Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 17:24   #781
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen Fr en Eng in Vlaanderen
Frans was een instrument van het regime om ons eronder te krijgen. Wie le zei in plaats van la maakte zich belachelijk. De franstaligen beschouwden Frans als het summum van cultuur en beschaving. Wie niet perfect Frans sprak had geen opvoeding.
In de jaren 50 in Vlaanderen was een goede school een school waar men goed frans leerde. Al de rest was bijzaak. In de beste scholen gaf men daarom 's avonds na de verplichte lesuren nog extra Franse les.
Dat is gelukkig allemaal verleden tijd.
Met Engels is dat dus helemaal anders. Zeer veel mensen wereldwijd spreken engels, zeer veel met fouten en slechte uitspraak. De Engelstaligen vinden het fantastisch dat we zo goed Engels praten en kijken daarom op naar ons, laat staan dat ze ons minderwaardig vinden als we een fout maken. Niemand kijkt ervan op, allemaal bijzaak: we verstaan mekaar.

Wat zullen mensen uit een bepaalde hoek hiervan denken?
Goed, maar zoals u zegt : de jaren 50 zijn voorbij. Het het gaat hier over taalvervuiling. Ik hoor nooit eens iemand protesteren wanneer onze taal 'verengelst' wordt. Het argument dat u aanhaalt om het 'verengelsen' van het Nederlands te verdedigen, raakt noch kant noch wal. Het is zelfs geen argument. Een non-argument dus.

De ergernis over de toenemende hoeveelheid Engelse termen in het Nederlands neemt hand over hand toe. Bijna elke week staat er een column over dit onderwerp in de krant. Ik erger me er ook helemaal kapot aan en heb er zelfs een pretty painful ulcer aan overgehouden. Waarom doorspekken Nederlanders toch zo graag hun taal met Engels? Dat is om aan te geven dat zij hip zijn en erbij horen. Taal is net als kleding en het woordje 'cool' (in plaats van 'mieters') is als een T-shirt met opdruk, 'the kids' (in plaats van 'onze kinderen') als een gebleekte spijkerbroek en een tattoo is als een piercing.

Enz, enz.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2007 om 17:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 17:43   #782
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Goed, maar zoals u zegt : de jaren 50 zijn voorbij. Het het gaat hier over taalvervuiling. Ik hoor nooit eens iemand protesteren wanneer onze taal 'verengelst' wordt. Het argument dat u aanhaalt om het 'verengelsen' van het Nederlands te verdedigen, raakt noch kant noch wal. Het is zelfs geen argument. Een non-argument dus.
Ik haal geen enkel argument aan om verengelsing van het Nederlands te verdedigen. Ik vind verengelsing trouwens verkeerd. Voor de eerste keer hoor je hier dus iemand die tegen de verengelsing van het Nederlands protesteert
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 18:15   #783
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Ik haal geen enkel argument aan om verengelsing van het Nederlands te verdedigen. Ik vind verengelsing trouwens verkeerd. Voor de eerste keer hoor je hier dus iemand die tegen de verengelsing van het Nederlands protesteert
Ja, nu. Maar in uw vorige posting niet. Inderdaad voor de eerste keer.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 18:36   #784
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, nu. Maar in uw vorige posting niet. Inderdaad voor de eerste keer.
Mijn vorige bijdrage ging over het aanleren als tweede taal van Frans en Engels. Niet over de invloed van vreemde talen op het Nederlands.

Wel grappig: jij als grote strijder tegen de verengelsing gebruikt het woord 'posting' (dat is namelijk Engels!!)in je bijdrage om mij terecht te wijzen.
De balk en de splinter weet je wel!?
Ga, en zondig voortaan niet meer!

Laatst gewijzigd door luc broes : 18 augustus 2007 om 18:42.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 19:16   #785
rik47
Gouverneur
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 1.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De ergernis over de toenemende hoeveelheid Engelse termen in het Nederlands neemt hand over hand toe. Bijna elke week staat er een column over dit onderwerp in de krant. Ik erger me er ook helemaal kapot aan en heb er zelfs een pretty painful ulcer aan overgehouden. Waarom doorspekken Nederlanders toch zo graag hun taal met Engels? Dat is om aan te geven dat zij hip zijn en erbij horen. Taal is net als kleding en het woordje 'cool' (in plaats van 'mieters') is als een T-shirt met opdruk, 'the kids' (in plaats van 'onze kinderen') als een gebleekte spijkerbroek en een tattoo is als een piercing.
Wat heeft dit te maken met het aangesneden onderwerp???
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 19:37   #786
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Mijn vorige bijdrage ging over het aanleren als tweede taal van Frans en Engels. Niet over de invloed van vreemde talen op het Nederlands.

Wel grappig: jij als grote strijder tegen de verengelsing gebruikt het woord 'posting' (dat is namelijk Engels!!)in je bijdrage om mij terecht te wijzen.
De balk en de splinter weet je wel!?
Ga, en zondig voortaan niet meer!
De nagel op de kop. En dat bewijst eens te meer hoe de 'verengelsing' van de Nederlandse Taal een vaart heeft genomen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 21:39   #787
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Niet bij mij!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 22:47   #788
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is ook zo, maar in verglijking met vroeger zijn dat de exemplaren van een uitstervend ras. Natuurlijk in die gemeenten die u opsomt zijn het vaak echte francofonen. Het ging hier over een verfransde (ook vlaamse) hoge bourgeoisie. Deze is zeer snel aan het uitsterven. Nu maar afwachten of dezelfde bourgeoisie het Frans niet gaat vervangen door het Engels. En dan nog verder afwachten, moest dit zo zijn, of men dan ook zo hevig d�*�*rtegen gaat protesteren uit een bepaalde hoek.
Ze wordt gewoon vervangen door een Vlaamse burgerij die in een mercedes of een BMW rijdt, een villa met een dubbele garage bezit enz..... Denk maar niet dat ze beter is omdat het een Vlaamse is.

Citaat:
Als ik zie hoe onze taal 'verengelst' wordt, dan hoor ik toch niet veel protest van de verdedigers van de belangen van de Vlaamse Taal en het Vlaamse Volk
Inderdaad, aanbidders van het kapitalisme houden van een woordje Engels. Van het moderne kolonialisme ook. Ze houden alleen niet van het Frans, de taal van de arme 'vijand'. Een bewuste keuze voor het Engels.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 22:56   #789
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Er is een groot verschil tussen Fr en Eng in Vlaanderen
Frans was een instrument van het regime om ons eronder te krijgen. Wie le zei in plaats van la maakte zich belachelijk. De franstaligen beschouwden Frans als het summum van cultuur en beschaving. Wie niet perfect Frans sprak had geen opvoeding.
In de jaren 50 in Vlaanderen was een goede school een school waar men goed frans leerde. Al de rest was bijzaak. In de beste scholen gaf men daarom 's avonds na de verplichte lesuren nog extra Franse les.
Dat is gelukkig allemaal verleden tijd.
Met Engels is dat dus helemaal anders. Zeer veel mensen wereldwijd spreken engels, zeer veel met fouten en slechte uitspraak. De Engelstaligen vinden het fantastisch dat we zo goed Engels praten en kijken daarom op naar ons, laat staan dat ze ons minderwaardig vinden als we een fout maken. Niemand kijkt ervan op, allemaal bijzaak: we verstaan mekaar.

Wat zullen mensen uit een bepaalde hoek hiervan denken?
Dat de Franse cultuur lange tijd in Europa inderdaad toonaangevend is geweest, het is trouwens een mooie taal. Nu is het vervangen door het Engels o.a. door de technologische vooruitgang en de internationalisatie. De Amerikaanse cultuur en het Engels zijn nu het grote voorbeeld.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 18 augustus 2007 om 22:57.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 23:42   #790
Juvenalis
Partijlid
 
Geregistreerd: 15 februari 2004
Berichten: 221
Standaard

Je moet geen 100 jaar terug gaan om zelfs vast te stellen dat de taal in Europa van de regeringen (adel) zich uitsluitend op het Frans toespitste.
Zelfs de Tsaren (rusland) spraken Frans.

Als we verder terug gaan in het verleden stellen we zelfs vast dat in de middeleeuwen het frans tussen de verschillende volkeren één van de talen was die gemeenschappelijk werden gebruikt naast het Latijn.
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 18:47   #791
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Niet bij mij!
Dat zou ik nog eens moeten nakijken voor wat de Engelse taal betreft. Helemaal clean bent u anders nog niet op dit vlak:


Citaat:
Luc Broes
Is solidarnosc zò progressief dat hij zelfs de verdediging opneemt van de asociale bourgeoisie die te hautain is om de taal van het plebs de gebruiken?
Citaat:
Luc Broes
Die asociale kaste scheidde die zich hautain af van het plebs en nam de taal van de heersers aan, dwong generaties lang het plebs om in een vreemde taal te studeren, werken, soldaat te spelen, belastingen te betalen, aan politiek te doen, de manipulaties van de hogere geestelijkheid en het hof te aanhoren en te ondergaan enz.

Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 18:52.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 21:26   #792
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Je moet geen 100 jaar terug gaan om zelfs vast te stellen dat de taal in Europa van de regeringen (adel) zich uitsluitend op het Frans toespitste.
Zelfs de Tsaren (rusland) spraken Frans.

Als we verder terug gaan in het verleden stellen we zelfs vast dat in de middeleeuwen het frans tussen de verschillende volkeren één van de talen was die gemeenschappelijk werden gebruikt naast het Latijn.
Wat een geruststelling, alleen sommige Vlamingen vinden het Frans dan vies......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 21:33   #793
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Wat een geruststelling, alleen sommige Vlamingen vinden het Frans dan vies......
Elke taal heeft zijn charme. Maar het Spaans heeft een heel grote charme.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 22:19   #794
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zou ik nog eens moeten nakijken voor wat de Engelse taal betreft. Helemaal clean bent u anders nog niet op dit vlak:
Jij in iedergeval niet!

Ik vond ook geen beter (frans) woord om de houding van die franse kaste te beschrijven.

Laatst gewijzigd door luc broes : 19 augustus 2007 om 22:21.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 22:48   #795
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Jij in iedergeval niet!

Ik vond ook geen beter (frans) woord om de houding van die franse kaste te beschrijven.
Ondertussen gedraagt een bepaalde Vlaamse kaste zich al even arrogant en verwaand. De taal mag dan wel veranderd zijn maar de 'vuile' manieren zijn gebleven.......
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 19 augustus 2007 om 22:51.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 23:31   #796
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Jij in iedergeval niet!

Ik vond ook geen beter (frans) woord om de houding van die franse kaste te beschrijven.
Tja, 'hautain' is heel gemakkelijk te vertalen in 'hoogmoedig', 'vanuit de hoogte', misprijzend, enz,enz. Maar misschien heeft een vreemde taal soms een betere nuance dan de Nederlandse taal. Dat kan zeker.

Dit maar om te zeggen dat u nooit te snel moogt triomferen met de uitroep 'niet bij mij!' maar dat we het moeten houden bij een bescheiden 'bij mij evenzeer!'. Is het niet in deze deze taal, dan is het in een andere.

Iedereen blijft een kind van zijn tijd. U ook.

Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2007 om 23:35.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 08:35   #797
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, 'hautain' is heel gemakkelijk te vertalen in 'hoogmoedig', 'vanuit de hoogte', misprijzend, enz,enz. Maar misschien heeft een vreemde taal soms een betere nuance dan de Nederlandse taal. Dat kan zeker.
Dit maar om te zeggen dat u nooit te snel moogt triomferen met de uitroep 'niet bij mij!' maar dat we het moeten houden bij een bescheiden 'bij mij evenzeer!'. Is het niet in deze deze taal, dan is het in een andere.
Iedereen blijft een kind van zijn tijd. U ook.
Inderdaad kan een vreemd woord soms een beter duidelijk maken wat men juist bedoelt. Voor ons Vlamingen doorgaans geen probleem. Bij de meeste (eentalige) Franstaligen is dat ook geen probleem! Zij beseffen het niet eens.
Wij zijn allemaal kinderen van onze tijd, maar sommigen meer dan anderen.
Ik ben namelijk niet besmet met de zelfhaat-ziekte. Die bij ons evenzeer woedt.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 08:44   #798
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Wat een geruststelling, alleen sommige Vlamingen vinden het Frans dan vies......
De taal van de verdrukker vind ik altijd maar vies.
De verdrukker die mijn moeder strafte omdat ze haar eigen taal sprak.
De verdrukker-kardinaal die verklaarde dat Nl niet geschikt was voor hoger onderwijs
De verdrukker-generaal die soldaten de dood injoeg in een taal die ze niet begrepen

En toch spreken de verduldige Vlamingen veel beter de andere landstaal dan de meeste Frankofonen die Nl maar vies vinden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 08:55   #799
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rik47 Bekijk bericht
Wat heeft dit te maken met het aangesneden onderwerp???
Niets.

Dit heeft echter zoveel te meer te maken met de 'harde taal' van de VLD:

Citaat:
20/08 De Gucht: 'Niet alle Vlamingen zijn als Bart De Wever'


Terwijl formateur Yves Leterme met een "nieuw schema" naar de de onderhandelaars trekt om de onderhandelingen te kunnen hervatten, verzekert uittredend minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht in Le Soir dat "niet alle Vlamingen Bart De Wevers zijn".

"Men moet een onderscheid maken tussen N-VA/CD&V en CD&V/VLD. De Franstaligen beschouwen alle Vlamingen als NV-A'ers net zoals de Vlamingen alle Franstaligen als FDF'ers bestempelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever is een nationalist en een separatist. Het is aan de CD&V om tot een schikking te komen met hem en met wat hij voorstelt", meent Karel De Gucht.

Wat de bepaalde Vlaamse eisen betreft moet volgens De Gucht "een onderscheid worden gemaakt tussen wat De Wever wil en wat alle Vlaamse partijen willen".
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 20 augustus 2007 om 08:57.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:05   #800
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Dat de Franse cultuur lange tijd in Europa inderdaad toonaangevend is geweest, het is trouwens een mooie taal. Nu is het vervangen door het Engels o.a. door de technologische vooruitgang en de internationalisatie. De Amerikaanse cultuur en het Engels zijn nu het grote voorbeeld.
.
Voor mij is de Amerikaanse of Engelse cultuur (of de Franse) nooit het grote voorbeeld geweest. En ik zal zeker niet de enige zijn.
Het is wel zeer voordelig (zeker voor mensen uit een klein taalgebied) om de overheersende taal te kennen. Maar cultuur is niet hetzelfde als overheersende taal, zelfs al is dat het Frans!
Cultuur begint met liefde en belangstelling voor het eigene wat dan later overstijgd wordt door kennis en waardering van de andere.
In die zin vind ik 'Black is beautiful' een zeer mooie slogan. Als een zwarte geen zelfrespect heeft geraakt hij nergens.
Toen ik op latere leeftijd kon kennis maken met de Chinese cultuur weet ik dat wij wat meer bescheidenheid mogen aan de dage leggen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be