Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2010, 12:55   #801
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Dat geldt voor elke taal, of dacht je dat ze in vbv. Frankrijk overal precies hetzelfde Frans praten. Ook daar zijn er locale verschillen.
Ik weet het. Ben jarenlang in Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. Daar waren al veel Catalaanse invloeden in de taal.
Daarom dat ik het belachelijk vind over één volk te spreken louter op basis van taal. Een taal die dan nog niet de originele gesproken taal is, maar een door de overheid opgelegde standaardtaal op basis van een staatkundige indeling die enkele tientallen jaren geleden aan een Brusselse vergadertafel bedisseld werd zonder enige inspraak van de belanghebbende inwoners.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 13:04   #802
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Haha wat een onbeschrijflijke onzin. Staat en natievorming is een 19e eeuws proces dat vandaag de dag nog doorgaat en jij komt met de Romeinen aanzetten.
ik denk eigenlijk eerder dat de evolutie van de laatste 20 jaar aantoont dat dat proces vandaag niet doorgaat, maar eerder een tegenbeweging kent, staten worden afgebroken en kleiner, welliswaar met een supranationaal orgaan erboven
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 13:14   #803
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk heb ik nooit moeite gehad om Vlamingen te verstaan, uitzonderingen daargelaten.
Ik begrijp zowel 'Vlaanderaars' als 'Hollanders' als 'Brabanders' als 'Groningers' als...
Oud 5 oktober 2010, 13:21   #804
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik wil het wel eens zien, dat jij bijna alle dialecten in de lage landen kan verstaan.
Ik durf toch zeggen dat ik ze versta.
Zo moeilijk is dat toch niet...

Citaat:
We spreken wel over verschillen waardoor ze zelfs tot andere taalgroepen behoren.
In vele dialecten in Vlaanderen zijn heel wat Franse woorden terechtgekomen, die nog steeds (hardnekkig) gesproken worden. Waardoor ik soms inderdaad een uitgesproken woord niet herken als behorend tot de Nederlandse taalgroep. Maar met wat kennis van het Frans en een gezonde deductie kan ik het soms toch wel eens begrijpen.
Oud 5 oktober 2010, 13:39   #805
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht

In vele dialecten in Vlaanderen zijn heel wat Franse woorden terechtgekomen, die nog steeds (hardnekkig) gesproken worden. Waardoor ik soms inderdaad een uitgesproken woord niet herken als behorend tot de Nederlandse taalgroep. Maar met wat kennis van het Frans en een gezonde deductie kan ik het soms toch wel eens begrijpen.
Knappe gast ben jij.
Ikzelf heb als Maaslander heel veel moeite om te begrijpen wat iemand uit Haspengouw (30km ver) zegt als die dialect spreekt. (Omgekeerd is dat ook waar) Nochtans spreken we beiden een Limburgse streektaal. Toch behoort dit gebied officieel tot Vlaanderen en dus het Nederlandse taalgebied.
Oud 5 oktober 2010, 13:46   #806
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Knappe gast ben jij.
Dank u.

Citaat:
Ikzelf heb als Maaslander heel veel moeite om te begrijpen wat iemand uit Haspengouw (30km ver) zegt als die dialect spreekt. (Omgekeerd is dat ook waar) Nochtans spreken we beiden een Limburgse streektaal. Toch behoort dit gebied officieel tot Vlaanderen en dus het Nederlandse taalgebied.
Ik begrijp een Maaslander, een Haspengouwer, een Limburgse Kempenaar, een Venlonaar, een Voerenaar.
Allemaal Limburgers, met allemaal een andere toonklank in hun spreken.
Moeilijk om te verstaan is het echt niet. Je moet er alleen voor open staan.

Zo versta ik evengoed een Kortrijkzaan, een Hammenaar, een Gentenaar, een Bruggeling... Allemaal uit 'de Vlaanders', maar toch verstaanbaar....

Raar eh....
Oud 5 oktober 2010, 13:58   #807
pajoske

Standaard

Citaat:
Dank u.

Ik begrijp een Maaslander, een Haspengouwer, een Limburgse Kempenaar, een Venlonaar, een Voerenaar.
Allemaal Limburgers, met allemaal een andere toonklank in hun spreken.
Moeilijk om te verstaan is het echt niet. Je moet er alleen voor open staan.

Zo versta ik evengoed een Kortrijkzaan, een Hammenaar, een Gentenaar, een Bruggeling... Allemaal uit 'de Vlaanders', maar toch verstaanbaar....

Raar eh....

Proberen?

http://www.meertens.knaw.nl/soundbit...?kloeke=Q105p#
http://www.meertens.knaw.nl/soundbit...?kloeke=Q198p#

Ik vind het raar dat de Belgisch Brabantse collega's van mijn zonen er niks van begrijpen als zij met het thuisfront bellen. En een Hollander zou dat volgens jouw dan wél begrijpen?

Laatst gewijzigd door pajoske : 5 oktober 2010 om 14:02.
Oud 5 oktober 2010, 14:16   #808
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Proberen?

http://www.meertens.knaw.nl/soundbit...?kloeke=Q105p#
http://www.meertens.knaw.nl/soundbit...?kloeke=Q198p#

Ik vind het raar dat de Belgisch Brabantse collega's van mijn zonen er niks van begrijpen als zij met het thuisfront bellen. En een Hollander zou dat volgens jouw dan wél begrijpen?
Ik heb net enkele fragmenten beluisterd.

Moeilijk om te verstaan is dat toch helemaal niet.

En of een Hollander dat volgens mij zou verstaan weet ik niet.

Maar ik begrijp het in elk geval.
Oud 5 oktober 2010, 15:05   #809
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Jij bent dan ook Nederlander en niet zoveel blootgesteld aan ondertitels als de gemiddelde Vlaming.

Logisch dat jij meer verstaat.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 15:47   #810
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jij bent dan ook Nederlander en niet zoveel blootgesteld aan ondertitels als de gemiddelde Vlaming.

Logisch dat jij meer verstaat.
Ik ben Vlaming, en daardoor vanzelfsprekend inwoner van de Lage Landen, de Nederlanden. Op dat vlak ben ik dus een Nederlander.

En gelukkig dat de VRT haar ondertitelingsdrang voor nieuwe programma's niet meer zal gebruiken, maar resoluut zal vervangen door teletekst 888.
Oud 5 oktober 2010, 16:31   #811
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Economisch standen de huidige Vlaamse provincie zelfs steeds regelrecht tegenover de Nederlandse kust provincies.

Beide hadden en hebben dezelfde economische activiteiten en stonden en staan dus steeds als economische concurrenten tegenover elkaar.

Cultureel hebben ook heel weinig samen.
Terwijl de huidige Nederlandse provincie's een waterland waren en zijn en dus heel actief waren op hun binnenwateren en kustwateren, was Vlaanderen een gebied dat afhankelijk was van zijn landbouw en heeft het geen activiteiten op het water ontwikkeld.
- Hanze-steden in de Lage Landen (in alfabetische volgorde):

Arnhem, Bolsward, Deventer, Dinant, Doesburg, Elburg, Groningen, Harlingen, Harderwijk, Hasselt (Overijssel), Hattem, Hindeloopen, Kampen, Nijmegen, Oldenzaal, Ommen, Roermond, Stavoren, Tiel, Venlo, Zaltbommel, Zutphen, Zwolle

- Steden in de Lage Landen met een Hanzekantoor:

Brugge (+ nederzetting in de voorhaven Sluis), na de verzanding van het Zwin verplaatst naar Antwerpen. Amsterdam had eveneens een belangrijke vestiging van Hanze-kooplieden.

Hoe lang was Brugge ook alweer dé havenstad van Noord-West-Europa?

Vanuit datzelfde Brugge vertrok over land een belangrijke handelsroute oostwaarts naar Köln, en die handelsroute verbond o.m. Gent (belangrijke haven), Brussel (kleinere haven), Mechelen (idem), Diest, Zoutleeuw, en Maastricht met het Hanze-havennetwerk.
Naar het zuiden leidde een handelsroute naar Kortrijk, en vandaar naar Reims, met ter hoogte van Dowaai een aftakking naar Parijs. De route ging nog verder: enerzijds tot in Noord-Italië, en anderzijds tot in het Baskenland!

Vlaamse kooplieden stonden destijds reeds bekend om hun vééltaligheid.

Andere belangrijke handelsroutes verbonden o.m. Brussel, Leuven, Mechelen en Tienen met Antwerpen, vanwaaruit dan weer een handelsroute via Bergen-Op-Zoom verder leidde naar Tiel en Nijmegen.

Havens waarmee Brugge in nauwe verbinding stond: Vlissingen, Middelburg, Zierikzee.

Andere havensteden in Vlaanderen: Damme, Dendermonde, Diksmuide, Duinkerken, Grevelingen, Hoeke, Monnikenrede, Nieuwpoort, Oostburg, Oostende, Oudenaarde, Sint-Omaars, Temse

Andere (min of meer belangrijke) handelssteden in Vlaanderen: Gistel, Ieper, Veurne

Andere activiteiten die voor de Vlaamse rijkdom zorgden waren o.m. de wol- en lakennijverheid, en de productie van verfstoffen (meekrap, bijvoorbeeld).

Vlaanderen was inderdaad ook een belangrijk landbouwgebied, maar misschien weet u ook wel dat de IJsland-vaarders vooral uit datzelfde gebied kwamen, en misschien heeft u ooit zelfs al van de 'Vlaamse eilanden' gehoord.

Nog één vraagje: wat was de 'Vlaamse Hanze' nu ook alweer?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 5 oktober 2010 om 17:00.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 16:45   #812
Shadowke

Standaard

duidelijke post djimi
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 19:10   #813
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Haha wat een onbeschrijflijke onzin. Staat en natievorming is een 19e eeuws proces dat vandaag de dag nog doorgaat en jij komt met de Romeinen aanzetten.
Als er hier iemand onzin aan het verkopen is, ben jij het.

Natie-, cultuur-, taal- en economische vorming is een eeuwigdurend proces.

De eerste stap daarin herbegint trouwens bij de geboorte van elke mens.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 19:28   #814
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
- Hanze-steden in de Lage Landen (in alfabetische volgorde):

Arnhem, Bolsward, Deventer, Dinant, Doesburg, Elburg, Groningen, Harlingen, Harderwijk, Hasselt (Overijssel), Hattem, Hindeloopen, Kampen, Nijmegen, Oldenzaal, Ommen, Roermond, Stavoren, Tiel, Venlo, Zaltbommel, Zutphen, Zwolle

- Steden in de Lage Landen met een Hanzekantoor:

Brugge (+ nederzetting in de voorhaven Sluis), na de verzanding van het Zwin verplaatst naar Antwerpen. Amsterdam had eveneens een belangrijke vestiging van Hanze-kooplieden.

Hoe lang was Brugge ook alweer dé havenstad van Noord-West-Europa?

Vanuit datzelfde Brugge vertrok over land een belangrijke handelsroute oostwaarts naar Köln, en die handelsroute verbond o.m. Gent (belangrijke haven), Brussel (kleinere haven), Mechelen (idem), Diest, Zoutleeuw, en Maastricht met het Hanze-havennetwerk.
Naar het zuiden leidde een handelsroute naar Kortrijk, en vandaar naar Reims, met ter hoogte van Dowaai een aftakking naar Parijs. De route ging nog verder: enerzijds tot in Noord-Italië, en anderzijds tot in het Baskenland!

Vlaamse kooplieden stonden destijds reeds bekend om hun vééltaligheid.

Andere belangrijke handelsroutes verbonden o.m. Brussel, Leuven, Mechelen en Tienen met Antwerpen, vanwaaruit dan weer een handelsroute via Bergen-Op-Zoom verder leidde naar Tiel en Nijmegen.

Havens waarmee Brugge in nauwe verbinding stond: Vlissingen, Middelburg, Zierikzee.

Andere havensteden in Vlaanderen: Damme, Dendermonde, Diksmuide, Duinkerken, Grevelingen, Hoeke, Monnikenrede, Nieuwpoort, Oostburg, Oostende, Oudenaarde, Sint-Omaars, Temse

Andere (min of meer belangrijke) handelssteden in Vlaanderen: Gistel, Ieper, Veurne

Andere activiteiten die voor de Vlaamse rijkdom zorgden waren o.m. de wol- en lakennijverheid, en de productie van verfstoffen (meekrap, bijvoorbeeld).

Vlaanderen was inderdaad ook een belangrijk landbouwgebied, maar misschien weet u ook wel dat de IJsland-vaarders vooral uit datzelfde gebied kwamen, en misschien heeft u ooit zelfs al van de 'Vlaamse eilanden' gehoord.

Nog één vraagje: wat was de 'Vlaamse Hanze' nu ook alweer?
Zullen we dan maar eerst eens beginnen met met Hanze in het juiste perspectief te zetten.

Hanze was slechts een verbond tussen steden en had niets te maken met bestuurlijke of culturele zaken binnen de gebieden.

Je kan Hanze zien als de voorloper van de Europese Economische Gemeenschap, beter gekend onder de naam de EEG.

Hanze heeft trouwens zijn oorsprong in Duitsland en diende enkel als antwoord op het Italiaanse handelsverbond.

Hanze gebruiken om aan te tonen dat Vlaanderen en Nederland samenwerkten, staat dus gelijk met de Europese Unie gebruiken om te bewijzen dat Vlaanderen en Nederland vandaag 1 natie zijn.

Ach ja, je kan de informatie over Hanze hier vinden;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hanze
Oud 5 oktober 2010, 19:32   #815
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
duidelijke post djimi
Inderdaad, hij had geen beter bewijs kunnen aanbrengen om te bewijzen dat beide gebieden niet samen horen op cultureel, bestuurlijk en economisch vlak.

Hij had geen beter bewijs kunnen aanbrengen dat men Europa moet uitbouwen tot een Europese Unie der gewesten en dat alle huidige landsgrenzen en landelijke besturen moeten verdwijnen.
Oud 5 oktober 2010, 19:37   #816
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

In welke zin bewijst de Hanze dan dat deze gebieden niet samenhoren?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 19:39   #817
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zullen we dan maar eerst eens beginnen met met Hanze in het juiste perspectief te zetten.

Hanze was slechts een verbond tussen steden en had niets te maken met bestuurlijke of culturele zaken binnen de gebieden.

Je kan Hanze zien als de voorloper van de Europese Economische Gemeenschap, beter gekend onder de naam de EEG.

Hanze heeft trouwens zijn oorsprong in Duitsland en diende enkel als antwoord op het Italiaanse handelsverbond.

Hanze gebruiken om aan te tonen dat Vlaanderen en Nederland samenwerkten, staat dus gelijk met de Europese Unie gebruiken om te bewijzen dat Vlaanderen en Nederland vandaag 1 natie zijn.

Ach ja, je kan de informatie over Hanze hier vinden;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hanze
U vergeet effe dat de Hanze weggeconcurreerd werd door de Zeeuwse en vooral de Hollandse steden (vloot). De Hollanders gingen goed onder de prijs en zo verbood de Hanze nog Hollandse producten te kopen. Het mocht niet baten.

Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2010 om 19:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 20:32   #818
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Eigenlijk heb ik nooit moeite gehad om Vlamingen te verstaan, uitzonderingen daargelaten.
Bovendien heb ik vrienden in Groningen die ik persoonlijk ken. Hun dialect versta ik niet, maar wie in Nederland doet dat wel? Ze spreken een Nedersaksisch dialect dat nog meer van het AN verschilt dan het West-Vlaams. Nochtans spreken ze daarnaast ook vrij perfect AN (en het zijn dialectsprekers hoor in hun huiselijke omgeving).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 oktober 2010 om 20:37.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 20:35   #819
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet anders toch dat er verschillende belangrijke Vlaamse politici heelduidelijk hebben gezegd wat hun mening was over de Nederlanders en over het idee om met hen samen een natie te gaan vormen.

Peeters heeft hen ooit duidelijk gezegd dat je beter om gebroken stok kon vertrouwen dan omhet woord van een Nederlandse politicus en dat een samen smelten van Vlaanderen en Nederland zeker niet aan de orde is.

De Wever heeft reeds meerdere malen gezegd dat hij helemaal niet van zin is om Vlaanderen onder Oranje te brengen, want dat de Nederlandse politici veel te grote Nationalisten zijn.

Dehaene heeft ooit gezegd dat Nederlanders enkel aan zichzelf denken en denken dat heel de wereld om hen draait.

Leterme heeft hen ooit verweten een bende kortzichtige egoïsten te zijn.

Maar telkens als Vlaamse politici dergelijke uitspraken deden, werd de Nederlandse media heel stil en kregen de Nederlandse politici het schaamrood op de wangen.
het lijkt erop dat
Scarabaeida gekidnapt en gebrainwashed is door nederlanders

Laatst gewijzigd door globalmedia : 5 oktober 2010 om 20:35.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2010, 20:36   #820
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, hij had geen beter bewijs kunnen aanbrengen om te bewijzen dat beide gebieden niet samen horen op cultureel, bestuurlijk en economisch vlak.
Waarom trouwen er jaarlijks eigenlijk meer Vlamingen met Nederlanders dan met Walen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be