![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 |
Banneling
|
![]() EU gaat het noodfonds snel uitbreiden van 500 miljard naar 2 triljoen, ten behoeve van de redding van Spanje en Italië.
Naar het schijnt zal Spanje dit deze week aanvragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#942 | |||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee, eurobonos hebben er niets mee te maken, maar dat had ik je al uitgelegd. Als het de ECB toegestaan zou worden, dan zou de ECB in principe per direct op de primaire markt kunnen ingrijpen. De ECB is prima in staat om direct van bv de spaanse, italiaanse of griekse overheid schuld te kopen. Het mag alleen niet van de statuten.
![]() |
![]() |
#943 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Verstoren niet: wèl beïnvloeden. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 24 september 2012 om 17:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#944 |
Banneling
|
![]() Daarmee zou dan ook dat varkentje gewassen zijn en de grootste voorspelde catastrofe afgewend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#945 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() 1,5 biljoen schulden bij. Jep dat varkentje is gewassen... ![]() Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 24 september 2012 om 18:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#946 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In vergelijking met de 15 triljoen van de VS is dat niks. En de EU is economisch veruit de grootste wereldspeler Op naar de volgende catastrofe voor de endgame... ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 24 september 2012 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#947 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Goh ja, in amerika maken ze nog méér schulden, dus dan is't geen probleem.
De Europese kinderhand is snel gevuld zeker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#948 |
Banneling
|
![]() Het argument was altijd, dat de EU een redding van Spanje en/of Italië niet aankon. Nu dat wel het geval dreigt te worden, zullen de Cassandra's een andere onoverkomelijke ramp moeten uitvinden...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#949 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 't is maar wat je "redding" noemt. 1,5 biljoen schulden bij, dat vind jij blijkbaar geweldig.
Ik heb trouwens geen weet over argumenten dat de EU de "redding" niet aan kan. Geld lenen tot in het oneindige in een corrupt monetair stelsel als dat van de dollar en de euro kan elke staatsentiteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#950 |
Banneling
|
![]() Staatsschulden zijn een wettig financieringsmiddel en zijn beperkt tot de maastrichtnorm. Zestig procent
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Het zal een eis van oa de duitsers geweest zijn. Dat wel ingrijpen op de secundaire mogelijk is, zal zijn omdat men toch wel iets wou kunnen doen. Of mss goed uitonderhandeld door de zuidelijke landen. Een voordeel van het niet toestaan van ingrijpen op de primaire markt, maar wel op de secundaire markt, is dat veel mensen daardoor niet goed doorhebben wat er gebeurt, en denken dat er geen geld gecreeerd wordt, terwijl dat wel het geval is. Dat is hetzelfde in andere woorden. Citaat:
Je kunt je afvragen hoe leuk de duitsers (en anderen) het zullen vinden om op te draaien voor de slechte economie van de spanjaarden.
![]() |
![]() |
#952 |
Schepen
|
![]() Enig idee met hoeveel de staatsschuld van Belgie, Nederland of Duitsland zou toenemen als die in totaal 2 biljoen (2000 miljard) opgebracht moeten worden?
![]() |
#953 |
Schepen
|
![]() Inderdaad, officieel is dat beperkt tot 60%. Hoeveel landen houden zich daaraan?
![]() |
#954 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#955 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Met betrokkenheid van de ECB kan er natuurlijk zoveel bijgedrukt worden als men maar wil.
![]() |
![]() |
#956 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu zijn het de hogerente landen die opdraaien voor de lage Duitse rente, dit binnen hetzelfde muntsysteem. Dat is ook niet logisch. Tenslotte hebben ze het recht op devaluatie opgegeven, de zwakke naties, in ruil daarvoor moeten ze onbetaalbaar hoge rentes betalen. Dat is niet eerlijk. Eurobono's zouden dat allemaal oplossen. En die gaan er komen...na de fiscal compound. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#958 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens: hoe zou de rentesetting tot stand komen als de ECB nationale emissies van staatspapieren zou kunnen opkopen? Zou de rente niet ferm zakken? Laatst gewijzigd door eno2 : 24 september 2012 om 23:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#959 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Estland, Luxemburg, Slowakije, Slovenie, Finland. Dat geeft wel aan hoe belnagrijk die eis gevonden wordt.
![]() |
![]() |
#960 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ze mogen idd niet meer devalueren, maar er wordt toch aardig bijgedrukt, dus gedevalueerd wordt er indirect, zij het minder dan vroeger. Ze moeten niet hoge rentes betalen "in ruil voor" het opgeven van het recht op devaluatie, maar vanwege hun slechte economie. Overigens, ook (juist) met recht op devaluatie betaalden ze een hogere rente. Met de komst van de euro is in eerste instantie de rente voor al die landen flink gedaald, vrijwel tot het niveau van Duitsland. Hadden ze de boel gewoon op orde gehad, dan hadden ze nog altijd zo'n lage rente gehad.
![]() |