Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 17:19   #821
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Hangt af van je definitie van belgicist. Als iedereen die tegen onafhankelijkheid is een belgicist is, dan is het de meerderheid, maar dat lijkt me wel een zéér brede definitie. Er zijn veel gradaties.
Zelfs van dit soort mensen kan er volgens mij gezegd worden dat ze de meerderheid vormen in Vlaanderen. Zou het woord "onverschillig" geen betere omschrijving zijn van wat een groot deel van de Vlamingen voelt voor (het voortbestaan van) Belgie?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:22   #822
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Zou het woord "onverschillig" geen betere omschrijving zijn van wat een groot deel van de Vlamingen voelt voor (het voortbestaan van) Belgie?
correct
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:24   #823
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij beweerde dat je amper Vlamingen in Breda had gezien. Je had het over Vlamingen, geen Antwerpenaren.
Yep, ik had het ook over Belgische kentekenbewijzen. En over mensen die ik op straat hoor praten of aan het tafeltje naast mij op restaurant of op café. Vooral had ik het ook over het feit dat dat maar een indruk was. Ik meen me zelfs te herinneren dat ik zelfs gevraagd had of daar eigenlijk wel cijfers over bestonden.

Citaat:
Mij best. Wel kan ik vaststellen dat je bewering niet op harde cijfers gebaseerd is.
Moet je zeker doen. Hier heb je meteen wat cijfers:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100426_069
http://lvb.net/item/5206
http://www.vvb.org/kort/218/32241
http://www.vlaamsbelang.org/0/3706/
http://www.doorbraak.org/artikel/166...fhankelijkheid

Nergens een meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid. Ik zal je ook wat moeite besparen:

"Maar Steve_M, die peilingen zijn niet representatief, het zijn maar peilingen, de vraagstelling is suggestief ..."

Dat is zo.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:25   #824
Steve_M

Standaard

Citaat:
Zelfs van dit soort mensen kan er volgens mij gezegd worden dat ze de meerderheid vormen in Vlaanderen. Zou het woord "onverschillig" geen betere omschrijving zijn van wat een groot deel van de Vlamingen voelt voor (het voortbestaan van) Belgie?
Ik lees hier nochtans vaker dat wie niet voor een onafhankelijk Vlaanderen is een belgicist is.
Oud 17 mei 2010, 17:26   #825
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
dit is wel een zeer simplistische redenering.

In feite heet rotterdammer gelijk. vergeet niet hoe het komt dat als er meer anderstaligen in de buurt komen wonen.

inderdaad ja, doordat de huizen met meer winst aan hen verkocht worden. wat overigens helemaal niet erg is. Dus diegene die hier problemen mee hebben dat een regio franstalig wordt moet eens goed gaan nadenken en tot de conclusie komen dat het aan hun medetaalgenoten te danken is.
Iets wat overigens ook helemaal geen probleem is. Leer frans en de mensen kennen dat is veel belangrijker dan zich stijfkoppig vast houden en met een wijzend vingertje naar de anderstaligen te wijzen.
Mijn redenering wordt niet simplistisch doordat jij deze zo noemt. En ik ben zelf een anderstalige die in Nederland is komen wonen. Toch voel ik niets voor jouw standpunt en dat van De Rotterdammer.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:27   #826
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Yep, ik had het ook over Belgische kentekenbewijzen. En over mensen die ik op straat hoor praten of aan het tafeltje naast mij op restaurant of op café. Vooral had ik het ook over het feit dat dat maar een indruk was. Ik meen me zelfs te herinneren dat ik zelfs gevraagd had of daar eigenlijk wel cijfers over bestonden.

Moet je zeker doen. Hier heb je meteen wat cijfers:

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100426_069
http://lvb.net/item/5206
http://www.vvb.org/kort/218/32241
http://www.vlaamsbelang.org/0/3706/
http://www.doorbraak.org/artikel/166...fhankelijkheid

Nergens een meerderheid voor Vlaamse onafhankelijkheid. Ik zal je ook wat moeite besparen:

"Maar Steve_M, die peilingen zijn niet representatief, het zijn maar peilingen, de vraagstelling is suggestief ..."

Dat is zo.
van 2007 vooral.
heb je recentere cijfers?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:30   #827
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn redenering wordt niet simplistisch doordat jij deze zo noemt. En ik ben zelf een anderstalige die in Nederland is komen wonen. Toch voel ik niets voor jouw standpunt en dat van De Rotterdammer.
Over welke van mijn standpunten spreekt u eigenlijk?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:33   #828
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
van 2007 vooral.
heb je recentere cijfers?
Eerste link: 26 april 2010
EDIT: derde link: december 2009

Laatst gewijzigd door Steve_M : 17 mei 2010 om 17:34.
Oud 17 mei 2010, 17:36   #829
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eén op de drie Vlamingen is voor onafhankelijkheid.
Welnu, dan komen die de helft te kort.....

Nu nog cijfers over hoeveel van die één op drie naar Nederland terugwil.
Als we die cijfers hebben kan Ernst zijn koffers pakken en proberen Denemarken in te lijven.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:40   #830
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ik lees hier nochtans vaker dat wie niet voor een onafhankelijk Vlaanderen is een belgicist is.
Dan zouden er zelfs bij N-VA en al zeker bij het VB een hoop 'belgicisten' zitten. Dat is duidelijk meer een retorisch middeltje dan een serieuze bewering.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:48   #831
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Leer frans en de mensen kennen dat is veel belangrijker dan zich stijfkoppig vast houden en met een wijzend vingertje naar de anderstaligen te wijzen.
Vervang in dat zinnetje van u het woord "frans" door het woord "Nederlands", en u krijgt ongevraagd een gratis lidmaatschap van de club "etnische zuiveraars", "fascisten", "neo-nazi's", "haters", ... die volgens sommigen in Vlaanderen de plak zwaait.

Eigenlijk zou u met uw voorstel naar de VN moeten trekken:

- de Palestijnen moeten maar met z'n allen Hebreeuws leren, en 'de mensen' leren kennen, en het is allemaal koek en ei in het Midden-Oosten.

- de Tibetanen moeten maar met z'n allen Chinees leren, en 'de mensen' leren kennen, en het is allemaal peis en vree in het Land van de Lange Muur.

- de bewoners van de USA moeten maar met z'n allen Spaans leren, en 'de mensen' leren kennen, en God's Own Country zal z'n naam waar maken (maar dan wel in de taal van Cervantes)

...

Er staat al een Nobelprijs voor u klaar.

Als u goed luistert, kunt u hem (of is het haar?) al horen trappelen van ongeduld, reikhalzend uitkijkend naar het ogenblik waarop u hem (of is het haar?) in de armen zult sluiten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 17:58   #832
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Als we die cijfers hebben kan Ernst zijn koffers pakken en proberen Denemarken in te lijven.
Ja, op dit moment is een derde voor onafhankelijkheid. Maar ik weet niet wat er gaat gebeuren wanneer de ene regimecrisis de andere veroorzaakt en de hele boel in een patsstelling blijft hangen. Wat het teruggaan naar Nederland betreft, ik geloof dat geen enkele fatsoenlijke Vlaming dat echt wil....
Oud 17 mei 2010, 18:01   #833
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Zeg dat eens aan het FDF... Niet IRL als je nog van je pensioen wil genieten...

Misschien kun je het ook omdraaien: zijn de Franstaligen intellectueel in staat om de taal van de MEERDERHEID te leren?

En welk leger ga je daarvoor meebrengen om dat op te leggen? Er is geen democratische meerderheid voor dit idee, dus zal je het wel moeten opleggen met geweld.

Overigens verwacht ik een lynchpartij van "zalwel" in Wallonië.

Reality check. Het is nu al niet mogelijk om het petieterige kleine tweetalige gebiedje van België, Brussel met name, van genoeg tweetalige ambtenaren te voorzien. Zoals steeds weer: 't is te zeggen, Franstalige ambtenaren die ook Nederlands kunnen.

Ik vind dat iemand die zo een absurd idee (waar ga je de tweetalige ambtenaren halen? waar ga je de steun hiervoor halen?) durft opperen, zich niet mag bezondigen aan anderen "beperkt" te noemen. Overigens schrijf je nog meer DT-fouten dan ik, dus zo intellectueel onbeperkt zal je ook wel niet zijn...

Ge gelooft Eyskens toch niet zeker? Argumenten?

Tabula rasa? Prima, laat ons dan aansluiten bij Nederland! Oei, of mag ik niet zo ver terug gaan?

Voor een keer zijn we het eens.
Beste, het is de jeugd die het moet gaan waarmaken, dan is het echt niet te hoog gegrepen. Het is deze huidige generatie die de toekomst ondermijnd.
Als men eerst eens begint hiertoe een aanzet te maken, dan zal het bij volgende generatie helemaal niet meer aan de orde zijn
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:04   #834
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Vervang in dat zinnetje van u het woord "frans" door het woord "Nederlands", en u krijgt ongevraagd een gratis lidmaatschap van de club "etnische zuiveraars", "fascisten", "neo-nazi's", "haters", ... die volgens sommigen in Vlaanderen de plak zwaait.

Eigenlijk zou u met uw voorstel naar de VN moeten trekken:

- de Palestijnen moeten maar met z'n allen Hebreeuws leren, en 'de mensen' leren kennen, en het is allemaal koek en ei in het Midden-Oosten.

- de Tibetanen moeten maar met z'n allen Chinees leren, en 'de mensen' leren kennen, en het is allemaal peis en vree in het Land van de Lange Muur.

- de bewoners van de USA moeten maar met z'n allen Spaans leren, en 'de mensen' leren kennen, en God's Own Country zal z'n naam waar maken (maar dan wel in de taal van Cervantes)

...

Er staat al een Nobelprijs voor u klaar.

Als u goed luistert, kunt u hem (of is het haar?) al horen trappelen van ongeduld, reikhalzend uitkijkend naar het ogenblik waarop u hem (of is het haar?) in de armen zult sluiten.
knap om de zaken een andere richting in te sturen en het probleem niet willen oplossen.
De oplopssing is er zeker, maar dan moet men eerst eens uit zijn eigen straatje komen
Oud 17 mei 2010, 18:05   #835
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
waarom voel voel jij je dan zo tekort gedaan en ga je enkel uit van iemands taal en niet van iemands persoonlijkheid.
Oud 17 mei 2010, 18:12   #836
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Het is toch maar dertig procent. In welk ander land komt dat voor, Henri? En wees gerust, het aantal Vlamingen dat hardop 'neen' durft te zeggen tegen België neemt hand over hand toe.

Jij gaat hen niet tegenhouden. De eerste van ons tweeën die zijn koffers pakt, ben jij, makker.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:23   #837
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het is toch maar dertig procent. In welk ander land komt dat voor, Henri? En wees gerust, het aantal Vlamingen dat hardop 'neen' durft te zeggen tegen België neemt hand over hand toe.

Jij gaat hen niet tegenhouden. De eerste van ons tweeën die zijn koffers pakt, ben jij, makker.
Iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit, want voorlopig zie ik geen dramatische veranderingen. Op middelange termijn is een onafhankelijk Vlaanderen wellicht aan de orde, maar voordien moet er nog heel wat gebeuren.
Oud 17 mei 2010, 18:28   #838
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
knap om de zaken een andere richting in te sturen en het probleem niet willen oplossen.
De oplopssing is er zeker, maar dan moet men eerst eens uit zijn eigen straatje komen
Beste, ik ben al lang geleden uit 'mijn eigen straatje' (dat ergens in het relatief veilige West-Vlaanderen lag) gekomen.

Ik probeer hier in Bruxelles jonge Franstalige Belgen een beetje kennis van het Nederlands bij te brengen. Ik heb steeds vaker het gevoel dat ik mijn tijd maar beter op een andere, minder slopende manier kan gaan verspillen.

De meeste van die jonge Franstalige Belgen die de pech - of het geluk, u mag zelf kiezen - hebben mij als leraar voor de klas te krijgen zien het Nederlands - en de Nederlandstalige Belgen a.k.a. les flamands - liever vandaag dan morgen uit hun enge straatje verdwijnen, want daar is hoogstens nog wat plaats voor een mondje gebroken Engels.

Ik wens u in elk geval veel goede moed en veel succes bij het vinden van een oplossing voor dat probleem. Ik zou u een paar suggesties van de hand kunnen doen, maar ik vind het beter dat u zelf met iets op de proppen komt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:30   #839
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik wens u in elk geval veel goede moed en veel succes bij het vinden van een oplossing voor dat probleem. Ik zou u een paar suggesties van de hand kunnen doen, maar ik vind het beter dat u zelf met iets op de proppen komt.
Ik denk dat je zal wel iets te hoog inschat. In zijn visie zijn het enkel de Vlamingen die Frans moeten leren en spreken, zelfs in Vlaanderen. Waar hebben we dat eerder gehoord?

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 17 mei 2010 om 18:30.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2010, 18:32   #840
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit, want voorlopig zie ik geen dramatische veranderingen. Op middelange termijn is een onafhankelijk Vlaanderen wellicht aan de orde, maar voordien moet er nog heel wat gebeuren.
Oost- en West-Duitsland, Tjsechoslowakije, Joegoslavië ... Voorbeelden uit de recente, Europese geschiedenis, die ons laten zien dat staatkundige veranderingen zich snel kunnen voltrekken.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be