![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#821 |
Partijlid
|
![]() En een menswaardig loon is er nog altijd één dat de basiskosten volledig dekt...
zoniet is het volgens mijn boekje uitbuiting... |
![]() |
![]() |
![]() |
#822 |
Banneling
|
![]() Sfax heeft wel een punt. (Meerdere eigenlijk
![]() Het hangt af van wat je definitie van "basiskosten" is. Zelfs onze grootouders hadden al de spreuk "de tering naar de nering zetten"... |
![]() |
![]() |
![]() |
#823 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar om een antwoord te geven op je allusies hierboven: ja, daar zitten dingen tussen die gerust boven iemands stand mogen zitten. Als jij kleding die op iets trekt interpreteert als merkkledij, dan mag dat gerust boven jouw stand zitten. Als jij deftige meubels interpreteert als meubels uit dure meubelzaken, en niet uit pakweg de ikea, dan mag dat gerust boven jouw stand zijn. Als jij een propere woning in goede staat interpreteert als een kleine villa, met tuin en met voldoende luxe (zoals je hiervoren ook al enkele keren hebt aangegeven), dan mag dat inderdaad boven je stand zijn. Jij mag dat gerust rotverwend en egoïstisch noemen, maar mij hebben ze geleerd te werken als je iets wil hebben, en niet meer uit te geven dan je hebt. Ik heb dan ook geen behoefte aan zaken die mijn budget te boven gaan, en ik heb dan ook geen last van schulden. Citaat:
Citaat:
30 jaar terug gingen families ook geen 2 keer op reis, deden ze ook geen citytrips, hadden ze geen behoefte aan allerlei luxe in hun huis en waren ze ook tevreden. Vandaag beschouwen velen zich hier al als arm als ze niet op zomer- en wintervakantie kunnen, als ze geen twee citytrips kunnen doen, als ze geen home-cinema systeem hebben, als ze geen twee wagens hebben en als ze hun eigen zwembad/jacuzzi in de tuin niet hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#824 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voeding is een basiskost bijvoorbeeld, maar aangezien ik graag goed eet er zelfs niet aan wil denken daar ook maar iets op te besparen, zal ik daar waarschijnlijk meer op uitgeven dan een ander. Tot hoever gaat de basiskost en waar begint de luxe? Idem voor verwarming; ik heb geen zin om in de winter met een dikke trui of twee rond te lopen, dus ik zit er dan ook niet mee in te stoken tot 21 graden of zelfs een tikje meer. Verwarming is nochtans basis; waar stopt mijn basiskost en waar start mijn luxe? Laatst gewijzigd door Sfax : 8 augustus 2008 om 08:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#825 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er zijn nochtans meer en meer mensen die het beu aan het worden zijn om tegen zo'n lage lonen te blijven werken en dat kun je alleen al merken aan de betogingen van de laatste jaren. Dat er meer en meer werklozen bijkomen is niet moeilijk, als je weet dat iemand met een hoge uitkering al bijna zoveel verdienen als sommige die gaan werken. Hier maar enkele v.b van mensen die het ook kotsbeu zijn! Bats Danny is werknemer bij Van Hool (vooraan links op de foto). "We zijn op straat gekomen omdat er iets moet gedaan worden tegen de dalende koopkracht. De prijzen van olie, gas, water en elektriciteit gaan de hoogte in. Ik heb daarnaast een lening lopen om mijn huisje af te betalen. Ik kom nog amper toe met mijn loon. Werkgevers klagen ook dat hun kosten stijgen. Europa moet dringend iets doen aan de stijgende voeding- en energieprijzen. De belastingen moeten verlaagd worden. De bedrijven moeten iets minder belast worden zodat er misschien meer voor ons overschiet. De regering zit momenteel met allerlei andere problemen. Ik geloof niet dat ze direct met oplossingen gaan komen. We zullen zien." Myriam Janssens uit Beerse werkt voor een PWA-bedrijf (rechts op de foto). "Ik werk parttime en heb het sowieso moeilijk als alleenstaande moeder om rond te komen. Maar de laatste tijd lukt het echt niet meer. Ze pakken maar af en af en af. De maand duurt langer dan mijn loon. Mijn baas geeft het wel toe dat er problemen zijn maar hij kan er niets aan doen, zegt hij. Terwijl de dienstenchequebedrijven voor het moment de bedrijven zijn die het meeste winst maken. Maar ja, bewijs maar eens dat hij het wel kan betalen. We moeten op straat blijven komen tot er iets gebeurt want ik geloof echt niet dat de regering in juli iets gaat doen. Er moet zeker iets gedaan worden aan die hoge lasten op elektriciteit en gas. Ook het bruto/netto verschil moet kleiner zeker voor de dienstencheques. Voor eten kun je een beetje kiezen welke merken je koopt en in welke winkel. Je kan biefstuk of gehakt eten. Maar elektriciteit heb je sowieso nodig." Van Bavel werkt voor Boost Nutrition (tweede van rechts op de foto). "Ik ben hier voor de verhoging van de koopkracht. Ik kan wel rondkomen maar ik merk wel dat ik minder kan doen met mijn loon dan vroeger. Ik rij bijvoorbeeld veel met de auto en je merkt wel dat het enorm duurder is geworden door de hoge brandstofprijzen. Op één jaar tijd is de dieselprijs gestegen met 35 cent per liter. Ook de prijs van gas en elektriciteit nemen een steeds grotere hap uit mijn budget. De regering doet niets voor het moment. We hebben verleden jaar verkiezingen gehad en er is nog niets van gekomen. Ik denk dat we binnenkort weer naar het stemhokje moeten gaan voor er misschien iets gebeurt." "We werken voor Amival Turnhout. We zijn hier uit solidariteit met de rest. Alles wordt duurder. We moeten wel iets doen. Als we niet doen krijgen we niets. De werkgevers zeggen dat het bullshit is en dat er helemaal geen probleem is met de koopkracht maar als we de werkgevers laten doen hebben we op den duur niets meer." "Ik ben hier met mijn maten (in winkelkarretje op de foto). We komen uit de Kempen en werken voor DAF trucks. We zijn hier vandaag om te protesteren tegen de dalende koopkracht. Ik merk dat zeker. De dieselprijs die alsmaar stijgt en het loon dat niet meegaat. Het is niet te doen. We staan hier voor miljoenen mensen. De grote bazen die beweren dan maar dat het hysterie is. Het zijn zij niet die het voelen in hun portemonnee, wel de werknemer en de kleine zelfstandigen. We zitten al een jaar te wachten dat de regering iets zou doen maar er is nog niets van terechtgekomen dus ik geloof niet dat ze in juli met oplossingen gaan komen. Het is allemaal zever. Als we ons niet laten horen dan zal er nooit niets veranderen. Dat ze bijvoorbeeld de accijnzen maar eens verlagen." http://www.indymedia.be/nl/node/27990 Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 8 augustus 2008 om 09:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#826 | ||
Minister
|
![]() [quote]
Citaat:
Deze is echt wel goed moet ik zeggen! ![]() Mijnheertje komt in Zaventem aan en komt tot de vaststelling dat 80% van de mensen die hij daar ziet, arbeiders en steuntrekkers zijn, gewoon door hun gedrag en houding te observeren. ![]() En wat voor houding en gedrag vertoonde deze mensen dan, dat je tot dit besluit bent gekomen mijn beste? ![]() Jij bent wel heel objectief moet ik zeggen! ![]() Man o man Citaat:
Ik lig strike hier! ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#827 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Als iedereen wil leven zoals de sterren, dan moeten ze er ook maar het werk dat nodig is om dat te doen, achter steken. Citaat:
Citaat:
Gevolg daarvan is wel dat de uitgaven van de staat naar beneden moeten; die uitkeringen zijn daarbij één van de eerste die geviseerd gaan worden. Profiteurs genre "ik verdien genoeg door niets te doen en op de dop te zitten", zullen daarbij ook als eerste geviseerd worden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#828 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar nee, makkelijker om te roepen dat ze maar meer geld moeten krijgen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#829 | |||
Minister
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 8 augustus 2008 om 12:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#830 | ||
Minister
|
![]() [quote]
Citaat:
Nee, het wordt me toch nog niet echt duidelijk om eerlijk te zijn. ![]() Volgens mij ben je serieus alles aan het opblazen omdat je iets tegen de arbeidersklasse hebt en veralgemeen je en ben je totaal niet objectief meer. Citaat:
Het kan niet van éne kant blijven komen hé! Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 8 augustus 2008 om 12:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#831 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad, men komt volk tekort, en dat zijn niet zelden jobs die meer dan behoorlijk betalen, maar het zijn ook jobs waar men voor moet werken en waar men een bepaalde vaardigheid voor nodig heeft. Sommigen hebben dat laatste niet, velen vinden dat werken er teveel aan... Citaat:
Dat de staat teveel afroomt, is niet de fout van de werkgevers; eerder de fout van profiteurs die vinden dat het hun goede recht is om op de dop te staan. Citaat:
Citaat:
Je zal weinig werkgevers zien ageren tegen een lastenverlaging. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | |||
Minister
|
![]() [quote]
Citaat:
PWA klusjes, interimekes, half-time jobkes en als er full-time jobkes zijn die nog redelijk betalen, dan vliegen ze er allemaal op als vliegen op een stront en dan heb je 1 kans op 100 dat je de job hebt. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 8 augustus 2008 om 12:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#833 |
Banneling
|
![]() Hopelijk zullen de echte behoeftigen die profiteurs eindelijk eens uitkotsen, zodat er meer middelen voor hen vrij komen...
![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 8 augustus 2008 om 13:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#834 |
Banneling
|
![]() De meeste mensen werken.
En dat zijn heus niet allemaal supers. Bovendien gaan er duizenden per jaar met pensioen, die moeten vervangen worden. Dikwijls ook interessante jobs. Neenee, Te loei oem te weirke. Dat est. |
![]() |
![]() |
![]() |
#835 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Volgens mij weten de meeste mensen niet meer wat leven is, door dat ze juist helemaal opgeslorpt zijn door het werk en de zorgen. Het leven is te kort om nog voor wat pochgeld gaan te werken, want op het laatste van de rit hebben ze meer gezwoegd, gezweet en gekloot dan iets anders voor zo'n armzalige loontjes. Maar bon, als het dat is wat ze willen dan werken ze maar tot ze er bij neervallen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#836 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#837 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#838 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#839 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, gisterenavond rond 22h00 liep het er *vol* barakkenvolk. Ik denk dat er een paar charters tegelijk aangekomen waren. De douane stond natuurlijk volop paraat ![]() Nonchalante kleding is niks mis mee. Onverzorgde kleding daarentegen... Als je zo'n brullende, platvloerse, dialect spuiende bende ziet, heb je in 99% van de gevallen niet meteen met geschoolde mensen te maken. Quod erat demonstrandum. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#840 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar da's weer te weinig in lijn met wat je hier sowieso al uitkraamt natuurlijk. Enfin, mij niet gelaten, blijf jij maar ijveren voor meer loon en blijf dat maar eisen van de werkgevers; je zorgt er enkel voor dat de prijzen nog meer gaan stijgen. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |