Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2014, 19:33   #941
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
jammakloot
schijt omhoog
steek het waar het zonlicht niet schijnt
krijgt n�* het schijt
zeikerd
Voor alles is een AN-variant. "Zeikerd" is trouwens ook AN, net als "steek het waar...".

Andere zaken zijn dan weer niet algemeen: "schijt omhoog" is Antwerps/Brabants. Hier bij ons is die uitdrukking onbekend.

Natuurlijk hebben dialecten hun eigenheid, bijgevolg ook eigen uitdrukkingen. Alleen in het AN hebben we ook die eigenheid.

Daarom ook zie ik geen tegenstelling tussen standaardtaal en plaatselijke taalvormen. Bijgevolg beschouw ik ze niet in termen van meer- of minderwaardig, maar wel van complementariteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 19:35   #942
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Vergeleken met de woordenschat die een aantal Vlaamse dialecten rijk is verbleekt het AN wel degelijk.
Ik heb nergens beweerd dat de vele woorden en uitdrukkingen die een dialect rijk is ontbreken in het AN. In het AN zijn ze wel in heel wat gevallen een stuk beperkter. Toch wat betreft het "volkse" woordgebruik. Voor "stadhuiswoorden" zijn we eerder op het AN aangewezen.

Ik heb hierboven twee voorbeelden gegeven van een woord met dezelfde betekenis. Ik ken er maar twee in dit dialect, maar er bestaan er zo tientallen.
Hiermee hebt u echt niets bewezen, hoor. En nogmaals toont u overduidelijk aan dat het Vlaams minderwaardigheidscomplex u volledig heeft ingepalmd: AN zou staan voor "stadhuiswoorden", dialect voor volks. Alleen, AN heeft ook een los taalregister. AN is heus niet alleen een taal van stadhuis en Kerk. Juist zijn gemis aan soepele beheersing van het AN doet de Vlaming vaak overhellen naar die reflex.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 19:40   #943
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Neen. Dat is niet typisch voor Limburgers. En ook niet voor West-Vlamingen.
Het typeert vooral Belgische nationalisten. Ze noemen zich graag vanalles, van Limburger tot Brabander en Brusselaar, en van Belg tot Europeaan, maar géén Vlaming.

Ik hoef geen voorbeelden te noemen, zeker?
Ik noem mezelf een aardbewoner. Mag dat ook? Voor de rest heb ik geen identiteit, los van mijn uniek DNA, dat ik met niemand deel aangezien ik geen tweelingbroer heb (eeneiig dan toch ).
identiteit is namelijk een illusie. Ik voel absoluut geen enkel verbondenheid met iemand die toevallig in mijn stad/streek/gewest/land/continent woont, of dezelfde taal spreekt als ik. Want dat is allemaal toeval.
Maar als ik een marsmannetje ontmoet en die vraagt mij waar ik vandaan kom zeg ik wel dat ik een aardbewoner ben. Net als mijn kat trouwens.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 19:41   #944
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik provoceer wat verder.

Ik verwar tongval niet met taal.
De voorbeelden die ik gaf, waren niet zomaar een Vlaming en een Nederlander, zoals u simpelweg twee nationaliteiten opgeeft.

De voorbeelden die ik gaf, waren mensen die, na hoge opleiding en strenge selectie, beiden aangeworven/overtuigd zijn/doceren/aanvaard als autoriteit ... dat zij de standaardtaal spreken zonder enige tongval.

.
En? Denkt u nu echt dat in de Duitstalige wereld de hoogopgeleiden allemaal dezelfde standaarduitspraak volgen? Vergeet dat maar! Ik heb het heus niet over dialect of tussentaal, maar wel over de standaardtaal met een tongval.

Ik kan niet anders besluiten dan dat u besmet bent met de Jakobijnse vorm van taalbeschouwing. In Frankrijk heerst de opvatting dat een standaardtaal een starre vorm is met voorschriften op alle vlakken. Soepelheid is er niet. Heel anders gaat men ermee om in de Duitstalige wereld, maar niemand het erg vindt dat je ook al gestudeerde je standaardtaal met een (lichte) tongval spreek.

In Oostenrijk gaat men meestal nog verder en wordt de standaardtaal doorspekt met eigen woordenschat die veelal in (noordelijk) Duitsland onbekend is. Nogmaals: ik spreek niet over dialect of tussentaal. Niemand in Oostenrijk die eraan twijfelt met hun taal het Duits is, ook al spreken ze niet op dezelfde manier als in Duitsland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 19:45   #945
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik noem mezelf een aardbewoner. Mag dat ook? Voor de rest heb ik geen identiteit, los van mijn uniek DNA, dat ik met niemand deel aangezien ik geen tweelingbroer heb (eeneiig dan toch ).
identiteit is namelijk een illusie. Ik voel absoluut geen enkel verbondenheid met iemand die toevallig in mijn stad/streek/gewest/land/continent woont, of dezelfde taal spreekt als ik. Want dat is allemaal toeval.
Maar als ik een marsmannetje ontmoet en die vraagt mij waar ik vandaan kom zeg ik wel dat ik een aardbewoner ben. Net als mijn kat trouwens.
Natuurlijk heb u een wat meer plaatselijke identiteit. Een mens leeft niet in het ijle en is nu eenmaal door opvoeding in een bepaalde cultuur en taal opgegroeid. Dat is helemaal geen illusie, maar concrete werkelijkheid.

Het is natuurlijk in om te zwaaien met dergelijke inhoudsloze uitspraken als "ik ben een aardbewoner", maar niemand kan zijn eigen wortels ontkennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:36   #946
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Het Standaardnederlands is dan ook recenter dan die dialecten. Het is echter volslagen belachelijk om ieder dialect als een taal te beschouwen. Ja, het Hollands en het West-Vlaams verschillen veel qua woordenschat en uitspraak, maar toch blijft het één en dezelfde taal. Het Nederlands is ervoor gekend dat de dialecten sterk uit elkaar lopen. Dat maakt van ieder dialect echter nog geen taal. Ik kan perfect communiceren met iemand uit Groningen als we beiden ietwat moeite doen om niet te plat te klappen. Haal ik mijn mooiste West-Vlaams boven, dan zal die Groninger er waarschijnlijk niet veel van verstaan. Hoewel mijn West-Vlaams al veel meer naar Standaardnederlands neigt dan dat van mijn grootouders en ouders (wat deels te wijten/danken (het is maar hoe ge er tegenaan kijkt) is aan mijn net afgelopen studieperiode in Leuven, maar vooral door het feit dat mijn generatie op jonge leeftijd veel meer met Standaardnederlands in contact is gekomen dan de oudere generaties).
Natuurlijk zijn dialecten talen. Wat anders? Broden? Fietsen? Bloemkolen?
De mensen hadden vroeger niets anders dan hun dialect om met elkaar te communiceren. En dat was niet alleen het geval voor de Vlamingen. Je denkt toch niet dat een Spanjaard uit Andaloesië hetzelfde Spaans spreekt als een Spanjaard uit Madrid, Valladolid, of godbetert uit San Sebastian of Catalonië? Noem een Spanjaard uit Vitoria zelfs geen Spanjaard want dan beledig je hem even hard als een Franstalige die je "Vlaming" zou durven noemen omdat hij in Vlaanderen woont.

Dat dialecten geen officieel erkende talen zijn is geen reden voor de Vlamingen om hooghartig op hun eigen dialecten neer te kijken. Laat dat maar over aan de Franstaligen en de Belgische-nationalisten. Hun afkeer geldt trouwens niet alleen voor de Vlaamse dialecten, maar ook voor het AN.

Ik sprak ook AN met mijn kinderen. Waardoor mijn oorspronkelijk dialect voor een groot deel verloren is gegaan. Niet alleen voor hen, maar ook voor mezelf. Dat vinden we allemaal even jammer.

Ik woon intussen alweer j�*ren elders. Het dialect hier is totaal anders dan aan de Limburgse maaskant. Hopelijk gebeurt hier nooit waar Genk slachtoffer van werd onder vreemde invloed. Het "cités" is verschrikkelijk, maar het werd niet lang geleden desondanks toegejuicht door de AN-puristen van radio I.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:39   #947
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En nogmaals toont u overduidelijk aan dat het Vlaams minderwaardigheidscomplex u volledig heeft ingepalmd:
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:41   #948
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik noem mezelf een aardbewoner. Mag dat ook? Voor de rest heb ik geen identiteit, los van mijn uniek DNA, dat ik met niemand deel aangezien ik geen tweelingbroer heb (eeneiig dan toch ).
identiteit is namelijk een illusie. Ik voel absoluut geen enkel verbondenheid met iemand die toevallig in mijn stad/streek/gewest/land/continent woont, of dezelfde taal spreekt als ik. Want dat is allemaal toeval.
Maar als ik een marsmannetje ontmoet en die vraagt mij waar ik vandaan kom zeg ik wel dat ik een aardbewoner ben. Net als mijn kat trouwens.
Dag aardbewoner zonder identiteit.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:44   #949
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 46.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ben het helemaal eens met Van den Berghe. En dat gebeurt niet zo vaak

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 september 2014 om 20:44.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:47   #950
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zie je wel, zelfs geen inhoudelijk wederwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:47   #951
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ben het helemaal eens met Van den Berghe. En dat gebeurt niet zo vaak
Laat de schuimwijn knallen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:51   #952
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Natuurlijk zijn dialecten talen. Wat anders? Broden? Fietsen? Bloemkolen?
De mensen hadden vroeger niets anders dan hun dialect om met elkaar te communiceren. En dat was niet alleen het geval voor de Vlamingen. Je denkt toch niet dat een Spanjaard uit Andaloesië hetzelfde Spaans spreekt als een Spanjaard uit Madrid, Valladolid, of godbetert uit San Sebastian of Catalonië? Noem een Spanjaard uit Vitoria zelfs geen Spanjaard want dan beledig je hem even hard als een Franstalige die je "Vlaming" zou durven noemen omdat hij in Vlaanderen woont.
Ongewild bevestigt u wat wij hier tegen u hebben aangebracht. Wat ze ook spreken in Andaloesië of in Madrid, het is en blijft Spaans. Net zo met ons Nederlands, van Noord naar Zuid en van Oost naar West.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom een Franstaligen geen Vlaming zou kunnen zijn. Denkt u dat een man als Charles de Coster geen Vlaamse reflex had?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 20:55   #953
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dag aardbewoner zonder identiteit.
Dan is hij zelfs geen aardbewoner. Hij heeft niets waarmee hij verbonden is. Hij leeft ergens in het totale ijle.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:02   #954
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
De logische consequentie van deze absurde en ronduit achterlijke redenering is dat iedere Vlaming wiens dochter naar Syrië trekt om de IS'ers aan hun trekken te laten komen plots geen Vlaming meer is. Ahja, want een echte Vlaamse man zijn dochter doet dat niet. Die dochter doet dat wel, dus is hij plots geen Vlaming meer.

Zoals ik zei: absurde en achterlijke redenering.
Dat maak jij ervan.

Je gelooft toch zélf niet dat de IS mensen tolereert van een ander soort dan zijzelf?
Vrouwen die speciaal naar ginder trekken om zich door de moordenaars van IS te laten vol steken zijn collaborators van vreemde overheersers en verdienen niet beter dan het verlies van hun Vlaamse identiteit.
Idem voor de kerels trouwens die heulen met buitenlandse barbaren.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:16   #955
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee hebt u echt niets bewezen, hoor. En nogmaals toont u overduidelijk aan dat het Vlaams minderwaardigheidscomplex u volledig heeft ingepalmd: AN zou staan voor "stadhuiswoorden", dialect voor volks. Alleen, AN heeft ook een los taalregister. AN is heus niet alleen een taal van stadhuis en Kerk. Juist zijn gemis aan soepele beheersing van het AN doet de Vlaming vaak overhellen naar die reflex.
Je hebt stadhuiswoorden en stadhuistaal,
maar jouw posts over de Nederlandse taal ademen een onderwijzers-mentaliteit uit.
Ontwikkel u !! Bevrijd u !!!

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:17   #956
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt stadhuiswoorden en stadhuistaal,
maar jouw posts over de Nederlandse taal ademen een onderwijzers-mentaliteit uit.
Ontwikkel u !! Bevrijd u !!!

.
Vertel even: waar zit het probleem en wat wilt u verduidelijken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:21   #957
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Niet zeveren, Schoof. In tegenstelling tot jou had ik Leterme niet in gedachten.
Mijn reactie vloeit voort uit de stelling van Zipper dat het Vlaamse volkslied niet VOLLEDIG gekend is door één op tien Vlamingen. Hoeveel Belgen kennen de volledige tekst van de Brabanconne? Zelfs maar in één van drie landstalen?

Dat een Belgische premier de Brabançonne verwart met de Franse Marseilleise verdient een ereteken ipv gevangeniststraf!
Ik zever, precies in deze draad dan nog wel, pertang zeer graag.

Zelf noem ik dat liever "wat provoceren" tegenover die super-ernstige maar overigens plat bekakte dames en heren.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:21   #958
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zelf noem ik dat liever "wat provoceren" tegenover die super-ernstige maar overigens plat bekakte dames en heren.

.
AN is dus "bekakt"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:55   #959
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 116.888
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ongewild bevestigt u wat wij hier tegen u hebben aangebracht. Wat ze ook spreken in Andaloesië of in Madrid, het is en blijft Spaans. Net zo met ons Nederlands, van Noord naar Zuid en van Oost naar West.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom een Franstaligen geen Vlaming zou kunnen zijn. Denkt u dat een man als Charles de Coster geen Vlaamse reflex had?
Blablablabla.
Het "Spaans" dat een Andalousiër spreekt verschilt wel degelijk van het Castiliaans in Valladolid en Madrid. En daar wordt het "zuiverste' Spaans gesproken. Wie een beetje Spaans kent zal daarom veel minder moeite hebben om iemand uit Valladolid te begrijpen dan een Andalousiër. Logisch als er zowel aan het einde als in het midden van een pak woorden letters worden weggelaten, bepaalde letters worden vervangen door andere, en die woorden met ontbrekende letters aan elkaar worden geregen tot één geheel.

Ik beweerde ook niet dat geen enkele Franstalige een Vlaming kan zijn. Ik beweer wél dat je hard zult moeten zoeken om een Franstalige in Vlaanderen te vinden die "Vlaming" wil genoemd worden. Idem met Turken, Marokkanen, Chinezen en de meeste inwijkelingen. Ze mogen nog van de tweede, derde of zelfs vierde generatie zijn. Zelden zullen ze "Vlamingen" genoemd willen worden.

Dat geldt, zoals ik al eerder schreef, niet alleen voor Franstaligen. Ik ben hier ook nog geen énkele BUBbel tegengekomen die zich "Vlaming" voelt. Wel Brabander, Brusselaar, Belg en Europeaan, maar géén Vlaming. En ik ben er zeker van dat er in het oosten ook nog Nederlandstaligen zitten die vanalles genoemd willen worden behalve Vlamingen.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2014, 21:59   #960
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zever, precies in deze draad dan nog wel, pertang zeer graag.

Zelf noem ik dat liever "wat provoceren" tegenover die super-ernstige maar overigens plat bekakte dames en heren.

.
"Pertang": van het Franse "pourtant"...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be