Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2014, 11:51   #921
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
een volkslied dat nauwelijks door één op tien Vlamingen volledig gekend is.
Hoeveel % van de nieuwe "Belgen" zou weten dat het Belgisch "volkslied" de "Brabançonne" heet, laat staan dat ze het kunnen (of willen) zingen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 13:42   #922
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dialecten zijn wel degelijk talen. Vergeleken met de Vlaamse dialecten is het AN een povere taal.
AN is een vleesbouillon die getrokken werd uit soepvlees, maar waar de smaakgevers, de groenten en kruiden, in ontbreken.
AN lijkt me helemaal niet "pover" in vergelijking met de dialecten. Alleen vormt de standaardtaal een ander segment in onze taal. Hierdoor zal je bepaalde begrippen misschien beter kunnen aanduiden in het dialect dan in het AN. Of waar je eens slechts één woord gebruikt, terwijl in het ander idioom je naar een omschrijving moet grijpen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 13:43   #923
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht

Ik ken zelfs Limburgers die wel degelijk een dialect van het Nederlands spreken maar die evenmin Vlamingen WILLEN genoemd worden.
Is dat typisch voor Limburgers? Ik ken West-Vlamingen die hetzelfde zeggen. Dus?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 13:44   #924
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
klopt, maar dat wil niet zeggen dat het niet nodig is.
Dan nog blijft er een verschil tussen noodzakelijk en bepalend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:05   #925
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
AN lijkt me helemaal niet "pover" in vergelijking met de dialecten. Alleen vormt de standaardtaal een ander segment in onze taal. Hierdoor zal je bepaalde begrippen misschien beter kunnen aanduiden in het dialect dan in het AN. Of waar je eens slechts één woord gebruikt, terwijl in het ander idioom je naar een omschrijving moet grijpen.
Ik schreef niet zomaar "pover" Jan. Vergeleken met vele woorden en uitdrukkingen die de Vlaamse dialecten rijk zijn is het eerder pover gesteld met het AN.

Mede daarom is het AN trouwens broodnodig.
Iemand uit midden-Limburg kan onmogelijk weten wat iemand uit een Oost-Vlaamse stad met "piejemajoeren" en "portekadarten" bedoelt.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:07   #926
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik schreef niet zomaar "pover" Jan. Vergeleken met vele woorden en uitdrukkingen die de Vlaamse dialecten rijk zijn is het eerder pover gesteld met het AN.
Wat u verwoordt, is een typisch vooroordeel dat onder veel Vlamingen leeft. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de povere beheersing van het AN door menig Vlaming. AN is heus niet pover. Echt niet.

Kunt u trouwens eens wat voorbeelden geven van die "vele woorden en uitdrukkingen" die te vinden zijn in het dialect maar in het AN totaal ontbreken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:10   #927
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Leuk, voor u, maar dat doet niets af aan het feit dat Vlaams geen taal is.
Je laat handig/misleidend het gedeelte waarin ik mijn stelling argumenteer, achterwege.
Doe dat nog een keer, en dj Jos zal op 't onverwacht aan je deur staan.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:12   #928
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is dat typisch voor Limburgers? Ik ken West-Vlamingen die hetzelfde zeggen. Dus?
Neen. Dat is niet typisch voor Limburgers. En ook niet voor West-Vlamingen.
Het typeert vooral Belgische nationalisten. Ze noemen zich graag vanalles, van Limburger tot Brabander en Brusselaar, en van Belg tot Europeaan, maar géén Vlaming.

Ik hoef geen voorbeelden te noemen, zeker?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:24   #929
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u verwoordt, is een typisch vooroordeel dat onder veel Vlamingen leeft. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de povere beheersing van het AN door menig Vlaming. AN is heus niet pover. Echt niet.

Kunt u trouwens eens wat voorbeelden geven van die "vele woorden en uitdrukkingen" die te vinden zijn in het dialect maar in het AN totaal ontbreken?
Vergeleken met de woordenschat die een aantal Vlaamse dialecten rijk is verbleekt het AN wel degelijk.
Ik heb nergens beweerd dat de vele woorden en uitdrukkingen die een dialect rijk is ontbreken in het AN. In het AN zijn ze wel in heel wat gevallen een stuk beperkter. Toch wat betreft het "volkse" woordgebruik. Voor "stadhuiswoorden" zijn we eerder op het AN aangewezen.

Ik heb hierboven twee voorbeelden gegeven van een woord met dezelfde betekenis. Ik ken er maar twee in dit dialect, maar er bestaan er zo tientallen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 september 2014 om 14:27.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 14:31   #930
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoeveel % van de nieuwe "Belgen" zou weten dat het Belgisch "volkslied" de "Brabançonne" heet, laat staan dat ze het kunnen (of willen) zingen?
Er is nu stilaan al genoeg gespot geweest met Leterme.
(wat niet belet dat ik vind dat hij eigenlijk nog een vrij lange gevangenisstraf zou moeten uitzitten ... oeps ... nu doe ik het zelf ook nog eens).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 15:08   #931
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Er is nu stilaan al genoeg gespot geweest met Leterme.
(wat niet belet dat ik vind dat hij eigenlijk nog een vrij lange gevangenisstraf zou moeten uitzitten ... oeps ... nu doe ik het zelf ook nog eens).

.
Niet zeveren, Schoof. In tegenstelling tot jou had ik Leterme niet in gedachten.
Mijn reactie vloeit voort uit de stelling van Zipper dat het Vlaamse volkslied niet VOLLEDIG gekend is door één op tien Vlamingen. Hoeveel Belgen kennen de volledige tekst van de Brabanconne? Zelfs maar in één van drie landstalen?

Dat een Belgische premier de Brabançonne verwart met de Franse Marseilleise verdient een ereteken ipv gevangeniststraf!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 16:02   #932
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet zeveren, Schoof. In tegenstelling tot jou had ik Leterme niet in gedachten.
Mijn reactie vloeit voort uit de stelling van Zipper dat het Vlaamse volkslied niet VOLLEDIG gekend is door één op tien Vlamingen. Hoeveel Belgen kennen de volledige tekst van de Brabanconne? Zelfs maar in één van drie landstalen?

Dat een Belgische premier de Brabançonne verwart met de Franse Marseilleise verdient een ereteken ipv gevangeniststraf!
Zeg drogen,
ik wou alleen maar eens grappig zijn en nog eens de draak steken met Leterme en zijn Allons enfants de la patriiiiiiiiiie.
(en in het gevang moet hij wegens zijn fortis en consoorten foefelarijen).

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 16:14   #933
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U verwart tongval met taal.

Luister drie seconden naar een Ier en erna drie seconden naar een Engelsman. Spreken ze dan niet allebei Engels?
Ik provoceer wat verder.

Ik verwar tongval niet met taal.
De voorbeelden die ik gaf, waren niet zomaar een Vlaming en een Nederlander, zoals u simpelweg twee nationaliteiten opgeeft.

De voorbeelden die ik gaf, waren mensen die, na hoge opleiding en strenge selectie, beiden aangeworven/overtuigd zijn/doceren/aanvaard als autoriteit ... dat zij de standaardtaal spreken zonder enige tongval.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 16:29   #934
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zeg drogen,
ik wou alleen maar eens grappig zijn en nog eens de draak steken met Leterme en zijn Allons enfants de la patriiiiiiiiiie.
(en in het gevang moet hij wegens zijn fortis en consoorten foefelarijen).

.
Dan is het goed, natten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 16:52   #935
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je kan misschien beter vragen hoe een Vlaming zich NIET gedraagt?

Vlaamse mannen moorden niet om de sharia te kunnen opdringen, hun vrouwen dragen geen burka, en hun dochters laten zich niet dekken door barbaren.
De logische consequentie van deze absurde en ronduit achterlijke redenering is dat iedere Vlaming wiens dochter naar Syrië trekt om de IS'ers aan hun trekken te laten komen plots geen Vlaming meer is. Ahja, want een echte Vlaamse man zijn dochter doet dat niet. Die dochter doet dat wel, dus is hij plots geen Vlaming meer.

Zoals ik zei: absurde en achterlijke redenering.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 16:55   #936
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je laat handig/misleidend het gedeelte waarin ik mijn stelling argumenteer, achterwege.
Sorry, maar dit beschouw ik niet als argumentatie:
Luister drie seconden naar een nieuwslezer op een Nederlandse of op een Vlaamse zender, en je weet het;
Luister drie seconden naar een prof die de Nederlandse taal bestudeert en doceert, uit ofwel Vlaanderen ofwel Nederland, en je weet het ....


Zulke opmerkingen duiden eerder op de volledige afwezigheid van argumenten. Vlaams is geen taal. Er bestaan Vlaamse dialecten (meervoud: er is geen Vlaamse tongval, er is geen Vlaams dialect), maar onze taal is nog steeds het Nederlands.

Citaat:
Doe dat nog een keer, en dj Jos zal op 't onverwacht aan je deur staan.
Om schoon Kortrijks te gebruiken: Bring it on.
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 17:02   #937
Nebur
Minister-President
 
Nebur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 december 2010
Berichten: 5.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dialecten zijn wel degelijk talen. Vergeleken met de Vlaamse dialecten is het AN een povere taal.
AN is een vleesbouillon die getrokken werd uit soepvlees, maar waar de smaakgevers, de groenten en kruiden, in ontbreken.
Het Standaardnederlands is dan ook recenter dan die dialecten. Het is echter volslagen belachelijk om ieder dialect als een taal te beschouwen. Ja, het Hollands en het West-Vlaams verschillen veel qua woordenschat en uitspraak, maar toch blijft het één en dezelfde taal. Het Nederlands is ervoor gekend dat de dialecten sterk uit elkaar lopen. Dat maakt van ieder dialect echter nog geen taal. Ik kan perfect communiceren met iemand uit Groningen als we beiden ietwat moeite doen om niet te plat te klappen. Haal ik mijn mooiste West-Vlaams boven, dan zal die Groninger er waarschijnlijk niet veel van verstaan. Hoewel mijn West-Vlaams al veel meer naar Standaardnederlands neigt dan dat van mijn grootouders en ouders (wat deels te wijten/danken (het is maar hoe ge er tegenaan kijkt) is aan mijn net afgelopen studieperiode in Leuven, maar vooral door het feit dat mijn generatie op jonge leeftijd veel meer met Standaardnederlands in contact is gekomen dan de oudere generaties).
__________________

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 17:04   #938
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 39.084
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u verwoordt, is een typisch vooroordeel dat onder veel Vlamingen leeft. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de povere beheersing van het AN door menig Vlaming. AN is heus niet pover. Echt niet.

Kunt u trouwens eens wat voorbeelden geven van die "vele woorden en uitdrukkingen" die te vinden zijn in het dialect maar in het AN totaal ontbreken?
jammakloot
schijt omhoog
steek het waar het zonlicht niet schijnt
krijgt n�* het schijt
zeikerd
__________________


Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 19:30   #939
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 177.209
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dialecten zijn wel degelijk talen. Vergeleken met de Vlaamse dialecten is het AN een povere taal.
AN is een vleesbouillon die getrokken werd uit soepvlees, maar waar de smaakgevers, de groenten en kruiden, in ontbreken.
Moet de tweede zin aantonen wat u in de eerste zin stelt? Ik zie slechts een AN-woord. Waar zit nu dat rijke dialect?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 19:33   #940
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 45.406
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoeveel % van de nieuwe "Belgen" zou weten dat het Belgisch "volkslied" de "Brabançonne" heet, laat staan dat ze het kunnen (of willen) zingen?

Hoeveel % de van 'oude' Vlamingen zou de tekst van het 'volkslied' (=?), de 'Vlaamse Leeuw', kunnen meezingen? Bitter weinig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 september 2014 om 19:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be