![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 |
Schepen
|
![]() [quote=Knuppel;2863009]
"Men moet een onderscheid maken tussen N-VA/CD&V en CD&V/VLD. De Franstaligen beschouwen alle Vlamingen als NV-A'ers net zoals de Vlamingen alle Franstaligen als FDF'ers bestempelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever is een nationalist en een separatist. Het is aan de CD&V om tot een schikking te komen met hem en met wat hij voorstelt", meent Karel De Gucht. [quote] Poging 81457 om een wig te drijven tussen CD&V en N-VA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#802 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de middeleeuwen was Frans niet de communicatietaal, zoals u verkeerdelijk aanneemt. Frans was nog niet verheven tot een dergelijk niveau. Dat was wel voor het Latijn het geval dat tot de renaissance dé taal van de wetenschap en de internationale communicatie was. Pas met de renaissance komt het Frans op de voorgrond. Frans als enige taal van de adel? Neen! Voor de 19e eeuw zien we dat de adel meestal meertalig is: naast de moedertaal, die vaak de taal is van hun onderhorigen, spraken ze Latijn en Frans. Latijn als taal van opleiding, Frans als communicatietaal van de adel onder elkaar en, in bepaalde landen, ook de hoftaal. Nochtans was dat laatste zeker niet overal het geval: aan het Oostenrijkse Hof of aan de verschillende Duitse hoven was de omgangstaal het Duits, niet het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#803 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben geen taalpurist, verre van. U was het die zij dat er bij u geen besmetting was van uw Nederlands door de Engelse taal. Een taal leeft en we nemen altijd over van andere talen. Maar er moet wel een grens zijn. Het mag niet te drastisch worden. Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#804 |
Schepen
|
![]() De kennis van het Frans kalft volgens mij bij de jongeren in Vlaanderen inderdaad verder af ten voordele van het Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#805 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waaruit blijkt dat dan wel? Dat wordt door sommigen wel voortdurend beweert, maar ik zie wel geen concrete aanwijzingen daarvoor. Kom niet af met de taalbadscholen, daar men heeft vastgesteld dat de meerderheid na die kleuter- en lagere schooljaren toch weer kiest voor Engels als eerste vreemde taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#806 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#807 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men vergeet soms: mensen die vanaf hun kindtijd dialect praten, spreken in feite ook een andere taal. Het denken in het dialect, de taalstructuur, de taalopbouw is vrij verschillend van het ABN. Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#808 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men zou mondiaal moeten afspreken welke taal overal ter wereld onderwezen wordt aan kinderen als tweede taal.
Als we dat een paar jaartjes zouden volhouden, plukken we daar gegarandeerd mooie vruchten van, die motiveren er mee door te gaan. Men zou van de meest gesproken talen ter wereld eentje moeten kiezen, die het makkelijkst aanleerbaar is. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 20 augustus 2007 om 09:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#809 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#810 |
Schepen
|
![]() In China is het Engels ook in opmars in de plaatselijke scholen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#811 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helaas zullen de Walen weer eens niet akkoord gaan vrees ik. Tenzij iemand anders het betaalt of zo... ![]() Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 20 augustus 2007 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#812 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#813 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik meen ook te weten dat heelwat Chinezen zelf niet het officiële Chinees (Mandarijn) spreken, das toch wel een handicap lijkt me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#814 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heel veel Chinezen spreken ook het Kantonees chinees. En in het binnenland andere subtalen.Ik denk dat het Engels het snelst vooruitgaat. Is ook een meer praktische taal.Maar er zijn veel meer nuances in de Chinese taal. In de Duitse taal zijn er ook veel meer nuances dat in de Engelse taal. Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#815 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) Wie houdt die kwakkel in stand? In Wallonië is Nl enkel een keuzevak dat zeer weinig leerlingen gekozen wordt. En de leraars Nl spreken slecht Nl. Waar zouden die jonge Walen dan Nederlands leren? 3) Ik ben ook geen taalpurist, maar vind het verkeerd vreemde woorden te gebruiken als er een even goed of beter woord in de eigen taal bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#816 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#817 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik beweerde niet dat Frans de dagelijkse omgangstaal was! Latijn was er ook niet de dagelijkse omgangstaal! De dagelijkse omgangstaal was de taal die ter PLAATSE werd gesproken! Ik wou alleen maar zeggen dat voor Europa het Latijn en het Frans de communiecatie talen waren! Maar ja, u wil altijd gelijk hebben, en als je niet kan/wil antwoorden moet ik me maar naar iemand anders wenden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#818 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ver van te zeggen natuurlijk dat het Engels dat dan wordt gesproken Oxford-Engels of Cambridge-Engels zou zijn. Zeker niet in India en Pakistan... Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 |
Minister-President
|
![]() De harde taal is al terug opgeborgen, deze keer loopt men de MR achterna in de hoop dat die formateur wordt enzo Verhofstadt terug in het zadel te tillen==>gevolg: terug 4 jaar stilstand
![]() |
#820 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |