![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: akkoord of niet ? | |||
Akkoord, dan zijn we eindelijk van België af |
![]() ![]() ![]() |
46 | 67,65% |
Niet akkoord, dan modderen we liever nog wat verder met België |
![]() ![]() ![]() |
22 | 32,35% |
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() komt bij dat ik nog nimmer een uitspraak heb gedaan over dergelijke brieven, dus het is mij volstrekt onbekend waar u deze nonsens haalt. Nu ja, het zal wel de duim van Henrique zijn.
![]() |
#802 |
|
![]() Ik heb niet de hele draad gelezen, dus excuses indien ik argumenten aanbreng die reeds gegeven zijn.
In een andere draad haalde iemand aan dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden omdat er te veel verschillen zijn tussen Vlamingen en Walen. Nu is het zo dat ik zeer vaak in Nederland kom en ook in andere landen al leuke gesprekken heb kunnen voeren met Nederlanders waaruit we telkens moesten besluiten dat Vlamingen en Nederlanders eigenlijk niets gemeen hebben. De godsdienst is verschillend De Nederlandse keuken is echt niets om naar huis over te schrijven (met uitzondering van die van Zeeuws Vlaanderen) De mentaliteit van de gemiddelde Nederlander is totaal verschillend. Zijn gedrag op de weg is verschillend (kan je nog over discussiëren of het beter of slechter is). Heck, we spreken spreken zelfs niet dezelfde taal. Afscheiding van België en inlijving bij Nederland lijkt me dan ook een typisch voorbeeld van 'Van de regen in de drop'. Ik stel me de vraag: Waarom zou je bij Nederland willen horen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#803 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#804 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
niets gemeen hebben. Het zal nog niet... welke godsdienst? Citaat:
Citaat:
Citaat:
welke taal? Dat is aan ieder voor zich om te beantwoorden. Sommigen willen dat liever niet, anderen liever wel.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 27 december 2009 om 11:43. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Katholiek vs protestants (ja ik weet dat er ook katholieken zijn in Nederland ![]() Gemiddeld gezien (persoonlijke ervaringen) Ben onlangs bijna geramd op de snelweg door een invoegende Nederlander, maar over het algemeen heb je wel gelijk. Exactly. Wel, ik zou graag wat antwoorden zien natuurlijk. Dat zou de discussie interessanter maken dat al die nutteloze steken in de vorige pagina's. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#806 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#807 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Vroeger was Europa verdeeld in twee delen, protestants en katholiek. Dit is vandaag nog steeds voelbaar, maar vandaag is dat weliswaar toch geminderd. In protestants Europa bestond er tussen de XVIde en XIXde eeuwen een intellectuele bloeiperiode, maar artistiek (zeker architecturaal) was er veel herhaalzucht en gebrek aan creativiteit. In katholiek Habsburgs Europa (Frankrijk zijnde een uitzondering; het gedroeg zich zelfs eerder protestants) was het intellectueel een ramp door alle opgelegde censuurwetten, maar artistiek kon het toch bloeien.
Die scheiding, die dwars door de Nederlanden liep, maakt het tot op de dag van vandaag voelbaar, zelfs in hedendaags irreligieus Europa. Als je kijkt naar de relatie tussen Vlamingen en Nederlanders, merk je dat hoe ouder de generatie, hoe meer wederzijdse afkeer. Citaat:
Citaat:
Verschillen in mentaliteit hoeven niet incompatibel te zijn, verschillende landen bewijzen dit. Een New Yorker verschilt ook totaal van een Texaan. Een Oldenburger kan je ook moeilijk vergelijken met een Beier. Een Provençaal verschilt totaal van een Parijzenaar. Toch kunnen al deze groepen min of meer in een stabiel staatsverband met elkaar samenleven. Citaat:
Onveilig rijgedrag kan ik als Vlaming moeilijk als verschil verdedigen en ik denk dat dit inderdaad een voor-de-hand-liggend twistpunt is. Citaat:
Citaat:
Er bestaat geen land in Europa waar géén regionale verschillen in mentaliteit bestaan trouwens. Het argument voor de splitsing is trouwens ook omwille van het feit dat Wallonië eerder op Frankrijk gericht staat en omdat ze een andere taal spreken, daarbovenop is hun mentaliteit ook meer Franser dan de onze, doch Germaanser dan de Franse.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 december 2009 om 12:16. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#808 | |
|
![]() Citaat:
Maar binnen komen vallen en zeggen 'er zijn verschillen' dat is te eenvoudig. Uiteraard zijn er verschillen. Maar die zijn er tussen Nederlanders onderling ook. Geen hond zal beweren dat er geen verschillen zijn tussen Limburgers, Zeeuwen en Groningers, om van Hollanders en Friezen en Drenten maar te zwijgen. Hoe dan ook, het gaat natuurlijk in werkelijkheid om de fijne nuances. En als je hier alles leest gaat het vaak niet zozeer om 'de waarheid' maar om wat we persoonlijk vinden, en de argumenten die we erbij kunnen vinden. Mijzelf lijkt dat als NL-Brabanders met Groningers en Hollanders in een goed functionerende staat kunnen leven, dat zeker ook mogelijk moet zijn voor BE-Brabanders en NL-Brabanders. Kortom, de verschillen (die niemand ontkent) zijn maar hoe je ze interpreteert. Maar er zijn hier lieden die zullen zeggen, 'wij Belgen zijn bourgondische zuiderlingen, helemaal niet zoals die schraperige Ollanders'. Ja, in die algemeenheden is het natuurlijk lastig discussieren. Wacht maar een minuut of 10, dan zullen dergelijke argumenten al langskomen. mijn persoonlijke mening zit meer op het vlak van 'In België loopt het voor geen meter, het is aannemelijk dat innige samenwerking tussen Nederlandstalie Belgen en Nederlandstalige Nederlanders voor beide groepen cultureel en economisch en politiek grote voordelen kan hebben.'
![]() |
![]() |
#809 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Stel , Europa is die institutionele crisissen in België beu, en stelt de bevolking voor de keuze middels een referendum waar men de keuze laat tussen een versterkt België ofwel Vlaanderen bij het huidige Nederland en Wallonië bij Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#810 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind het in Nederland altijd heel moeilijk een goed restaurant te vinden. Citaat:
Vooral het extraverte Nederlands tov het introverte Belgische karakter. Citaat:
Maar gezien Vlamingen en Walen meer met elkaar gemeen hebben zie ik dan ook geen probleem om in staatsverband met elkaar te leven. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gaat dat niet heel veel werk zijn voor niks? Citaat:
De entiteit 'Nederlanden' zou slechts een vestzak, broekzak operatie betekenen wat problemen betreft. Sommige problemen zouden opgelost zijn (taal), andere problemen zouden ontstaan (prijzen van de huizen bv) Citaat:
Ik heb veel contacten met anderstalige belgen, en hun mentaliteit is heel Vlaams hoor ![]() Het is wel een feit dat de Noord-franse mentaliteit heel sterk aanleunt bij de Belgische, dus eigenlijk heb je wel een beetje gelijk ![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#811 |
Europees Commissaris
|
![]() Een efficiënt unitairder België of een Nederlands Gemenebest? Is dat het dilemma? Versterkt België zou voor mij mogen indien het belang van de Belgen er niet onder lijdt. Dat hoeft niet per se een unitaire staat te zijn.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 december 2009 om 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#812 | |
|
![]() Citaat:
![]() Europa heeft meer institutionele crisissen dan België. 2 Wat bedoel je met 'een versterkt België'? Laatst gewijzigd door Alboreto : 27 december 2009 om 12:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#813 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dit om te zeggen dat bij constitutionele problemen een referendum onzin is omdat het "volk" er niet bij kan !
![]() |
![]() |
#814 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als een stabiele staat met Vlamingen en Walen mogelijk is, dan zou ik ermee kunnen leven. Zolang dat oubollige patriotische Belgische gedoe tot een minimum gereduceerd is kan ons land het zelfs ver schoppen. Citaat:
![]() Nu, verder heb ik ergens natuurlijk wel graag een verzorgde taal, in gelijk welke taal dat ik spreek, of het nu Nederlands, Engels, Frans, Duits, enz... is, maar dat is eerder sociolectistiek. Citaat:
![]() Citaat:
Volgens mij hebben wij een Germaanse cultuur met sterke Romaanse invloeden (wat dat ook zou mogen betekenen) als erfenis van het unitaire België, dat zie ik soms nog bij oude leraren van me en bij mensen die ik op straat aanspreek (maar dat kan ook gewoon francofillie geweest zijn, het zijn alvast van die bij tijden colèrieke maar soms ook humoristische mensen die meer hiërarchie vereisen).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 27 december 2009 om 12:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#815 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nou ben ik ook tegen een samengaan, maar dit soort onzin kan ik slecht verteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#816 |
|
![]() Ik merk dat we redelijk op dezelfde lijn zitten, Scarabaeida.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#817 | |
|
![]() Citaat:
Net als dat dat geldt voor de voorstanders overigens.
![]() |
![]() |
#818 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#820 | |
|
![]() Citaat:
Als je twee partijen hebt die totaal verschillend zijn van elkaar, waarom ga je dan samen? Ik begrijp waarom Nederland België wil. Ze halen er het beste eten en drinken ter wereld mee in huis. ![]() |
|
![]() |
![]() |