?
Dan in beide gevallen starten met nokvolle tank en na afloop van de rit weer glad aftanken en liters noteren.
Toch nog een heel gestoei al met al.
Oud 21 december 2007, 17:41   #72
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of, met andere woorden, je hebt geen flauw benul waarover je het hebt; je zit met een idee-fixe, en daar zal iedereen zich in moeten passen. Andere excuses heb je niet...

Denk je nu echt daar indruk mee te maken?
ga je weer beginnen met je autoriteitsargumentjes ?
de enigste die duidelijk maakt dat hij met een vastgeroest idee zit ben jij hier
ga mischien eens op de site zien

Citaat:
Blijkbaar wel schatje
Een basiscursus mechanica zou je geen kwaad doen;
je spreekt hier voor jezelf schatje
Citaat:
natuurlijk verhoogt die luchtweerstand (verdubbelen doet ie niet bepaald maar goed), maar je hebt evenzeer andere parameters die wijzigen. Als jij denkt je idee-fixe te kunnen realiseren, door ene heel bewegings- en krachtenproces te reduceren tot één parameter, dan ben je niet echt goed bezig...
nogmaals Sfax .... jij beweerde dat je niet meer zou verbruiken
dus dat is met jouw wagen en niet met een ander z'n wagen
en het is dan aan jou om geen appelen met peren te vergelijken
90 en 130 zijn dat reeds ... of rij je dan in dezelfde versnelling soms ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 17:54   #73
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij lag jezelf nu zijne alwetendheid zelf achten, maar als je niet weet waarover je het hebt, is dat nogal een pijnlijke attitude.
tjah .... als Sfax hervalt in ad hominem weet ik alvast dat je goed klem zit....

Citaat:
Maar nee mijn beste; ik haal dat feit uit een rechtstreekse meting van het verbruik.
toch wel erg vreemd dat je in je eerdere reactie's) tegenover Tavek waar het precies ging over verbruik en boordcomputers er met geen woord over gerept hebt

Citaat:
Soort zoekt soort denken we dan.
zever aub niet Sfax... weerom ga je van de idee-fixe dat jouw wagentje spitstechnologisch tip-top in orde en daarom de boordcomputer en/of tellerkes meer accurate waarden zou opleveren dan andere

dat is helemaal niet gezegd dat dat zo zou zijn.... veel kans dat die apparatuur uit één en 't zelfde Koreaans fabriekske komt btw

en weet je .... van al die Deutsche Grundigheit is maar weinig te merken als je de conclusies van onafhankelijke onderzoekbureaus erop naleest
Oud 21 december 2007, 18:01   #74
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik in dezelfde versnelling blijf rijden wel ja...
dat zou nogal dom zijn, nietwaar
dus je vergelijkt appelen met peren

Citaat:
Jij ontwijkt de vraag dus. Jij hebt een stelling die je niet hard kan maken, dus moet ik het maar aan anderen gaan vragen... Impressing
ik ontwijk helemaal geen vraag, beste Sfax
je vroeg me waarom jij niets ziet van dat hoger gebruik terwijl ik beweer dat je dat wel moet hebben
voortgegaan op jouw eerlijkheid kan ik maar alleen besluiten wat ik reeds zei
of wat wil je ?

Citaat:
Da's in jouw ogen onzin, omdat jij enkel jouw werkelijkheid wil zien
Dat die andere maatregelen moeilijker zijn is een feit, maar sinds wanneer mag moeilijkniet meer?
wat probeer je hier te insinueren of in m'n mond te leggen ?
nergens heb ik gezegd dat die andere maatregelen niet beter zouden zijn of niet zouden mogen uitgevoerd worden etc...

al wat ik zei is dat de maatregel van die 90 km/h volledig naast de andere staat ( dus onafhankelijk is )... of ga je dit ook al tegenspreken ?
en dat het een maatregel is om een locaal tijdelijk probleem ( overlast )op te lossen ... want als het alleen maar zou om 't milieu in 't algemeen dan moet dat een heel jaar door en overal toegepast worden ipv van net op die piekdagen
Oud 21 december 2007, 18:20   #75
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en meer hoeft dat niet te zijn
die verhoogde Fw ga je per lopende meter moeten opbrengen... dat is dus extra arbeid... en 't schijnt zo dat bij verbrandingsmotoren dat geleverd wordt door de brandstof
al de rest is mist spuien

Laatst gewijzigd door praha : 21 december 2007 om 18:20.
Oud 21 december 2007, 18:42   #76
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
ga je weer beginnen met je autoriteitsargumentjes ?
Zolang jij niet met argumenten afkomt, heb ik die niet eens nodig...

Citaat:
de enigste die duidelijk maakt dat hij met een vastgeroest idee zit ben jij hier
ga mischien eens op de site zien
Misschien eens een idee om te stoppen met zeggen wat anderen moeten doen, en zelf eens iets te doen? Ik wacht nog steeds op je uitleg, remember...

Citaat:
je spreekt hier voor jezelf schatje
Nee, daar spreek ik voor jou.

Citaat:
nogmaals Sfax .... jij beweerde dat je niet meer zou verbruiken
Ik beweer dat niet, ik weet dat. Wat is daar niet duidelijk aan?

Citaat:
dus dat is met jouw wagen en niet met een ander z'n wagen
en het is dan aan jou om geen appelen met peren te vergelijken
90 en 130 zijn dat reeds ... of rij je dan in dezelfde versnelling soms ?
Lol, hij begint zijn kazak al te draaien. Mijn standpunt is dat ik niet meer vervuil aan 130 dan aan 90; jij wil dat hier met alle geweld tegen spreken. Aan jou om dat te onderbouwen.
Oud 21 december 2007, 18:44   #77
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
tjah .... als Sfax hervalt in ad hominem weet ik alvast dat je goed klem zit....
Nogmaals, vooraleer je klem zit, moet je met argumenten komen. Waar zijn ze?

Citaat:
toch wel erg vreemd dat je in je eerdere reactie's) tegenover Tavek waar het precies ging over verbruik en boordcomputers er met geen woord over gerept hebt
Oeh, en dat is een argument voor welk standpunt juist?

Citaat:
zever aub niet Sfax... weerom ga je van de idee-fixe dat jouw wagentje spitstechnologisch tip-top in orde en daarom de boordcomputer en/of tellerkes meer accurate waarden zou opleveren dan andere
Waarom zou de meting van mijn verbruik plots verkeerd zijn? Omdat jij dat zegt?

Citaat:
dat is helemaal niet gezegd dat dat zo zou zijn.... veel kans dat die apparatuur uit één en 't zelfde Koreaans fabriekske komt btw
Again, omdat jij dat zegt?

Citaat:
en weet je .... van al die Deutsche Grundigheit is maar weinig te merken als je de conclusies van onafhankelijke onderzoekbureaus erop naleest
Als je jouw uitspraken hier onder de loep neemt, maak ik me alvast geen illusies over jouw interpretatie van die studies.
Oud 21 december 2007, 18:47   #78
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zou nogal dom zijn, nietwaar
dus je vergelijkt appelen met peren
Lees je uberhaupt wel je eigen reacties?

Citaat:
ik ontwijk helemaal geen vraag, beste Sfax
je vroeg me waarom jij niets ziet van dat hoger gebruik terwijl ik beweer dat je dat wel moet hebben
voortgegaan op jouw eerlijkheid kan ik maar alleen besluiten wat ik reeds zei
of wat wil je ?
Of met andere woorden, jij hebt gelijk, omdat ik wel een leugenaar moet zijn. Again, very impressing als argumentatie...

Citaat:
wat probeer je hier te insinueren of in m'n mond te leggen ?
nergens heb ik gezegd dat die andere maatregelen niet beter zouden zijn of niet zouden mogen uitgevoerd worden etc...
Dat insinueer je wel.

Citaat:
al wat ik zei is dat de maatregel van die 90 km/h volledig naast de andere staat ( dus onafhankelijk is )... of ga je dit ook al tegenspreken ?
Daar ging het over ja; ben je daar nu pas achter?
Oud 21 december 2007, 18:50   #79
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
en meer hoeft dat niet te zijn
die verhoogde Fw ga je per lopende meter moeten opbrengen... dat is dus extra arbeid... en 't schijnt zo dat bij verbrandingsmotoren dat geleverd wordt door de brandstof
al de rest is mist spuien
Met dank om nogmaals aan te tonen dat je niet weet waarover je het hebt... Maar goed, jouw realiteit zal wel reëler zijn dan mijn realiteit, want jij zal wel weten of ik een leugenaar ben of niet.

Enfin, jij jouw fundamentalisme schatje; ik besteed mijn tijd wel aan discussies met mensen die op zijn minst een idee hebben van techniek, ipv met een dogmatische relnicht.
Oud 21 december 2007, 18:56   #80
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erger dacht ik: was dat niet met DERDE MACHT?
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...macht&where=nl
dat slaat dan ook op het luchtweerstandsvermogen, willem1940NLD ipv de luchtwrijvingskracht
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be