Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2016, 13:14   #941
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
...

Ik ben een totale atheist. Ik geloof in niets. Tenzij in wetenschap natuurlijk.
Gelooft U dat zelf?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee, ik geloof in evolutie. En dat is toch niet voorbestemd?

...


Ik ben geen absolute determinist. Er zit variatie op het DNA. Chaos als het ware.
OK. Wat een chaos...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER

Laatst gewijzigd door zonbron : 27 november 2016 om 13:15.
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 13:22   #942
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.735
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik ben een totale atheist. Ik geloof in niets. Tenzij in wetenschap natuurlijk.
Ik geloof in geld, the power of money.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 13:24   #943
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik geloof in geld, the power of money.
Een succesvolle keuze. Desalniettemin overtuigt het slijk der aarde me nog steeds niet 100%. En dat was geen keuze.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 13:55   #944
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het werd eventjes te esoterisch, sorry
waarom esoterisch?

Ik ben geen absoluut determinist in de zin dat 2 mensen met hetzelfde DNA ook absolute kopieën van mekaar zijn. 2 eiige tweelingen verschillen van mekaar , maar veel minder dan 2 broers en 2 zusters. Er zit dus variatie op. Ze hebben ook bvb. andere vingerafdrukken.

Mensen die vrije wil ontkennen krijgen regelmatig verwijt dat ze determinist zijn (vorige maand nog in de Afspraak).
Maar waarom is dat erg? En is iemand die in nuture gelooft ook geen determinist?
Stel dat gij een afkeer hebt van spruitjes.
Ik zeg: dat is genetisch bepaald.
Iemand anders zegt: nee, dat is bepaald omdat gij op 5 jarige leeftijd eens moest overgeven van spruitjes.
wat is het verschil? Alle 2 gedetermineerd door het lot. Toeval.
Iedereen is determinist.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 14:10   #945
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
waarom esoterisch?

Ik ben geen absoluut determinist in de zin dat 2 mensen met hetzelfde DNA ook absolute kopieën van mekaar zijn. 2 eiige tweelingen verschillen van mekaar , maar veel minder dan 2 broers en 2 zusters. Er zit dus variatie op. Ze hebben ook bvb. andere vingerafdrukken.

Mensen die vrije wil ontkennen krijgen regelmatig verwijt dat ze determinist zijn (vorige maand nog in de Afspraak).
Maar waarom is dat erg? En is iemand die in nuture gelooft ook geen determinist?
Stel dat gij een afkeer hebt van spruitjes.
Ik zeg: dat is genetisch bepaald.
Iemand anders zegt: nee, dat is bepaald omdat gij op 5 jarige leeftijd eens moest overgeven van spruitjes.
wat is het verschil? Alle 2 gedetermineerd door het lot. Toeval.
Iedereen is determinist.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 16:36   #946
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Donald Trump said that the "concept of global warming was created by and for the Chinese in order to make U.S. manufacturing non-competitive."
Now he's put Myron Ebell, a climate-change denier who’s been paid by Exxon Mobil and the Koch brothers, in charge of the Environmental Protection Agency transition.
https://actions.sumofus.org/a/donate...source=fwd&t=2
What a setback for the world that guy is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 november 2016 om 16:38.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 16:38   #947
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik geloof in geld, the power of money.
Geld kan je niet wijzer maken
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 11:31   #948
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Je beschouwing is in hoge mate academisch, alsof mensenrechten volstaan om in vrede en voorspoed op aarde te leven.
Het idee zelf, dat we in "vrede en voorspoed kunnen leven" is een tegenspraak. Leven is nooit in "vrede en voorspoed", want het is een "struggle for life". Het is precies die idiocie die voor veel ambras zorgt, van te denken dat we in "vrede en voorspoed" kunnen leven, en de natuur zelf van het leven hierbij willen ontkennen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 11:37   #949
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ethiek (modus vivendi afspraken) is er uit vrije wil van een democratische meerderheid van de 'groep'die deze aanvaardt. Het staat u vrij de wetgeving die uit deze ethiek volgt af te wijzen en uw eigen 'groep' te beginnen gebaseerd op uw eigen ethiek. Dat zal echter meestal niet op het territorium van de originele groep kunnen gebeuren.
Ik begin te zien dat je wat voelt voor mijn "basis contract". Echter, je voert een concept in, "territorium", dat problematisch is. Als je daar wat over nadenkt, zal je beseffen dat het de basis bevat van elke vorm van dwingelandij en hierarchie: namelijk de "eerste grond-beslaglegger".

Vergeet ook het idee van "democratische meerderheid", het gaat hier gewoon om "recht van de sterkste".

Ethiek is dus, na correctie, iets dat door de groep die het grootste geweld aan de dag kan leggen over een zeker territorium, opgedrongen is aan zij die daar willen kunnen overleven. Het staat U vrij tegen die ethiek in te gaan, maar dat zal niet op het territorium van de originele geweldenaars kunnen gebeuren.

Het bovenstaande is universeel van toepassing, van de koningen in de oudheid, over de theocratieen van de middeleeuwen en de communistische bolwerken van de vorige eeuw, tot de barbaarse dictaturen stijl Iran, Saoudi-Arabie, Noord-Korea van vandaag, en onze "sociaal-democratieen" vormen daar helemaal geen uitzondering op. Het zijn allemaal staten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 11:42   #950
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is al even naïef als het communisme hé. Het is voldoende dat er één iemand gelooft in de hiërarchie en het is naar de botten.
Nee, het gaat om een kritische massa. Niet "alleman" en niet "een enkel persoon". De kritische massa wordt bepaald door de hoeveelheid geweld die ze aan de dag kan leggen en is dus niet noodzakelijk "een numerieke meerderheid".

De generaal heeft een gans leger, zolang alle lagen in dat leger aan hem geoorzamen (en dus in de hierarchie geloven). Als een paar kolonels vinden dat de generaal de pot op kan, hangt het af op hoeveel kolonels die generaal nog kan rekenen, en hoeveel die kolonels op hun majoors, kapiteins en dergelijke kunnen rekenen.

Als echter het gros van alle soldaten en alle onderofficieren een middenvinger opsteken aan hun officieren, dan zijn alle officieren de pineut.

Als het grosso-modo half/half is, dan krijgen we een burgeroorlog.

Het is dus een kwestie van geloof.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 12:38   #951
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het idee zelf, dat we in "vrede en voorspoed kunnen leven" is een tegenspraak. Leven is nooit in "vrede en voorspoed", want het is een "struggle for life"., Het is precies die idiocie die voor veel ambras zorgt, van te denken dat we in "vrede en voorspoed" kunnen leven, en de natuur zelf van het leven hierbij willen ontkennen.
Een idee uit de romantiek van de 18de eeuw, de werkelijkheid is anders. Al jouw posts over de moderne kultuur en de UVRM tonen aan dat jij gebruik maakt van sociale contracten die vrede en voorspoed moeten waarborgen. Dat zorgt niet voor ambras met gewelddaigheid, dat voorkomt ambras met woorden. Je spreekt jezelf voortdurend tegen.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 november 2016 om 12:39.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 13:01   #952
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Een idee uit de romantiek van de 18de eeuw, de werkelijkheid is anders.
Dat is geen argument, he Ik zou kunnen zeggen: "ha, de stelling van Pythagoras: een idee uit de Griekse oudheid ; de werkelijkheid is anders". Dat is geen logisch argument, niewaar.

En de werkelijkheid is NIET anders. Er is geen "universele vrede en voorspoed" sinds de 18de eeuw, he. Bekijk de relatieve luwte van enkele decennia in west-Europa niet alsof het de universele norm zou zijn. Het zijn illusoire perioden, die de fundamentele drijfveren even aan de kant konden schuiven, op dezelfde wijze als het Romeinse rijk dat enkele eeuwen heeft volgehouden, gebaseerd op een imperialistische expansie.

Citaat:
Al jouw posts over de moderne kultuur en de UVRM tonen aan dat jij gebruik maakt van sociale contracten die vrede en voorspoed moeten waarborgen.
Dat kunnen ze gewoon niet op universele en duurzame wijze. Dat is mijn gans punt. Als je de elementaire drijfveren van het leven probeert te negeren met structuren, dan ontploft het vroeg of laat toch in je gezicht, en veel en veel harder dan als je geregeld "stoom af laat".

De enige manier om te vermijden dat er een "struggle for life" is, is door het opgeven van onze individualiteit en dus ons menselijk bestaan. Iets wat in de niet zo verre toekomst toch te gebeuren staat denk ik, wanneer we de singulariteit bereiken (ttz, wanneer machines het overnemen).

Citaat:
Je spreekt jezelf voortdurend tegen.
Je zou het eens moeten herlezen, misschien dat je de logische draad erin eindelijk zou vatten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 13:13   #953
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begin te zien dat je wat voelt voor mijn "basis contract". Echter, je voert een concept in, "territorium", dat problematisch is. Als je daar wat over nadenkt, zal je beseffen dat het de basis bevat van elke vorm van dwingelandij en hierarchie: namelijk de "eerste grond-beslaglegger".

Vergeet ook het idee van "democratische meerderheid", het gaat hier gewoon om "recht van de sterkste".

Ethiek is dus, na correctie, iets dat door de groep die het grootste geweld aan de dag kan leggen over een zeker territorium, opgedrongen is aan zij die daar willen kunnen overleven. Het staat U vrij tegen die ethiek in te gaan, maar dat zal niet op het territorium van de originele geweldenaars kunnen gebeuren.

Het bovenstaande is universeel van toepassing, van de koningen in de oudheid, over de theocratieen van de middeleeuwen en de communistische bolwerken van de vorige eeuw, tot de barbaarse dictaturen stijl Iran, Saoudi-Arabie, Noord-Korea van vandaag, en onze "sociaal-democratieen" vormen daar helemaal geen uitzondering op. Het zijn allemaal staten.
Democratie is ook niks anders dan het Recht van de Sterkste. Alleen heeft men hier de afspraak gemaakt dat 'de Sterkste' deze is met de meeste stemmen (waarbij er natuurlijk ook discussie kan bestaan over hoe die stemmen geteld worden) ipv die met het sterkste leger.


Als je op het territorium van de Sterkste bent zal je de wetten die deze uitvaardigen moeten aanvaarden. In 'Westerse' democratiën is het echter wel zo dat het Recht van de Sterkste getemperd wordt door de EVRM.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 13:30   #954
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Democratie is ook niks anders dan het Recht van de Sterkste. Alleen heeft men hier de afspraak gemaakt dat 'de Sterkste' deze is met de meeste stemmen (waarbij er natuurlijk ook discussie kan bestaan over hoe die stemmen geteld worden) ipv die met het sterkste leger.

Als je op het territorium van de Sterkste bent zal je de wetten die deze uitvaardigen moeten aanvaarden. In 'Westerse' democratiën is het echter wel zo dat het Recht van de Sterkste getemperd wordt door de EVRM.
Ahum, u leeft, dacht ik, in een constitutionele monarchie. Dat is een rechtsstaat met een grondwet die de excessen waar u op doelt uitsluit. In het democratische proces zijn de belangen van minderheden veiliggesteld. Maar dit wordt wellicht nog behsndeld in uw volgende jaar op school.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 november 2016 om 13:31.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 13:34   #955
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is geen argument, he Ik zou kunnen zeggen: "ha, de stelling van Pythagoras: een idee uit de Griekse oudheid ; de werkelijkheid is anders". Dat is geen logisch argument, niewaar.

En de werkelijkheid is NIET anders. Er is geen "universele vrede en voorspoed" sinds de 18de eeuw, he. Bekijk de relatieve luwte van enkele decennia in west-Europa niet alsof het de universele norm zou zijn. Het zijn illusoire perioden, die de fundamentele drijfveren even aan de kant konden schuiven, op dezelfde wijze als het Romeinse rijk dat enkele eeuwen heeft volgehouden, gebaseerd op een imperialistische expansie.

Dat kunnen ze gewoon niet op universele en duurzame wijze. Dat is mijn gans punt. Als je de elementaire drijfveren van het leven probeert te negeren met structuren, dan ontploft het vroeg of laat toch in je gezicht, en veel en veel harder dan als je geregeld "stoom af laat".

De enige manier om te vermijden dat er een "struggle for life" is, is door het opgeven van onze individualiteit en dus ons menselijk bestaan. Iets wat in de niet zo verre toekomst toch te gebeuren staat denk ik, wanneer we de singulariteit bereiken (ttz, wanneer machines het overnemen).

Je zou het eens moeten herlezen, misschien dat je de logische draad erin eindelijk zou vatten.
Allemaal prietpraat verpakt in grote woorden. Daar ga ik geen tijd in steken.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 13:49   #956
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ahum, u leeft, dacht ik, in een constitutionele monarchie. Dat is een rechtsstaat met een grondwet die de excessen waar u op doelt uitsluit. In het democratische proces zijn de belangen van minderheden veiliggesteld. Maar dit wordt wellicht nog behsndeld in uw volgende jaar op school.
Democratie heeft niets met bescherming van minderheden te maken. Monarchie ook niet.

In de kleuterklas zal men u dat waarschijnlijk leren
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 13:51   #957
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, het gaat om een kritische massa. Niet "alleman" en niet "een enkel persoon". De kritische massa wordt bepaald door de hoeveelheid geweld die ze aan de dag kan leggen en is dus niet noodzakelijk "een numerieke meerderheid".

De generaal heeft een gans leger, zolang alle lagen in dat leger aan hem geoorzamen (en dus in de hierarchie geloven). Als een paar kolonels vinden dat de generaal de pot op kan, hangt het af op hoeveel kolonels die generaal nog kan rekenen, en hoeveel die kolonels op hun majoors, kapiteins en dergelijke kunnen rekenen.

Als echter het gros van alle soldaten en alle onderofficieren een middenvinger opsteken aan hun officieren, dan zijn alle officieren de pineut.

Als het grosso-modo half/half is, dan krijgen we een burgeroorlog.

Het is dus een kwestie van geloof.
Werkt niet. Er mag een meerderheid zijn die er in gelooft, een kleine minderheid die er niet in gelooft is voldoende om alles uit zijn evenwicht te brengen.

Trouwens, je kan nooit een meerderheid overtuigen. Kijk eens naar het geloof, ondanks het feit dat elk geloof op onbewezen dogma's gebaseerd is en waarvan er een serieus aantal ontkracht zijn door de wetenschap blijft het toch groeien.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 14:27   #958
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Democratie heeft niets met bescherming van minderheden te maken. Monarchie ook niet.

In de kleuterklas zal men u dat waarschijnlijk leren
U leest niet wat er staat. Zegt het woord constitutie (constirutionele monarchie) u niets? Wel, in de grondwet worden de rechten van allen die in uw land verblijven, ook de minderheden, beschermd. En ja, de koning ziet daar op toe en hij ratificeerd de wetswijzigingen.

Ik kan het ook anders zeggen: U leeft niet in een democratie naar in een democratische rechtsstaat. Gaat u daar maar eens een paar maanden op studeren.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 14:28   #959
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.751
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
What a setback for the world that guy is.
Trump heeft me echter serieus aan het twijfelen gebracht omtrent Darwin's evolution theory, gerelateerd aan de mens, bedoel ik.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2016, 14:34   #960
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.992
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U leest niet wat er staat. Zegt het woord constitutie (constirutionele monarchie) u niets? Wel, in de grondwet worden de rechten van allen die in uw land verblijven, ook de minderheden, beschermd. En ja, de koning ziet daar op toe en hij ratificeerd de wetswijzigingen.

Ik kan het ook anders zeggen: U leeft niet in een democratie naar in een democratische rechtsstaat. Gaat u daar maar eens een paar maanden op studeren.
Mispoes, een grondwet garandeert geen bescherming van minderheden. In een grondwet kan evengoed staan dat de koning het recht heeft om lijfstraffen uit te delen en dat de Islam verboden is.

Democratie + Evrm garandeert een minimum bescherming van het individu.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be