Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2008, 10:46   #821
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tony p Bekijk bericht
jij vraagt om structurele veranderingen in Cuba (waarbij ik ervan uitga dat jij een gedegen kennis hebt over hoe het Cubaanse systeem in elkaar zit en daar de pijnpunten van kan aanwijzen) en ik zou nu aan jou moeten uitleggen wat de poder popular is?

pijnlijk
gezien ik Spaans kan is het voor mij denk ik niet zo moeilijk om zulks te begrijpen Doch, je antwoordt opnieuw naast de kwestie.
Sta me toe dat zelf te doen:

Eerst en vooral vroeg ik mij niet af w�*t de poder popular is, wel of jij bedoelde dat de verkiezing ervan betekent dat er basisdemocratie is met betrekking tot de keuze van de partijtop. Kandidaten voor de poder popular moeten trouwens goedgekeurd worden, als ik het goed voorheb. Van echte basisdemocratie is dus geen sprake, om te beginnen omdat Cuba een éénpartijstaat is.
Dat keur ik noch goed, noch af.. ik ben geen puritein. Voor mij is het denk ik veel essentieler dat er verandering komt aan de top van de partij, gezien daar de echte macht zit (laten we nu even eerlijk zijn). Hier spreek ik dus niet eens van een verregaande structurele verandering, maar om te beginnen van een mentaliteiswijziging. Ik ga dus helemaal niet zover als Taaffe, hoewel ik dat ik tweede instantie wel zou doen.

Laatst gewijzigd door TOOL : 29 januari 2008 om 10:46.
TOOL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 10:52   #822
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TOOL Bekijk bericht
Je moet er wel bij stil staan dat noch jij, noch groenzwarte commie zélf genuanceerd zijn. Immers, je verwijt Taaffe 'alles te doen om maar te bewijzen dat Trotsky gelijk had'. Wel, jullie doen alles om te bewijzen dat Cuba perfect werkt
Ik heb groenzwarte commie noch tony p horen beweren dat er geen fouten worden gemaakt in Cuba, laat staan dat het daar perfect zou zijn.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 10:54   #823
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel of jij bedoelde dat de verkiezing ervan betekent dat er basisdemocratie is met betrekking tot de keuze van de partijtop.
Volgens mij reageerde tony p op "Consultaties zijn, zoals al vaak gesteld, niet hetzelfde als verkiezingen met basisdemocratie." Dat ging dus niet meer over de partij maar over hoe de bevolking geraadpleegd werd in de eerste jaren van de crisisperiode begin jaren '90, denk ik.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 29 januari 2008 om 10:54.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 10:58   #824
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Kandidaten voor de poder popular moeten trouwens goedgekeurd worden, als ik het goed voorheb.
en door wie moeten ze worden goedgekeurd?
tony p is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2008, 11:02   #825
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Voor mij is het denk ik veel essentieler dat er verandering komt aan de top van de partij, gezien daar de echte macht zit (laten we nu even eerlijk zijn).
gelieve opnieuw voor argumenten te zorgen
de uitspraak "laten we nu even eerlijk zijn" is bij mijn weten geen bewijs voor de stelling dat de echte macht in Cuba bij de partijtop zit
Oud 29 januari 2008, 11:17   #826
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Ik heb groenzwarte commie noch tony p horen beweren dat er geen fouten worden gemaakt in Cuba, laat staan dat het daar perfect zou zijn.
in het geval van tony p moet ik je inderdaad gelijk geven. Ik zou het eerder moeten formuleren als dat ze niks willen veranderen aan Cuba.
Oud 29 januari 2008, 11:18   #827
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
en door wie moeten ze worden goedgekeurd?
you tell me. Je kan de bal steeds proberen terug te spelen en mijn antwoorden ontwijken, maar ga je me vertellen dat de kandidaten voor de poder popular niet goedgekeurd moeten worden? I thought so.
Oud 29 januari 2008, 11:19   #828
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
gelieve opnieuw voor argumenten te zorgen
de uitspraak "laten we nu even eerlijk zijn" is bij mijn weten geen bewijs voor de stelling dat de echte macht in Cuba bij de partijtop zit
Nou, de uitvoerende macht ligt toch bij de top van de partij? Er is toch geen sprake van permanente afzetbaarheid? De belangrijkste mandaten worden toch daar gecumuleerd?
Oud 29 januari 2008, 11:23   #829
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
you tell me. Je kan de bal steeds proberen terug te spelen en mijn antwoorden ontwijken, maar ga je me vertellen dat de kandidaten voor de poder popular niet goedgekeurd moeten worden? I thought so.
uiteraard moeten ze goedgekeurd worden, door de kiezers van hun kieskring namelijk (je kan je misschien eens bezighouden met http://www.telesurtv.net/secciones/n...en-respuestas/ te lezen)
Oud 29 januari 2008, 11:25   #830
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Volgens mij reageerde tony p op "Consultaties zijn, zoals al vaak gesteld, niet hetzelfde als verkiezingen met basisdemocratie." Dat ging dus niet meer over de partij maar over hoe de bevolking geraadpleegd werd in de eerste jaren van de crisisperiode begin jaren '90, denk ik.
Inderdaad, maar tony p heeft mij tout court nog niet kunnen bewijzen hoe er echte basisdemocratie aanwezig zou zijn in Cuba, vooral met betrekking tot de verkiezing (en goedkeuring) van de partijtop.
Consultaties zijn inderdaad iets anders, en ik vermoed dan ook dat de bevolking voor wat dat betreft meer inspraak heeft.
Nogmaals, ik maak geen moreel oordeel. Het feit alleen al dat de bevolking geraadpleegd wordt, zal wel invloed hebben op de partijtop. Probleem is gewoon dat zoiets volgens mij niet ver genoeg gaat. Ik twijfel echt aan het feit of de jaarlijkse massa-vakbondsvergaderingen e.d. waarop beleidslijnen besproken worden, voldoende zijn voor de instandhouding van het systeem. Kan je het bewustzijn alleen met dergelijke instrumenten op peil houden? Is het wel efficiënt in de strijd tegen corruptie en 'profitariaat' (een lelijk woord, maar kom).
Oud 29 januari 2008, 11:27   #831
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik twijfel echt aan het feit of de jaarlijkse massa-vakbondsvergaderingen e.d. waarop beleidslijnen besproken worden, voldoende zijn voor de instandhouding van het systeem. Kan je het bewustzijn alleen met dergelijke instrumenten op peil houden?
trouwens al gehoord van CDR's?
Oud 29 januari 2008, 11:28   #832
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
uiteraard moeten ze goedgekeurd worden, door de kiezers van hun kieskring namelijk (je kan je misschien eens bezighouden met http://www.telesurtv.net/secciones/n...en-respuestas/ te lezen)
dat bedoelde ik niet, maar kom

Hopelijk is je Spaans wat goed:

El proceso de elección de los diputados de se efectúa sobre la base de propuestas de las organizaciones de masas y estudiantiles por las comisiones de candidaturas. Estas propuestas con consideradas por las Asambleas del poder popular respectivas. Una vez aprobadas las candidaturas estas son puestas a la aprobación de la población por voto directo y secreto, Se requiere mayor�*a absoluta para ser electo, en caso contrario se efectúa una segunda vuelta en los candidatos con las dos primeras mayor�*as.

case closed?
Oud 29 januari 2008, 11:29   #833
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
trouwens al gehoord van CDR's?
wijkcomité's dacht ik? Maar zijn die niet van meer ideologische inslag? Welke impact die hebben, weet ik helemaal niet, dus ik doe er dan ook geen uitspraken over.
Oud 29 januari 2008, 11:42   #834
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
dat bedoelde ik niet, maar kom

Hopelijk is je Spaans wat goed:

El proceso de elección de los diputados de se efectúa sobre la base de propuestas de las organizaciones de masas y estudiantiles por las comisiones de candidaturas. Estas propuestas con consideradas por las Asambleas del poder popular respectivas. Una vez aprobadas las candidaturas estas son puestas a la aprobación de la población por voto directo y secreto, Se requiere mayor�*a absoluta para ser electo, en caso contrario se efectúa una segunda vuelta en los candidatos con las dos primeras mayor�*as.

case closed?
jij stelt in post 821: "Kandidaten voor de poder popular moeten trouwens goedgekeurd worden, als ik het goed voorheb. Van echte basisdemocratie is dus geen sprake"
hoe het feit dat kanditaturen voor de nationale en provinciale parlementen moeten worden goedgekeurd door de gemeentelijke 'asambleas' kan ik echt niet in verband brengen met een gebrek aan basisdemocratie
in die gemeenteraden zitten de afgevaardigden van de bevolking, die allemaal zeer democratisch verkozen zijn
voor het geval de bevolking eigenlijk toch niet akkoord zou zijn met die of die kandidatuur kunnen alle kiezers zich daar nog eens over uitspreken in de provinciale en nationale verkiezingen, die twee weken geleden werden gehouden
Oud 29 januari 2008, 11:57   #835
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

http://www.parlamentocubano.cu/Decir...0incultura.htm is een interessant artikel daarover waarin de voorzitter van het parlement antwoord geeft op bedenkingen die je daarbij kan hebben
Oud 29 januari 2008, 12:00   #836
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
jij stelt in post 821: "Kandidaten voor de poder popular moeten trouwens goedgekeurd worden, als ik het goed voorheb. Van echte basisdemocratie is dus geen sprake"
hoe het feit dat kanditaturen voor de nationale en provinciale parlementen moeten worden goedgekeurd door de gemeentelijke 'asambleas' kan ik echt niet in verband brengen met een gebrek aan basisdemocratie
in die gemeenteraden zitten de afgevaardigden van de bevolking, die allemaal zeer democratisch verkozen zijn
voor het geval de bevolking eigenlijk toch niet akkoord zou zijn met die of die kandidatuur kunnen alle kiezers zich daar nog eens over uitspreken in de provinciale en nationale verkiezingen, die twee weken geleden werden gehouden
Ik zal even vertalen: "het proces van verkiezing van afgevaardigden gebeurt op basis van de voorstellen van de massa-en jeugdorganisaties door de kanditaturencommissies. Deze voorstellen worden dan geconsidereerd (ik vind even geen beter woord) door de respectievelijke vergaderingen van de poder popular. Een keer de kanditaturen worden goedgekeurd, worden ze aan de bevolking voorgelegd ter goedkeuring door middel van eenmalige geheime stemming. Absolute meerderheid is nodig om verkozen te worden, in het geval van het tegendeel wordt een tweede stemronde ingelast voor de twee kandidaten die in de eerste ronde het meeste haalden"

Mijn vertaling wijkt denk ik lichtjes af van wat jij in je laatste post zegt. Of het voegt er toch een aantal zaken aan toe. Bovendien heb ik nog steeds niets gehoord over de verkiezing van het uitvoerend bestuur, om het zo te zeggen.
Oud 29 januari 2008, 12:05   #837
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nou, de uitvoerende macht ligt toch bij de top van de partij?
de uitvoerende macht ligt bij de raad van ministers, die verkozen worden door het parlement
Oud 29 januari 2008, 12:07   #838
tony p
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

jouw citaat heeft enkel betrekking op kandidaturen voor provinciale en nationale asambleas (parlementen of hoe je het ook wil noemen)
ps: er is een verschil tussen diputados en delegados

Laatst gewijzigd door tony p : 29 januari 2008 om 12:07.
Oud 29 januari 2008, 12:08   #839
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
de uitvoerende macht ligt bij de raad van ministers, die verkozen worden door het parlement
en hun functie in de partij is...?

(noem dit nu weer geen pijnlijk voorval; ik stel immers alweer een retorische vraag, zodat jij niet steeds de bal hoeft terug te spelen).

Hier ga ik nog niet in op de cumulering van mandaten bij de gebroeders Castro; dta beschouw ik nog als een aparte discussie.
Oud 29 januari 2008, 12:11   #840
TOOL
Partijlid

Standaard

Citaat:
jouw citaat heeft enkel betrekking op kandidaturen voor provinciale en nationale asambleas (parlementen of hoe je het ook wil noemen)
ps: er is een verschil tussen diputados en delegados
-ja dat weet ik, maar het ging hier dan ook over verkiezingen in Cuba, hé.
-het woord delegados komt niet eens voor in dat citaat.

Ik vermoed dat het verschil in deze context zou zijn tussen 'parlementsleden' en 'gedelegeerden'; wat de precieze betekenis van die laatste is weet ik echter niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be