![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#801 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even trouwens opmerken dat u nogal losjes omgaat met "de bevolking in Oost-Oekraïne", net alsof het allemaal om Russischgezinden zou gaan. Er woont daar inderdaad een groot aantal Russen, maar in sommige steden is de verhouding Russen - Oekraïners een dubbeltje op zijn kant. Ik mag toch aannemen dat u niet alleen de Russen als "de" bevolking van Oost-Oekraïne ziet. Of toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#802 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien toch eens een krant als de DS in zijn gedrukte vorm dagelijks lezen. Toch een heel genuanceerder berichtgeving dan de eenzijdigheid die steeds weer "de" westerse pers aanwrijft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#803 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat beweert u. Nochtans zijn hier op dit forum al cijfers gepasseerd van tellingen onder Sovjetbestuur, waaruit duidelijk wordt dat mensen taal en etniciteit niet laten samenvallen. Ook "in deze streek".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#804 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Binnenkort is er een grote bijeenkomst van de orthodoxe leiders. Nu al heeft de Russische patriarch aangekondigd dat hij op deze conferentie instemming zou willen verkrijgen van de andere patriarchen en metropolieten dat alle landen van de voormalige Sovjetunie samen met nog een aantal andere Oost-Europese landen eigenlijk onder zijn canoniek gezag horen te vallen. Dat zal hem in regelrechte rampkoers brengen met de Griekse patriarch die in het verleden al aan meerdere orthodoxe Kerken in die regio autonomie heeft verleend. Overal zien we hetzelfde: de Slavische volkeren die eens door de Russen gedomineerd werden, willen vanonder dat juk. De Poolse orthodoxen hebben die autonomie aan de Griekse patriarch gevraagd en ook gekregen. Tot grote woede van Moskou. Net zo gebeurde onlangs een machtswissel in de orthodoxe Kerk van Tsjechië en Slovakije: de door Moskou benoemde metropoliet werd aan de kant geschoven en vervangen door iemand die zijn benoeming kreeg uit Constantinopel/Istanboel. Gelijkaardige wrijvingen bestaan er ook in Oekraïne, waar ook een deel van de orthodoxen niets meer wil weten van Moskou. Men kan zich dan in alle eerlijkheid eens afvragen hoe dat toch komt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als Yanukovich probeerde bezetting van miniteries tegen te gaan, werd dat in de westerse media beschouwd als geweld tegen de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#806 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb alleszins nergens kritiek gelezen op "maidan", of de bemerking gelezen dat een deel van de Oekraïeners het absoluut niet eens was met de betogers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#807 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat beweert u, maar ik zie ook in onze westerse media heel wat meer nuances dan u er in wilt onderkennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#808 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat klopt, daarom zeg ik ook dat het onderscheid niet zo duidelijk is in het oosten van Oekraïne. Maar ook de Oekraïeners in deze regio hebben massaal op Yanukovich gestemd, en maar weinigen voelden veel animo voor de maidan-betogingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#809 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu zijn de Russen de boosdoeners, kritiek op het nieuwe regime in Kiev is zeldzaam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#810 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik herhaal het dus nog maar eventjes: ik heb de indruk dat u "de westerse media" herleidt tot het vlugge en vaak oppervlakkige nieuws van de tv-journaals. De geschreven pers heeft toch wat meer nuances. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#811 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees eens het grote artikel uit DS van 1-2 februari. Ik heb de krant even uit de papiermand gehaald: blz. 32-33.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#812 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#813 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enzovoort. Alleen, we zijn het er toch over eens dat de enen niet voor Nederlanders willen doorgaan en de anderen zeker niet voor Belgen. Taal en identificatie vallen in veel gebieden gewoonweg niet samen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#814 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#815 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot nu toe waren er geen bewegingen die ijveren voor aansluiting met Rusland, maar dat lijkt te veranderen nu het nieuwe regime, dat vooral West-Oekraïne en Kiev vertegenwoordigt, de macht gegrepen heeft. In Oost-Oekraïne en Zuid-Oekraïne hebben ze de indruk dat niet naar hen geluisterd wordt en geen rekening met hen gehouden wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#816 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moskou kon simpelweg niet toekijken en niets doen. Misschien hadden ze beter gewacht tot effectief nationalistische knokploegen huis hielden op de Krim en ordetroepen afstuurde op pro-Russische betogers. Dan was er meer begrip geweest voor Rusland, maar anderzijds zou het risico op een open oorglo dan groter geweest zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#817 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerlijk gezegd vind ik de berichtgeving in DS wel vrij genuanceerd. In andere kranten is dat misschien wel in eenvoudiger trekken geschilderd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#818 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoezo? Me dunkt dat Oekraïne een soevereine natie is en een onafhankelijk land. Hiermee keren we terug bij wat ik al eerder aangaf: schijnbaar gaat u ervan uit dat Russen een recht hebben die anderen niet toekomt, nl. het recht te interveniëren in andere landen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier brengt u S-F. Die paar losse incidenten kunnen niet doorgaan voor een voorbode van geweld tegen Russen of Russischsprekende Oekraïeners.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#820 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenslotte werd geen schot gelost. Kun je toch niet echt vergelijken met de VS die Irak binnenvalt me dunkt... Frankrijk grijpt in naar goeddunken in Afrika, hoewel Fransen en West-Afrikanen totaal geen enkele verwantschap hebben, dat is gewoon neo-kolonialisme. Oekraïne was geen kolonie van Rusland tijdens de Sovjet-periode, het was welvarender dan Rusland zelf en 2 van de belangrijkste Sovjet-leiders waren Oekraïeners. Ook West-Oekraïeners zullen toegeven dat hun levensstandaard dramatisch verslecht is de laatste 25 jaar. Laatst gewijzigd door tomm : 8 maart 2014 om 23:57. |
|
![]() |
![]() |