![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, mevrouw de universele liefde. Zeker als je weet dat Vlamingen er weggepest worden. Maar ik vermoed dat dat voor jou ok is. Als een Waal een Vlaming zou doden dan zou je het nog kietelen noemen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#784 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Moet ik in Frankrijk of Spanje of waar dan ook Nederlands spreken ? Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 24 juli 2007 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Onze ondergang is Wallonië. Als we die dorre lap niet rap dumpen worden we mee de middeleeuwen ingezogen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#787 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#789 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wees blij. De dag dat Vlaanderen niet meer doneert wordt het fier en ééntalig gras eten ginder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen landbouw in Vlaanderen, zeg je? Alsjeblieft. Alweer een nepargument weerlegd, groen huppelding. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#794 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() wat voor zever is me dat. De kust is vlaams en dus spreek ik daar nederlands, punt uit. Kan mij het bommen dat er toeristen rondlopen. In Frankrijk ga ik toch ook niet verwachten dat ze mij in het Nederlands bedienen, en in Spanje of Portugal toch ook niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#796 |
Gouverneur
|
![]() De meest relevante reactie in De Morgen gelezen, geschreven door Luckas vander Taelen. Als zo'n overtuigde Belg (Vlaamse Brusselaar, getrouwd met een Waalse en een Franstalige dochter met goede kennis van het Nederlands) het nu ook al op zijn heupen krijgt van de reacties in de Waalse kranten op de stomme, maar irrelevante vergissing van Leterme, dan lijkt het einde van België steeds dichterbij te komen.
Hij benadrukt dat het de Walen zijn die België aan het opblazen zijn met hun misprijzen voor de cultuur van de meerderheid van dit land. Niet alleen de politici maar ook de journalisten - één voor één Nederlandsonkundig - krijgen lik op stuk, zelfs al kent hij ze persoonlijk. Het Vlaamshatende FDF, het geval Happart, e.a. worden nooit in de Waalse pers bekritiseert, want ze verdedigen de heilige francofonie, terwijl Leterme daarentegen steeds meer als een gevaarlijke extremist wordt afgeschilderd. (Iemand met een online abonnement zou de tekst hier kunnen afdrukken) |
![]() |
![]() |
![]() |
#797 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#798 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geef Franstalig extremisme geen forum door Luckas Vandertaelen Luckas Vander Taelen schrijft een brief aan Bénédicte Vaes, politiek redactrice van 'Le Soir' Luckas Vander Taelen is freelancejournalist en regisseur. Voor De Gedachte schrijft hij om de twee weken een opiniestuk. Beste Bénédicte, Yves Leterme werd maandag in Le Soir gekruisigd omdat hij niet exact weet wat er op 21 juli gevierd wordt en hij de tekst van de Marseillaise met die van de Brabançonne verwart. In je krant stonden zelfs twee hoofdartikels over de flater van Leterme. Uzelf schrijft dat hij zo een 'verborgen boodschap' naar de Franstalige Belgen wou sturen. Nu ben ik zelf wel behoorlijk tweetalig, maar de tekst van ons volkslied in het Frans ken ik ook niet. Dus zou je dit voorval toch enigszins moeten relativeren. Ik denk dat niet één Franstalige politicus voor een Vlaamse camera het volkslied in het Nederlands zou kunnen zingen. Je weet misschien dat ik ook niet wild ben van Leterme. Ik heb daarover een artikel geschreven dat door jouw krant werd overgenomen. Ik werd meteen op handen gedragen door zowat al mijn Franstalige vrienden. Ik had tegelijk geschreven dat ik hoopte dat Franstaligen ook eens een mea culpa zouden slaan. Maar helaas bleef het aan die kant oorverdovend stil. Dus ging ik zelf maar eens in dat potje roeren. Toen twee FDF-coryfeeën hun Manifeste francophone publiceerden, maakte ik in deze krant een analyse van het rabiate anti-Vlaamse delirium van Antoinette Spaak en Serge Moureaux. Die keer vroeg Le Soir niet om mijn artikel te publiceren. Dat gebeurde pas toen ik daar zelf op aandrong bij je hoofdredactrice, omdat ik het jammer vond dat Le Soir maar één kant van mijn demarche had laten zien. Op de voorstelbare verontwaardiging van de twee eminente FDF'ers na kreeg ik tot mijn ontgoocheling bijna geen reacties. Nu ken ik de Franstalige Belgen goed. Ik heb jaren bij de RTBF gewerkt en mijn echtgenote is een perfect eentalige Namuroise. Ik heb mijn volwassen leven lang geprofiteerd van de rijkdom van de Culture française. Ik ben zelf een Brussels zinneke geworden en mijn tweetalige dochter is een voorbeeld van die verrijkende vermenging. Maar ondanks mijn vertrouwdheid met Franstaligen verbaas ik me al meer dan een kwarteeuw over het beeld dat zij van dit land hebben en vooral over hun zelfbeeld. Hoe vaak is het me niet overkomen de rol te mogen spelen van Flamand de service in een Franstalig gezelschap en de door krokodillentranen versmoorde jammerklachten van mijn disgenoten te mogen aanhoren over de teloorgang van België? Ik probeer dan altijd de rol van grote verzoener te spelen en leg uit dat net als bij echtelijke ruzies de fouten meestal van de twee kanten komen. Als ik dan poneer dat het niet klopt dat enkel de Vlamingen hun extremisten hebben, stuit ik telkens weer op een muur van verbazing. Ik haal dan diep adem en zeg met zachte stem dat ook de Franstaligen hun demonen hebben. Olivier Maingain bijvoorbeeld, de voorzitter van het FDF, die zich verzette tegen Vlamingen op de MR-kartellijsten en op onbewaakte ogenblikken blijk geeft van een onversneden anti-Vlaams racisme. En nog niet zo lang geleden zei een FDF-schepen in Elsene dat haar partij geen Vlamingen op MR-lijsten wou opdat de gemeente een 'oasis francophone' zou blijven. Een Vlaming die zoiets zou zeggen, wordt meteen beschuldigd van 'purification ethnique'. En is de voorzitter van het Waals Parlement niet José Happart, een man die er zijn hele carrière een punt van gemaakt heeft om Vlamingen te jennen? Ach, het was toch net hetzelfde met Bye Bye Belgium. Ik ken de journalisten die die frats op hun geweten hebben. Een leuke bende, maar hun eerste woord Nederlands moeten ze nog leren. En het karikaturale beeld dat ze gaven van Vlaanderen stond in schril contrast met de manier waarop José Happart zijn rol mocht spelen. Beste Bénédicte, ik vrees dat we er niet zullen uitkomen in dit land als we niet aan de twee kanten aan zelfanalyse doen. Maar het lijkt wel of jullie weer de communautaire loopgrachten zijn ingedoken. Een dag na de Vlaamse feestdag eindigde een larmoyant hoofdartikel met dit hallucinante einde: 'Morgen zullen de Vlamingen volledig gelukkig zijn en opstijgen op de klanken van de Vlaamse Leeuw als B-H-V gesplitst zal zijn en Vlaanderen autonoom en homogeen. Dan zal het feest eindelijk totaal zijn.' Ik krijg het op mijn heupen van dit soort teksten dat we aan Vlaamse kant afdoen als 'kaakslagflamingantisme'. Het is altijd de fout van de anderen. Enkele dagen later publiceerde je krant bovendien een brief van een lezer die geen Nederlands wou leren omdat het 'een lelijke taal' is. Een illustratie van de donkerste kant van de francofone ziel: de stille overtuiging dat eigenlijk la culture française supérieure is. Elke krant krijgt elke dag brieven van gekken en fanatici toegestuurd. Je krant drukt niet veel brieven af. Dat er toch werd gekozen voor dit soort hatelijkheid is merkwaardig. Beste collega, hoe komt het toch dat ik nog nooit in Le Soir een hoofdartikel heb mogen lezen waarin men een beetje zout in Franstalige wonden wrijft? Ook op communautair vlak mag het politiek correcte denken aangepakt worden. Waarom wordt nooit geschreven dat de afschaffing van de faciliteiten niet eens zo erg zou zijn voor de Franstaligen? Want ik vraag me af of je lezers wel weten over welke futiliteiten het hier gaat. Of vind je het ook een onoverkomelijke hinderpaal om een paar keer per jaar een administratief schrijven in de taal van het Vlaams Gewest te krijgen? Ik kijk ook met belangstelling uit naar een tekst waarin een essayist eindelijk eens aan zijn gemeenschap de vraag durft te stellen waar toch dat imperialistische trekje vandaan komt van de Franstalige om overal waar hij komt Frans te willen spreken en het evident te vinden dat iedereen hem begrijpt. Of waarom anderstalige films gedubd moeten worden en in het RTBF-journaal zelfs Georges Bush Frans spreekt. Is het geweeklaag over het teloorgaan van België geen uiting van het onvermogen om te gaan met verandering? Zolang België gedomineerd werd door hun cultuur was er geen probleem voor de Franstaligen. Tot diep in de jaren negentig was het de normaalste zaak dat geen enkele Franstalige politieke voorman Nederlands sprak. Maar nu de evenwichten in dit land veranderd zijn en Vlaanderen een zelfbewust gewest geworden is, slaat de twijfel toe. Ten overvloede, Bénédicte, in Vlaanderen zijn er veel mensen die niet houden van de N-VA. Onder andere in deze krant wordt daarover aardig wat gedebatteerd. Maar ik moet het eerste stuk nog lezen in je krant waar bijvoorbeeld het FDF wordt aangevallen. Het Franstalige equivalent van het Vlaams communautair extremisme kan rekenen op een haast religieus respect. Het gaat hier immers om 'l'intérêt des francophones'. Het verengende eenheidsdenken kan enkel blijven bestaan door het cultiveren van een vijandbeeld van de andere gemeenschap. Als de Franstalige Belgen echt willen dat dit land een toekomst heeft, dan zullen zij ook het taboe van waanbeelden als de noodzaak van 'le front francophone' moeten durven doorbreken. In afwachting beloof ik je de Franstalige versie van de Brabançonne in te oefenen. (De Morgen , 24 juli 2007) Laatst gewijzigd door Kortaf : 24 juli 2007 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#799 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ze niet zelf op het menu van die 4 miljoen andere hongerlijders terechtkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#800 |
Minister-President
|
![]() De wonderen zijn de wereld nog niet uit: voor een keer ben ik het eens met een opinietekst van De Morgen. Mooie tekst van de heer Vandertaelen.
Maar ik denk niet dat Vlamingenhater Benedicte Vaes daar rekening mee zal houden. Ik begrijp nog steeds niet waarom De Standaard een paar maanden geleden nog heeft samengewerkt met Le Soir. |
![]() |
![]() |