Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 maart 2014, 00:48   #841
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Yanukovich had de zaken niet onder controle, dat klopt, hij was geen sterke leider, en waarschijnlijk ook corrupt (net als al z'n voorgangers).
Maar "Maidan" was niet zomaar een uiting van volksprotest tegen z'n beleid, er zaten ultra-nationalistische krachten achter, en ook het Westen cultiveerde "maidan". Deze krachten roken de zwakte van Yanukovich, en ze gingen "for the kill".
Als ik alles bij elkaar leg, acht ik het wel een uiting van volksprotest. Dat er na enige tijd ook andere elementen opdoken, is natuurlijk waar, maar maakt het eerste nog niet ongedaan.

Als een hond bloed geroken heeft...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:50   #842
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zo slecht hebben de Volkshongaren het in Slovakije nu ook weer niet. Eerder verwees ik naar de houding die bij veel Slovaken voorkomt ten opzichte van de Hongaren. Er heerst soms ook wat wreven bij een aantal Slovaken, daar er in sommige gemeenten met een Hongaarse meerderheid wel een Hongaarse lagere school is maar geen Slovaakse. Soms denken de Slovaken dat zij in dergelijke gevallen gediscrimineerd worden en de Hongaren vooruitgestoken. Dat is eerder het geval dat leeft.
Goed, er zijn spanningen maar het wordt op constitutioneel niveau uitgevochten, zoals in belgiË. Maar in veel andere landen gaat het er veel heftiger aan toe.
Om een voorbeeld te geven de leden van de partij van yanukovich in West-Oekraïne zijn gevlucht. Hun huizen werden vernield en hun familie bedreigd. De kantoren van de partij van de regio's en de communistische partij werden volledig vernield en in de fik gestoken. De leider van de communistische partij is weggevlucht uit Kiev.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:53   #843
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Je kunt ervan uitgaan dat minstens de helft van de Oekraïense bevolking de staatsgreep niet erkent.
Neen, ik kan daar niet van uitgaan. Wel wil ik mij baseren op ergens iets wat enige geloofwaardigheid heeft.

Wat is dus uw bron?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:53   #844
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik alles bij elkaar leg, acht ik het wel een uiting van volksprotest. Dat er na enige tijd ook andere elementen opdoken, is natuurlijk waar, maar maakt het eerste nog niet ongedaan.

Als een hond bloed geroken heeft...
Yanukovich was geen goede leider dus er was welgemeend volksprotest. Maar de dimensie die "maidan" nam heeft niets meer te zien met volksprotest.
Timoshenko was ook geen goede leider en bijzonder corrupt, en ze werd weggestemd en nadien vervolgd. Zo hoort het. Wat er nu gebeurt in Oekraine zijn gewoon maffiaafrekeningen tussen rivaliserende clans.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:53   #845
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vertel me: zal in de gegeven omstandigheden de andere partij de mogelijkheid hebben haar standpunt uit te dragen?
De VS en EU zullen natuurlijk beweren van niet. Wat er ook ten velde gebeurt.

Maar in plaats van een referendum op voorhand af te schieten zou men beter eens aan de Europese burgers vragen of ze wel de Oekräine er bij willen. Volgens wat is lees zou een meerderheid tegen zijn. Niet dat dat de grote westerse 'democraten' iets kan schelen.

Daarbij lijkt het niet dat er veel hoeft gemanipuleerd te worden om een meerderheid te krijgen in de Krim voor afscheiding gezien de anti Kiev stemming die er heerst.

Citaat:
Vergelijk eens de situatie in de Krim en leg dat naast de toestand in Zwitserland zoals enige tijd geleden bij het laatste referendum. Misschien ziet u dan in wat er mis is met die volksraadpleging in de Krim.
Zeg het zelf maar. En vergelijk gerust met Brussel.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 maart 2014 om 00:56.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:54   #846
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Goed, er zijn spanningen maar het wordt op constitutioneel niveau uitgevochten, zoals in belgiË. Maar in veel andere landen gaat het er veel heftiger aan toe.
Om een voorbeeld te geven de leden van de partij van yanukovich in West-Oekraïne zijn gevlucht. Hun huizen werden vernield en hun familie bedreigd. De kantoren van de partij van de regio's en de communistische partij werden volledig vernield en in de fik gestoken. De leider van de communistische partij is weggevlucht uit Kiev.
Samen net niet de helft van de parlementszetels.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:55   #847
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Maar in plaats van een referendum op voorhand af te schieten ...
Ik schiet helemaal geen referendum op voorhand af. Wel beschouw ik de omstandigheden van die aard dat de tegenpartij geen eerlijke plaats kan krijgen. Dit wordt een referendum waar het bolletje met het geweer wordt aangestipt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:55   #848
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 42.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik kan daar niet van uitgaan. Wel wil ik mij baseren op ergens iets wat enige geloofwaardigheid heeft.

Wat is dus uw bron?
Ik ben niet in Oekraïne dus weet het niet. Wat ik wel weet is dat een groot deel van de Oekraïense bevolking absoluut niet opgezet is met de huidige gang van zaken. De huidige chaos betekent nog meer economische rampspoed, dat is een van de weinige zaken waar iedereen het over eens is.
tomm is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 00:57   #849
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zeg het zelf maar. En vergelijk gerust met Brussel.
Wat mij betreft, mag de bevolking van Brussel haar stem uiten en bepalen welke institutionele toekomst het wil hebben. Alleen zie ik geen Waalse of Vlaamse troepen in Brussel die een invloed zouden kunnen uitoefenen op een mogelijk referendum. In de Krim staan er wel gewapende mannen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:00   #850
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik schiet helemaal geen referendum op voorhand af. Wel beschouw ik de omstandigheden van die aard dat de tegenpartij geen eerlijke plaats kan krijgen. Dit wordt een referendum waar het bolletje met het geweer wordt aangestipt.
U schiet het dus wel op voorhand af. Over gewapende bendes gesproken. Schiet u dan ook de verkiezing na de staatsgreep in Kiev af? Of slechts als de de 'verkeerde' winnen? Het lijkt me dat u hier pure machtspolitiek een mooi jasje probeert te geven.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 maart 2014 om 01:06.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:02   #851
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat mij betreft, mag de bevolking van Brussel haar stem uiten en bepalen welke institutionele toekomst het wil hebben. Alleen zie ik geen Waalse of Vlaamse troepen in Brussel die een invloed zouden kunnen uitoefenen op een mogelijk referendum. In de Krim staan er wel gewapende mannen.
En die bedreigen een bevolking te stemmen waar ze met grote waarschijnlijkheid sowieso voor zouden stemmen? Klinkt niet echt logisch. Klinkt eerder als het enige liedje dat het westen nog over heeft in dit geval.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 maart 2014 om 01:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:06   #852
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
U schiet het dus wel op voorhand af. Schiet u dan ook de verkiezing na de staatsgreep in Kiev af? Of slechts als de de 'verkeerde' winnen? Het lijkt me dat u hier pure machtspolitiek een mooi jasje probeert te geven.
Neen, ik schiet "een" referendum niet op voorhand af. Wel "dit" referendum, omdat er geen enkele mogelijkheid bestaat dat de tegenpartij op een serene manier het woord zal kunnen nemen.

Zoals ik al veel eerder dan vandaag onderstreepte, heb ik er geen probleem mee als een meerderheid van de Krim heil ziet in een ander staatsverband dan het huidige. Niet de mogelijke uitslag is mijn bezwaar, wel de omstandigheden waarin het huidig referendum zal moeten plaatsvinden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:07   #853
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
En die bedreigen een bevolking te stemmen waar ze met grote waarschijnlijkheid sowieso voor zouden stemmen? Klinkt niet echt logisch. Klinkt eerder als het enige liedje dat het westen nog over heeft in dit geval.
U leest echt niet wat ik schrijf.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:11   #854
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
... led by Prime Minister Arseniy "Yats" Yatsenyuk - an Ukrainian Jewish banker .
Nochtans heeft de Oekraïense opperrabbijn verklaard dat Jatsenjoek geen Jood is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:13   #855
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik schiet "een" referendum niet op voorhand af. Wel "dit" referendum, omdat er geen enkele mogelijkheid bestaat dat de tegenpartij op een serene manier het woord zal kunnen nemen.

Zoals ik al veel eerder dan vandaag onderstreepte, heb ik er geen probleem mee als een meerderheid van de Krim heil ziet in een ander staatsverband dan het huidige. Niet de mogelijke uitslag is mijn bezwaar, wel de omstandigheden waarin het huidig referendum zal moeten plaatsvinden.
Een beetje een revolutionair klimaat. Maar indien u beweert dat de wil van de bevolking niet gerespecteerd wordt zal u toch wat bewijzen moeten leveren.

Ik ben benieuwd wat de opkomst is. Dat is meestal een goede indicator of er repressie is zoals u insinueert. Na de door het Obama regime gesteunde staatsgreep in Honduras in 2010, werden onder een grote repressie, waarbij verschillende journalisten vermoord werden, 'verkiezingen' georganiseerd. Opkomst 30 %. Geen probleem voor de VS en Europa. Geen woord van 'Reporters zonder grenzen'...
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 maart 2014 om 01:18.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:17   #856
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een beetje een revolutionair klimaat. Maar indien u beweert dat de wil van de bevolking niet gerespecteerd wordt zal u toch wat bewijzen moeten leveren.
Waar schrijf ik dat?

U bevestigt dus nogmaals dat u echt niet leest wat anderen schrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:24   #857
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar schrijf ik dat?

U bevestigt dus nogmaals dat u echt niet leest wat anderen schrijven.
Citaat:
Dit wordt een referendum waar het bolletje met het geweer wordt aangestipt.
Dit schreef u. Maar goed. U heeft dus niet gezegd dat de wil van de bevolking niet gerespecteerd zal worden.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 01:53   #858
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dit schreef u. Maar goed. U heeft dus niet gezegd dat de wil van de bevolking niet gerespecteerd zal worden.
Ik heb onderstreept dat in de huidige omstandigheden een tegenstem geen redelijke plaats zal en kan krijgen. Daarom acht ik de omstandigheden niet goed. Vergelijk dat maar eens met Zwitserland waar de overheid erover waakt dat beide partijen goed aan bod kunnen komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 03:11   #859
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een beetje een revolutionair klimaat. Maar indien u beweert dat de wil van de bevolking niet gerespecteerd wordt zal u toch wat bewijzen moeten leveren.

Ik ben benieuwd wat de opkomst is. Dat is meestal een goede indicator of er repressie is zoals u insinueert. Na de door het Obama regime gesteunde staatsgreep in Honduras in 2010, werden onder een grote repressie, waarbij verschillende journalisten vermoord werden, 'verkiezingen' georganiseerd. Opkomst 30 %. Geen probleem voor de VS en Europa. Geen woord van 'Reporters zonder grenzen'...
Volgens Jan VDB zal alles met de schrijfstok in de loop verlopen.

Beste mogelijk, maar laat ons afwachten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2014, 07:20   #860
julian
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 november 2011
Berichten: 4.737
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ah ja, dus Yanukovich mocht geen geweld gebruiken tegen gewapende betogers die overheidsgebouwen in de fik staken, maar het nieuwe regime mag wel ongeapende betogers de kop inslaan?
Gij zijt weer aan het vervalsen wat de gebeurtenissen in Kiev betreft.
Oproerpolitie mag altijd de wapens gebruiken die elke politie gebruikt tegen betogers.
Gij plengt alleen tranen voor uw vriendjes.
julian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be