Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2021, 22:07   #841
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

. (Als je te laat bent met 'editen', dreig je kennelijk te quoten. Maar goed, de aanvulling was niet zo belangrijk.)

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 15 januari 2021 om 22:09.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 06:45   #842
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
- Dus toch een gezagsargument. Want je werpt het ergens als norm op.
Nee, je snapt het concept van consensus niet: het is geen gezagsargument, het is de consensus in de wetenschap OMDAT er heel wat empirische en logische argumenten voor zijn. Met andere woorden, de berg argumenten en dergelijke ervoor is groot. Niet omdat de paus het zegt, is het consensus, maar omdat elke individuele wetenschapper de berg argumenten en empirische elementen direct of indirect heeft nagetrokken.

Een nieuwe theorie moet dat allemaal eerst omver gooien of integreren alvorens het de nieuwe consensus kan worden. Daardoor is de bewijslast van falsificatie groter voor de nieuweling. Als die nieuweling "gelijk" heeft, dan is dat geen probleem. Dan lukt dat.

De twee komen niet op gelijke manier naar de arena. De consensus heeft heel wat bagage dat het ondersteunt. Niet omdat het "de meerderheid" of "de paus" mee heeft, maar omdat het al veel bewijzen aan zijn kant heeft - zoniet kon het geen consensus zijn.

Citaat:
- Je ziet wel vaker dingen niet. Dus: het biedt een betere duiding van de centraliteit van religie, een verfijndere duiding van religieuze fenomenen, en überhaupt van tal van fenomenen die ik noemde en die je vanuit jouw visie niet kan duiden tenzij zeer ad hoc en met concepten als 'virus' die verzekeren dat je niet al te coherent moét zijn.
Nee, kijk, daar maak je je te snel van af. Ik kan die juist allemaal wel duiden, en die zijn in de "consensus" visie zo klaar als pompwater. Dat is in de consensus visie dus GEEN probleem. DAT is juist gans mijn argument: uw visie DOET ALSOF de consensus visie een probleem heeft. En dat probleem is er NIET. Ik heb dus geen incentive om de consensus visie te verlaten, want die verklaart prima wat er waargenomen is. De consensus visie heeft helemaal geen probleem om "religie" te verklaren. Jij doet alsof dat wel het geval is. Een religie is gewoon een heel succesvolle meme, en kan inderdaad soms zelfs aan co-evolutie doen. En dat fenomeen is perfect te begrijpen. Dus is er geen NOOD aan een nieuwe visie hierover. Vandaar dat ik mij daar ook niet kan voor interesseren.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 januari 2021 om 06:45.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 06:50   #843
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alweer ahistorisch: in het grootste deel van de geschiedenis had je een religieuze cultuur waarin mensen een rollenspel speelden en 'strategie' hoogstens daarbinnen enige ruimte kreeg.
Maar begrijp jij niet dat "meedoen met het religieuze" ZELF een strategie is, omdat "niet meedoen" zodanig de groep tegen jou inzet, dat het strategischer is van mee te doen ? Dat religie een schoolvoorbeeld van het speltheoretische resultaat van groupthink is ?

Citaat:
Bv. de begoocheling van iemand die in het hard to get-spel van een vrouw trapt en nadien met de gebakken peren zit door frustratie (hetzij omdat hij die vrouw niet kan krijgen, hetzij omdat hij ze wél kan krijgen).
Ik heb daar ook op geantwoord. Dat is ook puur strategisch uit te leggen. Ik ga dat niet nog eens overdoen. Al uw zogezegde "problemen" voor een strategische visie zijn er geen. Vandaar dat het vermoeiend wordt en ik ermee gestopt ben.

Nog eens: al die zogezegd mimetisch te verklaren dingen zijn even goed verklaarbaar vanuit een strategisch en dus spel-theoretisch aspect, als men in de strategische functie wel degelijk zowel angst als fun meeneemt. Vandaar dat uw mimetisme mij niet inspireert: ik heb dat nergens nodig voor.
Oud 16 januari 2021, 07:10   #844
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
- Vraag aan een bipolaire mens of die dat fijn vindt he: die beleeft ook hoge pieken en diepe dalen, maar dan psychisch in plaats van fysiek. Over het algemeen zal zo iemand verkiezen om niét bipolair te zijn (en bij een fysieke situatie zit je dan natuurlijk nog met doodsangst, het feit dat je niemand kan vertrouwen of erger: het 'bewijs dat God tegen je is' etc.). We hebben in de filosofiegeschiedenis een voorbeeld van iemand die heeft geprobeerd om die pieken en dalen positief voor te stellen, nl. Nietzsche. Die is zot geworden.
Wel, een bipolair persoon heeft gewoon een beetje teveel van het goede. Je weet ook dat "vakantie" enkel plezant is omdat het niet altijd vakantie is. Je weet ook dat "beter worden" aangenamer is dan "het goed hebben".

Het is plezanter om rijk te worden dan rijk te zijn.

Het is het overwinnende gevecht dat plezanter is dan overwonnen te hebben.

De weg is het doel. Het doel dient om een weg te hebben. Het doel bereiken is het einde van het doel. Omdat alles in beweging is en het de beweging zelf is die telt. Het "streefdoel" is niet waar we willen ZIJN, maar wat ons een WEG geeft, maar het plezante is de weg.
Oud 16 januari 2021, 08:04   #845
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op minder dan 10 dagen tijd is Twitter 4 miljard USD van zijn beurswaarde kwijt. Verdiende straf als commerciële bedrijven zich geroepen voelen rechter te spelen en politieke voorkeur te geven.
https://www.msn.com/nl-be/financien/...?ocid=msedgdhp
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 08:36   #846
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Twitter zou beter Trump een proces aandoen voor de geleden schade.
Oud 16 januari 2021, 09:01   #847
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Twitter zou beter Trump een proces aandoen voor de geleden schade.
Twitter en FB zouden beter van het net geschrapt moeten worden wegens laster en onzin uitkramen.

p.s.

Ik gebruik die rommel zeker al niet.

Een zware fout die Trump gedaan heeft met zich vrij dikwijls op Twitter te laten horen/lezen?
Oud 16 januari 2021, 09:25   #848
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Op minder dan 10 dagen tijd is Twitter 4 miljard USD van zijn beurswaarde kwijt. Verdiende straf als commerciële bedrijven zich geroepen voelen rechter te spelen en politieke voorkeur te geven.
https://www.msn.com/nl-be/financien/...?ocid=msedgdhp
Twitter wist dat dit ging gebeuren

Als een commercieel bedrijf liever minder winst maakt dan verder onetische bullshit te pikken weet je het wel
Oud 16 januari 2021, 09:32   #849
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde

siegfried1648's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Twitter en FB zouden beter van het net geschrapt moeten worden wegens laster en onzin uitkramen.

p.s.

Ik gebruik die rommel zeker al niet.

Een zware fout die Trump gedaan heeft met zich vrij dikwijls op Twitter te laten horen/lezen?
Menselijke interactie veroorzaakt uiteindelijk van we kunnen beschrijven als menselijk gedrag tijdens verblijf op sociale media-sites. Anoniem je galg spuwen en de grootste onzin posten, dat is wat ik als Twitter zie. Mediums zoals twitter en facebook zijn al jaren bezig met censuur... maar Je bent NIET verplicht om op die sites te gaan posten hé...Heel makkelijk, gewoon wegblijven daar. Sociale media is de hype...Forums lijden daaronder. Persoonlijk vindt ik forums een stuk gemütlicher. Op Twitter kan iedereen, van Amsterdam tot Bangladesh op je berichten reageren. Op een forum beslist een administrator wie hij toelaat, waardoor het ledenbestel toch wel wat hetorogener is..
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 09:38   #850
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koe de poing Bekijk bericht
Twitter wist dat dit ging gebeuren

Als een commercieel bedrijf liever minder winst maakt dan verder onetische bullshit te pikken weet je het wel
Dat is een beetje eigenaardig, want dat is hun business model he. Twitter en co zijn geen communicatie media, maar zijn reclame verkopers. Hun business is mensen reclame voorschotelen. Hiervoor worden die mensen GELOKT met een zogezegde "communicatie dienst die hen 'gratis' aangeboden wordt". Maar de bedoeling is gewoon van hen reclame op te solferen.

Met andere woorden, die commerciele "sociale netwerken" zijn gewoon propaganda en reclame giganten. En het vee denkt dat het communicatie middelen zijn.
Oud 16 januari 2021, 10:15   #851
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door siegfried1648 Bekijk bericht
Menselijke interactie veroorzaakt uiteindelijk van we kunnen beschrijven als menselijk gedrag tijdens verblijf op sociale media-sites. Anoniem je galg spuwen en de grootste onzin posten, dat is wat ik als Twitter zie. Mediums zoals twitter en facebook zijn al jaren bezig met censuur... maar Je bent NIET verplicht om op die sites te gaan posten hé...Heel makkelijk, gewoon wegblijven daar. Sociale media is de hype...Forums lijden daaronder. Persoonlijk vindt ik forums een stuk gemütlicher. Op Twitter kan iedereen, van Amsterdam tot Bangladesh op je berichten reageren. Op een forum beslist een administrator wie hij toelaat, waardoor het ledenbestel toch wel wat hetorogener is..
Zelfs op dit forum weet men niet wie er achter zit. Dit politic.be forum on line houden kost ook geld en degenen die er geld inpompen bepalen wat er gezegd mag worden. Gratis bestaat niet op deze wereld.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 10:52   #852
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zelfs op dit forum weet men niet wie er achter zit. Dit politic.be forum on line houden kost ook geld en degenen die er geld inpompen bepalen wat er gezegd mag worden. Gratis bestaat niet op deze wereld.
Inderdaad. Als het gratis is, ben jij het product.
Oud 16 januari 2021, 11:10   #853
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Als het gratis is, ben jij het product.
Forum.politics.be is gratis, net zoals de meeste Linux distro's overigens.
In welke zin zijn gebruikers het product?

Veel reclame zie ik ook niet.
En geen Facebook of Twitter plugins..

Waar zit het addertje onder het gras/forum?

Laatst gewijzigd door parcifal : 16 januari 2021 om 11:10.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 12:06   #854
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Veel reclame zie ik ook niet.
En geen Facebook of Twitter plugins..

Voor ons is het gratis, voor de eigenaar van deze site niet.
- vBulletin® is niet gratis
- de domeinnaam is niet gratis
- de hosting, idem dito
Oud 16 januari 2021, 12:18   #855
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Voor ons is het gratis, voor de eigenaar van deze site niet.
- vBulletin® is niet gratis
- de domeinnaam is niet gratis
- de hosting, idem dito
Voor de website-owner is er inderdaad een kost, dat is duidelijk, maar voor de gebruikers dus niet.

Waar is de trade-off?
Waarom betaalt de website owner die kost?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 12:20   #856
Tavek
Banneling

Standaard

Gofundme doen en moderator(s) verkiezen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 12:38   #857
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de website-owner is er inderdaad een kost, dat is duidelijk, maar voor de gebruikers dus niet.

Waar is de trade-off?
Goede vraag maar het antwoord kan eigenlijk van alles zijn.
Mss eens vragen aan Maarten zelf ?
Oud 16 januari 2021, 13:05   #858
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waar is de trade-off?
Dat is een persoonlijke keuze gemaakt door de forumeigenaar, onze gastheer dus. Iemand die zeer veel waarde hecht aan een vrij politiek debat en de mogelijkheden daartoe. Het niet aanvaarden van bv subsidie of externe financiering, of funding door reclame maakt dat je echt onafhankelijk kunt zijn en blijven.

Idealisme dus.
En ik ben normaal zeeer spaarzaam met dat begrip, maar hier herken ik het duidelijk.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2021, 14:12   #859
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Linux is iets anders, linux is gewoon een collaboratieve zaak waar je kan aan bijdragen, en dat passief ter beschikking staat. Het is geen bedrijf. Het is een collectief bezit, en het kost niks om het te gebruiken aan zij die het geschreven hebben. Waarom ze dat doen ? Voor de fun, de beroemdheid, of een ander motief, maar behalve inspanning, kost het niks. Ik bedoel hiermee dat, behalve code schrijven, er geen verhoogde kosten zijn naarmate er "gebruikers" zijn, in tegenstelling tot de gigantische server infrastructuur voor sociale netwerken die door bedrijven opgezet worden.

Citaat:
Het forum is inderdaad iets anders. Ik ken de redenen niet waarom iemand zo een forum zou opzetten, en wij zijn dus het product van diegene die het opzet, in de zin dat wij zijn doel dienen zonder te weten wat dat is. Het kan zijn dat ons dat niet stoort, het kan zijn dat wij erin luizen.
Oud 16 januari 2021, 14:14   #860
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waar is de trade-off?
Dat is een heel goede vraag en daar moet een achterliggend motief voor zijn.

Dat gezegd, de kost van een forum is niet gigantisch, in tegenstelling tot de kost van de infrastructuur van een sociaal netwerk. Maar inderdaad, ergens is het toch een klein probleem.

Spijtig genoeg slaan dit soort dingen niet aan:

https://freenetproject.org/

Misschien dat, nu sociale netwerken ook zwaar aan politieke propaganda doen, men stilaan het voordeel van zo een oncensureerbare systemen gaat inzien...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be