![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar sommigen beschouwen dat inderdaad ook als Nederlands. Het heeft een iets andere woordenschat.
![]() |
![]() |
#942 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, maar u woont in een klein Oost-Vlaams dorpje en bent een 40+er. U weet niet beter.
![]() |
#943 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#944 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#945 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je daarom moet overschakelen wanneer je converseert met andere Nederlandstaligen dan uw regiogenoten, dan wil dat zeggen dat u taal spreekt zoals een mentaal-gehandicapte op een xylofoon mept, voor mij althans. Grote medelijden (maar geen genade) met zulke benepen stakkers heb ik.
Neem nu een woord als 'tjeverij', dat is eigen aan onze streek. Het is niet meer dan logisch dat zulke woorden bestaan, ... Bah, wat voel ik me vies. Nee, ik ga iets wat logisch is voor een kleuter niet trachten uit te leggen aan een getrouwde volwassene met kinderen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 januari 2011 om 19:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#946 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb weer een hoop vreemde talen gehoord vandaag op de bus en weinig Vlaams - of Nederlands zo u wilt.
![]() |
![]() |
#947 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#948 |
Europees Commissaris
|
![]() Bejaarde vrouw denkt dat ze een meerderheidspositie heeft. Nu ja, het is mogelijk met die vergrijzing enzo ...
![]() |
#949 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Leg even uit, jong kalf.
![]() |
#950 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens mij is het ook een belediging voor onze taal door deze Vlaams te noemen i.p.v. Nederlands. Het heeft nogal wat weg van het romantisch één-natie-één-taal-gedachtegoed dat opmars maakte met het 19de eeuws nationalisme. Het ironische eraan is dat iedereen in deze draad één en dezelfde taal gebruikt.
Mensen die hun taal Vlaams noemen zijn, zeker in mijn kringen, een marginale minderheid. Ik vind dat u nogal in de hoogte doet om uzelf kennelijk een hogere positie toe te wijzen dan iemand wiens familie minder generaties hier woont, als ware het een soort rangorde, waarop u groot en streng als een agente neerziet. De waarheid is echter: de jonge generatie noemt haar taal in overgrote meerderheid Nederlands, wat onze taal ook is. En nee, het betekent niet 'van het Koninkrijk der Nederlanden' of 'van de provincie Noord-Holland uit 't Gooi'. Ik blijf het provinciaals en marginaal vinden eerlijk gezegd, en ik prijs mezelf gelukkig dat het me volkomen vreemd is.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 januari 2011 om 21:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#952 | ||
|
![]() Citaat:
Zeg het hen zelf eens als ge daar de ballen voor bezit, meisje. Verder, moffel ik soms ook allochtoonse woorden tussen mijn uitleg als ik tegen een allochtoon spreek. Is dat een probleem voor jou?
![]() |
![]() |
![]() |
#953 | ||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#954 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meer nog, men eist dat je HUN taal gaat spreken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#955 | |
|
![]() Men eist helemaal niets.
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet niet dat de Zuidelijke Nederlanden een grotere invloed van de romaanse talen hebben gekend dan de Noordelijke Nederlanden. Dat ligt aan de basis van een verschillend accent en gedeeltelijk verschillende woordenschat in beide streken. Bijvoorbeeld het woordje "goesting" is uit het Spaans afkomstig en ongebruikt (tegenwoordig wel niet meer onbekend) in het Noorden. Ook een woordje als "ribbedebie" kennen ze daar niet, Rudy Carrell heeft rond dat woordje ooit een act gedaan ("mijn vrouw is ribbedebieieieie", echt grappig) daarmee illustrerend dat het Vlaams in vele opzichten verschilt van het Nederlands in het Noorden en dat dat niet betekent dat het éne beter of slechter is dan het andere, gewoon dat er verschillen zijn die voor ieder ruimdenkend mens gemakkelijk te accepteren zijn. Graag wil ik er hier meteen even op wijzen dat dialect en streektaal geen privilege is van Vlaanderen. In het Noorden zijn er ook grote verschillen, lees bv het boek "Bartje" van Anne de Vries, dan begrijpt u het misschien beter. En doe vooral voort met anderen provinciaals en marginaal te vinden en uzelf gelukkig te prijzen dat bepaalde volkse zaken u volkomen vreemd zijn, daarmee bewijst u alleen dat ik mezelf minder een hoge positie toewijs dan u dat aan uzelf doet.
![]() |
![]() |
#957 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb niets met allochtonen maar vind het gewoon vreemd dat Vlaams hier veroordeeld wordt terwijl ieder het nu doodnormaal vindt dat in iedere publieke plaats (in dit geval de bus) steeds meer vreemde talen klinken ondanks de nadruk die er op gelegd wordt dat grondig integreren enkel kan door de taal van dit land te spreken. En heb ik dan ooit gezegd dat u "allochtoonse" woorden gebruikt? Voor zover ik weet doet u dat alleen als u tijdens een onderonsje met vrienden op het forum er wat Arabisch tussengooit.
![]() |
![]() |
#958 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U leest volgens mij toch ook zowel Vlaamse als Nederlandse auteurs ? Voor mij - dat kan ik u mededelen - zijn volkse schrijvers als Louis Paul Boon, Felix Timmermans en Stijn Streuvels nog steeds zeer leesbaar en ik respecteer ze ook. Felix Timmermans schreef van al die namen nog het meest Zuid-Nederlands, Brabants, dialectisch of 'Vlaams' zoals velen het zouden noemen. Voor mij, echter, zal het altijd een variant van het Nederlands blijven. Daarnaast tracht ik de inhoud over de vorm te beoordelen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 januari 2011 om 22:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#959 | |
|
![]() Citaat:
Een jaar geleden werd hier op het forum veel meer in het Vlaams geschreven dan nu. Ik ben bang dat het over een paar maanden helemaal voorbij is. Ik spreek geen Vlaams maar versta toch wel 95% hoop ik. Het is een mooie vloeiende en zangerige taal, beter dan het houterige Nederlands, en met een gevoel in de woorden dat je in het Nederlands mist. Laat het niet verloren gaan. Ik zou willen dat het Nederlands wat van de Vlaamse uitdrukkingen overnam. Het Nederlands heeft dat altijd gedaan met talen van immigranten dus waarom niet met het Vlaams? Het moet ook op TV vaker gesproken worden vind ik en niet alleen in interviews met burgers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#960 | ||
|
![]() Citaat:
U mag vreemd vinden wat u wilt. Als een ander op de bus in een ander taaltje wilt spreken dan is dat zijn/haar zaak. Kijk nekeer verder dan uw neus lang is, Marie. Uit deze brok tekst kan ik afleiden dat u tot de conclusie zou komen dat iemand zich verzet en niet wilt integreren alleen maar omdat u hem/haar in een andere taal bezig hoort. Goed bezig.. En waarom spreek jij die mensen dan niet aan als ik vragen mag? Misschien kun je eens proberen van ze te overhalen om toch in het Nederlands te communiceren.
![]() |
![]() |