![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik snap gewoon niet waarom je nooit op de uitnodiging van de VDAB bent ingegaan, ook al ben je voor 33% arbeidsongeschikt verklaard. Het is toch een kleine moeite om daar eens te passeren, als je uitgenodigd wordt. Zo houd jij hun wat bezig en laten ze jou wel verder gerust, maar als je helemaal niet komt opdagen, dan is het precies of je zelfs al geen aangepast werk meer wilt doen. Ze hebben je drie jaar de kans gegeven om toch eens wat meer uitleg te horen van jou kant, maar als je nooit niets van je persoonlijk hebt laten horen, dan kan ik het best begrijpen dat je na 3 jaar geschorst wordt. In dit geval vind ik dat de VDAB/RVA wel gelijk heeft. Tot zover ik jou situatie kan inschatten ben ik het eens met een schorsing. Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 13 augustus 2008 om 17:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#942 |
Banneling
|
![]() Let wel ! een deel van jou redenering kan ik volgen.
Maar... Waarom ben ik nu niet ingegaan op de uitnodigingen van de VDAB. Wel, er werd mij bij het toekennen van die 33 arbeidsongeschiktheid, nu 4 jaar geleden, vertelt dat ik niet meer hoefde in te gaan op de uitnodigingen van de VDAB. Dit gegeven werd (let wel !) vervolgens nog eens ondersteund door het feit dat de VDAB 3 jaar lang die reden heeft aanvaard zonder daarover opmerkingen te maken. Het is dan ook niet te verwonderen dat ik uit de lucht kwam gevallen wanneer ik geconfronteerd werd met het feit dat ik geschrapt werd al werkzoekende, wegens ongeldige reden. Wegens ongeldige reden? ![]() 3 JAAR LANG HEEFT DE VDAB OVER DE REDEN VOOR MIJN AFWEZIGHEID NIETS GEZEGD, TERWIJL DE VDAB NAMELIJK EEN ZGN. INFORMATIEPLICHT HEEFT TEGENOVER DE WERKLOZE WERKZOEKENDE WANNEER DEZE EEN ONGELDIGE REDEN OPGEEFT VOOR ZIJN AFWEZIGHEID. Het was van de VDAB hun kant toch ook maar een kleine moeite geweest om mij te informeren over mijn rechten en plichten aangaande mijn reden voor afwezigheid, niet? Maar blijkbaar vond de VDAB het in al die jaren niet nodig. Nee, natuurlijk niet, de werkloze moet maar ruiken wat geldig is en wat niet. Wel, dat ze het dan nu maar eens gaan uitleggen voor de rechtbank. Laatst gewijzigd door Walter X : 13 augustus 2008 om 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#943 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij kan je op de VDAB, RVA en vakbonden voldoende blaadjes met de rechten en plichten van werklozen meenemen, plus dat je deze ook kan raadplegen op de websites van deze instellingen. Ga jij het dus maar eens uitleggen, dat je jou Belgische grondwettelijke plicht om de Belgische wetten te kennen aan je laars lapt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#944 | ||
Minister
|
![]() [quote]
Citaat:
Walter heeft u een schriftelijk bewijs gekregen bij de instantie die u arbeidsongeschikt verklaart heeft voor 33%, dat u niet meer hoeft in te gaan op de uitnodigingen van de VDAB als u opgeroepen wordt? Dit zou namelijk u redding zijn, als het voorkomt bij de rechtbank. Als u dit mondeling gezegd geweest is en u heeft geen bewijs, dan zou het misschien wel de moeite zijn om eens terug contact op te nemen met de instantie en te vragen achter een bewijs, dat duidelijk vermeld dat u niet hoeft in te gaan op de uitnodigingen van de VDAB. Citaat:
Maar is het niet zo (ben niet zeker) dat er op de uitnodiginsbrief staat van de VDAB, dat U verplicht bent in te gaan op de uitnodiging en als u geen geldige reden heeft en niet op deze uitnodiging in kunt gaan dat u het recht kan verliezen op werkloosheidsuitkering. Ik ben niet zeker maar volgens mij staat er kan en niet zal. Dus als er kan staat, dan kunnen ze u volgens mij schorsen wanneer ze willen in feite, ook pas na drie jaar in u geval. Nu, als het waar zou zijn dat de VDAB een informatieplicht heeft tegenover de werkloze zoals je beweert, dan hadden ze jou inderdaad tijdens die 3 jaar moeten laten weten waarom de reden ongeldig is. Wat zegt u advocaat eigenlijk van die informatieplicht? Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 13 augustus 2008 om 20:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#945 |
Minister
|
![]() Ik heb het juist opgezocht!
Ga in op uitnodigingen Als VDAB je uitnodigt voor een job of een opleiding, ben je verplicht om op deze uitnodiging te reageren. Betreft het een job, waarvan de vereisten in het verlengde liggen van de competenties die je tijdens de opleiding verworven hebt, dan moet je dit jobaanbod aanvaarden. Kan je omwille van dringende zaken niet ingaan op de uitnodiging? Meld dit aan je VDAB-consulent. Indien mogelijk kan je de afspraak verplaatsen. Reageer je niet dan moet VDAB hier de RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) van op de hoogte brengen. Ben je al 15 of 21 maanden werkloos? Dan moet je ingaan op controle van de RVA. Je zal door de RVA opgeroepen worden voor een evaluatiegesprek. Doel: nagaan of je voldoende inspanningen levert om werk te vinden. Deze controle kadert in de zogenaamde 'activering van het zoekgedrag naar werk'. http://vdab.be/opleidingen/rechtenenplichten.shtml Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 13 augustus 2008 om 19:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#946 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Duidelijk genoeg waarom men de eerste keren niet reageerden op je weigering naar de evaluatiegesprekken te komen, het is pas bij de vierde oproep dat je geschorst kan worden. De eerste 3 kan je dus zonder problemen negeren, het vierde kost je je werkloosheidsuitkering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#947 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er wordt verwacht dat iedereen, die zich op het Belgisch grondgebied bevindt de grondwet en zijn rechten en plichten kent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#948 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb het ook juist opgezocht en de eerste 3 keer kan u negeren en bij de vierde kan u worden geschorst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je heb het nu wel over DSIPO. Er wordt uitdrukkelijk in de wet voorzien dat iemand met 33% blijvende arbeidsongeschiktheid niet moet opgeroepen worden inzake het actieve zoekgedrag naar werk (artikel 59 bis, §1, vijfde lid, KB). Laatst gewijzigd door Walter X : 13 augustus 2008 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 |
Minister
|
![]() Walter had je normaal gezien ook niet u blijvende arbeidsongeschiktheid van 33% moeten aanvragen bij de RVA toen je drie jaar geleden werkloos bent geworden? Moest je volgens mij gewoon naar je huisarts geweest zijn en een papier hebben laten opmaken dat je 33% blijvend ongeschikt bent verklaard. Dat verslag had je dan gewoon even bij u syndicaat moeten binnen brengen en die sturen dat dan door naar de RVA. Vervolgens word je opgeroepen bij een dokter die wordt aangewezen door de RVA en die beslist of je in aanmerking komt of niet.
Maar deze raad komt helaas al te laat natuurlijk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn jullie met mijn voeten aan het spelen of wat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#953 |
Banneling
|
![]() Gelieve niet allemaal tegelijk reageren, want ik kan niet meer volgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#955 |
Banneling
|
![]() Omdat ik zo’n formulier (C 47) al 4 jaar in mijn bezit heb. Dat had u hier toch al gelezen moeten hebben.
Laatst gewijzigd door Walter X : 13 augustus 2008 om 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#956 |
Banneling
|
![]() Jantje,
Normaal weerleg ik grondig alle leugens en verzinsels, maar ik heb wel wat anders te doen dan stuk voor stuk alle halve waarheden en leugens uit uw ellenlange berichten te weerleggen. Het is dus onbegonnen werk om alle onwaarheden/onjuistheden/verzinsels te weerleggen. jammer dat ik niet alles kan doorstrepen wat niet strookt. Dus, kakelt maar voort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#957 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#958 |
Banneling
|
![]() Kamiel :Maar is het niet zo (ben niet zeker) dat er op de uitnodiginsbrief staat van de VDAB, dat U verplicht bent in te gaan op de uitnodiging en als u geen geldige reden heeft en niet op deze uitnodiging in kunt gaan dat u het recht kan verliezen op werkloosheidsuitkering.
Morgen zal ik u hierop repliceren Laatst gewijzigd door Walter X : 13 augustus 2008 om 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#959 |
Minister
|
![]() ok Walter!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#960 |
Banneling
|
![]() Lees volledig dit topic, dan gaat u kunnen meegaan : http://forum.politics.be/showthread.php?t=109478
Daar ben ik bezig met replieken, duplieken en pleidooien te schrijven. Nu ga ik slapen, want het is al veel te laat. |
![]() |
![]() |