Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 09:10   #801
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

[quote=Knuppel;2863009]
"Men moet een onderscheid maken tussen N-VA/CD&V en CD&V/VLD. De Franstaligen beschouwen alle Vlamingen als NV-A'ers net zoals de Vlamingen alle Franstaligen als FDF'ers bestempelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever is een nationalist en een separatist. Het is aan de CD&V om tot een schikking te komen met hem en met wat hij voorstelt", meent Karel De Gucht.

[quote]

Poging 81457 om een wig te drijven tussen CD&V en N-VA.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:14   #802
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht
Je moet geen 100 jaar terug gaan om zelfs vast te stellen dat de taal in Europa van de regeringen (adel) zich uitsluitend op het Frans toespitste.
Zelfs de Tsaren (rusland) spraken Frans.

Als we verder terug gaan in het verleden stellen we zelfs vast dat in de middeleeuwen het frans tussen de verschillende volkeren één van de talen was die gemeenschappelijk werden gebruikt naast het Latijn.
De tsaren spraken geen Frans als dagelijkse omgangstaal. Wel beheersten ze het Frans, omdat dit, indertijd, de internationale communicatietaal was en er van Frankrijk een heel grote culturele invloed uitging. Naar gelang de periode spraken de tsaren als moedertaal Russisch of Duits (Platduits).

In de middeleeuwen was Frans niet de communicatietaal, zoals u verkeerdelijk aanneemt. Frans was nog niet verheven tot een dergelijk niveau. Dat was wel voor het Latijn het geval dat tot de renaissance dé taal van de wetenschap en de internationale communicatie was. Pas met de renaissance komt het Frans op de voorgrond.

Frans als enige taal van de adel? Neen! Voor de 19e eeuw zien we dat de adel meestal meertalig is: naast de moedertaal, die vaak de taal is van hun onderhorigen, spraken ze Latijn en Frans. Latijn als taal van opleiding, Frans als communicatietaal van de adel onder elkaar en, in bepaalde landen, ook de hoftaal. Nochtans was dat laatste zeker niet overal het geval: aan het Oostenrijkse Hof of aan de verschillende Duitse hoven was de omgangstaal het Duits, niet het Frans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:14   #803
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Inderdaad kan een vreemd woord soms een beter duidelijk maken wat men juist bedoelt. Voor ons Vlamingen doorgaans geen probleem. Bij de meeste (eentalige) Franstaligen is dat ook geen probleem! Zij beseffen het niet eens.
Wij zijn allemaal kinderen van onze tijd, maar sommigen meer dan anderen.
Ik ben namelijk niet besmet met de zelfhaat-ziekte. Die bij ons evenzeer woedt.
Ik denk niet dat er nog veel Vlaamse jongeren Frans kunnen spreken. Daarentegen steed meer jonge Walen kunnen wel Nederlands spreken. Met een soms -voor ons- hilarisch accent, maar alla, ze doen een inspanning. Het werd ook tijd.

Ik ben geen taalpurist, verre van. U was het die zij dat er bij u geen besmetting was van uw Nederlands door de Engelse taal. Een taal leeft en we nemen altijd over van andere talen. Maar er moet wel een grens zijn. Het mag niet te drastisch worden.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:16   #804
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik denk niet dat er nog veel Vlaamse jongeren Frans kunnen spreken. Daarentegen steed meer jonge Walen kunnen wel Nederlands spreken. Met een soms -voor ons- hilarisch accent, maar alla, ze doen een inspanning. Het werd ook tijd.
De kennis van het Frans kalft volgens mij bij de jongeren in Vlaanderen inderdaad verder af ten voordele van het Engels.
Oud 20 augustus 2007, 09:17   #805
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaruit blijkt dat dan wel? Dat wordt door sommigen wel voortdurend beweert, maar ik zie wel geen concrete aanwijzingen daarvoor. Kom niet af met de taalbadscholen, daar men heeft vastgesteld dat de meerderheid na die kleuter- en lagere schooljaren toch weer kiest voor Engels als eerste vreemde taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:18   #806
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
De kennis van het Frans kalft volgens mij bij de jongeren in Vlaanderen inderdaad verder af ten voordele van het Engels.
Zo is dat.
Oud 20 augustus 2007, 09:20   #807
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waaruit blijkt dat dan wel? Dat wordt door sommigen wel voortdurend beweert, maar ik zie wel geen concrete aanwijzingen daarvoor. Kom niet af met de taalbadscholen, daar men heeft vastgesteld dat de meerderheid na die kleuter- en lagere schooljaren toch weer kiest voor Engels als eerste vreemde taal.
Die taalbadscholen zijn volgens mij een experiment met redelijke goede gevolgen, maar dat is toch vrij beperkt. Nu, jonge kinderen pikken vlug een taal op, dat is een gegeven. En zonder veel problemen voor de moedertaal. Wat men vroeger wel eens dacht.

Men vergeet soms: mensen die vanaf hun kindtijd dialect praten, spreken in feite ook een andere taal. Het denken in het dialect, de taalstructuur, de taalopbouw is vrij verschillend van het ABN.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:22.
Oud 20 augustus 2007, 09:30   #808
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Men zou mondiaal moeten afspreken welke taal overal ter wereld onderwezen wordt aan kinderen als tweede taal.

Als we dat een paar jaartjes zouden volhouden, plukken we daar gegarandeerd mooie vruchten van, die motiveren er mee door te gaan.

Men zou van de meest gesproken talen ter wereld eentje moeten kiezen, die het makkelijkst aanleerbaar is.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 20 augustus 2007 om 09:32.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:31   #809
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Men zou internationaal moeten afspreken welke taal overal ter wereld onderwezen wordt aan kinderen als tweede taal.

Als we dat een paar jaartjes zouden volhouden, plukken we daar gegarandeerd mooie vruchten van, die motiveren er mee door te gaan.

Men zou van de meest gesproken talen ter wereld eenje moeten kiezen, die het makkelijkst aanleerbaar is.

Paulus.
Persoonlijk vind ik het echt spijtig dat het Esperanto nooit echt is doorgebroken. Misschien is er een nieuwe generatie die de fakkel overneemt. Nu met de globalisering zou het Esperanto een nieuwe kans moeten krijgen. Maar... het Chinees ligt op de loer. Het chinees heeft één groot nadeel: het is vrij ingewikkeld.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:36.
Oud 20 augustus 2007, 09:35   #810
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

In China is het Engels ook in opmars in de plaatselijke scholen.
Oud 20 augustus 2007, 09:35   #811
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Persoonlijk vind ik het echt spijtig dat het Esperanto nooit echt is doorgebroken. Misschien is er een nieuw generatie die de fakkel overneemt. Nu met de globalisering zou het Esperanto een nieuwe kans moeten krijgen. Maar... het Chinees ligt op de loer.
Inderdaad.

Helaas zullen de Walen weer eens niet akkoord gaan vrees ik. Tenzij iemand anders het betaalt of zo...

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 20 augustus 2007 om 09:36.
Oud 20 augustus 2007, 09:36   #812
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In China is het Engels ook in opmars in de plaatselijke scholen.
Ja, maar het chinees wordt ook meer en meer aangeleerd in het Westen.
Oud 20 augustus 2007, 09:37   #813
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Ja, maar het chinees wordt ook meer en meer aangeleerd in het Westen.
Klopt inderdaad, vraag is welke taal het snelste vooruitgang boekt, zouden daar cijfers over bestaan?

Ik meen ook te weten dat heelwat Chinezen zelf niet het officiële Chinees (Mandarijn) spreken, das toch wel een handicap lijkt me.
Oud 20 augustus 2007, 09:41   #814
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Klopt inderdaad, vraag is welke taal het snelste vooruitgang boekt, zouden daar cijfers over bestaan?

Ik meen ook te weten dat heelwat Chinezen zelf niet het officiële Chinees (Mandarijn) spreken, das toch wel een handicap lijkt me.

Heel veel Chinezen spreken ook het Kantonees chinees. En in het binnenland andere subtalen.Ik denk dat het Engels het snelst vooruitgaat. Is ook een meer praktische taal.Maar er zijn veel meer nuances in de Chinese taal. In de Duitse taal zijn er ook veel meer nuances dat in de Engelse taal.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 09:45.
Oud 20 augustus 2007, 09:53   #815
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1) Ik denk niet dat er nog veel Vlaamse jongeren Frans kunnen spreken.
2) Daarentegen steed meer jonge Walen kunnen wel Nederlands spreken. 3) Ik ben geen taalpurist, verre van. U was het die zei dat er bij u geen besmetting was van uw Nederlands door de Engelse taal. Een taal leeft en we nemen altijd over van andere talen. Maar er moet wel een grens zijn. Het mag niet te drastisch worden.
1) Inderdaad veel minder dan vroeger. Toen kenden ze geen Engels, nu wel. Omdat die taal veel gelangrijker is. Dus een gunstige evolutie. Een gemiddelde persoon kan ook niet meerdere talen zeer goed spreken.
2) Wie houdt die kwakkel in stand?
In Wallonië is Nl enkel een keuzevak dat zeer weinig leerlingen gekozen wordt. En de leraars Nl spreken slecht Nl. Waar zouden die jonge Walen dan Nederlands leren?
3) Ik ben ook geen taalpurist, maar vind het verkeerd vreemde woorden te gebruiken als er een even goed of beter woord in de eigen taal bestaat.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 09:57   #816
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel veel Chinezen spreken ook het Kantonees chinees. En in het binnenland andere subtalen.Ik denk dat het Engels het snelst vooruitgaat. Is ook een meer praktische taal.Maar er zijn veel meer nuances in de Chinese taal. In de Duitse taal zijn er ook veel meer nuances dat in de Engelse taal.
http://www.vertaalbureaustegeman.nl/.../over_taal.htm
Oud 20 augustus 2007, 10:08   #817
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De tsaren spraken geen Frans als dagelijkse omgangstaal. Wel beheersten ze het Frans, omdat dit, indertijd, de internationale communicatietaal was en er van Frankrijk een heel grote culturele invloed uitging. Naar gelang de periode spraken de tsaren als moedertaal Russisch of Duits (Platduits).

In de middeleeuwen was Frans niet de communicatietaal, zoals u verkeerdelijk aanneemt. Frans was nog niet verheven tot een dergelijk niveau. Dat was wel voor het Latijn het geval dat tot de renaissance dé taal van de wetenschap en de internationale communicatie was. Pas met de renaissance komt het Frans op de voorgrond.

Frans als enige taal van de adel? Neen! Voor de 19e eeuw zien we dat de adel meestal meertalig is: naast de moedertaal, die vaak de taal is van hun onderhorigen, spraken ze Latijn en Frans. Latijn als taal van opleiding, Frans als communicatietaal van de adel onder elkaar en, in bepaalde landen, ook de hoftaal. Nochtans was dat laatste zeker niet overal het geval: aan het Oostenrijkse Hof of aan de verschillende Duitse hoven was de omgangstaal het Duits, niet het Frans.

Ik beweerde niet dat Frans de dagelijkse omgangstaal was!
Latijn was er ook niet de dagelijkse omgangstaal!
De dagelijkse omgangstaal was de taal die ter PLAATSE werd gesproken!

Ik wou alleen maar zeggen dat voor Europa het Latijn en het Frans de communiecatie talen waren!

Maar ja, u wil altijd gelijk hebben, en als je niet kan/wil antwoorden moet ik me maar naar iemand anders wenden...
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 10:55   #818
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Deze cijfers zeggen veel en toch niet zoveel voor wat betreft het Chinees als wereldtaal. Natuurlijk als er meer dan 1 miljard Chinezen Chinees spreken in China dat geeft dit een onmiddellijk een groot aantal. Maar als men alle mensen optelt die in de wereld Engels kunnen verstaan en spreken dat zal het cijfer Engelstaligen (350 miljoen) drastisch naar omhooggaan. En dan benaderen we zeker 1 miljard mensen die het Engels machtig zijn en zal het Engels het Chinees vermoedelijk ver overtreffen in aantal. Bovendien wordt het Engels over heel de wereld gesproken en niet alleen op één bepaalde plaats zoals het Chinees. Zo moet het men eerder bekijken.

Ver van te zeggen natuurlijk dat het Engels dat dan wordt gesproken Oxford-Engels of Cambridge-Engels zou zijn. Zeker niet in India en Pakistan...

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 10:59.
Oud 20 augustus 2007, 12:19   #819
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

De harde taal is al terug opgeborgen, deze keer loopt men de MR achterna in de hoop dat die formateur wordt enzo Verhofstadt terug in het zadel te tillen==>gevolg: terug 4 jaar stilstand
Oud 20 augustus 2007, 17:16   #820
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
De harde taal is al terug opgeborgen, deze keer loopt men de MR achterna in de hoop dat die formateur wordt enzo Verhofstadt terug in het zadel te tillen==>gevolg: terug 4 jaar stilstand
Inderdaad, het Vlaams vernislaagje van de VLD is al verdwenen.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be