Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2013, 15:18   #861
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moet een duvels karakter hebben om die vraag te stellen in deze draad.

.
Na al die jaren zou je dat moeten weten hé,maar meestal raken ze we iets wat in de maatschappij leeft !!
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 15:18   #862
Coldwave
Gouverneur

Standaard

[quote=Ondernemerke;6731938]Over punt 1 : dikwijls merk je bij een sollicitatie niet of ze al dan niet roken. Dus er zijn er die het niet vermelden (is een vraag op het formulier).[quote]

Het zijn dan ook helemaal je zaken niet.

Laatst gewijzigd door Coldwave : 26 juli 2013 om 15:19.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2013, 21:15   #863
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Ook geen kookfornuis meer dan? Wat een onnozele smoesjes toch weer.
Wat een achterlijke vergelijking toch weer.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2013, 08:36   #864
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Meer rokers willen stoppen

Ik ga een keer iets postiefs posten in deze eeuwige draad:
58 procent van de rokers wil stoppen.

Laat ons deze mensen helpen.
En wat bijkomende wetgeving voorzien, met plaatsen en omstandigheden waar het roken verboden wordt.
Met bijkomende taks op dien brol.

Iemand een idee dat spetterend innovatief zou zijn ?

titel: ‘Ik wacht op het juiste moment’
Ondertitel: Eén op de vier Vlamingen rookt. Maar 58 procent van de rokers geeft aan te willen stoppen. Echter, weinigen slagen daarin.

link: http://www.standaard.be/plus/ochtend/12

Citaat:
Van onze redactrice Inge Ghijs

BRUSSEL

‘Rond Nieuwjaar had ik de ene bronchitis na de andere. En ik ben diabetespatiënt. Ik rookte een pakje per dag, al sinds mijn achttiende. Toen ik op televisie iets over Tabakstop zag, dacht ik: nu wil ik echt stoppen met roken. Ik kocht nicotinekauwgom en belde naar Tabakstop.’

‘Vier weken ging het goed. Maar ik was een poëziebundel aan het uitgeven in samenwerking met een Nederlandse dichter en dat gaf zoveel stress. Op een dag raakte ik de pedalen kwijt en zocht heil in een sigaret. Ik was terug vertrokken.’

Martine Verhavert (57) rookt nu dagelijks zo’n 10 sigaretten. Ze is niet de enige roker die stopt en hervalt.

25 procent van de Vlamingen rookt, 22 procent zelfs dagelijks. Volgens de laatste rookenquête van de Stichting tegen Kanker waren nooit eerder zoveel rokers bereid te stoppen: 58 procent, tegen 51 procent vorig jaar.

Dat wordt ook bevestigd door de cijfers van Tabakstop. De Nederlandstalige tabakologen coachten in de eerste helft van 2013 21 procent meer rokers naar een rookstop dan de eerste helft van vorig jaar.

‘Van de rokers die willen stoppen, zijn er weinig die het ook doen. Rokers hebben ook meestal drie tot vijf stoppogingen nodig voor het lukt’, zegt Christine Plets, teamcoach Tabakstop. ‘Bij ons is één op de vier die in begeleiding ging, na zes maanden nog rookvrij. Dat wil zeggen: drie op de vier hervalt.’

Water drinken of wandelen

‘Elke dag denk ik: ik wil opnieuw stoppen. Maar altijd is er wel iets en stel ik het uit’, zegt Verhavert. ‘Ik wil echt het goede moment afwachten. Want ik wil niet meer hervallen.’ Verhavert wil dan opnieuw contact opnemen met dezelfde mevrouw bij Tabakstop die haar vorige keer begeleid heeft.

De rookstopbegeleiding Tabakstop is gratis. Een professionele tabakoloog belt de cliënt zelf op. Zo’n acht keer gedurende drie maanden, om mensen te motiveren en te helpen een aantal automatismen af te leren, zoals roken na het eten, als ze stress hebben, uit eenzaamheid.

‘Dat wij de mensen zelf bellen, is drempelverlagend en heeft ook als gevolg dat we hen makkelijker weer kunnen overtuigen om toch opnieuw te stoppen’, zegt Plets.

‘Elke keer als ik een moeilijk moment had, kon ik mijn coach bellen. Dat hielp enorm’, vertelt Verhavert. ‘Ze gaf dan tips: water drinken, aan iets anders denken, gaan wandelen. En dat praten, praten, praten, luchtte op. Ze heeft me echt heel erg gesteund. Mijn man en drie zonen, die allemaal niet roken, drongen er al heel lang op aan dat ik zou stoppen en zij steunden me ook, maar dit was toch anders. Ik had het gevoel dat ze heel goed wist wat verslaving betekent, en me dus ook goed begreep.’

‘Toen ik hervallen was, durfde ik de telefoon niet opnemen, ik schaamde mij.’

‘Ik wil echt stoppen, ik heb het gevoel dat het moment aan het komen is. Als de vakantieperiode gedaan is, dan ga ik er echt voor.’

online www.tabakstop.be

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 16:25   #865
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou de rokers toch willen oproepen om effectief te stoppen met roken en daar klaar mee te zijn, tegen dat ze naar het bejaardenhuis moeten:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130830_00715275

Citaat:
De brand in rustoord Battenbroek in Walem bij Mechelen is wellicht veroorzaakt door een brandende sigaret van één van de bewoners.

“De branddeskundige is niet 100 procent zeker, maar alles wijst wel in die richting. Het vuur is in ieder geval ontstaan in de kamer van een bewoner die rookt”, zegt Nele Poelmans van het parket van Mechelen.

In de kamers van het rusthuis mocht eigenlijk niet gerookt worden. De brand verspreidde zich razendsnel en verwoestte nog zeven andere kamers in de linkervleugel van het gebouw. De 62 bewoners werden geëvacueerd en kregen tijdelijk onderdak in andere rusthuizen in Mechelen en een woonzorgcentrum in Zoersel.

Er vielen uiteindelijk vijftien gewonden: elf bewoners en vier agenten die bij de evacuatie hielpen. Niemand verkeert nog in levensgevaar.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 30 augustus 2013, 16:32   #866
Clicquot
Lokaal Raadslid

Clicquot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou de rokers toch willen oproepen om effectief te stoppen met roken en daar klaar mee te zijn, tegen dat ze naar het bejaardenhuis moeten:

In de kamers van het rusthuis mocht eigenlijk niet gerookt worden: stoute sigaret dat toch maar lekker ontvlamde en de boel in de fik stak!
Clicquot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 17:25   #867
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot Bekijk bericht
In de kamers van het rusthuis mocht eigenlijk niet gerookt worden: stoute sigaret dat toch maar lekker ontvlamde en de boel in de fik stak!
ik vrees dat het brandgevaar hoger wordt naargelang het verbod op roken.

Er zijn geen asbakken voorzien en dus worden de peukjes ergens weggemoffeld, met brand als gevolg!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 17:27   #868
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die mensen mogen dan in hun woning, wat de kamer in het rusthuis toch wel is, niet roken?
Oud 30 augustus 2013, 18:54   #869
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Die mensen mogen dan in hun woning, wat de kamer in het rusthuis toch wel is, niet roken?
Vooraleer ik zou antwoorden, ga ik het advies vragen aan de 15 gewonden waarvan sprake bij deze brand.

.

Oud 30 augustus 2013, 19:09   #870
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vooraleer ik zou antwoorden, ga ik het advies vragen aan de 15 gewonden waarvan sprake bij deze brand.

.
Arm Vlaams slavenvolk.
Oud 30 augustus 2013, 19:25   #871
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een eigenaar doet met zijn woning wat hij wil, mits respect voor de wet.

Hij discrimineert niet als hij liever verhuurt aan een niet-roker.
Minder vuil, minder brandgevaar ...

Zouden er nog andere voordelen zijn (beter karakter ?) of zijn het allemaal vooroordelen ?

In ieder geval: een mooie ondersteuning van alle overheidsacties tegen het roken.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120125_005

titel: Rokers nu ook niet meer welkom in huurwoningen

tekst voor als de link niet (meer) werkt:
Het is een feit dat rokers schade berokkenen aan een huurwoning.
Pal boven mij bevindt zich zo'n huurappartement. Een verdieping hoger was het echter nog veel erger gesteld. En dat werd niet door rokers bewoond maar door allochtone OCMW-klanten.

Toch mogen rokers op dit vlak gediscrimineerd worden en allochtonen niet.

In tegenstelling tot de roker hier pal boven betaalden de Oostblokkers niet mee voor de schoonmaak van de gemeenschappelijke delen. Ze betaalden trouwens ook de huurwaarborg niet terug aan het OCMW, noch betaalden ze hun huur of hun electriciteits-en andere rekeningen. Daar zijn ze bijna twee jaar mee weggekomen.

Toen ze uitgedreven werden is de gemeente ook nog hun achtergelaten inboedel moeten komen opladen. De derde tweedehandswagen die de Oostblokkers zich in die periode hadden aangeschaft was wel ribbedebie.

Ik herinner mij de "vriendin" an de Oostblokker die een beetje Nederlands machtig was, en die door het OCMW aan het werk was geholpen als rekkenvulster in een supermarkt. R�*zend was ze omdat ze gedwongen werd om dat werk te doen. ALS ze werkte wilde ze moe zijn in haar hoofd inplaats van in haar armen en benen.

Zoals gezegd. Een roker mag je de deur wijzen, maar dat soort niet. Voor discriminatie kan je het CGKR op je dak krijgen. Voor gelegaliseerde uitsluiting niet.
Oud 30 augustus 2013, 19:37   #872
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als het aan de schoofzak ligt in alle geval niet.

In een rusthuis mogen ook maar alleen nog flat-tv's dacht ik. Die hebben voor zover ik weet al meer brand in rusthuizen veroorzaakt dan rokende oudjes.

Roken kost trouwens geld. Om 3650 euro per jaar méér op te kunnen ophoesten ondanks hun doorgaans toch al niet te vet pensioen, daar moeten de sukkels die in een rusthuis hun dood afwachten veel sigaretjes voor laten.
Oud 30 augustus 2013, 19:52   #873
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oorzaak van de brand is wellicht een brandende sigaret van een van de bewoners. "De branddeskundige is niet 100% zeker, maar alles wijst wel in die richting", zegt Nele Poelmans van het parket van Mechelen. "Het vuur is in elk geval ontstaan in de kamer van een bewoner die rookt." Binnen in het rusthuis roken, was hoe dan ook verboden.
Dat volstaat blijkbaar voor sommigen dat het met zekerheid een roker is die verantwoordelijk is voor de brand in het Mechelse rusthuis.

Het zou natuurlijk kunnen maar toch raakt het me, ook al heb ik zelf nooit gerookt.

De dochter van mijn zus, waar ik meter van was, lag op de paliatieve afdeling van een ziekenhuis om haar laatste levensdagen te slijten. Ze had al sinds haar 20ste tegen een hersentumor gevochten. Toen ze 30 werd waren alle middelen om haar jonge leven te rekken uitgeput en kon enkel nog de pijn worden verlicht.

De terminale kankerpatienten hadden daar een gemeenschappelijke woonkamer. De families van de kankerpatiënten konden daar zelfs een potje koken voor hun zieken en elkaar. En na het eten werd er door sommigen een sigaretje gerookt. Ook door mijn petekind.
Plots werd dat verboden. Wellicht ook om veiligheidsreden. Niettemin vond ik het heel erg dat haar dit pleziertje in haar laatste levensdagen werd ontnomen.
Oud 30 augustus 2013, 21:07   #874
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat volstaat blijkbaar voor sommigen dat het met zekerheid een roker is die verantwoordelijk is voor de brand in het Mechelse rusthuis.

Het zou natuurlijk kunnen maar toch raakt het me, ook al heb ik zelf nooit gerookt.

De dochter van mijn zus, waar ik meter van was, lag op de paliatieve afdeling van een ziekenhuis om haar laatste levensdagen te slijten. Ze had al sinds haar 20ste tegen een hersentumor gevochten. Toen ze 30 werd waren alle middelen om haar jonge leven te rekken uitgeput en kon enkel nog de pijn worden verlicht.

De terminale kankerpatienten hadden daar een gemeenschappelijke woonkamer. De families van de kankerpatiënten konden daar zelfs een potje koken voor hun zieken en elkaar. En na het eten werd er door sommigen een sigaretje gerookt. Ook door mijn petekind.
Plots werd dat verboden. Wellicht ook om veiligheidsreden. Niettemin vond ik het heel erg dat haar dit pleziertje in haar laatste levensdagen werd ontnomen.
Mogelijks was er ook een astma-patiënt in zijn laatste levensdagen ... als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ik wil je belevenis omtrent je petekind zeker niet minimaliseren.
Bekijk je het echter vanuit een beleid van publieke gezondheidszorg:
als je met maatregelen tegen roken kunt bekomen dat er tien procent, o weze het slechts één procent, minder overlijdens zijn door sommige kankers ....

.

Oud 30 augustus 2013, 21:09   #875
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mogelijks was er ook een astma-patiënt in zijn laatste levensdagen ... als je begrijpt wat ik bedoel.

als je met maatregelen tegen roken kunt bekomen dat er tien procent, o weze het slechts één procent, minder overlijdens zijn door sommige kankers ....

.
Waarom doe je het dan?
Oud 30 augustus 2013, 21:35   #876
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Roken werd daar niet verboden wegens de aanwezigheid van een astmapatient in zijn laatste levensdagen. De patienten leden allemaal aan terminale kanker.

En de genomen maatregel heeft niet één overlijden op de paliatieve afdeling voorkomen. De kankerlijders zagen elkaar daar bij bosjes sterven.
Oud 30 augustus 2013, 21:35   #877
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom doe je het dan?
Ik doe het niet. Je denkt niet helder na. Je verdriet verhindert je het mogelijks, maar overstijg het.

Mocht ze erom gevraagd zijn, dan had je petekind wellicht zelf gezegd dat ze haar lotgenoten die in dezelfde kamer aanwezig waren, zeker niet wou hinderen door haar rookgedrag.
Haar lotgenoten die slachtoffer waren van een rookgerelateerd ziekte, aanwezig in dezlfde kamer, zouden haar enorm dankbaar geweest zijn.

.

Oud 30 augustus 2013, 21:44   #878
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

1/ Er werd enkel in de woonkamer gerookt. NIET in bed.

2/ In de woonkamer zaten ze nooit alleen. Daar zochten de patiënten die er nog voor in staat waren wat huiselijke gezelligheid.

3/ Er liepen daar dag en nacht dokters, verpleegster, én vrijwilligers rond. En de hele dag familie en vrienden.

Het gevaar op een op laattijdig onopgemerkte brand was dus nihil.

Maar geen probleem hoor. Ik heb al langer door dat we hier te doen hebben met een asociale regelneef.
Oud 30 augustus 2013, 21:54   #879
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik doe het niet. Je denkt niet helder na. Je verdriet verhindert je het mogelijks, maar overstijg het.

Mocht ze erom gevraagd zijn, dan had je petekind wellicht zelf gezegd dat ze haar lotgenoten die in dezelfde kamer aanwezig waren, zeker niet wou hinderen door haar rookgedrag.
Haar lotgenoten die slachtoffer waren van een rookgerelateerd ziekte, aanwezig in dezlfde kamer, zouden haar enorm dankbaar geweest zijn.

.
Over helder nadenken gesproken....

Ik ben niet Xenophon maar Knuppel.

Ik kon mijn verdriet ook zonder jouw goede raad overstijgen.

Vermits je niet kunt verhinderen dat je als een asociale regelneef overkomt kan je er beter het zwijgen toe doen.

Het zijn verdorie uitgerekend patiënten met rookgerelateerde kankers die liever hun tong afbijten dan andere ter dood veroordeelde rokers hun laatste stinkstokken te misgunnen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 30 augustus 2013 om 21:54.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2013, 22:00   #880
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Stop met trollen vriend.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be