![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een stand is bepaald door geboorte; de grondwet is dus illegaal gezien er geen standen bestaan maar toch wel.
![]() |
![]() |
#802 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het gaat om de Groot- of Heel-Nederlandse Forummeeting in Tilburg. (Ook bezocht door Belgicisten).
Ik kon daar helaas niet bij zijn i.v.m. werkzaamheden ver weg. Daardoor waren er geen nederlanders aanwezig. Oorspronkelijk was ik samen met Egidius bezig het te organiseren toen Tantist (gelijkgestemde ziel) reeds met een concreet plan en datum kwam. Zoals gezegd. Die datum kwam mij niet goed uit maar ik heb mij ruim vantevoren (enkele weken) keurig afgemeld bij de organisator(en). Maar Baarle, troost je. De volgende keer zal ik er zeker bij zijn. En wees er zeker van dat ik in de tussentijd bezig ben de gedachte te verspreiden en het ideaal proberen te verwezenlijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#803 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#804 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen is het federalisme op dat vlak een groot probleem. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die gelijkheid was niet wat ik aanhaalde. Ik haalde aan dat er duidelijk te lezen staat dat het tiende artikel, eerste lid, dat bepaalt dat er in België geen standen zijn, absoluut is. Dat wordt bevestigd door het feit dat de koning adellijke titels kan verlenen, doch dat daar geen enkel privilege aan kan verbonden worden. Doch is het ambt van koning, en zelfs van troonopvolger, wél degelijk een stand. Er staat dat zulk ambt overgaat op de nakomeling en volgens eerstegeboorterecht. De regelrechte definitie van een standenmaatschappij is dat de positie bepaald wordt door geboorte en afkomst; iets wat dus in de grondwet (terecht) wordt afgewezen. Hoe komt het dan dat er vijfenzeventig artikels verder een uitzondering wordt gemaakt die eveneens absoluut is? Hoe komt het dat, enkele artikels ervoor, troonopvolgers (die bepaald worden door geboorte) een zetels hebben in de Senaat?
Laatst gewijzigd door lombas : 22 juni 2006 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#806 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alles heeft te maken met wat je onder het woord "stand" verstaat. Een rechter benoemd voor het leven is dan ook een stand. De koning is gewoon een ambt, zoals je zelf zegt, en geen stand. De koning heeft immers ook vele verplichtingen. Het gaat hier zeker niet om een privilege zoals jij dat ziet, maar om een staatsfunctie: de verdediger van de grondwet en de onafhankelijkheid van het land die boven het politieke tumult staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#807 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens is het raar dat je zegt dat hij een staatsfunctie heeft (wat zo is) maar boven de politiek staat: want hij maakt zelf deel uit van de politiek. Je zou kunnen zeggen dat hij niet verbonden is aan partijpolitieke standpunten, maar ook dat is onwaar - hij heeft een invloed en gebruikt die, net zoals zijn kinderen in de Senaat zetelen (of ze daar nu al dan niet actief gebruik van maken, is ook geen argument).
Laatst gewijzigd door lombas : 22 juni 2006 om 11:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#808 |
Minister-President
|
![]() Dit wens ik te contesteren, laten we er de Dikke Van Dale maar weer eens bijhalen:
ambt (het ~, ~en) 1 openbare betrekking, van overheidswege of kerkelijk => bediening, officie, officium open·baar (bn.) 1 algemeen bekend => notoir, publiek, publiekelijk; <=> geheim 2 voor iedereen toegankelijk => algemeen, publiek; <=> particulier, privé 3 van de overheid uitgaande => publiek; <=> bijzonder Het 'ambt' van koning zijn, als je het dan toch zo wil noemen, lijkt mij niet voor iedereen toegankelijk. Maar misschien maken de Van Dale woordenboeken wel deel uit van het grote Vlaemssche komplot. Laatst gewijzigd door netslet : 22 juni 2006 om 12:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#809 |
Banneling
|
![]() Dank om mij gewoon gelijk te geven. Het is gewoon punt 3: van de overheid uitgaande. De grondwet voorziet immers de koninklijke functie.
Een stand is een privilege. Ik zie het koningsschap, met al zijn openbare verplichtingen, niet als een privilege, maar als een loodzware taak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#810 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#811 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#812 |
Banneling
|
![]() 3. Van de overheid uitgaande. Dat zegt Van Dale toch, geciteerd door onze netsletflamingant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#813 |
Banneling
|
![]() Vandaag verschenen in La Libre Belgique:
Nivelles Une liste unioniste: BUB (V.F.) Mis en ligne le 21/06/2006 - - - - - - - - - - - C'EST EN SURFANT SUR INTERNET que Frédéric Berteau, qui figurait sur la liste MR aux communales de 2000, a trouvé son bonheur. Lui qui voulait fonder un nouveau parti s'en est trouvé un: BUB, soit Belgische Unie, Union Belge. Un parti unioniste qui veut reconstituer la Belgique unitaire. Rejoint par d'autres Nivellois, notamment des anciens de Vivant, il présentera une liste aux communales d'octobre. En admettant que la majorité ne les intéresse pas vraiment, mais en précisant qu'ils joueront le jeu jusqu'au bout. Sur cette liste, il y aura neuf candidats, comme les neuf provinces qui composent la Belgique. Neuf car pour BUB, il n'y a qu'un seul Brabant. Le Brabant wallon, la dixième province, n'existe pas vraiment. Et, le conseil communal où les candidats de BUB veulent entrer ne peut pas grand-chose pour «défédéraliser» l'Etat. Mais BUB prône au niveau communal l'enseignement en immersion linguistique - néerlandaise -, la promotion du bilinguisme touristique ou la possibilité d'obtenir ses documents administratifs dans la langue nationale qu'on souhaite. Un grand projet pour l'avenir de Nivelles? «Non, on s'en tient �* des choses réalisables, il faut arrêter avec les grandes promesses qui ne se réalisent pas», répond Frédéric Berteau. «Nous voulons plus de démocratie, avec l'organisation de consultations populaires.» © La Libre Belgique 2006 |
![]() |
![]() |
![]() |
#814 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het ambt staat niet open voor Belgische burgers, zoals Vlijmscherp schrijft. Dat is de essentie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#815 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#816 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.belgischeunie.be/nl/programma.php#hoofdstuk2 Laatst gewijzigd door baarle : 22 juni 2006 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#817 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
artikel 85 gaat niet over de burgers maar over de koning, dus ik begrijp niet wat atikel 10 die duidelijk gaat over de Belgsche onderdanen, te maken heeft met artikel 85, die handelt over de koning. Laatst gewijzigd door BUB : 22 juni 2006 om 13:56. Reden: foutje |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#818 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom moeten wijkcomités in samenwerking met de wijkagent?
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door baarle : 22 juni 2006 om 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#820 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2) Nee, maar u bent er wel één. Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 juni 2006 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |