Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2010, 14:14   #881
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Mijn punt heb ik ook al tig keer herhaald. Juist binnen de beschermende omgeving van Nederland kan Vlaanderen tot volle wasdom komen. Nederland is in goede lage landse traditie geen eenheidsworst maar een rijke schakering aan landelijke, regionale, stadse en dorpse identiteiten.
Als Vlaanderen zelfstandig wil zijn respecteer ik dat uiteraard, maar ik accepteer niet dat dat beter zal zijn voor 'de identiteit'.

Daar komt bij dat Vlaanderen geen land is, maar een hoopje Lage Landen die daar nu provinciën zijn, net als bij ons. Dit Vlaanderen is namelijk Vlaanderen maar ook Brabant en Limburg. Welke identiteit bedoel je?
Afgezien van het feit, dat ieder (Europees land) geen eenheidsworst maar een rijke schakering aan landelijke, regionale, stadse en dorpse identiteitenis, klink je als een Duitser, die zulke opmerkingen zou kunnen maken over Oostenrijk.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 18 mei 2010 om 14:16.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:15   #882
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Oost- en West-Duitsland, Tjsechoslowakije, Joegoslavië ... Voorbeelden uit de recente, Europese geschiedenis, die ons laten zien dat staatkundige veranderingen zich snel kunnen voltrekken.
Een van die veranderingen heb ik persoonlijk meegemaakt en ik weet uit mijn eigen ervaring dat de percentages voor- en tegenstanders van de onafhankelijkheid heel snel kunnen omslaan.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:21   #883
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Soms schaalvergroting (Duitsland), soms schaalverkleining (Tschechie en Slowakije, om van Joegoslavie maar te zwijgen. Je kunt er geen peil op trekken, waarbij mijn stelling dat de geschiedenis niet te voorspellen en een eigen dynamiek heeft gestaafd wordt.
Toch heeft u net een poging gedaan om de geschiedenis te voorspellen:
Citaat:
Iedereen blijft gewoon zitten waar hij zit, want voorlopig zie ik geen dramatische veranderingen. Op middelange termijn is een onafhankelijk Vlaanderen wellicht aan de orde, maar voordien moet er nog heel wat gebeuren.
Oud 18 mei 2010, 14:28   #884
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bezetten bezetten. Dat is alweer een groot woord. Er zijn gewoon sociologische wetmatigheden, die men maar moeilijk met wetten kan tegenhouden vrees ik. Dat is ook zo in het buitenland. Zo 'verspaanst' Miami bijvoorbeeld.
Worden daar bijzondere taalvoorrechten geëist voor de Spaanstaligen? Een aansluiting bij Spanje of Mexico? Alarmtoeters en -bellen toegepast? Wordt er neergekeken op het Engels en de Engelssprekenden? Kunnen de Engelssprekenden niet meer in hun taal terecht in de lokale ziekenhuizen?

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 18 mei 2010 om 14:28.
Oud 18 mei 2010, 14:33   #885
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Noord-Brabanders worden in Randstad weggezet als "Reserve-Belgen."
Ik merk er anders niets van. En ik woon wel in de Randstad en wel nu. Wel heb ik ooit iemand de NL-Limburgers "reserve-Belgen" horen noemen, maar dat was in de jaren 90 en als een grap bedoeld. Maar al het bovenstaande heeft niets te maken over de staat van zaken in Noord-Brabant. Dus ik wil ik graag nogmaals vragen: kwijnt Noord-Brabant weg of is dat toch een van de welvarende provincies?
Oud 18 mei 2010, 14:41   #886
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hoeveel Vlamingen er voor onafhankelijkheid zijn, maakt niet uit. het zal niet het Vlaams parlement zijn die zijn onafhankelijkheid uitroept hoor.

het zal eerder het federaal parlement zijn die beslist dat België echt geen zin meer heeft omdat er gewoon meer akkoord kan gevonden worden tussen Vlamingen en Walen.

niet vergeten dat veel meer dan de helft van de Vlamingen meer bevoegdheden willen voor de Gewesten/Gemeenschappen en dat in Wallonië er net meer vraag is naar meer België. maw, je zit met 2 compleet verschillende publieke opinies en dat zal zich vertalen in de verkiezingsuitslag.

en ondertussen zijn er in Europa meer en meer mensen (Duitsers en Fransen) die oproepen om meer bevoegdheden naar Europa over te hevelen. maw, het verdampingsscenario zou wel eens heel snel waarheid kunnen worden.
Onzin.
Geen enkel Parlement zal dat doen zonder daarover een volksraadpleging te houden.

Dus volgens jou gaan alle landen van de Eurozone verdampen ?

Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 mei 2010 om 14:42.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:43   #887
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ze zijn helemaal niet verplicht te verhuizen om jou en de jouwen te plezieren. Het gaat ook helemaal niet om Nederland op zich, maar om de kansen op economische, culturele en politieke ontwikkeling die de staatkundige integratie van het Nederlandse taalgebied mogelijk zou maken.
Wij zijn aan de andere kant niet verplicht toe te laten dat ons landje wordt uitverkocht aan de Nederlanders.
Oud 18 mei 2010, 14:45   #888
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wij zijn aan de andere kant niet verplicht toe te laten dat ons landje wordt uitverkocht aan de Nederlanders.
En niemand verplicht jullie ertoe. Hoe haal je het in je hoofd?
Oud 18 mei 2010, 14:45   #889
VerenigdeNederlanden
Burger

Standaard

Citaat:
Ik merk er anders niets van. En ik woon wel in de Randstad en wel nu. Wel heb ik ooit iemand de NL-Limburgers "reserve-Belgen" horen noemen, maar dat was in de jaren 90 en als een grap bedoeld. Maar al het bovenstaande heeft niets te maken over de staat van zaken in Noord-Brabant. Dus ik wil ik graag nogmaals vragen: kwijnt Noord-Brabant weg of is dat toch een van de welvarende provincies?
ik werk in Noord-Brabant, woon net over de provinciegrens in Zeeland. ik merk nooit dat er afgunst is tegen Brabanders, dat er soms voor de grap reserve belg wordt gezegd neemt met op de koop toe en zegt men kaaskop of stadsjochie ofzo. nooit echt kwetsend. ook als ik in de randstad kom nooit problemen.
VerenigdeNederlanden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:47   #890
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En niemand verplicht jullie ertoe. Hoe haal je het in je hoofd?
Omdat je ervoor kiest om niet te verhuizen, U kiest er duidelijk voor uw land te verkopen aan de Nederlanders.
Oud 18 mei 2010, 14:55   #891
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat je ervoor kiest om niet te verhuizen, U kiest er duidelijk voor uw land te verkopen aan de Nederlanders.
je bent duidelijk even het spoor bijster....
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 14:57   #892
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar, ook als een samenwerking tussen Nederland en een zelfstandig Vlaanderen jouw niet bevalt, veel hinder heb jij daar toch niet van? Jij bent toch een neo-Waal uit Grand-Liège. Dus waar moei jij je eigenlijk mee? Dit is een zaak tussen Nederland en Vlaanderen, niet tussen Nederland en la Belgique.
Oud 18 mei 2010, 14:58   #893
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Zo zie je maar, Henri kent zelf nauwelijks het verschil tussen Vlamingen en Nederlanders.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 15:07   #894
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Verklaar u nader aub.
Oud 18 mei 2010, 15:30   #895
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar, ook als een samenwerking tussen Nederland en een zelfstandig Vlaanderen jouw niet bevalt, veel hinder heb jij daar toch niet van? Jij bent toch een neo-Waal uit Grand-Liège. Dus waar moei jij je eigenlijk mee? Dit is een zaak tussen Nederland en Vlaanderen, niet tussen Nederland en la Belgique.
Ik ben Belg en heb me net zoveel te moeien hier als U en alle andere landgenoten.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 mei 2010 om 15:30.
Oud 18 mei 2010, 15:45   #896
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Worden daar bijzondere taalvoorrechten geëist voor de Spaanstaligen? Een aansluiting bij Spanje of Mexico? Alarmtoeters en -bellen toegepast? Wordt er neergekeken op het Engels en de Engelssprekenden? Kunnen de Engelssprekenden niet meer in hun taal terecht in de lokale ziekenhuizen?
Voorrechten aan de Spaansprekenden? Neen, die voorrechten worden niet toegekend. De Spaanssprekenden nemen ze gewoon. En dit om een eenvoudige reden.Steeds meer 'Hispagnoles' kennen gewoon geen of onvoldoende Engels meer in bepaalde gebieden van de VS. Zo is de Spaanssprekende consument de snelstgroeiende markt in Noord-Amerika. De (Spaanssprekende) populatie in de VS is met 60% gegroeid in de afgelopen 10 jaar en hun koopkracht wordt verwacht de $1.3 miljard te overtreffen. En dat wordt stilletejes een probleem voor de Engelstaligen daar in bepaalde streken van de USA.

Laatst gewijzigd door system : 18 mei 2010 om 15:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 16:09   #897
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kraainemois Bekijk bericht
De verfransing gebeurde door de goed wil van de brusselaars !
en nu hun goed wil is ... veel interesse voor het nederlands.
Ik stel voor dat u een diploma probeert te behalen om in een Brussels Athénée Royal naar keuze lessen Nederlands te kunnen geven.

Dan zult u met eigen oren en ogen kunnen vaststellen hoe groot de interesse voor het Nederlands geworden is.

U kunt het zichzelf ook gemakkelijker maken, en contacten leggen met reeds actieve leerkrachten Nederlands in het Enseignement de la Communauté française de Belgique.

Ik vrees echter dat deze optie weinig zin heeft, omdat u zich wellicht koppig zult blijven afsluiten voor wat die mensen u te vertellen zullen hebben.

Er is namelijk nog zoiets als 'cognitieve dissonantie'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 18 mei 2010 om 16:09.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 16:12   #898
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Voorrechten aan de Spaansprekenden? Neen, die voorrechten worden niet toegekend. De Spaanssprekenden nemen ze gewoon. En dit om een eenvoudige reden.Steeds meer 'Hispagnoles' kennen gewoon geen of onvoldoende Engels meer in bepaalde gebieden van de VS. Zo is de Spaanssprekende consument de snelstgroeiende markt in Noord-Amerika. De (Spaanssprekende) populatie in de VS is met 60% gegroeid in de afgelopen 10 jaar en hun koopkracht wordt verwacht de $1.3 miljard te overtreffen. En dat wordt stilletejes een probleem voor de Engelstaligen daar in bepaalde streken van de USA.
Ik zie u echter geen concreet antwoord geven op mijn vragen.
Oud 18 mei 2010, 16:27   #899
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie u echter geen concreet antwoord geven op mijn vragen.
Dat komt waarschijnlijk omdat u wat moeite hebt met begrijpend lezen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2010, 16:42   #900
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt waarschijnlijk omdat u wat moeite hebt met begrijpend lezen.
Ze hebben het begrepen.
Als het antwoord niet bevalt schakelt men gemakkelijk over op VB slogans of haalt men oude koeien uit de gracht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be