Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 17:26   #821
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
De harde taal is al terug opgeborgen, deze keer loopt men de MR achterna in de hoop dat die formateur wordt enzo Verhofstadt terug in het zadel te tillen==>gevolg: terug 4 jaar stilstand
Wat kan VLD nog doen ?
Ze worden belaagd langs 2 kanten.
1. de paarse lijken vallen elke dag uit de kast.
Zo konden we vandaag nog vernemen dat de kleinste lonen de hoogste belasting betalen in de geïndustrialieerde zone (OESO). En dan vraagt men nog dat ze langer gaan werken ?????
2. LDD komt nu pas echt op gang. Op Actua TV zag ik een inerview met Ivan Sabbe , de nieuwe voorzitter. Een type om u tegen te zeggen, geen apparatchik genre zoon De Gucht, De Wael,.....Na Bouckaert begint LDD stevig personeel te werven.
Een heleboel échte blauwen zullen oversteken met hun stem: eenvoudig, rechtuit,duidelijk ...programma.
En zoals hier al gezegd, velen zullen nu de kiesdrempel gehaald is, hun stem aan LDD geven en hebben vorige keer nog geaarzeld: LDD was ogenschijnlijk een "verloren" stem.
Ik denk dat de VLD écht in problemen zit en als dan nog de "gebakken lucht" toscaan terugkomt is het hek helemaal van de dam.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 20 augustus 2007 om 17:28.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 17:30   #822
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
De harde taal is al terug opgeborgen, deze keer loopt men de MR achterna in de hoop dat die formateur wordt enzo Verhofstadt terug in het zadel te tillen==>gevolg: terug 4 jaar stilstand
Ik heb dus geen enkele partijlidkaart. Maar ik vraag me af of er een LDD zou zijn geweest indien JMDD minister was geworden. Dus over principes gesproken...
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 17:41   #823
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb dus geen enkele partijlidkaart. Maar ik vraag me af of er een LDD zou zijn geweest indien JMDD minister was geworden. Dus over principes gesproken...
Dat is een gewettigde vraag.
Maar jammer genoeg geldt ze voor de meeste politiekers.
Feit blijft dat LDD een succes werd, daar is een reden voor.
Verhofstadt bleef acht jaar eerste minister dat was maar mogelijk omdat hij zijn burgermanifesten verloochende. Dat was voor hem geen enkel probleem.
Moest hij 800.000 achter zijn naam hebben en nu aan de onderhandelingstafel zitten, zou hij gelijk welk akkoord verdedigen als hij opnieuw eerste minister kon blijven.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 17:43   #824
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Dat is een gewettigde vraag.
Maar jammer genoeg geldt ze voor de meeste politiekers.
Feit blijft dat LDD een succes werd, daar is een reden voor.
Verhofstadt bleef acht jaar eerste minister dat was maar mogelijk omdat hij zijn burgermanifesten verloochende. Dat was voor hem geen enkel probleem.
Moest hij 800.000 achter zijn naam hebben en nu aan de onderhandelingstafel zitten, zou hij gelijk welk akkoord verdedigen als hij opnieuw eerste minister kon blijven.
Vergis u niet, ik juich de doorbraak van JDD toe. Ik stel me alleen af en toe eens wat vragen.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2007 om 17:44.
Oud 20 augustus 2007, 17:45   #825
luc broes

Standaard

Dat is positief, ik doe dat ook!
Oud 23 augustus 2007, 18:40   #826
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is positief, ik doe dat ook!
Ja ja, maar om andere redenen.

Laatst gewijzigd door system : 23 augustus 2007 om 18:40.
Oud 23 augustus 2007, 20:46   #827
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja ja, maar om andere redenen.
Jij om de goede, ik om de slechte?
Oud 23 augustus 2007, 21:29   #828
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij om de goede, ik om de slechte?
Ik laat dit over aan uw wijsheid.
Oud 1 oktober 2007, 15:15   #829
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Minimumprogramma:

- onmiddellijke afschaffing van het Brussels "gewest" (later vervanging door een agglomeratieraad of een provincie)
Akkoord.

Citaat:
- onmiddellijke toepassing van art 35 waardoor alle restbevoegdheden bij Vlaanderen en Wallonië komen te liggen
Akkoord.

Citaat:
- onmiddellijk invoering van een evenredige vertegenwoordiging N/F in de federale regering
Zeker akkoord.

Citaat:
- onmiddellijke afschaffing van ondemocratische instrumenten als de bijzondere meerderheden en de alarmbel
Akkoord.

Citaat:
- onmiddellijke afschaffing van alle faciliteiten over heel België
Akkoord.

Citaat:
- hervorming van het kiesstelsel met het oog op een gelijke vertegenwoordiging van de Vlaamse kiezers (zelfde stemmenaantal per zetel in Vlaanderen en Wallonië)
Akkoord. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat men het inwonersaantal als basis nam. Dat komt bij mij over als een algemeen meervoudig stemrecht, maar dan niet individueel bepaald maar territoriaal: gebieden met veel kinderen hebben dan zogezegd meer stemgewicht. Wortelt deze regeling hier niet in?

Citaat:
- onmiddellijke invoering van het bindend referendum op volksinitiatief in heel België en op alle niveau's
Akkoord.

Citaat:
Als deze minimumvoorwaarden aanvaard worden, kan er een noodregering gevormd worden met een door de Vlaamse partijen geïnspireerd programma, die aan de snelle confederalisering kan beginnen en de heropbouw van Wallonië kan aanvatten
U doet het zo logisch klinken. Waar zit het addertje onder het gras?
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 15:29   #830
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Mijn beste M., wat mij betreft zit er geen addertje onder het gras. Ik ben geen Vlaamse staat-fetisjist. Het volstaat dat de scheve Belgische machtsverhoudingen, gebaseerd op discriminatie, in evenwicht gebracht worden. In dat geval kan België blijven bestaan, als een door Vlamingen gedomineerde staat.

Hiervoor is natuurlijk een revolutionaire ommekeer in de Vlaamse psyche vereist.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 20:14   #831
Boontjes
Parlementslid

Standaard

[quote=Montalcino;2968448]Akkoord.

Akkoord.

Zeker akkoord.

Akkoord.

Akkoord.

Akkoord. Ik heb het altijd vreemd gevonden dat men het inwonersaantal als basis nam. Dat komt bij mij over als een algemeen meervoudig stemrecht, maar dan niet individueel bepaald maar territoriaal: gebieden met veel kinderen hebben dan zogezegd meer stemgewicht. Wortelt deze regeling hier niet in?

Akkoord.

U doet het zo logisch klinken. Waar zit het addertje onder het gras?[/quote

Lijkt mij verdacht veel akkoord: 'Boer, let uw ganzen!'
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 20:28   #832
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discus Bekijk bericht
Eindelijk kunnen de Vlaamse partijen ook eens één front vormen en opkomen voor de Vlaamse belangen.
Als ze dat blijven volhouden kan er nog eens iets van belang gaan veranderen!
Ik merk dat vele "Belgiecisten"het al warm krijgen
Neen, iedereen is het beu aan het worden- er is slechts één beleidsniveau, en dat is Europa!
Oud 1 oktober 2007, 20:39   #833
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
'Open VLD wil federale geldkraan dichtdraaien'
Vandaag in De StandaardKernenergie makkie vergeleken met BHV

Dossiercoalitie07

BRUSSEL - Open VLD zou ermee gedreigd hebben de federale geldkranen voor de Franse Gemeenschap en het Waals Gewest dicht te draaien. Dat meldt de VRT.

De liberale onderhandelaars Karel De Gucht en Partick Dewael willen die stap zetten als de Franstaligen een echte staatshervorming blijven afwijzen, aldus nog de openbare omroep.

Dewael wijst onder meer op het grootstedenbeleid. De grote steden krijgen elk jaar 600 miljoen euro federaal geld, maar strikt genomen is dat een bevoegdheid van de gewesten en de gemeenschappen, luidt het. Daarom is het volgens Open VLD mogelijk een einde te maken aan die geldstroom.

Karel De Gucht weet al hoe die geldkranen dicht kunnen. Als er geen akkoord is over onder meer de splitsing van BHV, dan is er geen regering, zegt De Gucht. 'En dan gaan die geldkranen vanzelf dicht.'

Gisteren werd op Hertoginnedal voor het eerst over communautaire thema's gepraat: de splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde en een lijst met hervormingen die zonder tweederdemeerderheid kunnen doorgevoerd worden. 'Onschuldige' zaken, in Vlaamse ogen, maar aan Franstalige zijde werd dat volledig anders geïnterpreteerd

BRON: DE STANDAARD
Alle grote woorden ten spijt: maar welk Vlaanderen willen we? Eén waar de ganse wereld zich thuis voelt (hopelijk) of enkel waar pseudo-nederlandstaligen die onbegrijpelijk dialect spreken zich thuis voelen?
Oud 2 oktober 2007, 15:25   #834
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Mijn beste M., wat mij betreft zit er geen addertje onder het gras. Ik ben geen Vlaamse staat-fetisjist. Het volstaat dat de scheve Belgische machtsverhoudingen, gebaseerd op discriminatie, in evenwicht gebracht worden. In dat geval kan België blijven bestaan, als een door Vlamingen gedomineerde staat.

Hiervoor is natuurlijk een revolutionaire ommekeer in de Vlaamse psyche vereist.
De Vlaamse psyche is gericht op nederigheid en dat wordt bewezen door de Vlaamse onderhandelaars. Hoewel ze een duidelijk mandaat hebben voor een staatshervorming (cfr. verkiezingsuitslag plus de peiling HLN) ziet het er naar uit dat ze zullen moeten toegeven tegenover de Franstaligen, terwijl dat helemaal niet moet zoals de weg gevolg in de kamercommisie BiZa zou kunnen uitwijzen.

Ik ben ook geen belgicist zoals een wanhopige Vlaams-nationalist met een enorm schoolmeestersvermogen ook opmerkte. Ik trek geen fles champagne af als de Franstaligen weer hun suprematie in de Belgische politiek bewijzen. Ik heb schrik voor een onafhankelijk Vlaanderen wanneer die Vlaamse kruipers ons zullen moeten vertegenwoordigen, niet deze maal in België, maar tegenover de hele wereld. Dan ben ik veel geruster wanneer België zou opsplitsen en Vlaanderen bij Nederland zou gaan.

Geef mij die garantie, samen met de garantie dat Wallonië niet verandert in een economische puinhoop en als je dat nog eens kan verpakken in een leuk socio-economisch model dat niet kan bereikt worden in België en dan zet ik met veel plezier een handtekening onder uw Vlaamse petities.

Maar net als uw eisen zijn mijn eisen onrealistisch vrees ik. We zullen zien.
Oud 2 oktober 2007, 15:26   #835
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Citaat:
Akkoord.

Akkoord.

Zeker akkoord.

Akkoord.

Akkoord.

Akkoord.

Lijkt mij verdacht veel akkoord: 'Boer, let uw ganzen!'

Dat dacht ik ook. Waar zit het addertje onder het gras volgens u?
Oud 2 oktober 2007, 19:15   #836
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En in de Waals/Brusselse geesten ook me dunkt.

Maar ik ben wel voorstander van uw idee.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2007, 20:32   #837
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Hoe oud ben jij? In de Belgische politiek zitten er ALTIJD addertjes onder het gras! + Wat zijn 'scheve' machtsverhoudingen? + in een normale Staat domineert niks of niemand, maar werkt men samen, kijk naar Zwitserland, of naar Canada: we zijn een 3-talig land: hoeveel Vlamingen spreken Duits? (om van Frans maar te zwijgen). Akkoord, het omgekeerde is ook waar, maar hoe komt dat? Wordt het niet hoog tijd dat alle inwoners van ons land én de 3 landstalen leren (liefst vanaf de kleuterschool) + uitgebreid Engels vanaf het secundair? Er zijn er wel die Chinees en Japans leren, zodus...

Laatst gewijzigd door Boontjes : 3 oktober 2007 om 20:33.
Oud 3 oktober 2007, 23:39   #838
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De Vlaamse psyche is gericht op nederigheid en dat wordt bewezen door de Vlaamse onderhandelaars. Hoewel ze een duidelijk mandaat hebben voor een staatshervorming (cfr. verkiezingsuitslag plus de peiling HLN) ziet het er naar uit dat ze zullen moeten toegeven tegenover de Franstaligen, terwijl dat helemaal niet moet zoals de weg gevolg in de kamercommisie BiZa zou kunnen uitwijzen.

Ik ben ook geen belgicist zoals een wanhopige Vlaams-nationalist met een enorm schoolmeestersvermogen ook opmerkte. Ik trek geen fles champagne af als de Franstaligen weer hun suprematie in de Belgische politiek bewijzen. Ik heb schrik voor een onafhankelijk Vlaanderen wanneer die Vlaamse kruipers ons zullen moeten vertegenwoordigen, niet deze maal in België, maar tegenover de hele wereld. Dan ben ik veel geruster wanneer België zou opsplitsen en Vlaanderen bij Nederland zou gaan.

Geef mij die garantie, samen met de garantie dat Wallonië niet verandert in een economische puinhoop en als je dat nog eens kan verpakken in een leuk socio-economisch model dat niet kan bereikt worden in België en dan zet ik met veel plezier een handtekening onder uw Vlaamse petities.

Maar net als uw eisen zijn mijn eisen onrealistisch vrees ik. We zullen zien.
Waar is dat duidelijk mandaat?-> 30% betekent dat er nog altijd 70% anderen zijn hé! + 1: dat is een mandaat, maar dat hebben ze dus niet! Men acht zich een beetje te veel Le Roi Soleil, maar de Franse Revolutie heeft daar toch maar netjes een einde aan gemaakt. Begin met:
1° naar de 70% andere Vlamingen te luisteren
2° En naar de 100% Walen!
Oud 4 oktober 2007, 02:05   #839
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe oud ben jij? In de Belgische politiek zitten er ALTIJD addertjes onder het gras! + Wat zijn 'scheve' machtsverhoudingen? + in een normale Staat domineert niks of niemand, maar werkt men samen, kijk naar Zwitserland, of naar Canada: we zijn een 3-talig land: hoeveel Vlamingen spreken Duits? (om van Frans maar te zwijgen). Akkoord, het omgekeerde is ook waar, maar hoe komt dat? Wordt het niet hoog tijd dat alle inwoners van ons land én de 3 landstalen leren (liefst vanaf de kleuterschool) + uitgebreid Engels vanaf het secundair? Er zijn er wel die Chinees en Japans leren, zodus...
Een machtverhouding tussen twee partijen is in praktijk toch nooit perfect gelijk? Vroeger was er economisch gezien een Waalse overmacht in België, nu is er een Vlaamse. Neem ook dat we nog eens in de meerderheid zijn, dan kun je dus spreken van een Vlaamse overmacht. Die zal ook van belang zijn om de Waalse economie op te krikken. Sine qua non.

Uw idee ivm het leren van de drie landstalen vanaf jonge leeftijd kan ik alleen maar toejuichen, al was het alleen maar al voor de educationele waarde. Realistisch echter zal ik al zeer blij zijn als de meerderheid van beide landsgedeelten elkaars taal kunnen verstaan.

Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2007, 08:18   #840
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
we zijn een 3-talig land
Onzin.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be