Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2010, 08:36   #801
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het bekende zeurdiscours. De Frtaligen treft echter nauwelijks blaam voor de NL non aanwezigheid.

In Brussel komen migranten nauwelijks in contact met de Nederlandse taal.
De Vlaamsche tv en radio media zenden voor resp 85 en 90+% uit in het Engels. De grootste tv en radiostations uit het NL taalgebied zijn , net als in Vlaanderen zelf, verboden.

De helft van de lieden die op de Vlaamde tv verschijnen schijnt ondertiteld te moeten worden.

Alle Vlamingen spreken Frans (sort of).

Allemaal dingen waar de Vlamingen zelf voor hebben gezorgd

Dus waarom in hemelsnaam iets anders dan Frans leren?
Zéér terechte en erg pertinente opmerkingen, Eberhard, waarvoor dank.

Ik blijf in herhaling vallen: het ogenblik was tot nu toe nooit gunstiger voor de Vlamingen om hún hoofdstad, die ze nu véél te welwillend met 'Belgique' en 'Europa' delen, terug in handen te krijgen.

Ze moeten maar één ding meer doen: hier in zo groot mogelijke aantallen komen wonen (en binnenkort aan verkiezingen deelnemen), en uiteraard steeds Nederlands spreken. Als velen onder hen ook Vlaamse winkeltjes, café's, restaurants, ... komen openen of andere bedrijfjes uit de grond stampen: des te beter.

Bijkomend voordeel is dat ze het Vlaamse platteland niet verder met verkavelingen naar de knoppen zullen helpen. Aan goede landbouwgrond is er daar in Vlaanderen hoe dan ook geen overschot.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:38   #802
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zullen we met zijn allen kijken naar de progammatie van de VRT voor het nieuwe seizoen?
En zullen we dan gezamenlijk vaststellen dat iig de Vlaamse overheid maling heeft aan haar eigen taal & cultuur? En zichzelf ook dit seizoen weer onsterfelijk belachelijk maakt met haar gezeur over het gebruik van Nederlands?
Over laf gesproken.
En zullen we dan ook nooit meer klagen over die Vlaming die iets bestelt in het Frans in Brussel?

'De Vlaamsche tv en radio media zenden voor resp 85 en 90+% uit in het Engels. De grootste tv en radiostations uit het NL taalgebied zijn in Brussel , net als in Vlaanderen zelf, verboden.'
U kunt het wat mij betreft en tot de situatie drastisch verbetert niet vaak genoeg herhalen, Eberhard.

Ik wil u nogmaals bedanken.

Oud 26 juli 2010, 08:39   #803
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik zou een adressenlijst van deze handelaars moeten aanleggen, maar de tijd daarvoor ontbreekt mij. Als ik ooit eens véél geld teveel heb, zal ik een jaar onbetaald verlof nemen, zodat ik me van deze taak kan kwijten.
Daadje hierover openen?

En bij elke negatieve taalervaring even posten?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:52   #804
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daadje hierover openen?

Ik zal er eens over nadenken.

Ik vind dat ik ook zo al een beetje te vaak met het forum bezig ben

Oud 26 juli 2010, 08:55   #805
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik denk eerder dat ze nu iets zullen gedacht hebben in de trant van 'Haha, weer zo'n angstvlaming die te laf is om zijn eigen taal te spreken.'
aan de kassa moet je niet veel spreken hé; en ik ben gewoon verder in het NL blijven spreken en toen de verkoopster hoorde dat ik NL sprak heeft ze niets meer gezegd; behalve de prijs in het FR; maar dat kon ik van het schermpje aflezen en zelfs zonder schermpje had mijn betaalpas wel gezorgd dat het juiste bedrag werd betaald.

Even verder in een andere winkel hoorde ik toch een VL klant die in het NL bediend werd door een FR die veel moeite deed om NL te spreken. Ging vrij vlot tot hij het getal moest uitspreken. Getallen en telefoonummers zijn meestal vrij moeilijk.
Het is ook iedere keer een andere combinatie. De andere zinnetjes zijn vaak altijd dezelfde.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 08:57   #806
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ze moeten maar één ding meer doen: hier in zo groot mogelijke aantallen komen wonen (en binnenkort aan verkiezingen deelnemen), en uiteraard steeds Nederlands spreken. Als velen onder hen ook Vlaamse winkeltjes, café's, restaurants, ... komen openen of andere bedrijfjes uit de grond stampen: des te beter.
Dat zal dromen zijn hé; er zijn wat meer Dansaert-VL;maar die zijn dan vaak meer VL Brusselaars dan Brusselse VL.

Wanneer een VL zegt dat hij in BRU gaat wonen; dan wordt hij vaak meewarig aangekeken door de andere VL.
Oud 26 juli 2010, 09:05   #807
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Beste, hier is men al mee begonnen.

Ik kan je van harte www.taalrespect.be aanbevelen, voor zowel een lach als een traan.

Hoe dan ook, ik heb mijn ervaringen met de Brusselse middenstand al bijgedragen. Zowel de positieve als de negatieve.
Ik ben eens gaan kijken en las meteen al zever:

Citaat:
De bussen van De Lijn - de Vlaamse vervoersmaatschappij - die uit Oudenaarde (lijn 61) en Zottegem (lijn 21) naar Ronse dragen vooraan de lijnfilm Ronse-Renaix. Dit is al jaren een doorn in het oog van ons Vlamingen. (De NMBS - een federale vervoersmaatschappij - doet dit niet op de lijnfilms van haar dieseltreinstellen!)
Een moedig inwoner uit Ronse begon goed twee jaar terug met neerleggen van klachten tegen deze tweetaligheid. Zijn vraag kwam tot bij minister Crevits. Met resultaat, want vanaf 15 februari jongstleden zijn deze lijnfilms eentalig.
In Doornik vertrekken er bussen naar Moeskroen; geen Vlaming die daar ooit die bus neemt wellicht want het station van Moeskroen ligt in het zuiden van die stad; maar niemand die daar bezwaar maakt tegen de aanduiding: Mouscron-Moeskroen.
Oud 26 juli 2010, 09:05   #808
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat zal dromen zijn hé; er zijn wat meer Dansaert-VL;maar die zijn dan vaak meer VL Brusselaars dan Brusselse VL.

Wanneer een VL zegt dat hij in BRU gaat wonen; dan wordt hij vaak meewarig aangekeken door de andere VL.
Dat moet veranderen, azert.

Ik veronderstel dat u graag wilt meehelpen bij deze nobele beschavingsmissie.

Oud 26 juli 2010, 09:10   #809
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste, hier is men al mee begonnen.

Ik kan je van harte www.taalrespect.be aanbevelen, voor zowel een lach als een traan.

Hoe dan ook, ik heb mijn ervaringen met de Brusselse middenstand al bijgedragen. Zowel de positieve als de negatieve.
en dan wordt er ook nog geklaagd over
Te weinig Nederlands op Couleur Café ?

als er nu iemand is die zich thuis voelt in een tweetalige omgeving; dan is het wel Annabelle Van Nieuwenhuyse.

zij presenteert op de lokale tv's in West-Vlaanderen en Henegouwen een kunstprogramma waar ze de hele tijd NL en FR afwisselt.
Ze is zo goed tweetalig dat ze wellicht vaak niet meer weet wanneer ze NL of FR spreekt. Het maakt haar niets uit.
Oud 26 juli 2010, 09:35   #810
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik denk eerder dat ze nu iets zullen gedacht hebben in de trant van 'Haha, weer zo'n angstvlaming die te laf is om zijn eigen taal te spreken.'
2
Oud 26 juli 2010, 09:38   #811
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
2
je zet idem en ik heb net gezegd dat ik geen woord FR heb gesproken
=> conclusie: onnozele reactie.
Oud 26 juli 2010, 09:39   #812
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Belachelijke reactie. Wat kan het u schelen dat ze in het Engels zegt? Ja, ik weet : het "We zijn in Vlaanderen" argument, zeker! Zou dit gebeuren in uw café op de hoek, zou ik nog ergens begrijpen dat u zo reageert maar hier bent u in een pretpark, dus iets die zowiezo veel buitenlandse toeristen zal aantrekken. Een beetje nadenken, is niet verboden!
Ik ben niet verplicht engels te verstaan in de Antwerpse kempen. Als de persoon die verantwoordelijk is voor de toiletten nog geen 3 woorden Nederlands moet kennen, is het ver gekomen hoor.

"20 cent alstublieft". Meer moet dat niet zijn.

Maar ja, wij gooien graag al onze principes opzij om te laten blijken dat we 3 woorden engels verstaan, we zijn er dan ook nog fier op.
Oud 26 juli 2010, 09:40   #813
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daadje hierover openen?

Wat is een Daadje?
Oud 26 juli 2010, 09:43   #814
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
aan de kassa moet je niet veel spreken hé; en ik ben gewoon verder in het NL blijven spreken en toen de verkoopster hoorde dat ik NL sprak heeft ze niets meer gezegd; behalve de prijs in het FR; maar dat kon ik van het schermpje aflezen en zelfs zonder schermpje had mijn betaalpas wel gezorgd dat het juiste bedrag werd betaald.

Even verder in een andere winkel hoorde ik toch een VL klant die in het NL bediend werd door een FR die veel moeite deed om NL te spreken. Ging vrij vlot tot hij het getal moest uitspreken. Getallen en telefoonummers zijn meestal vrij moeilijk.
Het is ook iedere keer een andere combinatie. De andere zinnetjes zijn vaak altijd dezelfde.
Je draait en draait en draait. Oorspronkelijk was het omdat je dat koopje niet kon laten liggen, nu moet je niet veel zeggen aan een kassa, nog even doorgaan jongen.
Oud 26 juli 2010, 09:46   #815
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je zet idem en ik heb net gezegd dat ik geen woord FR heb gesproken
=> conclusie: onnozele reactie.
Maar je kocht wel hetgeen je wilde kopen, ze hebben je met andere woorden voor een paar cent gekocht. Een goede reactie zou geweest zijn. Loop naar de maan met die prul, ik ga wel op een ander.
Oud 26 juli 2010, 09:48   #816
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Maar je kocht wel hetgeen je wilde kopen, ze hebben je met andere woorden voor een paar cent gekocht. Een goede reactie zou geweest zijn. Loop naar de maan met die prul, ik ga wel op een ander.
mischien had die verkoopster wel keelpijn en kon ze nog met moeite iets in het FR stamelen
Oud 26 juli 2010, 11:34   #817
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mischien had die verkoopster wel keelpijn en kon ze nog met moeite iets in het FR stamelen
Denk eerder dat er een probleem was met haar iq.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 17:53   #818
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Belachelijkste van al is dat er Vlamingen zijn die in het Engels als dé oplossing zijn, gewoon omwille van de stijfkoppigheid van één groep (uitzonderingen niet te na gerekend). Zó werkt dat niet hè?
Nog grappiger: mensen die denken dat het Engels dé Europese voertaal op termijn kan worden. Aarde tot die mensen! Buiten Vlaanderen is men trots op zijn taal! Véél geluk om Parijs te verengelsen! Ook Duitsers zien je niet graag komen met je Koeterengels. Maar goed, van een bevolkingsgroep die alleen maar slaafs heeft gevolgd is gezond verstand misschien te veel gevraagd.

Trouwens, ik ben er rotsvast van overtuigd dat het gewicht van een bevolkingsgroep ook vooral aan beschaving te maken heeft, of in elk geval een gezonde leidende houding. Zo zal een Engelstalige Vlaming (die een lelijk dialect van die taal spreekt en die taal tot armtierig commucatiemedium beperkt) nog steeds onder verfransingsdruk komen te staan. Logisch.
Als ik dan ageer tegen die oprukkende verfransing is het omdat ik evenmin een hoge dunk heb die Franstalige monoglotten die de lelijkste variant van hun taal spreken (ik bedoel tu/vous in één zin zeggen? WTF!), evenzeer uitzonderingen daar niet gelaten. Anderzijds verdienen de meeste hedendaagse Vlamingen verfranst te worden, maar Fransman zouden ze er niet van worden hoor.
Ik weet de oplossing ,
Laat ons 20 talen als verplicht aanleren
Afgezien van feit dat we al die talen niet allemaal perfect kunnen leren,
<zullen we ook geen tijd meer hebben om andere lessen te volgen.
Maar geen nood we kunnen nog altijd uitzwermen over de aarde en als tolk
onze boterham verdienen
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2010, 19:01   #819
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Met het verplicht Frans aanleren in het Nederlandstalig onderwijs, helpt de Vlaamse overheid, bevoegd voor het Nederlandstalig onderwijs (onbewust) mee aan een verdere verfransing van Vlaanderen.
In die zin, dat zo lang (de Franstalige interpretatie van) België bestaat, Vlaanderen niet Frans-smet-vrij is.
De goede taalontwikkeling in het Nederlandstalig onderwijs ondermijnt de groei van het zelfbewustzijn van Vlaanderen.
Vlaanderen moet leren dat het Frans niet superieur is, zoals de Franstaligen ons en anderen (en vooral zichzelf) zo graag doen geloven.
Franstalig onderwijs voorziet geen verplichting van het NL en wenst dit zelfs na bijna 190 jaar Belzjiek nog steeds niet te doen. Zij volharden in hun halsstarrigheid, (ei) zo (na) kenmerkend voor 'de' franstalige.

Als Vlaanderen zelfbewuster wil worden is dit vooral een zelfbewustwording tegenover de Franstalige.
Tegenover een anders-dan-een-franstalige neemt een Vlaming wel een zelfbewuste houding aan. Maar voor onze francofone landgenoten, die ons kennen als 'sale Flamin' en pseudo-boche vallen ze maar al te graag op de knieën.

In plaats van een verplichting van het Frans, zou het zelfbewustzijn van de Vlaming beter gebaat zijn met een totaal verbod op het aanleren van deze taal.

Want taal is niet alleen een communicatiemiddel maar ook een manier van overdracht van cultuur en gedachtengangen.

Net met deze arrogante en zelfingenomenheid faalt -in wezen- Francofonia. Maar ook in hun cultuur zit het 'blasé'-gebeuren ingebakken. En hebben zij een kracht om toch hun sterk af te keuren houding (want gebaseerd op hun vermeende superioriteit) met overtuiging over te brengen op een bepaalde invloedbare mensenmassa. Een deel van de beinvloedbare mensenmassa bestaat uit Vlamingen die reeds vanaf hun prille kleuter- en tienerjaren in contact kwamen met het Frans.

Wil Vlaanderen zich taalkundig in stand houden, dient het Frans zo snel als mogelijk verbannen te worden uit de scholen, of, als niet anders kan, dienen de leerlingen er pas op een latere leeftijd mee in contact gebracht te worden.

Ik heb het hier bewust niet over het economisch aspect, noch over het financiele aspect gehad. Kom dus niet af met tegenargumenten over dit gegeven die toegespitst zijn op deze criteria.

Maar puur voor het zelfbewustzijn en uit linguistisch standpunt gezien heeft Vlaanderen de Franse taal net niet nodig !
Oud 26 juli 2010, 19:36   #820
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoewel ik die makers van die actiegroep een warm hart toedraag, komt dat smekerige om alstublieft meer taalrespect een beetje zielig over. Het is gestoeld op een onderdanige ingesteldheid.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 26 juli 2010 om 19:36.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be