Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 april 2010, 00:07   #901
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wellicht kan een preparateur zich toeleggen op het opzetten van zo'n exemplaar. Er is nog plek naast de dodo ...
Dat lijkt mij géén goed idee Ernst,aangezien ze momenteel via kloontechniek de uitgestorven dodo terug tot leven willen wekken...

Stel je voor dat ze later hetzelfde idee willen toepassen op die uitgestorven belgicist,dan hebben wij hier wéér het gedonder in de glazen ....

Nee,diep onder de grond is de juiste plaats....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 08:50   #902
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Natuurlijk heeft u het recht dat te zeggen maar het zijn helaas geen achterhoedegevechten.
Als mensen met goede argumentie bepleiten dat Nederland en Vlaanderen meer bestuurlijk moeten samenwerken dan wordt als enige tegenargumentie aangehaald:
1. Wij willen geen kroketten eten;
2. De Ollanders hebben ons 15 jaar onderdrukt en vertrapt, dat willen we niet nog een keer.
Tegen de domheid van 1. valt weinig te doen. Maar 2. berust op foutieve informatie uit Belgische schoolboekjes en kan eenvoudig weersproken worden.
Niet dat het veel uitmaakt. Sommigen, zoals system, zijn zelfs bereid hun Belgicistische geschiedkundigen te verraden zolang zij daarmee hun haat maar kunnen tentoonspreiden.

Dat is waar maar het is niet het onderwerp van deze draad.
Niets te verraden. U citeert Pirenne wanneer het u goed uitkomt, wanneer hij in uw kraam past. En in het tegenovergestelde geval en voor de rest verguist u hem als een 'belgicist'. U moet objectief proberen te zijn en u houden aan cijfers van toen. U doet net hetzelfde als sommigen hier in een andere draad deden mbt tot de geschiedenis der Lage Landen. Zo oreren en papegaaien ze voordurend op een weinig onderlegde manier dat de oorzaak van de 80-jarige oorlog te wijten was aan, ik citeer, : 'het optreden van de Inquisitie'. Was het maar zo eenvoudig, maar dat is en was het dus niet.

Laatst gewijzigd door system : 9 april 2010 om 09:13.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 23:10   #903
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Natuurlijk heeft u het recht dat te zeggen maar het zijn helaas geen achterhoedegevechten.
Als mensen met goede argumentie bepleiten dat Nederland en Vlaanderen meer bestuurlijk moeten samenwerken dan wordt als enige tegenargumentie aangehaald:
1. Wij willen geen kroketten eten;
2. De Ollanders hebben ons 15 jaar onderdrukt en vertrapt, dat willen we niet nog een keer.
Tegen de domheid van 1. valt weinig te doen. Maar 2. berust op foutieve informatie uit Belgische schoolboekjes en kan eenvoudig weersproken worden.
Niet dat het veel uitmaakt. Sommigen, zoals system, zijn zelfs bereid hun Belgicistische geschiedkundigen te verraden zolang zij daarmee hun haat maar kunnen tentoonspreiden.
Wat ik echt niet begrijp, is de hartstochtelijkheid waarmee de deelnemers aan deze draad over dit thema spreken. Waarschijnlijk waren de gebeurtenissen van 1830 voor beide landen een spijtige zaak. (Luxemburg is een ander verhaal.)

Maar de geschiedenis is nu eenmaal gelopen zoals ze gelopen is. Een hereniging na meer dan twee eeuwen scheiding is altijd delicaat, maar blijkbaar heeft men het toen toch bijzonder onhandig aangepakt...
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 23:58   #904
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Wat ik echt niet begrijp, is de hartstochtelijkheid waarmee de deelnemers aan deze draad over dit thema spreken. Waarschijnlijk waren de gebeurtenissen van 1830 voor beide landen een spijtige zaak. (Luxemburg is een ander verhaal.)

Maar de geschiedenis is nu eenmaal gelopen zoals ze gelopen is. Een hereniging na meer dan twee eeuwen scheiding is altijd delicaat, maar blijkbaar heeft men het toen toch bijzonder onhandig aangepakt...
Het heden bestaat alléén dank zij het verleden mijn beste...

En uit dat verleden moeten de nodige conclusies worden getrokken...

Zéker wat het thema België betreft ,en het aandeel van de francofone brusselse bourgeosie daarin ten nadele van de Vlaamse meerderheid destijds die werden behandeld als slaven in eigen land...

Het feit dat België nog altijd géén echte democratie is spreekt wat dat betreft al boekdelen...

Dat is dus al 180 jaar na dato..

Laatst gewijzigd door Svennies : 9 april 2010 om 23:58.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 00:06   #905
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Wat ik echt niet begrijp, is de hartstochtelijkheid waarmee de deelnemers aan deze draad over dit thema spreken. Waarschijnlijk waren de gebeurtenissen van 1830 voor beide landen een spijtige zaak. (Luxemburg is een ander verhaal.)
De hartstochtelijkheid komt voort uit het feit dat een aantal zaken uit die tijd nog steeds doorspeelt tot de dag van vandaag. Je zou kunnen zeggen dat het Vlaams-nationalisme (of het Flamingantisme) zowel als de communautaire problemen van vandaag - inclusief BHV - hun oorsprong vinden in de ''Belgische opstand''.

Wat jammer is dat de voorstanders van de samenwerking - zoals de Baarle-Werkgroep - toekomstgericht zijn maar dat de Belgicisten steeds teruggrijpen naar het verleden zoals zij dat denken te kennen uit hun Belgische geschiedenisboekjes. Vervolgens laten zij dit een rol spelen in hun beoordeling van de situatie van vandaag.
De werkelijke geschiedenis wordt echter steeds meer bekend - mede door het internet en de beschikking van internationale bronnen.
En zo zijn er twee waarheden ontstaan. Die van de Belgicisten voor wie Belgie het lichtend voorbeeld van Europa is. De ultieme samensmelting van de Latijnse en Germaanse cultuur, een romantisch beeld van een perfecte samenleving, waar het leven goed is.
En de waarheid van de Vlaamsbewusten. Zij die inzien dat Belgie verre van een democratie is, dat de Vlamingen een ondergeschoven positie hebben, dat de Walen zijn misbruikt door de Brusselse elite en dat het communautaire gekibbel een performante staat in de weg staat.
Bij beide is een ingebakken wantrouwen tegen ''den Ollander'' ontstaan. Voor de Belgicisten zijn de Ollanders de arrogante diknekkige luidruchtige onderdrukkers. Voor een aantal Vlaamsbewusten zijn Ollanders degenen die ze in de steek hebben gelaten. ''Als een Ollander je niet heeft gekloot is hij het vergeten of ziek''.
Het maakt de geschiedenis, de echte geschiedenis, opnieuw belangrijk in de argumentatie van vandaag, al zouden wij het liever over de toekomst hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Maar de geschiedenis is nu eenmaal gelopen zoals ze gelopen is. Een hereniging na meer dan twee eeuwen scheiding is altijd delicaat, maar blijkbaar heeft men het toen toch bijzonder onhandig aangepakt...
Dat klopt. Onhandig en Naief.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2010, 10:13   #906
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wat jammer is dat de voorstanders van de samenwerking - zoals de Baarle-Werkgroep - toekomstgericht zijn maar dat de Belgicisten steeds teruggrijpen naar het verleden zoals zij dat denken te kennen uit hun Belgische geschiedenisboekjes. Vervolgens laten zij dit een rol spelen in hun beoordeling van de situatie van vandaag.
In tegendeel.
Het is zijn net de GN's die heel hun betoog baseren op een klein, romantisch vertekend, stukje geschiedenis van 15 jaar om daarop een 'hereniging' te baseren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De werkelijke geschiedenis wordt echter steeds meer bekend - mede door het internet en de beschikking van internationale bronnen.
Er zijn inderdaad een paar sites die duchtig aan geschiedvervalsing doen, maar die hebben weinig invloed op de echte geschiedschrijving.

Reclame maken voor je eigen zaak doe je niet door de tegenpartij te proberen bekladden, maar door je eigen goede punten in de verf te zetten.

Ik heb daar nu al diverse keren naar gevraagd, maar nog geen enkel antwoord op gekregen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
En zo zijn er twee waarheden ontstaan. Die van de Belgicisten voor wie Belgie het lichtend voorbeeld van Europa is. De ultieme samensmelting van de Latijnse en Germaanse cultuur, een romantisch beeld van een perfecte samenleving, waar het leven goed is.
En de waarheid van de Vlaamsbewusten. Zij die inzien dat Belgie verre van een democratie is, dat de Vlamingen een ondergeschoven positie hebben, dat de Walen zijn misbruikt door de Brusselse elite en dat het communautaire gekibbel een performante staat in de weg staat.
Er is ook nog de niet gepolariseerde waarheid, namelijk dat, hoewel België, net zoals alle landen ter wereld geen perfecte samenleving is, het er verdomd goed is om leven.
Ik moet altijd denken aan die keer dat een kameraad me stelde dat hij de motor van mijn auto beter kon doen draaien.
Na lang aandringen, want mijn auto draaide goed genoeg liet ik het hem toch toe.
Na een maand heb ik mijn auto moeten binnen doen in de garage en na een rekening van over de 2500€ kon ik terug goed rijden.

Dat gevoel heb ik ook bij de GN's.
Ik woon in een land waar het goed wonen is.
Ik ben niet zo naïef als bv shadowke dat ik de beloftes over een land van Melk en Honing zo maar geloof.

In tegendeel.
De manier waarop de aanwezige Nederlanders zich hier profileren wakkert het wantrouwen alleen maar aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Voor de Belgicisten zijn de Ollanders de arrogante diknekkige luidruchtige onderdrukkers.
Als je niet zo wil bekeken worden gedraag je dan ook niet zo.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 10 april 2010 om 10:14.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 01:29   #907
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In tegendeel.
Het is zijn net de GN's die heel hun betoog baseren op een klein, romantisch vertekend, stukje geschiedenis van 15 jaar om daarop een 'hereniging' te baseren.
Dat heeft u mis, om verschillende redenen. Ten eerste zijn wij niet eens Groot-Nederlanders. We streven bestuurlijke samenwerking na tussen alle lage landen. De belangrijkste reden in het kort: Schaalvergroting en decentraal bestuur voor alle lage landen in een steeds meer uitdijend Europa. Geen één van degenen die die bestuurlijke samenwerking bepleiten koesteren een ''romantisch beeld van 15 jaar geschiedenis''. Integendeel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Er zijn inderdaad een paar sites die duchtig aan geschiedvervalsing doen, maar die hebben weinig invloed op de echte geschiedschrijving.

Reclame maken voor je eigen zaak doe je niet door de tegenpartij te proberen bekladden, maar door je eigen goede punten in de verf te zetten.
Inderdaad. Maar dan heeft u toch een vertekend beeld van deze discussies. Er is niemand van diegenen die bestuurlijke samenwerking nastreven die anderen ''bekladden''. Sterker nog, er is niemand negatief over de Belgen, dit in tegenstelling tot de ''anti-Ollander-berichten''. Wat wél wordt geconstateerd is dat de Belgische staatsconstructie van dit moment een goede samenwerking in de weg staat, zoals je al kunt zien binnen de Benelux. Niets meer, niets minder.
Het bekladden van Nederlanders, de Nederlandse ''volksaard'', onze vermeende gewoonten, culinaire prestaties en gemeenschappelijke karaktereigenschappen (voorzover die bestaan) is hier overigens wél gemeengoed.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik heb daar nu al diverse keren naar gevraagd, maar nog geen enkel antwoord op gekregen.
Ik heb uw vragen een paar keer uitgebreid beantwoord maar daar nooit een reactie van uw kant op gezien. Het kan zijn dat u die berichten gemist heeft, ik zoek ze wel op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Er is ook nog de niet gepolariseerde waarheid, namelijk dat, hoewel België, net zoals alle landen ter wereld geen perfecte samenleving is, het er verdomd goed is om leven.
Ik moet altijd denken aan die keer dat een kameraad me stelde dat hij de motor van mijn auto beter kon doen draaien.
Na lang aandringen, want mijn auto draaide goed genoeg liet ik het hem toch toe.
Na een maand heb ik mijn auto moeten binnen doen in de garage en na een rekening van over de 2500€ kon ik terug goed rijden.
Ik heb hier zelf een aantal malen verkondigd dat Belgie een goed land is om in te wonen en dat Belgen over het algemeen sympathieke mensen zijn. Daar gaat dit niet over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat gevoel heb ik ook bij de GN's.
Ik woon in een land waar het goed wonen is.
Ik ben niet zo naïef als bv shadowke dat ik de beloftes over een land van Melk en Honing zo maar geloof.
Nogmaals, we zijn geen Groot-Nederlanders. Niemand gelooft dat een confederatie van de nederlanden het beloofde land is. Dezelfde problemen blijven bestaan. Wat we wel geloven is dat deze problemen makkelijker op te lossen zijn met een goede samenwerking.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
In tegendeel.
De manier waarop de aanwezige Nederlanders zich hier profileren wakkert het wantrouwen alleen maar aan.
Hmm, ik ben bang dat het niet de Nederlanders zijn waar u zich aan stoort.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als je niet zo wil bekeken worden gedraag je dan ook niet zo.
Jammer. Dit suggereert dat ik me als zodanig zou gedragen. Ik weet bijna zeker van niet. Tot nog toe heb ik weinig ''op de man spelen'' van uw kant gezien en neem aan dat u het niet persoonlijk bedoelt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2010, 11:31   #908
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat heeft u mis, om verschillende redenen. Ten eerste zijn wij niet eens Groot-Nederlanders.
Ik weet niet wat je onder 'Wij' verstaat, maar ik had het over mensen zoals Ernst en 'aanhang'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
We streven bestuurlijke samenwerking na tussen alle lage landen. De belangrijkste reden in het kort: Schaalvergroting en decentraal bestuur voor alle lage landen in een steeds meer uitdijend Europa.
Dat is geen schaalvergroting, maar een schaalverkleining.
Samenwerking binnen de Europese staten is goed, dat is trouwens het doel van Europa, dus waarom daar nog eens een laag van bestuur willen aan toevoegen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Er is niemand van diegenen die bestuurlijke samenwerking nastreven die anderen ''bekladden''.
Sterker nog, er is niemand negatief over de Belgen, dit in tegenstelling tot de ''anti-Ollander-berichten''.
Ik denk dat je die postst over het hoofd ziet omdat ze komen van mensen waarmee je het eens bent, maar de troll-posts over België zijn schering en inslag bij de GN's. Ik heb ze al eerder in een gelijkaardige discussie aangehaald.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik heb uw vragen een paar keer uitgebreid beantwoord maar daar nooit een reactie van uw kant op gezien. Het kan zijn dat u die berichten gemist heeft, ik zoek ze wel op.
Graag

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik heb hier zelf een aantal malen verkondigd dat Belgie een goed land is om in te wonen en dat Belgen over het algemeen sympathieke mensen zijn. Daar gaat dit niet over.
Daar ging het wel over in je vergelijking.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nogmaals, we zijn geen Groot-Nederlanders. Niemand gelooft dat een confederatie van de nederlanden het beloofde land is. Dezelfde problemen blijven bestaan. Wat we wel geloven is dat deze problemen makkelijker op te lossen zijn met een goede samenwerking.
Kijk, daar heb ik dus niets tegen.
Samenwerking is goed binnen een verenigd Europa.
Maar om verder te gaan dan samenwerking, met name een Groot-Nederland zie ik geen enkele goede reden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Hmm, ik ben bang dat het niet de Nederlanders zijn waar u zich aan stoort.
Daar kan ik natuurlijk niet goed over oordelen.
Er staat Nederland als woonplaats in hun profiel, dus indien ze daar liegen kan ik het niet weten natuurlijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Jammer. Dit suggereert dat ik me als zodanig zou gedragen. Ik weet bijna zeker van niet. Tot nog toe heb ik weinig ''op de man spelen'' van uw kant gezien en neem aan dat u het niet persoonlijk bedoelt.
Nee, absoluut niet.
Ik heb het dan ook over de GN's in het algemeen, niet specifiek tegen jou.
Indien je zegt niet tot die groep te behoren, dan hoef je je ook niet aangesproken te voelen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 18:12   #909
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dat is geen schaalvergroting, maar een schaalverkleining.
Samenwerking binnen de Europese staten is goed, dat is trouwens het doel van Europa, dus waarom daar nog eens een laag van bestuur willen aan toevoegen?
Niet toevoegen maar vervangen.
Om maar met Europa te beginnen: Samenwerking tussen Europese staten is zeker goed maar Europa is (nog lang) geen democratie en het zal zeker nog wel even duren voor het zover is. (Áls het al gebeurt.) Op dit moment hebben de grote lidstaten het voor het zeggen met als koploper de Frans-Duitse as. In het begin telden de lage landen - als afzonderlijke landen - nog mee als stichtende staten maar met de de uitbreiding van de laatste jaren vind je onze gezamenlijke belangen (en die hebben we) amper vertegenwoordigd.

De Benelux was een goede instelling, er is veel bereikt vanaf de oorlog. We liepen voorop in innovatieve oplossingen en Europese integratie. Waar we als Benelux-landen gezamenlijk optrokken hebben we veel kunnen bereiken. Maar de Benelux heeft zichzelf overleefd. Het instituut werkt allang niet meer en alle deelnemers - Nederland, Luxemburg maar ook de Belgen (in de wandelgangen) zijn het erover eens dat de belangrijkste reden daarvoor is gelegen in de Belgische communautaire problemen. Elke samenwerking loopt stuk op de Belgische staatsconstructie. Dat is echt een probleem omdat - als wij als lage landen landen samenwerken - wij b�*nnen Europa een gelijkwaardige stem hebben en tegenwicht kunnen bieden aan staten als het VK, Frankrijk, Duitsland en Polen.

Nu heb ik het idee dat veel Belgen veel te hoog en te snel inzetten op Europa omdat ze dan hopen dat de communautaire problemen binnen België dan vanzelf, als bij toverslag, oplossen. Dat zie je niet alleen bij Belgicisten maar ook bij veel Vlaamsgezinden die denken dat door ''Europa'' ineens de taalstrijd niet meer zal bestaan. Dat lijkt me een kostbare vergissing en zeer slecht voor de (Europese) democratie. ''België verdampt, we worden allemaal Europeanen'' staat gelijk aan je kop in het zand steken. Daarbij is het een capitulatie van de eigen cultuur.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 20:24   #910
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wellicht kan een preparateur zich toeleggen op het opzetten van zo'n exemplaar. Er is nog plek naast de dodo ...
Preparateur zou nog een mooie aanstelling zijn voor Jean Luc na:
Informateur, explorateur, négociateur, démineur, rabatteur, observateur, réformateur, pacificateur et brasseur.( volgens sommige ook menteur)
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 20:25   #911
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

nu is hem koninklijke dépanneur
alé probeert hem toch maar het zal noppes worden.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 12 april 2010 om 20:26.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 20:55   #912
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Niet toevoegen maar vervangen.
Om maar met Europa te beginnen: Samenwerking tussen Europese staten is zeker goed maar Europa is (nog lang) geen democratie en het zal zeker nog wel even duren voor het zover is. (Áls het al gebeurt.) Op dit moment hebben de grote lidstaten het voor het zeggen met als koploper de Frans-Duitse as. In het begin telden de lage landen - als afzonderlijke landen - nog mee als stichtende staten maar met de de uitbreiding van de laatste jaren vind je onze gezamenlijke belangen (en die hebben we) amper vertegenwoordigd.
En die gezamenlijke belangen kunnen we toch samen behartigen?
Daar hebben we toch geen staatsstructuur voor nodig?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nu heb ik het idee dat veel Belgen veel te hoog en te snel inzetten op Europa omdat ze dan hopen dat de communautaire problemen binnen België dan vanzelf, als bij toverslag, oplossen.
We hebben in het verleden al meer politieke problemen gekend in Belgie, en elke keer hoorden we mensen zoals jij de voorspellingen maken. Maar elke keer werden de problemen opgelost, net zoals politieke problemen in andere landen zijn opgelost zonder splitsing.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat zie je niet alleen bij Belgicisten maar ook bij veel Vlaamsgezinden die denken dat door ''Europa'' ineens de taalstrijd niet meer zal bestaan. Dat lijkt me een kostbare vergissing en zeer slecht voor de (Europese) democratie. ''België verdampt, we worden allemaal Europeanen'' staat gelijk aan je kop in het zand steken. Daarbij is het een capitulatie van de eigen cultuur.
Is het samengaan met Nederland niet even goed een capitulatie van de eigen cultuur?
Het komt namelijk op hetzelfde neer, maar op een kleinere schaal.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2010, 23:30   #913
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
En die gezamenlijke belangen kunnen we toch samen behartigen?
Daar hebben we toch geen staatsstructuur voor nodig?
Blijkbaar wel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
We hebben in het verleden al meer politieke problemen gekend in Belgie, en elke keer hoorden we mensen zoals jij de voorspellingen maken. Maar elke keer werden de problemen opgelost, net zoals politieke problemen in andere landen zijn opgelost zonder splitsing.
Ik doe geen voorspellingen over Belgie, nooit gedaan ook. Wat ik wél weet is dat de gemeenschappen binnen Belgie steeds verder uit elkaar groeien. Iets wat ik op zich jammer vind. Voor jullie zijn zaken als BHV gesneden koek en dagelijkse kost maar besef wel dat de rest van de wereld (althans degenen die het interesseert) hier met verbazing naar zit te kijken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Is het samengaan met Nederland niet even goed een capitulatie van de eigen cultuur?
Het komt namelijk op hetzelfde neer, maar op een kleinere schaal.
Natuurlijk niet. Cultureel gezien zijn we al de facto een confederatie. (Bijvoorbeeld door het cultureel verdrag Vlaanderen-Nederland, de Taalunie, De GENT-akkoorden). En, bent u nu uw cultuur kwijt?
De Nederlanden delen een gemeenschappelijke cultuur. Natuurlijk is dat niet één op één hetzelfde in elk gebied maar er zijn heel veel overeenkomsten.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 06:30   #914
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Blijkbaar wel.
Waarom?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik doe geen voorspellingen over Belgie, nooit gedaan ook.
Ik heb het nog steeds over de GN's waar jij het voor opneemt.
En die doen wel voorspellingen en nog niet al te beschaafd ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Wat ik wél weet is dat de gemeenschappen binnen Belgie steeds verder uit elkaar groeien.
Op politiek vlak wel, dat is natuulijk iets wat jij duidelijk ziet in de media.
Wat jij niet ziet is dat de Belgen onder elkaar goed overeen komen met elkaar.
We gaan veel bij elkaar op bezoek, als vriend en als tourist, velen hebben familiebanden over de taalgrens heen.
Op lokaal vlak zijn er hier en daar strubbelingen, maar niet meer dan in andere landen, het wordt gewoon meer uitgesmeerd in de pers.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Cultureel gezien zijn we al de facto een confederatie. (Bijvoorbeeld door het cultureel verdrag Vlaanderen-Nederland, de Taalunie, De GENT-akkoorden).
Dat zijn taal-akkoorden, geen cultuur akkoorden.
Cultuur is zoveel meer dan alleen maar taal.
Taal is dan ook het enige wat we gemeen hebben (min of meer).

Maar die akkoorden zijn goed, net zoals de akkoorden die we hebben met anderen landen, maar ik blijf nog steeds op mijn honger zitten wat de vraag betreft 'waarom samen gaan'?



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De Nederlanden delen een gemeenschappelijke cultuur. Natuurlijk is dat niet één op één hetzelfde in elk gebied maar er zijn heel veel overeenkomsten.
Natuurlijk delen Nederland en België een deel van hun cultuur, net zoals Belgie en Frankrijk een deel cultuur delen, en ook Nederland en Duitsland.

Maar het zijn de verschillen die ons Nederlander, Belg en Duitser maken.
Streven naar schaalvergroting is treven naar eenheidskoek, en dat is een verarming van onze cultuur.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 08:00   #915
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
nu is hem koninklijke dépanneur
alé probeert hem toch maar het zal noppes worden.
Dehaene kan beter de boedelscheiding gaan voorbereiden ,dan doet hij nog nuttig werk.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2010, 08:07   #916
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht



Natuurlijk delen Nederland en België een deel van hun cultuur, net zoals Belgie en Frankrijk een deel cultuur delen, en ook Nederland en Duitsland.

Maar het zijn de verschillen die ons Nederlander, Belg en Duitser maken.
Streven naar schaalvergroting is treven naar eenheidskoek, en dat is een verarming van onze cultuur.
.

Ieder land heeft een cultuur en subculturen.
Nederland heeft ook verschillende subculturen ,zoals ,Hollanders,Brabanders ,Limburgers, Friezen ,West Friezen ,Tukkers enz.
Het meest eigene van Nederland ,zijn juist de cutuurverschillen op een relatief klein gebied.Geen ander land kent dat.

In een Groot Nederland ,zal dat niet anders zijn.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 15:46   #917
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Mensen die zich constant focussen op deze onderwerpen, kunnen hier hun gal kwijt ,dan hoeven andere draadjes niet voortdurend hierover te gaan.


Willem I heeft veel goeds gedaan voor Vlaanderen.
De Oranjes vervullen hun taak in Nederland uistekend.
Hollanders hebben en belangrijke rol gespeeld, voor het behoud en huidige bestaan van het Nederlands.
Wat het laatste betreft: Amsterdam hoort daar niet bij.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 18:00   #918
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat het laatste betreft: Amsterdam hoort daar niet bij.
Amsterdam deed zelfs intitieel niet eens mee met de opstand tegen Filips II.

Laatst gewijzigd door system : 20 april 2010 om 18:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 19:17   #919
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wat het laatste betreft: Amsterdam hoort daar niet bij.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Amsterdam deed zelfs intitieel niet eens mee met de opstand tegen Filips II.
Derk de Tweede bedoelt dat Amsterdam niet erbij hoort als het gaat om het behoud van het Nederlands.

Het al Engels wat de klok slaat daar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 19:23   #920
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Derk de Tweede bedoelt dat Amsterdam niet erbij hoort als het gaat om het behoud van het Nederlands.

Het al Engels wat de klok slaat daar.
Ja, juist. En het is ook een beetje waar. Niet?
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be