Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 16:13   #841
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
In 1831 hadden er maar 30.000 mensen stemrecht. Democratische legitimatie: 0,0 want hier is sprake van een oligarchie.
In 1980, 1988, 1993 en 2001 heeft men de structuren van Belgiê gewijzigd via het parlement: dat waren zo'n 300 man.

En nee, die staatshervormingen waren géén verkiezingsthema.

In 1830 ging het er dus nog een stuk democratischer aan toe.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:37   #842
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

en is die doorbraak er NU al... ???

er stond toch "spoedig"...
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:42   #843
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In 1980, 1988, 1993 en 2001 heeft men de structuren van Belgiê gewijzigd via het parlement: dat waren zo'n 300 man.
De Kamer uit 1831 was zo'n 200 man groot en was verkozen door 30.000 man, enkel rijke mannen. De Kamer uit 1980 was iets groter en verkozen door 5,5 miljoen Belgen: mannen en vrouwen, rijken en armen. Ik ga niet ontkennen dat het beter kan, maar zelfs het kleinste kind weet welk het meest democratische is.

Citaat:
Als dat uw idee is van democratie, dan ben ik blij dat uw partij electoraal geen sjiek waard is... Een oligarchie van 30.000 man (in de zin van rijke mannen) tegenover een particratie van 5,5 miljoen stemgerechtigden uit alle klassen van de maatschappij.
Oud 22 juni 2006, 16:42   #844
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
en is die doorbraak er [SIZE=3]NU[/SIZE] al... ???

er stond toch "spoedig"...
Neenee, ze denken dat z�*j een doorbraak gaan maken, de Nationale-Unie wensen ze niets dan slechts toe.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:22   #845
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Neenee, ze denken dat z�*j een doorbraak gaan maken, de Nationale-Unie wensen ze niets dan slechts toe.
oeps maakte ik sluikreclame voor een andere splintergroep zonder het te weten.....

en het was er echtigentechtig niet om te doen... echt waar ... LOL
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:50   #846
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, u heeft gelijk:

- De 'belgen' wilden zelfstandig omdat 'belgen' evenveel te vertellen hadden als nederlanders ondanks een grotere bevolking, in een land geregeerd door een 'verlicht despoot'. Daarom hebben ze dat meteen in 1830 veranderd: Vanaf dat moment had een franstalige minderheid het voor het zeggen. Anno 2006 heeft een vlaamse meerderheid van 55% evenveel te vertellen als een franse minderheid van 35% in een democratisch geregeerd België.

- De nederlanders waren paternalistisch en bevoogdend in 1830. In 2006 spreekt een 'belg' over 'een lekker sappig belgisch (sic) taalTJE' en 'soms is het nodig de democratie even aan de kant te schuiven'.

- In 1815 werden de kamers der Staten Generaal 'ingericht' naar belgische wensen. Ook werden een aantal extra rechten opgenomen in de Grondwet naar belgische wensen. Vanaf 1830 werden andersdenkenden vervolgd en hun huizen geplunderd. Ook werden verkiezingen ongeldig verklaard. Anno 2006 werken 'belgen' nog steeds met 'grendels, 'rare meerderheden' en veto's' om wetten tegen te houden.

- In 1815 werd de verenigde nederlandse grondwet gepubliceerd in zowel nederlands als frans. In 1830/31 werd de democratische grondwet van de 'belgen' in het frans gepubliceerd. Enkele jaren later (zo'n 130!).....in het nederlands.

De 'belgen' deden, en doen nog steeds, wat ze de nederlanders verwijt(t)en.

En wij? Hebben een échte parlementaire democratie vanaf 1848. (U weet wel, het jaar waarin er alweer franse troepen in uw land rondliepen.)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:52   #847
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De natie is ook de natie van 1831. Toen werd er legaal beslist de koningsfunctie te verlenen aan de familie Von Saxen Coburg Gotha. Dat staat zo in de grondwet en die grondwet is wijzigbaar. Alleen hebt u daar geen twee derde meerderheid voor.

Het probleem ligt dus bij u en niet bij de koning.
Ja, dat werd in 1831 door het Nationaal Congres zo beslist. Me dunkt evenwel dat dit voor onze normen weinig beantwoordt aan onze toetsing van democratie. Het NC werd immers gekozen door minder dan 30.000 cijnskiesgerechtigden. Ongetwijfeld voor die tijd een belangrijk iets, maar voor onze tijd totaal aftands. Bijgevolg lijkt me het geen referentie voor een verantwoordiging in onze tijd en volgens onze normen.

U durft duidelijk niet op de kern in te gaan, nl. de onverenigbaar van de grondbeginselen van de democratie met het basisprincipe van de monarchie. Erfopvolging schendt immers twee heel belangrijke basisbeginselen van een democratische rechtstaat. De erfopvolging in se.

Daar we steeds naar verdere democratisering van onze instellingen moet streven, is het logisch dat we ook dit instituut uit vroeger tijden in vraag durven stellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:55   #848
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En nee, die staatshervormingen waren géén verkiezingsthema.

Hoe dan wel?

Het toenmalige Nationaal Congres bestond uit ongeveer 200 man, gekozen door 30.000 cijnskiesgerechtigden. De rest van de bevolking was onrechtig te stemmen.

Sedert de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht hebben alle burgers van België die in het bezit zijn van hun burgerrechten en de vereiste leeftijd hebben bereikt, stemrecht. De driehonderd vertegenwoordigers waarover u het heeft, werden door hen aangeduid.
Oud 22 juni 2006, 17:56   #849
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Als dat uw idee is van democratie, dan ben ik blij dat uw partij electoraal geen sjiek waard is... Een oligarchie van 30.000 man (in de zin van rijke mannen) tegenover een particratie van 5,5 miljoen stemgerechtigden uit alle klassen van de maatschappij.
Als we de redenering van de bubbelsmurf even doortrekken, dan houdt dit in dat GEEN ENKELE wet gestemd in het parlement enige democratische legitimiteit heeft.
Oud 22 juni 2006, 18:13   #850
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans
De natie is ook de natie van 1831. Toen werd er legaal beslist de koningsfunctie te verlenen aan de familie Von Saxen Coburg Gotha.
Maar de staatshervormingen zijn volgens jou niet 'legaal'?

Hoe verklaar je dat?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 juni 2006 om 18:13.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 18:17   #851
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ja, u heeft gelijk:

- De 'belgen' wilden zelfstandig omdat 'belgen' evenveel te vertellen hadden als nederlanders ondanks een grotere bevolking, in een land geregeerd door een 'verlicht despoot'. Daarom hebben ze dat meteen in 1830 veranderd: Vanaf dat moment had een franstalige minderheid het voor het zeggen. Anno 2006 heeft een vlaamse meerderheid van 55% evenveel te vertellen als een franse minderheid van 35% in een democratisch geregeerd België.

- De nederlanders waren paternalistisch en bevoogdend in 1830. In 2006 spreekt een 'belg' over 'een lekker sappig belgisch (sic) taalTJE' en 'soms is het nodig de democratie even aan de kant te schuiven'.

- In 1815 werden de kamers der Staten Generaal 'ingericht' naar belgische wensen. Ook werden een aantal extra rechten opgenomen in de Grondwet naar belgische wensen. Vanaf 1830 werden andersdenkenden vervolgd en hun huizen geplunderd. Ook werden verkiezingen ongeldig verklaard. Anno 2006 werken 'belgen' nog steeds met 'grendels, 'rare meerderheden' en veto's' om wetten tegen te houden.

- In 1815 werd de verenigde nederlandse grondwet gepubliceerd in zowel nederlands als frans. In 1830/31 werd de democratische grondwet van de 'belgen' in het frans gepubliceerd. Enkele jaren later (zo'n 130!).....in het nederlands.

De 'belgen' deden, en doen nog steeds, wat ze de nederlanders verwijt(t)en.

En wij? Hebben een échte parlementaire democratie vanaf 1848. (U weet wel, het jaar waarin er alweer franse troepen in uw land rondliepen.)
Oud 22 juni 2006, 18:34   #852
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat werd in 1831 door het Nationaal Congres zo beslist. Me dunkt evenwel dat dit voor onze normen weinig beantwoordt aan onze toetsing van democratie. Het NC werd immers gekozen door minder dan 30.000 cijnskiesgerechtigden. Ongetwijfeld voor die tijd een belangrijk iets, maar voor onze tijd totaal aftands. Bijgevolg lijkt me het geen referentie voor een verantwoordiging in onze tijd en volgens onze normen.

U durft duidelijk niet op de kern in te gaan, nl. de onverenigbaar van de grondbeginselen van de democratie met het basisprincipe van de monarchie. Erfopvolging schendt immers twee heel belangrijke basisbeginselen van een democratische rechtstaat. De erfopvolging in se.

Daar we steeds naar verdere democratisering van onze instellingen moet streven, is het logisch dat we ook dit instituut uit vroeger tijden in vraag durven stellen.
U durft niet ingaan op het feit dat u geen twee derde meerderheid kan vinden om de situatie te wijzigen. Het koningshuis is dus democratisch.
Oud 22 juni 2006, 18:34   #853
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Maar de staatshervormingen zijn volgens jou niet 'legaal'?

Hoe verklaar je dat?
Ze zijn legaal, maar ondemocratisch.
Oud 22 juni 2006, 18:35   #854
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we de redenering van de bubbelsmurf even doortrekken, dan houdt dit in dat GEEN ENKELE wet gestemd in het parlement enige democratische legitimiteit heeft.
En waar mag ik dat dan wel gezegd hebben, O Grote Vlaams-nationale Uitvinder?

Uw stelling was juist dat het koningshuis ondemocratisch zou zijn hoewel het in de (wijzigbare) grondwet staat.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 juni 2006 om 18:38.
Oud 22 juni 2006, 18:36   #855
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U durft niet ingaan op het feit dat u geen twee derde meerderheid kan vinden om de situatie te wijzigen. Het koningshuis is dus democratisch.
Neen, de monarchie is niet democratisch. Als er een referendum komt over het koningshuis en er blijkt een meerderheid voor het behoud, dan krijgt de monarchie een democratische legitimiteit. Hierdoor wordt de monarchie op zich evenwel nog niet democratisch.
Oud 22 juni 2006, 18:40   #856
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, de monarchie is niet democratisch. Als er een referendum komt over het koningshuis en er blijkt een meerderheid voor het behoud, dan krijgt de monarchie een democratische legitimiteit. Hierdoor wordt de monarchie op zich evenwel nog niet democratisch.
Oh, zoet, jongen. Vele functies zijn niet democratisch. Denken we maar aan die van ambtenaar, bediende, rechter, notaris, advocaat etc.

Geen van deze mensen wordt verkozen.

De grondwet en de wetgeving moeten democratisch wijzigbaar zijn. Dat is alles.
Oud 22 juni 2006, 18:59   #857
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, zoet, jongen. Vele functies zijn niet democratisch. Denken we maar aan die van ambtenaar, bediende, rechter, notaris, advocaat etc.

Geen van deze mensen wordt verkozen.

De grondwet en de wetgeving moeten democratisch wijzigbaar zijn. Dat is alles.
De ambtenaar, bediende, rechter, notaris of advocaat vervullen geen functie die het volk en diens verzuchtingen vertegenwoordigen. De ambtenaar voert de wetten uit. De rechter pas de wetgeving toe. De notaris doet hetzelfde als de ambtenaar. Slechts de volksvertegenwoordiger, de regeringsleden en de regeringsleider spreken namens het soevereine volk.
Oud 22 juni 2006, 19:10   #858
BUB
Schepen

BUB's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar BUB
Standaard soeverein

Citaat:
De ambtenaar, bediende, rechter, notaris of advocaat vervullen geen functie die het volk en diens verzuchtingen vertegenwoordigen. De ambtenaar voert de wetten uit. De rechter pas de wetgeving toe. De notaris doet hetzelfde als de ambtenaar. Slechts de volksvertegenwoordiger, de regeringsleden en de regeringsleider spreken namens het soevereine volk.
U bent een ontevreden mens...duidelijk een reactie op verveling in luxe
BUB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 19:15   #859
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BUB Bekijk bericht
U bent een ontevreden mens...duidelijk een reactie op verveling in luxe
Hahaha! Op persoonlijk vlak ben ik een heel tevreden mens. Bekijk ik echter de politieke situatie in dit land, dan zie ik inderdaad maar weinig zaken waarover ik me kan verheugen.
Oud 22 juni 2006, 20:19   #860
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu ben ik misschien even grof, maar laat de generatie 65 + er niet meer zijn en ik vrees wel heel veel voor uw zaakje!8)

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be