Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juni 2010, 14:54   #801
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik heb het woord 'toespijs' op dit forum geleerd, maar het is een leuk woord. Ik snap trouwens niet dat Nederlandstaligen hun taal kunstmatig laten verarmen. In plaats van leentjebuur te spelen. Zo kan je perfect een 'toetje' zeggen als nuance voor een kleiner 'dessert'. Wees creatief en je taal wordt er beter op (want op een zekere hoogte kan je taal kunstmatig gesofisticeerder maken).
Misschien kunnen we ook van de Afrikaanssprekenden leren. Zo heb ik lucht opgevangen van de uitdrukking (uit het boerenleven) 'n holrug paard, dat is een paard waar al te lang op gereden is om nog te kunnen dienen. Analoog zegt men 'holrug geryde beeldspraak' voor een afgezaagde uitdrukking die men te vaak herhaald heeft.

Weet je wat ons probleem is? Ons probleem is dat we geen leescultuur meer hebben en dat er te veel klootjesvolk aanklampt aan slechte VTM-programma's. De waarheid heeft zo haar rechten (maar wie ben ik om hun die vrijheid te ontzeggen).
Overigens is het ook zo traditie bij ons om neer te kijken op de eigen moedertaal. In Nederland is dat zo, in Vlaanderen is dat zo, maar ook in Zuid-Afrika (en staat aan de bron van het feit dat kleurlingen er Engels praten met blanken, ook al spreken beiden onderling Afrikaans).
Ga dat maar eens uitleggen bij de Hollanders. Ik wens u ontieglijk veel succes.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2010 om 14:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 16:49   #802
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 41.395
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ik heb het woord 'toespijs' op dit forum geleerd, maar het is een leuk woord. Ik snap trouwens niet dat Nederlandstaligen hun taal kunstmatig laten verarmen. In plaats van leentjebuur te spelen. Zo kan je perfect een 'toetje' zeggen als nuance voor een kleiner 'dessert'. Wees creatief en je taal wordt er beter op (want op een zekere hoogte kan je taal kunstmatig gesofisticeerder maken).
Misschien kunnen we ook van de Afrikaanssprekenden leren. Zo heb ik lucht opgevangen van de uitdrukking (uit het boerenleven) 'n holrug paard, dat is een paard waar al te lang op gereden is om nog te kunnen dienen. Analoog zegt men 'holrug geryde beeldspraak' voor een afgezaagde uitdrukking die men te vaak herhaald heeft.

Weet je wat ons probleem is? Ons probleem is dat we geen leescultuur meer hebben en dat er te veel klootjesvolk aanklampt aan slechte VTM-programma's. De waarheid heeft zo haar rechten (maar wie ben ik om hun die vrijheid te ontzeggen).
Overigens is het ook zo traditie bij ons om neer te kijken op de eigen moedertaal. In Nederland is dat zo, in Vlaanderen is dat zo, maar ook in Zuid-Afrika (en staat aan de bron van het feit dat kleurlingen er Engels praten met blanken, ook al spreken beiden onderling Afrikaans).
Yep! Daar schuilt een grote waarheid in. Zeker wat de achteruitgang van de leescultuur betreft. Niet alleen TV, maar evenzeer de sub-cultuur van de computergames waar nogal wat jonge kinderen gewoon aan verslaafd zijn.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 17:16   #803
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het zou mij benieuwen voor welke andere cultuur wij meer zouden openstaan dan de Nederlanders. Mijn indruk is altijd geweest dat de Belgicisten zéér eenzijdig openstaan voor één andere cultuur, met name de Franse. Die mag er best zijn hoor, maar de kijk van Nederland op de wereld is toch wel heel wat ruimer. En dat is reeds zo van in de 17e eeuw.
Als men vanuit bepaalde politieke hoek Vlaanderen het verwijt maakt dat het zich 'terugplooit op zichzelf', betekent dat dan ook meestal niets meer of minder dat men vindt dat het Frans te weinig ruimte krijgt om zich in Vlaanderen te, eh, 'ontplooien'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 19:15   #804
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Yep! Daar schuilt een grote waarheid in. Zeker wat de achteruitgang van de leescultuur betreft. Niet alleen TV, maar evenzeer de sub-cultuur van de computergames waar nogal wat jonge kinderen gewoon aan verslaafd zijn.
Vroeger zei men dat televisie stelselmatig de ondergang zou betekenen voor de productiviteit, de cultuur, e.d., maar uiteindelijk bleek dat allemaal wel mee te vallen. Compergames zijn inderdaad iets schadelijker, maar we kunnen ze moeilijk verbieden. Vergeet ook niet het internet! Het internet is een zee van informatie waarin je gemakkelijk verdwaalt! De moderne mens kan soms slecht omgaan met de technische vooruitgang, en hinkt hier soms achterop.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 19:55   #805
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als men vanuit bepaalde politieke hoek Vlaanderen het verwijt maakt dat het zich 'terugplooit op zichzelf', betekent dat dan ook meestal niets meer of minder dat men vindt dat het Frans te weinig ruimte krijgt om zich in Vlaanderen te, eh, 'ontplooien'.
Vanuit het Brusselse perspectief staat 'terugplooien op zichzelf' ofwel 'se renfermer' van de Vlamingen , op het verschijnsel dat de witte provinciaals gerichte Vlaming (laten we zeggen 70% vd inwoners van Vlaanderen) besloten lijkt te hebben zich vooral opzichzelf te richten. Ze trekken weg uit alle steden, uit Brussel, uit de Rand, uit het Grensgebied met Nederland weg. Op naar de verkavelingen. 'Vreemden' worden zoveel mogelijk uitgesloten. De 'cultuur' bestaat uit wat grote Angelsaksische mediabedrijven aanreiken (dat is dan de 'open blik') en wat lokale oprispingen in dialect.

Héél onaantrekkelijk voor nieuwkomers.

En dat is ook precies wat we zien.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 juni 2010 om 19:57.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 20:21   #806
Eigenzinnig
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vanuit het Brusselse perspectief staat 'terugplooien op zichzelf' ofwel 'se renfermer' van de Vlamingen , op het verschijnsel dat de witte provinciaals gerichte Vlaming (laten we zeggen 70% vd inwoners van Vlaanderen) besloten lijkt te hebben zich vooral opzichzelf te richten. Ze trekken weg uit alle steden, uit Brussel, uit de Rand, uit het Grensgebied met Nederland weg. Op naar de verkavelingen. 'Vreemden' worden zoveel mogelijk uitgesloten. De 'cultuur' bestaat uit wat grote Angelsaksische mediabedrijven aanreiken (dat is dan de 'open blik') en wat lokale oprispingen in dialect.

Héél onaantrekkelijk voor nieuwkomers.

En dat is ook precies wat we zien.
Zeg maar gerust vluchten uit de verpauperende steden, die lekker verder verarmen door de 'nieuwkomers'

Projecteer uw eigen Angelsaksiche fascinatie voor Joetuub en gangstarap niet op de modale vlaming..ga eens kijken bij die provinciaaltjes om de oervlaamse cultuur eens op te snuiven..

'Nieuwkomers' die hier iets onaantrekkelijk vinden ? ...het woord repatriering schiet me te binnen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2010, 21:52   #807
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Zeg maar gerust vluchten uit de verpauperende steden, die lekker verder verarmen door de 'nieuwkomers'

..
De vierkante meterprijs voor een woning uit gebieden waar de wittte Vlaming uit wegvlucht is aanzienlijk hoger dan waar de provinciaal een goedkoop heenkomen zoekt.

De markt zegt dat Brussel 'duur' is en dat paupers de provincie invluchten.

Brussel wemelt overigens van de 'nieuwkomers' die maandelijks een kleine 10.000 € netto meee naar huis nemen op kosten van de Europese Gemeenschap.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 29 juni 2010 om 21:54.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 06:23   #808
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ga dat maar eens uitleggen bij de Hollanders. Ik wens u ontieglijk veel succes.
De Vlamingen rukken op om dit te doen
Nog even en Vlaanderen en Nederland zijn 1 land

citaat NRC

Vandermeersch (1961) wordt de eerste hoofdredacteur in de geschiedenis van NRC Handelsblad die van buiten de redactie komt. Hij is nu algemeen hoofdredacteur van het Belgische mediaconcern Corelio. Vandermeersch is verantwoordelijk voor de Vlaamse kranten De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar. Hij volgt Birgit Donker op die per 1 juli haar functie neerlegt. Donker is opgestapt op verzoek van de aandeelhouders na een conflict binnen de directie.

„Met Peter Vandermeersch krijgen we een zwaargewicht aan de leiding die heeft bewezen dat kwaliteitsjournalisitiek niet alleen bestaansrecht heeft, maar ook toekomst", zegt Wubby Luyendijk, voorzitter van de redactieraad. „De beste krantenmaker uit Belgie komt bij de krant met de beste journalisten. Een betere combinatie is niet denkbaar."
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 06:53   #809
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
citaat NRC

Vandermeersch (1961) wordt de eerste hoofdredacteur in de geschiedenis van NRC Handelsblad die van buiten de redactie komt. Hij is nu algemeen hoofdredacteur van het Belgische mediaconcern Corelio. Vandermeersch is verantwoordelijk voor de Vlaamse kranten De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar. Hij volgt Birgit Donker op die per 1 juli haar functie neerlegt. Donker is opgestapt op verzoek van de aandeelhouders na een conflict binnen de directie.

„Met Peter Vandermeersch krijgen we een zwaargewicht aan de leiding die heeft bewezen dat kwaliteitsjournalisitiek niet alleen bestaansrecht heeft, maar ook toekomst", zegt Wubby Luyendijk, voorzitter van de redactieraad. „De beste krantenmaker uit Belgie komt bij de krant met de beste journalisten. Een betere combinatie is niet denkbaar."
Wat een stommiteit.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 07:47   #810
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De Vlamingen rukken op om dit te doen
Nog even en Vlaanderen en Nederland zijn 1 land

citaat NRC

Vandermeersch (1961) wordt de eerste hoofdredacteur in de geschiedenis van NRC Handelsblad die van buiten de redactie komt. Hij is nu algemeen hoofdredacteur van het Belgische mediaconcern Corelio. Vandermeersch is verantwoordelijk voor de Vlaamse kranten De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar. Hij volgt Birgit Donker op die per 1 juli haar functie neerlegt. Donker is opgestapt op verzoek van de aandeelhouders na een conflict binnen de directie.

„Met Peter Vandermeersch krijgen we een zwaargewicht aan de leiding die heeft bewezen dat kwaliteitsjournalisitiek niet alleen bestaansrecht heeft, maar ook toekomst", zegt Wubby Luyendijk, voorzitter van de redactieraad. „De beste krantenmaker uit Belgie komt bij de krant met de beste journalisten. Een betere combinatie is niet denkbaar."
De Nederlands-Vlaamse convergentie op het gebied van de media in optima forma!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 30 juni 2010 om 07:47.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 07:49   #811
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
De Vlamingen rukken op om dit te doen
Nog even en Vlaanderen en Nederland zijn 1 land

citaat NRC

Vandermeersch (1961) wordt de eerste hoofdredacteur in de geschiedenis van NRC Handelsblad die van buiten de redactie komt. Hij is nu algemeen hoofdredacteur van het Belgische mediaconcern Corelio. Vandermeersch is verantwoordelijk voor de Vlaamse kranten De Standaard en Het Nieuwsblad/De Gentenaar. Hij volgt Birgit Donker op die per 1 juli haar functie neerlegt. Donker is opgestapt op verzoek van de aandeelhouders na een conflict binnen de directie.

„Met Peter Vandermeersch krijgen we een zwaargewicht aan de leiding die heeft bewezen dat kwaliteitsjournalisitiek niet alleen bestaansrecht heeft, maar ook toekomst", zegt Wubby Luyendijk, voorzitter van de redactieraad. „De beste krantenmaker uit Belgie komt bij de krant met de beste journalisten. Een betere combinatie is niet denkbaar."
U loopt wat hard van stapel. De NRC is een krant die de laatste tijd lezers verliest. Maar goed ik wens hem veel succes. Nu, indien hij datgene doet wat u suggereert, namelijk Vlaamse woorden introduceren, dan verliest de NRC misschien nog meer lezers in Holland. Zeker weten.

Want de Hollanders denken nog steeds dat zij de enigen zijn die het zuivere, ware, en goede Nederlands spreken en schrijven. Wat natuurlijk een grove denkfout is.


P.S.
En dan spreek ik nog niet over het feit dat hun Nederlands stilletjes een bijhuis aan het worden is van het Engels.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 08:41   #812
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U loopt wat hard van stapel. De NRC is een krant die de laatste tijd lezers verliest. Maar goed ik wens hem veel succes. Nu, indien hij datgene doet wat u suggereert, namelijk Vlaamse woorden introduceren, dan verliest de NRC misschien nog meer lezers in Holland. Zeker weten.

Want de Hollanders denken nog steeds dat zij de enigen zijn die het zuivere, ware, en goede Nederlands spreken en schrijven. Wat natuurlijk een grove denkfout is.

P.S.
En dan spreek ik nog niet over het feit dat hun Nederlands stilletjes een bijhuis aan het worden is van het Engels.
Alle landelijke kranten, betaald en gratis, hebben hun oplagen in het eerste kwartaal van dit jaar zien dalen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2009. Van alle regionale titels boekten drie kranten een (kleine) groei van de totaal verspreide oplage: BN/De Stem, PZC en Het Parool. NRC Handelsblad vormt daarop helaas geen uitzondering, al doet de nieuwe loot, NRC Next het vrij goed.

"De Hollanders denken" klinkt uit uw mond nogal pretentieus. Het lijkt mij 'een grove denkfout' als u uw hovaardigheid nu ook begint te vermengen met arrogantie.

Overigens ben ik het met u eens dat er paal en perk gesteld moet worden aan de anglowaan in onze taal. Laat ons gezamenlijk ertegen optreden!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 08:48   #813
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Alle landelijke kranten, betaald en gratis, hebben hun oplagen in het eerste kwartaal van dit jaar zien dalen ten opzichte van het eerste kwartaal in 2009. Van alle regionale titels boekten drie kranten een (kleine) groei van de totaal verspreide oplage: BN/De Stem, PZC en Het Parool. NRC Handelsblad vormt daarop helaas geen uitzondering, al doet de nieuwe loot, NRC Next het vrij goed.

"De Hollanders denken" klinkt uit uw mond nogal pretentieus. Het lijkt mij 'een grove denkfout' als u uw hovaardigheid nu ook begint te vermengen met arrogantie.

Overigens ben ik het met u eens dat er paal en perk gesteld moet worden aan de anglowaan in onze taal. Laat ons gezamenlijk ertegen optreden!

Laat ons dan ook gezamenlijk optreden om de standaardtaal wat meer te vermengen, te verzuidelijken, kortom: te vervlaamsen.

Laatst gewijzigd door system : 30 juni 2010 om 08:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 08:51   #814
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Laat ons dan ook gezamenlijk optreden om de standaardtaal wat meer te vermengen, te verzuidelijken, kortom: te vervlaamsen.
U kent mijn opinie ter zake: geen probleem.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 12:20   #815
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Laat ons dan ook gezamenlijk optreden om de standaardtaal wat meer te vermengen, te verzuidelijken, kortom: te vervlaamsen.
Ziet u dat, system?

Van Ernst mag het.



Mijn vraag aan u is: hoe wilt u het aanpakken?

Mag de vervlaamsing 'vanuit de top' worden opgelegd, of mogen de kandidaat-vervlaamsers de mouwen opstropen, in de handen spuwen, en verzoeken hun steentje bij te dragen?


Ik wil 'de Hollanders' graag helpen bij het bestrijden van 'de Engelse ziekte', maar zitten ze wel op mijn hulp te wachten?

Zo niet, kan/mag/moet ik hen ongelijk geven?

Waarom zou mijn stokpaardje voor hen interessanter (moeten) zijn dan dat van een anglofiel/globalist/kosmopoliet?

Met welke argumenten kan ik 'hen' eventueel overtuigen?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 11:26   #816
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ziet u dat, system?

Van Ernst mag het.
Ikzelf gebruik overtuigd woorden en constructies van het Nederlands, zoals dat in Vlaanderen wordt gesproken. Woorden als nefast, terug, uitbater, nochtans, depanneren en duimspijker gebruik ik volop en enthousiast. Niemand die daartegen bezwaar heeft.

De vermeninging van het [systemstyle] zuiderse [/systemstyle] Nederlands met de standaardtaal moet van onderaf gestimuleerd worden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 18:29   #817
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ikzelf gebruik overtuigd woorden en constructies van het Nederlands, zoals dat in Vlaanderen wordt gesproken. Woorden als nefast, terug, uitbater, nochtans, depanneren en duimspijker gebruik ik volop en enthousiast. Niemand die daartegen bezwaar heeft.

De vermeninging van het [systemstyle] zuiderse [/systemstyle] Nederlands met de standaardtaal moet van onderaf gestimuleerd worden.
Inderdaad. Een Vlaming zou niet snel geneigd zijn te spreken over een 'etage' of 'jus d'orange'. Hij spreekt over een 'verdieping' of 'appelsiensap' (ook 'fruitsap' en 'sinaasappelsap').
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 18:38   #818
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Inderdaad. Een Vlaming zou niet snel geneigd zijn te spreken over een 'etage' of 'jus d'orange'. Hij spreekt over een 'verdieping' of 'appelsiensap' (ook 'fruitsap' en 'sinaasappelsap').
moeten wij ook doen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 19:40   #819
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.337
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Laat ons dan ook gezamenlijk optreden om de standaardtaal wat meer te vermengen, te verzuidelijken, kortom: te vervlaamsen.
Voor mij geen probleem. Toch vraag ik mij af of dit een doel moet zijn. Moeten wij niet eerder proberen meer precies te zijn in onze communicatie. Je moet eens opletten hoe dikwijls men tegenwoordig - althans in het zuiden - het woord eigenlijk gebruikt. Meestal volgt na eigenlijk een verduidelijking of nuancering van het geen men eerst heeft pogen te zeggen. Gelukkig is het vloeken (de onmacht om iets te communiceren) afgenomen.

Naar mijn gevoel mengt men 2 zaken: taal als communicatiemiddel en taal als identiteit. Beide zijn belangrijk. Toch is het goed onderscheid te maken tussen de twee.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 21:21   #820
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Inderdaad. Een Vlaming zou niet snel geneigd zijn te spreken over een 'etage' of 'jus d'orange'. Hij spreekt over een 'verdieping' of 'appelsiensap' (ook 'fruitsap' en 'sinaasappelsap').
Een Vlaming spreekt wel van een "parking" en "jeans"
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be