![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#841 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#842 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#843 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof namelijk niet in: het monster van Loch Ness, de verschrikkelijke Yeti, Ufo's, God, Allah, Zeus, de maagd Maria, alle 9/11 samenzweringstheorieën, handoplegging, kaarsen in uw oren therapie ... Ik geloof zelfs niet dat ik een gelovige ben. Er is maar 1 ding waar ik in geloof, en dat is de evolutietheorie van Darwin. En dat Anderlecht kampioen wordt natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van den Berghe als gelovige probeert zich in de plaats te stellen van de moslimgelovige. En u en ik wij proberen de historische kant kritisch te benaderen van hetgeen de islam (of een andere godsdienst) ons voorlegt. Dat zijn natuurlijk twee verschillende werelden en uitgangspunten. En daarom praat men vaak naast mekaar door in deze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#845 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mocht u zeggen, ik neem aan dat er een 'geestelijke werkelijkheid' is dan stelt u zich op het niveau van de atheïst die dat niet aanneemt. Maar u neemt een tweetrapsraket en neemt aan de uitgerekend uw god die 'geestelijke' werkelijkheid is. Zo maar. DAT is een dogma. Vanuit die visie heb je niet het recht een atheïst omwille van zijn vermeend 'dogma' te kapittelen. De atheïst zit NIET in de wereld van geloof, hij heeft geen godsbeeld en ziet geen enkele reden om het bestaan van een 'god' - een overigens zinloos begrip zonder verdere specificatie - voor waar aan te nemen. Je speelt - als naar gewoonte - met vervalste dobbelstenen.
![]() |
![]() |
#846 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is een groot verschil om iets aan te nemen omdat het beschreven staat in één of ander boek of iets aan te nemen omdat het plausibel is en kan geverifieerd worden. Nemen we bvb de leeftijdsbepaling van mineralen. Er zit hier een wetenschappelijk benadering achter die kan geverifieerd worden. Heb ik dit zelf geverifieerd? Neen, ik heb noch de kennis noch de apparatuur om dit te doen. Geloof ik het? Ja, omdat er voldoende wetenschappers zijn die zich over de materie gebogen hebben en tot een consensus gekomen zijn. Geloven is dus ondermeer een vorm van 'vertrouwen hebben in iets'. En in dit geval zou men kunnen zeggen dat degene die in een god gelooft vertrouwen heeft in de mondelinge overlevering terwijl iemand die zich als ongelovig beschouwt daar juist geen vertrouwen in heeft maar eerder vertrouwen heeft in het systeem van wetenschappelijk onderzoek. We zouden dus altijd kunnen spreken over degenen die vertrouwen hebben in mondelinge overlevering tov degenen die vertrouwen hebben in het systeem van wetenschappelijk onderzoek, maar aangezien dit wat omslachtig lijkt reduceren we dit tot gelovigen vs ongelovigen en iedereen weet wel wat daarmee bedoeld wordt. We moeten toch een beetje praktisch blijven, niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#849 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen probleem hoor, het is heel normaal. Echter, alles vertrekt vanuit het vertrouwen. Indien je geen vertrouwen zou hebben in de bijbel en de mondelinge overlevering, zoals dit bij mij het geval is, kunnen de andere elementen die bij het geloof komen kijken zich maar moeilijk manifesteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#852 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#853 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#854 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#855 |
Minister-President
|
![]() Ik lees enkel een vorm van verstarde geestelijke leegheid in uw antwoord.
![]() |
#856 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#857 |
Minister-President
|
![]() Door logische redenering
![]() |
#858 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#859 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Elke mens heeft (bijna noodgedwongen) een hele serie aan geloofsovertuigingen. Zelfs als er geen godheid vereerd wordt; wordt er zo goed als altijd iets anders aanbeden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben erg benieuwd wat ik dan zou moeten geloven (=onzin aannemen zonder enige vorm van bewijs)
![]() |