Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2010, 14:39   #8361
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dit woord behoort dan misschien wel tot het NL, maar het behoort vast en zeker tot een zeer lokale variëteit.
Foetelen is een zeer streekgebonden woord, en waarschijnlijk buiten een paar dorpen niet gekend in de rest van het Nederlandse taalgebied.

Beste meneer Droogkuis, gebruik in het vervolg woorden die in het hele Nederlandse taalgebied gebruikt worden. Het bezorgt je alvast wat minder krassen in je onhebbelijk karakter.
Vertel ons eens hoe een woord tegelijk een "zeer locale variëteit" en tegelijk goed AN kan zijn ?

Deze uitspraak bewijst eentemeer dat er iets mis is met ofwel het Algemeen Nederlands of hetgeen zich in uw hoofd afspeelt.

Het wekt alleszins het vermoeden dat U destijds op de schoolbanken niet al te goed opgelet heeft.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:09   #8362
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dit woord behoort dan misschien wel tot het NL, maar het behoort vast en zeker tot een zeer lokale variëteit.
Foetelen is een zeer streekgebonden woord, en waarschijnlijk buiten een paar dorpen niet gekend in de rest van het Nederlandse taalgebied.

Beste meneer Droogkuis, gebruik in het vervolg woorden die in het hele Nederlandse taalgebied gebruikt worden. Het bezorgt je alvast wat minder krassen in je onhebbelijk karakter.
Als het louter 'lokaal' of zeer 'streekgebonden' zou gebruikt worden, dan zou van Dale dit vermelden. Zeker van Dale. Maar hij doet dit dus niet.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 15:09.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:19   #8363
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als het louter 'lokaal' of zeer 'streekgebonden' zou gebruikt worden, dan zou van Dale dit vermelden. Zeker van Dale. Maar hij doet dit dus niet.
Eens zien of er nu weer andere drog-argumenten gaan opborrelen.

Wat een malcontente Vlaming lijden kan hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:19   #8364
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vertel ons eens hoe een woord tegelijk een "zeer locale variëteit" en tegelijk goed AN kan zijn ?

Deze uitspraak bewijst eentemeer dat er iets mis is met ofwel het Algemeen Nederlands of hetgeen zich in uw hoofd afspeelt.

Het wekt alleszins het vermoeden dat U destijds op de schoolbanken niet al te goed opgelet heeft.
Ik heb on-line verder gezocht.
Niet gevonden in woordenboeken.
Citaat:
Er zijn geen resultaten gevonden in de encyclopedieën voor foetelen.
Citaat:
foetelen staat niet in de database. Controleer de rechterkolom bij spelling en definties, u vindt daar wellicht koppelingen naar websites waar we het wel hebben gevonden.
Wel heb ik gevonden dat het een lokaal Limburgs woord is dat afkomstig is van het Franse woord 'foutre', en wat zoveel als 'doen' zou betekenen.

Dat zo'n lokaal woord de papieren Van Dale, volgens system, gehaald heeft zal allicht te maken hebben dat het zowel in NL Limburg als in B Limburg (lokaal) gebruikt wordt.

Maar het blijft zijn oorsprong vinden in een Frans woord.

Wel eigenaardig dat voor het woord 'foefelen', wel expliciet verwezen wordt naar een andere versie van Van Dale. En voor 'foetelen' niet.
Citaat:
U hebt gezocht op het woord: foefelen.
RESULTAAT
 foefelen De betekenis van dit woord is te vinden in Van Dale Online basis en Van Dale Online professioneel.
Mijn spellingchecker herkent wel het woord foefelen, of foeteren maar niet foetelen.

Eigenaardig....
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:25   #8365
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik heb on-line verder gezocht.
Niet gevonden in woordenboeken.



Wel heb ik gevonden dat het een lokaal Limburgs woord is dat afkomstig is van het Franse woord 'foutre', en wat zoveel als 'doen' zou betekenen.

Dat zo'n lokaal woord de papieren Van Dale, volgens system, gehaald heeft zal allicht te maken hebben dat het zowel in NL Limburg als in B Limburg (lokaal) gebruikt wordt.

Maar het blijft zijn oorsprong vinden in een Frans woord.

Wel eigenaardig dat voor het woord 'foefelen', wel expliciet verwezen wordt naar een andere versie van Van Dale. En voor 'foetelen' niet.


Mijn spellingchecker herkent wel het woord foefelen, of foeteren maar niet foetelen.

Eigenaardig....
Zelfs in het Brabantse Nederland gebruikt men het woord 'foetelen', zo blijkt uit een poster uit Germert, Nederland, op een forum in Nederland.

Citaat:
Zoals al eerder een keer vermeld (kan de topic zo snel niet terugvinden) wordt er bij ons op kantoor op toegezien wie en wat er allemaal geprint wordt, e.e.a. om de kosten in de hand te houden.
Dat houdt voor mij in dat ik de prints voor de transportkisten en de huisjes er niet meer tussendoor kan foetelen. (programma dat draait registreerd alles feilloos)

Ergo: navraag gedaan en als ik de prints op een A0 (118x84cm) frommel komt de prijs per A0 op 15euro (is inclusief BTW).
Helaas passen de meeste huizen niet op 1 A0, meestal op 1,5 A0, prijs wordt dan ongeveer 22euro voor de prints.

Als je een huis/kist besteld hebt en je wilt er prints op houd er dan rekening mee dat deze kosten er nog bij komen.

De mogelijkheid bestaat ook om het bestand aangeleverd te krijgen zodat je ze zelf kunt (laten) afdrukken. (gaat niet op een A3 of A4 printertje, heb je echt een groot-formaat printer voor nodig).

Jammer maar helaas.
Let wel, ik verdien er geen cent aan, noppes, nada, hoef ik ook niet.

Groet,
Jan

_________________
Alter alterius auxilio eget.
De een heeft de hulp van de ander nodig.
http://www.battletanksnederland.nl/p...hp?f=15&t=2608

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 15:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:30   #8366
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zelfs in het Brabantse Nederland gebruikt men het woord 'foetelen', zo blijkt uit een poster uit Germert, Nederland, op een forum in Nederland.



http://www.battletanksnederland.nl/p...hp?f=15&t=2608
Dan zal het misschien toch een Hollands woord zijn.
Zoiets als 'stomerij', daar waar het zuid-nederlandse woord 'droogkuis' is.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)

Laatst gewijzigd door job : 25 februari 2010 om 15:32.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 15:35   #8367
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dan zal het misschien toch een Hollands woord zijn.
Zoiets als 'stomerij', daar waar het zuid-nederlandse woord 'droogkuis' is.
Geestig.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:08   #8368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U praat de hele tijd naast de kwestie. En straks komt u alweer met Jozef Smeyers en Co af. Dat heeft er allemaal niets mee te maken. Het gaat erom dat de term 'België' in de tijd van Willem I en enkel decennia ervoor en zelfs tijdens de Oostenrijkers vooral duidde op de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden. Daarover gaat het.
Ja, daarover gaat het. En uw bewering is, voor de naamgeving in de toenmalige Nederlandse taal, onjuist. In het "Nederduits" van die tijd gebruikte men de termen "België" en "Belgen" niet of nauwelijks, maar de Franse en Latijnse tegenhangers werden bijna steevast vertaald met "Nederland(en)" en "Nederlander".

Voor de Oostenrijkse tijd heeft u trouwens, tot op heden, nog geen enkele bron aangehaald.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:11   #8369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u natuurlijk het onderzoek miskent en verwerpt van mensen die de godganse dag niets anders doen dan aan historisch (Nederlandse) taalkunde, ja dan zijn we uitgepraat. Ik stel voor dat u eerst het boek leest, en dan met kennis van zaken eens terugkomt om over deze dingen te praten. Want u doet nu precies wat u de 'belgicisten' verwijt. Al datgene wat niet past in uw (politieke) kraam, probeert u weg te poetsen.
Ik baseer me in de eerste plaats op een primaire bron (een bron die u tot op heden volkomen negeert), nl. het Tractaet uit 1790. Daar staat, "Nederlandsche Staten" voor het Franse "Etats Belgiques". Er staat in de brontekst niet "Belgische Staten".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:12   #8370
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar als de buitenlandse diplomaten in 1817 in hun ambtelijke brieven het hebben over 'België' wanneer ze het zuiden bedoelen en over de 'Hollanders' wanneer ze het noorden bedoelen, dan kan men daar toch niet naast kijken. Of wel? En als diezelfde diplomaten deze termen gebruikten in hun diplomatiek correspondentie van 1817, dan mag men toch aannemen dat die termen al een geruime tijd in die betekenis bestonden vóór 1817. Anders zou toch niemand snappen waarover ze het hadden. Niet? Wat zit u zich toch zo altijd in bochten te wringen om de historische realiteit kost wat kost te willen ontkennen??
Een buitenlandse bron aanhalen is geen bewijs om binnenlands taalgebruik te bewijzen. Iedereen met een beetje kennis van historische kritiek weet dat. Wilt u binnenlandse naamgeving bewijzen dan heeft u binnenlands bronmateriaal nodig uit die tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:15   #8371
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als het louter 'lokaal' of zeer 'streekgebonden' zou gebruikt worden, dan zou van Dale dit vermelden. Zeker van Dale. Maar hij doet dit dus niet.
U kent dus de verschillende labels in het VD-woordenboek niet. Ik raad u aan het voorwoord eens te lezen. Daar staat een hele paragraaf over de gebruikte labeling in het woordenboek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:17   #8372
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.203
Standaard

In het tweedelige Van Dale woordenboek Hedendaags Nederlands vind ik het woord 'foetelen' toch niet terug.

De woorden 'foefelen' en 'foezelen' staan er wèl in.

Ik veronderstel daarom dat het woord 'foetelen' (dat de spelling-corrector als 'fout' aanduidt) te vinden is in het driedelige Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal (ook wel bekend als De Dikke Van Dale).


Zelf heb ik die Dikke Van Dale nog niet gekocht, maar mijn ouders hebben dat wèl al gedaan.


Mag ik vernemen op welke pagina mijn ouders dat woord kunnen aantreffen?

Ik moet ze straks toch bellen, en dan kan ik hen net zo goed even vragen of ze het voor mij willen opzoeken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:28   #8373
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In het tweedelige Van Dale woordenboek Hedendaags Nederlands vind ik het woord 'foetelen' toch niet terug.

De woorden 'foefelen' en 'foezelen' staan er wèl in.

Ik veronderstel daarom dat het woord 'foetelen' (dat de spelling-corrector als 'fout' aanduidt) te vinden is in het driedelige Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal (ook wel bekend als De Dikke Van Dale).


Zelf heb ik die Dikke Van Dale nog niet gekocht, maar mijn ouders hebben dat wèl al gedaan.


Mag ik vernemen op welke pagina mijn ouders dat woord kunnen aantreffen?

Ik moet ze straks toch bellen, en dan kan ik hen net zo goed even vragen of ze het voor mij willen opzoeken.
U weet toch ook dat woorden in een woordenboek alfabetisch gerangschikt zijn ?

En als U dat niet zou weten, uw ouders vast wel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:34   #8374
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 33.203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U weet toch ook dat woorden in een woordenboek alfabetisch gerangschikt zijn ?

En als U dat niet zou weten, uw ouders vast wel.
Uiteraard weet ik dat woorden in een woordenboek alfabetisch gerangschikt zijn, maar mijn ouders hebben al een respectabele leeftijd bereikt en ik wil het hen niet te moeilijk maken.

Maar ik zal wel wachten tot ik nog eens op bezoek ga, veel langer dan een paar weken zal dat niet meer duren, en dan kan ik dat woord 'foetelen' zèlf ook wel opzoeken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE"
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=PGREbC-Q2Do
MAKE RACISTS AFRAID AGAIN
https://www.youtube.com/watch?v=ua-s5ozQjLQ
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 16:56   #8375
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U kent dus de verschillende labels in het VD-woordenboek niet. Ik raad u aan het voorwoord eens te lezen. Daar staat een hele paragraaf over de gebruikte labeling in het woordenboek.
Dat is allemaal naast de kwestie. Indien het 'foetelen' slechts een zeer lokaal gebruik zou kennen, dan zou van Dale dit vermelden. Hij doet dat dus niet. Hij vermeld 'foetelen' zoals hij zoveel andere Nederlandse woorden vermeldt en geeft vervolgend de uitleg van dit woord. Ofte: hij 'verklaart' dit Nederlandse woord.

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 16:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:05   #8376
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In het tweedelige Van Dale woordenboek Hedendaags Nederlands vind ik het woord 'foetelen' toch niet terug.

De woorden 'foefelen' en 'foezelen' staan er wèl in.

Ik veronderstel daarom dat het woord 'foetelen' (dat de spelling-corrector als 'fout' aanduidt) te vinden is in het driedelige Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal (ook wel bekend als De Dikke Van Dale).


Zelf heb ik die Dikke Van Dale nog niet gekocht, maar mijn ouders hebben dat wèl al gedaan.

Mag ik vernemen op welke pagina mijn ouders dat woord kunnen aantreffen?

Ik moet ze straks toch bellen, en dan kan ik hen net zo goed even vragen of ze het voor mij willen opzoeken.

In mijn (driedelig) van Dale-woordenboek kunnen uw ouders het woord 'foetelen', terugvinden in het Eerste Deel, blz 856, juist onder 'foetelaar' en juist boven 'foeteren'.

In de hoop u van dienst te zijn geweest.


__

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 17:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:08   #8377
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

De vraag bleef tot op heden onbeantwoord:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U geeft geen feiten aan. U negeert ze.

Daarom even een eenvoudige vraag: luidt de toenmalige vertaling van "Traité d’union des États-Belgiques-Unis" nu "Tractaet van Vereeninge der vereenigde Nederlandsche Staten" dan wel "Tractaet van Vereeninge der vereenigde Belgische Staten"?

Indien u beweert dat de toenmalige omzetting de laatste is, kunt u dan zo goed zijn te verwijzen naar bronmateriaal?

Een ander leuk detail. Toen Willem I een reeks onderscheidinigen invoerde kort na de machtsoverdracht, stelde hij o.m. een nieuwe orde in, nl. de "Orde van de Nederlandsche Leeuw". In de toenmalige eveneens Franstalige versie werd die orde omschreven als "L'Ordre du Lion Belgique".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:42   #8378
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een ander leuk detail. Toen Willem I een reeks onderscheidinigen invoerde kort na de machtsoverdracht, stelde hij o.m. een nieuwe orde in, nl. de "Orde van de Nederlandsche Leeuw". In de toenmalige eveneens Franstalige versie werd die orde omschreven als "L'Ordre du Lion Belgique".
Ja maar dat betwist ik ook niet. Willem I was bezeten door zijn droom: de Spaanse Nederlanden van Karel V. En het was Willem het die deze term weer invoerde en dus noemde hij zijn nieuwe koninkrijk ook VK-Nederlanden'. Overigens dat woord moest hij wel invoeren, wilde hij een eenheid scheppen in zijn rijk, want daarvoor bestonden er geen 'Nederlanden' meer in het noorden, wel de Bataafse Republiek en daarna Holland. Men sprak dan ook over de 'Hollanders' in die tijd om de mensen uit het noorden aan te duiden, niet over de 'Belgen'. En in het zuiden sprak men wel degelijk van de 'Belgen'. Die naam 'Nederlanden' kwam hem dus heel goed uit, omdat het zowel het zuiden als het noorden omvatte. In zijn ogen dan, maar niet meer in de alledaagse omgangstaal. In de dagdagelijkse praktijk had men het over de Belgen (zuiden) en over de Hollanders (noorden).

Laatst gewijzigd door system : 25 februari 2010 om 17:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 17:51   #8379
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.780
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Geestig.
Zeer foetelig geestig, eh.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2010, 18:06   #8380
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zeer foetelig geestig, eh.
nog iemand laatstelijk langs een droogkuis gefoeteld?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be