Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2015, 23:12   #901
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jawel, daar ging het wel over. Sommigen gingen ervan uit dat je met een Tesla sowieso altijd thuis "tankt".
Waar heb je het over?
Gezien Bartjeuh thuis tankt vraag ik aan HEM hoe veel zijn energiefactuur is gestegen. Uw gezever intreseert me niet.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2015, 23:12   #902
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik zie hier toch heel andere cijfers:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Waar wordt het voor u te ingewikkeld?
Die 350km staat uitgebreid uitgelegd in de OP.
De kostprijs van elektriciteit en diesel is geen geheim ( dacht ik)
De energie die je uit een batterij en uit 1 liter diesel haalt ook niet.
Waar zit uw probleem?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 november 2015 om 23:26.
Oud 3 november 2015, 11:03   #903
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Waar heb je het over?
Gezien Bartjeuh thuis tankt vraag ik aan HEM hoe veel zijn energiefactuur is gestegen.
Met de beste wil van de wereld, maar hier kan ik echt geen zinnige uitspraken over doen. Want tegelijkertijd met de aanschaf van de wagen zijn wij overgestapt naar een dag/nacht-teller, en hebben wij zoveel mogelijk grootverbruik naar de nachturen verplaatst (vaatwas, wasmachine, droogkast,... en dus ook de wagen). Ik zou kunnen het totaalverbruik dat de auto afficheert nemen, maar dan zitten dan weer de niet-thuislaadsessies bij. Dat zijn er wel niet zoveel, maar toch vertekent het de cijfers...

Voor wat het waard is: ik had aan 42.395 km een door de wagen aangegeven verbruik van 9.531 kWh. En nu maar aan het rekenen slaan
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 11:32   #904
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar wordt het voor u te ingewikkeld?
Die 350km staat uitgebreid uitgelegd in de OP.
De kostprijs van elektriciteit en diesel is geen geheim ( dacht ik)
De energie die je uit een batterij en uit 1 liter diesel haalt ook niet.
Waar zit uw probleem?
Vertel eventjes waar uw cijfers staan in de tabellen waarvan ik de referentie gaf. Dan kunnen we eens kijken voor wie het wat te ingewikkeld wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 16:16   #905
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Met de beste wil van de wereld, maar hier kan ik echt geen zinnige uitspraken over doen. Want tegelijkertijd met de aanschaf van de wagen zijn wij overgestapt naar een dag/nacht-teller, en hebben wij zoveel mogelijk grootverbruik naar de nachturen verplaatst (vaatwas, wasmachine, droogkast,... en dus ook de wagen). Ik zou kunnen het totaalverbruik dat de auto afficheert nemen, maar dan zitten dan weer de niet-thuislaadsessies bij. Dat zijn er wel niet zoveel, maar toch vertekent het de cijfers...

Voor wat het waard is: ik had aan 42.395 km een door de wagen aangegeven verbruik van 9.531 kWh. En nu maar aan het rekenen slaan
Voor wat het waard is, een grote stroomafnemer betaald minder per kWh in de regel maar spons daarover nemen we de duurdere stroom (21 % BTW ipv 6 %) van vandaag euhm ecopower 0,2477 €/kWh
http://www.ecopower.be/prijsberekening.htm

enkele jaren geleden was dat 20 cent of minder, soit. De diesel kostte ook ooit #1,5 € in 2012 en nu toevallig een tijdje 1,05 € en in 2018 wslk opnieuw 1,5 € of meer ? als de regering zijn woord houdt en als de olieprijzen wat stijgen.

Het gaat -wie weet- om een nieuwe Tesla-consument.

*2e semester 2014, 20,4 cent/100 kWh: page 3 http://ec.europa.eu/eurostat/documen...1-b81ab50a5bc0
# http://statbel.fgov.be/nl/statistiek.../#.VjjKxPkveCg
gemiddelde dieselprijs 2013-2014-2015: 1,376 €, ik neem aan dat je die kms toen gereden hebt.

9531 kWh x 0,2477 = 2361 €
of 9531 kWh x 0,204* = 1944 €

aan 1,5 €/liter voor de diesel is dit 2361/1,5€ = 1574 liter aan 6 l/100 km goed voor 26.233 km.
of bij 1944/1,5€ = 1296 liter aan 6 l/100 km goed voor 21.600 km.

aan de gemiddelde dieselprijs van 1,376 € (2013-2014-2015) en 0,20 voor stroom (nachtstroom mss minder ? ):
9531 kWh x 0,2 = 1906 €
1906/1,37 = 1385 liter aan 6 l diesel/100 km = 23.086 km.

Bartjeuh haalde 42.395 km of ca, 84 % meer kms.
Stroomverbruik Tesla S heeft dus eerder een equivalent van ca 3,3 �* 3,5 liter diesel per 100 km naargelang Bartjeuhs rechtervoet dus.

Mijn 2 liter diesel equivalent is achterhaald, wslk was dat toen de stroom 16 €cent ? kostte en de diesel 1,55 € ?, of het was een berekening voor een zeer zuinig gereden E-wagen. Of men neemt het normverbruik, bij de oude Tesla S P85 422 PK van 2013 was dat norm 17,7 kWh /100 km
Citaat:
Verbrauch pro 100 km Herstellerangabe 17,7 kWh
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Strom (kWh)) 24,2 kWh
Tankinhalt 85 kWh
Reichweite 415 km

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...erformance.pdf
ADAC reed ermee in de praktijk en haalde een testverbruik dat 36 % hoger lag of 24,2 kWh, dit was goed voor 415 km rijbereik.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2015 om 16:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 18:30   #906
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Vertel eventjes waar uw cijfers staan in de tabellen waarvan ik de referentie gaf. Dan kunnen we eens kijken voor wie het wat te ingewikkeld wordt.
Achterhaalde tabellen waarvan geweten is dat ze nogal naar de verkeerde kant uitzwaaien tegenover de realiteit van vandaag?
Je bent ermee aan het lachen ...toch?
Oud 3 november 2015, 18:58   #907
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
ecopower 0,2477 €/kWh
42395 km en 9531kWh. Verklaring Bartjeuh eigenaar Tesla.

Dieselprijs DATS Tongeren 0,999€ per liter

42395 km en 1907 liter diesel. Eigen auto 2.4 turbo diesel, 4,5 liter per 100 km.
1907 liter x 0,999€ = 1905 €.

Conclusie: als je een E-wagen koopt te besparen op je energiekosten kom je bedrogen uit.
We zwijgen dan nog over de aanschafprijs.
Oud 3 november 2015, 19:08   #908
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die tabellen, gebaseerd op de NEDC testcyclus moet je met een zeer ruwe korrel zout nemen: dat is zo'n 'ideale' rollenbanktest.. in NEDC bijvoorbeeld veronderstelt men dat iemand maar liefst 41 seconden nodig heeft om van 0 naar 70 km/u op te trekken (dat is een acceleratie van < 0.05 g), dat is van de pot gerukt.

Voor werkelijk bereik: op Spritmonitor.de geven o.a. een aantal Tesla gebruikers hun reëel verbruik in, dat staat nu gemiddeld op 20.66 kWh/100 km.

Als men dus een 85 kWh batterij heeft, waarvan 90 % bruikbaar (de onderste paar percenten van de laadcapaciteit worden niet ontladen om de batterij te beschermen - ook de bovenste paar percent worden in regel niet gebruikt om dezelfde reden), dan is het werkelijk bereik 85*0.9/20.66 = 370 km...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 19:18   #909
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Dan heb je zeer zuinig omgesprongen met je wagen. Je zit met je 22,5 kWh per honderd kilometer onder de testcijfers van de bron van Michel (24,2 kWh/100 km)
Dat komt overeen met je voeger verklaarde rij-bereik van ongeveer 350 km.
Batterij 85 kWh/22,5 kWh= 378 km ( helemaal leeg )

Om aan te tonen wat 'bronnen' waard zijn, even de rekensom maken van gegevens die Michel aanhaalt.

"Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Strom (kWh)) 24,2 kWh
Tankinhalt 85 kWh
Reichweite 415 km"

Hoe ze het flikken weet ik niet maar 24,2 kWh verbruiken per 100 km
en vervolgens met een batterij van 85 kWh 415 km ver rijden....
Lijkt een hoog "goocheltruk" gehalte te hebben.
Oud 3 november 2015, 19:23   #910
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Voor werkelijk bereik: op Spritmonitor.de geven o.a. een aantal Tesla gebruikers hun reëel verbruik in, dat staat nu gemiddeld op 20.66 kWh/100 km.

Als men dus een 85 kWh batterij heeft, waarvan 90 % bruikbaar (de onderste paar percenten van de laadcapaciteit worden niet ontladen om de batterij te beschermen - ook de bovenste paar percent worden in regel niet gebruikt om dezelfde reden), dan is het werkelijk bereik 85*0.9/20.66 = 370 km...
Dat is het equivalent van 4 liter diesel. Een verbruik dat met de huidige generatie brandstof motoren ook gehaald wordt. Niks spectaculairs dus.
Oud 3 november 2015, 19:24   #911
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
ecopower 0,2477 €/kWh
42395 km en 9531kWh. Verklaring Bartjeuh eigenaar Tesla.

Dieselprijs DATS Tongeren 0,999€ per liter

42395 km en 1907 liter diesel. Eigen auto 2.4 turbo diesel, 4,5 liter per 100 km.
1907 liter x 0,999€ = 1905 €.

Conclusie: als je een E-wagen koopt te besparen op je energiekosten kom je bedrogen uit.
Oud 3 november 2015, 19:30   #912
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die tabellen, gebaseerd op de NEDC testcyclus moet je met een zeer ruwe korrel zout nemen: dat is zo'n 'ideale' rollenbanktest.. in NEDC bijvoorbeeld veronderstelt men dat iemand maar liefst 41 seconden nodig heeft om van 0 naar 70 km/u op te trekken (dat is een acceleratie van < 0.05 g), dat is van de pot gerukt.

De regeneratie van de accu door af en toe op de E-motor uit te bollen moet je ook wel in rekening brengen. De E-motor(en) werkt dan als generator.

google: regenerative brake
https://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake

hier een Tesla die tijdens het uitbollen kortstondig meer als 60 kW recupereert (groene schaal) en die energie terug naar de accu´s stuurt:

A Tesla Model S P85+ using regenerative braking power in excess of 60 kW. During regenerative braking the power indicator is green

ADAC geeft zelfs specifieke uitleg in zijn test (trouwens zeer goede remmen bij Tesla S):
Bremse (1,3 = zeer goed)

Der Tesla Model S ist mit einer Vier-Kolben-Festsattel-Bremsanlage ausgestattet, die hervorragend anspricht und sich fein dosieren lässt. Da die Rekuperation (Zurückgewinnung von Bremsenergie) nicht wie bei vielen anderen Hybrid- oder Elektrofahrzeugen über das Bremspedal gesteuert wird, gibt es beim Tesla auch nicht das typisch synthetische Bremsgefühl, wenn man leicht bremst. Beim Tesla wird Bremsenergie zurückgewonnen, wenn man in den Schubbetrieb wechselt (Gas wegnehmen). Die Rekuperation beträgt dann bis zu 60 kW, was einer Verzögerung von ca. 3 m/s² entspricht. Besonders am Anfang erfordert die
starke Rekuperation eine gewisse Eingewöhnung, da man mit dem Gaspedal "spielen" muss, um nicht ungewollt zu stark zu bremsen. Bei den Bremswegmessungen kann der Tesla Model S ein hervorragendes Ergebnis erzielen. Der ermittelte Bremsweg liegt bei lediglich 34,1 m (Mittelwert aus zehn Messungen, halbe Zuladung, Michelin Pilot Sport der Größe: vorne: 245/35 ZR21 96Y, hinten: 265/35 ZR21 101Y). Die Bremsanlage zeigt sich dabei sehr standfest und lässt auch unter starker Beanspruchung nicht nach. Beim Bremsen in der Kurve schiebt der Tesla über die Vorderräder und bleibt gut beherrschbar.

De Testreikwijdte volgens ADAC is 415 km, al de cijfers die vetgedrukt staan in de tabel op de laatste pagina zijn overigens gemeten of testwaardes, de andere zijn van de constructeur.
Citaat:

Verbrauch pro 100 km Herstellerangabe 17,7 kWh
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Strom (kWh)) 24,2 kWh
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 21,7/21,1/31,7 kWh

CO2-Ausstoß Herstellerangabe 0 g/km
CO2-Ausstoß Test(*WTW) 136 g/km (well to wheel CO2 !)
Innengeräusch 130km/h 69,0 dB(A)
Länge/Breite/Höhe 4976/1963/1435 mm
Fahrzeugbreite über alles (inkl. Außenspiegel) 2200 mm
Leergewicht/Zuladung 2120 kg/470 kg
Kofferraumvolumen normal/geklappt 435 l/845 l
Anhängelast ungebremst/gebremst n.b.
Dachlast n.b.
Tankinhalt 85 kWh
Reichweite 415 km

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2015 om 19:56.
Oud 3 november 2015, 20:03   #913
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

foutje hierboven 136 g/km CO2 is volgens Duitse stroommix, lees ik net in de tekst hoofdstuk verbruik.

Het reibereik per model en per 4 parameters:
snelheid <> /buitenT C° <>/airco aan-uit /velgen 19" - 21"
vind je onderaan deze link: http://www.teslamotors.com/nl_BE/models?redirect=no

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2015 om 20:12.
Oud 3 november 2015, 20:07   #914
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De regeneratie...
De gegevens op Spritmonitor.de zijn van gewone gebruikers, dus die rapporteren het netto verbruik onder dagdagelijks gebruik, eventuele winsten door regeneratief remmen zitten daar al inbegrepen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 20:14   #915
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
De gegevens op Spritmonitor.de zijn van gewone gebruikers, dus die rapporteren het netto verbruik onder dagdagelijks gebruik, eventuele winsten door regeneratief remmen zitten daar al inbegrepen.
De simpele waarheden zijn niet aan Michel besteed hoor.
Vele A4' kes met onverteerbaar leesvoer om mist te spuien...
Oud 3 november 2015, 20:18   #916
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, maar ik heb het over jouw berekening of de formule op zich 85*0.9/20.66 = 370 km

dat theoretisch cijfer 85*0,9*xx%/20.66 wordt onderweg soms wat gerecupereerd

anders kan ADAC tijdens zijn ecotest niet aan 415 km reikwijdte komen.
Of leg me mss even uit hoe ADAC aan die 415 km geraakt.

Ik lees dat nergens in hun tekst over het verbruik of Ecotest:
Citaat:
Verbrauch/CO2*

Beim ADAC EcoTest kann der Tesla Model S ein hervorragendes Ergebnis einfahren. Der durchschnittlich gemessene Energieverbrauch liegt bei lediglich 24,2 kWh. Das ist für eine 2,1 t schwere Limousine der oberen Mittelklasse mit einer Antriebsleistung von 310 kW ein erstaunlich geringer Wert. Im Stadtzyklus liegt der Energieverbrauch bei 21,7 kWh, außerorts sind es 21,1 kWh und auf der Autobahn 31,7 kWh pro 100 km. Die Erzeugung der ermittelten durchschnittlichen Strommenge von 24,2 kWh pro 100 km entspricht nach dem durchschnittlichen Stromerzeugungsmix in Deutschland einem CO2- Ausstoß von 136 g/km. Damit erreicht der Model S in diesem Kapitel des EcoTest sehr gute 48 Punkte. Dem ADAC EcoTest liegt die „Well-to-Wheel“-Betrachtung zugrunde. Das bedeutet, dass nicht nur die verbrauchte Antriebsenergie ermittelt wird, sondern auch die benötigte Energie, um die Fahrzeugbatterie zu laden. Der Ladevorgang ist allerdings u.a. durch Temperierung der Batterie mit Verlusten behaftet, so dass mehr Ladeenergie notwendig ist, als die Nennkapazität der Batterie aufweist.
Dan zou ADAC in zijn ecotest en 415 km reikwijdte... maar 85*0,9 = 76.5 kWh/4,15 = 18,43 kWh/100 km verbruiken, het kan... want het normverbruik is 17,7 kWh/100 km.
(maar ik lees het nergens...)

Soit in topicstarter lees ik een iets meer realistische berekening van 81 kWh bruikbaar(incl recup) op 85 kWh, dat is quasi 85*0,953=81 kWh uiteraard dan 100 % volgeladen vertrokken, want het betrof een recordrit.

Tijdens die recordrit reden ze de accu ook volledig leeg, volgens de range op de boordcomputer -23 km...
Citaat:
Now everybody was asking the question, when will the car stop? Frank and Kevin kept on driving and driving and driving. It seemed that our Tesla didn’t want to stop, only after driving -23 km on the range predictor did it finally come crawling to its end.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2015 om 20:46.
Oud 3 november 2015, 20:45   #917
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Achterhaalde tabellen waarvan geweten is dat ze nogal naar de verkeerde kant uitzwaaien tegenover de realiteit van vandaag?
Je bent ermee aan het lachen ...toch?
Geef mij dan eens een verwijzing naar de actuele tabellen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2015, 23:28   #918
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Geef mij dan eens een verwijzing naar de actuele tabellen.
Jij komt hier aandraven met tabellen, niet ik.
Ik hou het liever bij de realiteit.
Je weet wel, juiste info, wetenschap en getuigenissen van echte gebruikers.
Al de rest - en dat weet jij ook - is praat van verkopers.
Oud 4 november 2015, 00:29   #919
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zou ADAC in zijn ecotest en 415 km reikwijdte... maar 85*0,9 = 76.5 kWh/4,15 = 18,43 kWh/100 km verbruiken, het kan... want het normverbruik is 17,7 kWh/100 km.
(maar ik lees het nergens...)

Soit in topicstarter lees ik een iets meer realistische berekening van 81 kWh bruikbaar(incl recup) op 85 kWh, dat is quasi 85*0,953=81 kWh uiteraard dan 100 % volgeladen vertrokken, want het betrof een recordrit.
Eindelijk het verbruikscijfer gevonden op de ADAC.pdf onderaan page 2-3, even p/c:
Citaat:
Alltagstauglichkeit
[...]

Die Reichweite des Tesla Model S Performance mit 85 kWh Akkukapazität beträgt mit dem im ADAC EcoTest ermittelten Durchschnittsverbrauch von 20,5 kWh/100 km (ohne Ladeverluste) rund 415 km.
[...]
Ermittelt wurde die Reichweite mit dem ADAC EcoTest Mix, der aus Stadt-, Land- und Autobahnfahrten besteht. Je nach Nutzungsprofil kann die Reichweite entsprechend variieren. Einen nur geringen Einfluss auf die Reichweite haben kalte Witterungsverhältnisse. Während des ADAC Heizungstest bei -10 C° sank die Reichweite um ca. 10 %. Mit den bei normalen Temperaturen möglichen 415 km Reichweite kann dem Tesla Model S mit dem großen Akku durchaus eine gewisse Langstreckentauglichkeit attestiert werden.

Dus 4,15 km*20,5 kWh/100 km = 85,075 kWh.

Dan heeft Tesla in de topicstarter toch ergens gelijk dat indien de accu van een 85 kWh volgeladen is men quasi toch over echte 85 kWh kan beschikken wslk rekening houdend met met x % regeneratief bijladen onderweg die de veiligheidsreserve compenseert. De Tesla zal wel stilvallen als men aan de laatste voorbehouden reserve geraakt om de accu te beschermen van een totale ontlading.

Ik citeer nog even uit die link van topicstarter:

Citaat:
https://steinbuch.wordpress.com/2013...rd-the-report/

There are several reasons for the difference between our calculations and Tesla’s. First, Tesla assumes the battery is new and all 85 kWh can be used. Secondly, we do not know all the (internal) specifications of the Tesla Model S components.
Ofwel... Secondly Tesla bedoelt met een Tesla 85 kWh dat 85 kWh bruikbaar zijn en dat de accupack-capaciteit in werkelijkheid iets meer is.

Range by Tesla is 85 kWh - - - - -

Deze grafiek kan men dubbelchecken aan de hand van recordritten aan die lage snelheden rond de 35 �* 40 kmh:
eens googlen...
Citaat:
http://www.greencarreports.com/news/...50-miles-video

Over the weekend, the pair covered 728.7 kilometers (452.8 miles), after a marathon drive beginning and ending at the Supercharger DC fast-charging site in Rødekro, Denmark.

Average speed was just 39 kph (24.2 mph). Signs were taped to the back of the car advising other drivers of its slow speed.
Citaat:
http://ecomento.tv/2015/09/18/tesla-...rekord-886-km/

Neuer Rekord: 885,62 Kilometer ohne Aufladen im Elektroauto Tesla Model S (Video)

18. September 2015

Der US-Amerikaner Corey Spencer hat mit einem Elektroauto vom Typ Tesla Model S 85D einen neuen „Hypermiling“-Rekord aufgestellt und 550,3 Meilen (885,62 Kilometer) am Stück abgespult, ohne die Batterien zwischendurch aufzuladen. Beim „Hypermiling“ geht es darum, möglichst viele Kilometer aus der eingesetzten Energiequelle herauszuholen.

Spencer nahm für die Rekordfahrt einige Strapazen in Kauf: Um Strom zu sparen schlich er für über 26 Stunden mit gerade einmal 35,4 km/h auf der Straße voran. Möglich gemacht hat die hohe Reichweite zudem Teslas „Dual Motor“-Technologie, bei der sich zwei Elektromotoren auf Basis fortschrittlicher Software stets um die bestmögliche Leistungsausbeute kümmern.

Erst vor wenigen Wochen erreichte der für seine YouTube-Videos über Teslas Model S bekannte Wahl-Norweger Bjørn Nyland nach einer ähnlichen Fahrt 728,7 Kilometer mit einer Batterieladung. Dieser Rekord ist nun also gebrochen worden – doch auch Corey Spencers Reichweite könnte demnächst schon wieder übertrumpft werden: Seit kurzem gibt es für das Tesla Model S eine optionale 90-kWh-Batterie mit etwa sechs Prozent mehr Reichweite.
Zo genoeg geciteerd.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2015 om 00:57.
Oud 4 november 2015, 10:29   #920
Bartjeuh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat ik die Model S heb aangeschaft om op energiekosten te besparen, toch??? Ik heb het gedaan om meerdere overwegingen, zoals daar zijn:
- de Total Cost of Ownership
- ecologische overwegingen
- acceleratie en rijplezier (overtuigd na de testrit)
- technologische overwegingen
- bergruimte

Citaat:
Dan heb je zeer zuinig omgesprongen met je wagen. Je zit met je 22,5 kWh per honderd kilometer onder de testcijfers van de bron van Michel (24,2 kWh/100 km)
De auto geeft zelf aan dat ik inderdaad aan gemiddeld 223 Wh/km rij. Dat komt omdat ik niet aan ELK stoplicht dat op groen springt het stroompedaal compleet vloer. Gaat trouwens meestal niet: je moet er eerste in de rij voor staan, om maar iets te noemen...
En je gaat me zelden aan meer dan 120 km/u betrappen op de snelwegen. Waarom zou ik trouwens? Meer is toch verboden in dit landje, nee? Wat is er nu aan plezier om 200 per uur te rijden? Of - om het iets actuelers te houden - aan 104 per uur op een plaats waar je slechts 50 mag, en waar meisjes van 12 aan het fietsen zijn?
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be