Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 16:03   #801
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Hangt af van je definitie van belgicist. Als iedereen die tegen onafhankelijkheid is een belgicist is, dan is het de meerderheid, maar dat lijkt me wel een zéér brede definitie. Er zijn veel gradaties.
Dat was ook de reden dat ik mijn post 'verstokte' tussen aanhalingstekens had gezet. Vaak wordt iedereen die geen radicale flamingant (dus pro-onafhankelijk) hier toch op een hoop geveegd. In dat geval zijn we inderdaad een meerderheid (cf. de vorige verkiezingsuitslagen).
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:06   #802
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
dit is wel een zeer simplistische redenering.

In feite heet rotterdammer gelijk. vergeet niet hoe het komt dat als er meer anderstaligen in de buurt komen wonen.

inderdaad ja, doordat de huizen met meer winst aan hen verkocht worden. wat overigens helemaal niet erg is. Dus diegene die hier problemen mee hebben dat een regio franstalig wordt moet eens goed gaan nadenken en tot de conclusie komen dat het aan hun medetaalgenoten te danken is.
Iets wat overigens ook helemaal geen probleem is. Leer frans en de mensen kennen dat is veel belangrijker dan zich stijfkoppig vast houden en met een wijzend vingertje naar de anderstaligen te wijzen.
Meen jij dat nu serieus? Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die zoiets zouden durven zeggen zonder lid te zijn van het FDF of BUB. Dus als 'anderstaligen' massaal een deel van je grondgebied koloniseren, moet je niet alleen toestaan dat ze dit annexeren, je zou ook nog eens hun taal moeten leren. Anders ben je 'stijfkoppig'.

Ben ik in een andere dimensie terechtgekomen waar dergelijke redeneringen niet volledig krankzinnig zijn?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:07   #803
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat was ook de reden dat ik mijn post 'verstokte' tussen aanhalingstekens had gezet. Vaak wordt iedereen die geen radicale flamingant (dus pro-onafhankelijk) hier toch op een hoop geveegd. In dat geval zijn we inderdaad een meerderheid (cf. de vorige verkiezingsuitslagen).
verkiezingsuitslagen zijn niet relevant omdat er geen linkse vlaams nationalistische partij is.
linkse vlaams nationalisten kunnen nergens terecht behalve de belgofiele partijen sp.a en groen!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:12   #804
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Meen jij dat nu serieus? Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die zoiets zouden durven zeggen zonder lid te zijn van het FDF of BUB. Dus als 'anderstaligen' massaal een deel van je grondgebied koloniseren, moet je niet alleen toestaan dat ze dit annexeren, je zou ook nog eens hun taal moeten leren. Anders ben je 'stijfkoppig'.

Ben ik in een andere dimensie terechtgekomen waar dergelijke redeneringen niet volledig krankzinnig zijn?
Natuurlijk is dit serieus. Het zijn het net die die hierover zo' n problemen maken elke vorm van bestuur ondermijnen. `Mensen die zich niet willen ontwikkelen of een vorm van PDD nos hebben, maarja die laatste groep kan er zelf helaas niets aan doen.
Koloniseren....hahaahhahahaah wat grappig......dat neemt niemand toch serieus???
Ik heb liever een goede franstalige buur dan een zak van een nederlandstalige.

mar je bent echt niet in een andere dimensie terecht gekomen , maar in 2010

Laatst gewijzigd door zal wel... : 17 mei 2010 om 16:14.
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:16   #805
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lyrisch, maar in essentie inhoudsloos.

Zal die prachtige architectuur en 'Bourgondische' cultuur plots verdampen als België splitst? Zullen Brussel, Gent en Namen plots massaal verloederen of spontaan afbrokkelen? Neen, natuurlijk niet. Je moet geen Belgofiel zijn om te kunnen genieten van wat zich op het 'Belgische' grondgebied bevindt.
Ik heb ook nooit anders beweerd, maar mij werd gevraagd waarom ik Belgie fantastisch vind.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:16   #806
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dit serieus. Het zijn het net die die hierover zo' n problemen maken elke vorm van bestuur ondermijnen. `Mensen die zich niet willen ontwikkelen of een vorm van PDD nos hebben, maarja die laatste groep kan er zelf helaas niets aan doen.
Koloniseren....hahaahhahahaah wat grappig......dat neemt niemand toch serieus???
Ik heb liever een goede franstalige buur dan een zak van een nederlandstalige.
Dus als Duitsers bv. massaal in het grensgebied van Polen zouden gaan wonen, om dan de annexatie van die streek te eisen én te eisen dat alle daar aanwezige Polen Duits spreken, is dat gerechtvaardigd?

Ik ben echt, echt, echt blij dat mensen zoals jij een zéér kleine minderheid van de Vlamingen uitmaken. Als je dat meent tenminste, ik kan nog altijd niet geloven dat er in de echte wereld mensen bestaan die zich zo ruggengraatloos en slaafs kunnen opstellen.
Oud 17 mei 2010, 16:19   #807
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dus als Duitsers bv. massaal in het grensgebied van Polen zouden gaan wonen, om dan de annexatie van die streek te eisen én te eisen dat alle daar aanwezige Polen Duits spreken, is dat gerechtvaardigd?

Ik ben echt, echt, echt blij dat mensen zoals jij een zéér kleine minderheid van de Vlamingen uitmaken. Als je dat meent tenminste, ik kan nog altijd niet geloven dat er in de echte wereld mensen bestaan die zich zo ruggengraatloos en slaafs kunnen opstellen.
hahahah je bent echt grappig !!!!!
Slaafs????? nu ontwikkeld en niet zo simplistisch van "het is altijd zo geweest"

hhahaahha ik kom bijna niet bij van het lachen. schrijf maar meer van dat !
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 16:19   #808
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Op het moment vind op Duitse bodem het omgekeerde plaats: Polen trekken massaal naar Frankfurt/Oder en omstreken. Tot nog toe heeft dat niet tot de stammenoorlog geleid, die er rondom Brussel wel is.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 17 mei 2010 om 16:21.
Oud 17 mei 2010, 16:25   #809
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
verkiezingsuitslagen zijn niet relevant omdat er geen linkse vlaams nationalistische partij is.
linkse vlaams nationalisten kunnen nergens terecht behalve de belgofiele partijen sp.a en groen!
Die drie linkse Vlaams-nationalisten zullen het verschil nogal maken. Waarom denk je dat ze geen partij hebben? Er bestaan nochtans linkse Vlaams-nationalistische organisaties (ik denk bijv. aan de V-SB), maar dat zijn uiteindelijk maar kleine hobbyclubs. Een beetje zoals de BUB en zelfs die slagen erin op te komen bij sommige verkiezingen.
Oud 17 mei 2010, 16:25   #810
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Op het moment vind op Duitse bodem het omgekeerde plaats: Polen trekken massaal naar Frankfurt/Oder en omstreken. Tot nog toe heeft dat niet tot de stammenoorlog geleid, die er rondom Brussel wel is.
Natuurlijk. Vlaanderen telt vele etnische en linguïstieke minderheden. Wat de Franstaligen 'speciaal' maakt is dat zij de enigen zijn die uit zijn op een permanente annexatie van Vlaams grondgebied en het aldaar instellen van hun taal als de administratieve taal en lingua franca.

Ik vermoed dat Polen en Poolse immigranten daarentegen de territoriale integriteit en administratieve Duitstaligheid van Duitsland over het algemeen respecteren.
Oud 17 mei 2010, 16:25   #811
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
hahahah je bent echt grappig !!!!!
Slaafs????? nu ontwikkeld en niet zo simplistisch van "het is altijd zo geweest"

hhahaahha ik kom bijna niet bij van het lachen. schrijf maar meer van dat !
Je bent een construct, is het niet?
Oud 17 mei 2010, 16:27   #812
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Die drie linkse Vlaams-nationalisten zullen het verschil nogal maken. Waarom denk je dat ze geen partij hebben? Er bestaan nochtans linkse Vlaams-nationalistische organisaties (ik denk bijv. aan de V-SB), maar dat zijn uiteindelijk maar kleine hobbyclubs. Een beetje zoals de BUB en zelfs die slagen erin op te komen bij sommige verkiezingen.
Linkse Vlaams-nationalisten, zoals mijn vader, stemmen vaak N-VA. Dit terzijde, daarmee wil ik niet de soms hyperbole uitspraken van Shadowke 100 % ondersteunen.
Oud 17 mei 2010, 16:31   #813
Steve_M

Standaard

Citaat:
Linkse Vlaams-nationalisten, zoals mijn vader, stemmen vaak N-VA. Dit terzijde, daarmee wil ik niet de soms hyperbole uitspraken van Shadowke 100 % ondersteunen.
Nee, je ondersteunt daar eigenlijk mijn punt mee. Overtuigde Vlaams-nationalisten (ook linkse) kunnen inderdaad N-VA stemmen (hoewel ik me kan voorstellen dat dat op vele vlakken steekt, want de N-VA is nu ook niet bepaald een linkse partij). Een beetje zoals er vroeger nogal wat linkse lui op de toenmalige VU stemden. Maar dan kom je nog steeds niet aan een meerderheid. Als het Vlaams-nationalisme echt leefde in linkse kringen, dan was er allang zo'n partij ontstaan.
Oud 17 mei 2010, 16:32   #814
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Nee, je ondersteunt daar eigenlijk mijn punt mee. Overtuigde Vlaams-nationalisten (ook linkse) kunnen inderdaad N-VA stemmen (hoewel ik me kan voorstellen dat dat op vele vlakken steekt, want de N-VA is nu ook niet bepaald een linkse partij). Een beetje zoals er vroeger nogal wat linkse lui op de toenmalige VU stemden. Maar dan kom je nog steeds niet aan een meerderheid. Als het Vlaams-nationalisme echt leefde in linkse kringen, dan was er allang zo'n partij ontstaan.
Ik zeg dan ook niet dat het Vlaams-nationalisme echt leeft in linkse kringen.
Oud 17 mei 2010, 16:48   #815
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik zeg dan ook niet dat het Vlaams-nationalisme echt leeft in linkse kringen.
Als buitenstaander moet ik werkelijk over dit onderwerp zwijgen, want ik ken de standpunten van de diverse vlaamse partijen over dit standpunt niet, hoewel ik de indruk krijgt dat het vlaams nationalisme vooral een rechts thema is. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Oud 17 mei 2010, 16:52   #816
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Als buitenstaander moet ik werkelijk over dit onderwerp zwijgen, want ik ken de standpunten van de diverse vlaamse partijen over dit standpunt niet, hoewel ik de indruk krijgt dat het vlaams nationalisme vooral een rechts thema is. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Het is tegenwoordig inderdaad een eerder rechts thema, hoewel verzuchtingen van de Vlaamse Beweging vroeger (Leuven Vlaams, vastleggen van de taalgrens, federalisme, etc.) op zeer brede steun bij de Vlaamse bevolking konden rekenen. Door de opkomst van het Vlaams Blok/Belang heeft Vlaams-nationalisme in sommige kringen een negatieve bijklank gekregen, wat niet helemaal terecht is omdat die partij haar electoraal succes vooral aan haar immigrantenstandpunt te danken heeft. De gemiddelde Vlaams-nationalist anno 2010 is m.i. centrum-rechts, maar er zijn ook concentraties aan linkse en extreem-rechtse zijde.
Oud 17 mei 2010, 16:58   #817
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze forumvrienden Hendrik de Stoute en Pelgrim kunnen alles vertellen over links Vlaams-nationalisme. Van harte aanbevolen zelfs.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:04   #818
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Onze forumvrienden Hendrik de Stoute en Pelgrim kunnen alles vertellen over links Vlaams-nationalisme. Van harte aanbevolen zelfs.
Dan hoop ik die op dit forum eens te kunnen ontmoeten....
Oud 17 mei 2010, 17:09   #819
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat kan allemaal wel zijn. De gemiddelde Vlaming (of dat dan een Oost-Vlaming, een West-Vlaming, een Antwerpenaar of een Limburger is) haal ik er toch uit. Wat betreft de grensdorpen heb je gelijk, maar een Antwerpenaar of een Bredanaar hebben niet dezelfde tongval. Het boeit weinig dat het Antwerps en het Bredaas tot dezelfde dialectgroep behoren, want dat is eveneens het geval voor het Turnhouts. Tenzij je wil komen beweren dat je het verschil niet hoort tussen iemand uit Turnhout en iemand uit Antwerpen. In dat geval kies je beter een andere gebruikersnaam.
Jij beweerde dat je amper Vlamingen in Breda had gezien. Je had het over Vlamingen, geen Antwerpenaren.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:11   #820
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Lees deze draad en nog een pak andere. Ik heb geen zin om mezelf te blijven herhalen.
Mij best. Wel kan ik vaststellen dat je bewering niet op harde cijfers gebaseerd is.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be