Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2020, 11:55   #941
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Die "Nacht der langen Messer" lijkt me toch geen verzinsel te zijn geweest.

Zie ondermeer:

https://de.wikipedia.org/wiki/Röhm-Putsch

(ook - en zoals altijd vooral - voor de bijkomende bronnen die er kunnen worden gevonden)

In de USSR is het er allemaal wel wat grootschaliger aan toe gegaan, dat valt niet te ontkennen.

Dat is ook goed verklaarbaar: er waren nu eenmaal méér onderdanen, van wie niet weinigen (nogal wat) méér ontevreden met de gevestigde macht(en).
de top van de SA is gezuiverd geweest, 33man, maar voor de rest?

behalve de communisten heeft hitler alle andere politieke partijen verboden, maar niet vervolgd. hij heeft generaals die het niet met hem eens waren op een zijspoor gezet, maar niet vervolgd. hij heeft ambtenaren of rechters die de nazi's tegenwerkten ontslagen, maar niet vervolgd.

stalin was daar zo soft niet in, die liet al zijn vrienden nog executeren voor hij aan zijn vijanden begon.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Nacht der Lange Messen was maar een voorspel van wat komen ging.

Martin Niemöller drukte het treffend uit wat er loos was:

"Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen katholiek.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer die nog kon protesteren."

Kortom, wie later openlijk kritiek gaf op het NSDAP en zijn führer kon zich verwachten opgepakt te worden. Het nazi-regime had overal verklikkers. Soms zelfs verklikten kinderen hun ouders... Soms waren het de buren die klikten, enz. Indien hij/zij heel jong was dan ging hij/zij naar een 'verbeteringsgesticht' voor enkele weken, enkele maanden of soms voor een jaar. En een 'verbeteringsgesticht' bij de nazi's was echt geen club med. Volwassen critici verdwenen in de gevangenis of in een concentratiekamp.
zoals zo vaak hebben mensen dus geen flauw benul van de werkelijkheid. ze hebben verder gekeken dan de laag propaganda over de feiten.

nee, mensen werden in nazi duitsland niet opgepakt omdat ze kritiek gaven, toch niet tot halverwege de oorlog. jij hebt het wel degelijk over de de ussr.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 12:30   #942
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
de top van de SA is gezuiverd geweest, 33man, maar voor de rest?

behalve de communisten heeft hitler alle andere politieke partijen verboden, maar niet vervolgd. hij heeft generaals die het niet met hem eens waren op een zijspoor gezet, maar niet vervolgd. hij heeft ambtenaren of rechters die de nazi's tegenwerkten ontslagen, maar niet vervolgd.

stalin was daar zo soft niet in, die liet al zijn vrienden nog executeren voor hij aan zijn vijanden begon.

zoals zo vaak hebben mensen dus geen flauw benul van de werkelijkheid. ze hebben verder gekeken dan de laag propaganda over de feiten.

nee, mensen werden in nazi duitsland niet opgepakt omdat ze kritiek gaven, toch niet tot halverwege de oorlog. jij hebt het wel degelijk over de de ussr.
"Being the only party in the Reichstag to have voted against the Enabling Act (with the Communist Party of Germany prevented from voting), the SPD was banned in the summer of 1933 by the new Nazi government. Many of its members were jailed or sent to Nazi concentration camps[."

WIKI.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 14 november 2020 om 12:31.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 12:56   #943
De Rode Willem

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen katholiek.
Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer die nog kon protesteren."

Kortom, wie later openlijk kritiek gaf op het NSDAP en zijn führer kon zich verwachten opgepakt te worden. Het nazi-regime had overal verklikkers. Soms zelfs verklikten kinderen hun ouders... Soms waren het de buren die klikten, enz. Indien hij/zij heel jong was dan ging hij/zij naar een 'verbeteringsgesticht' voor enkele weken, enkele maanden of soms voor een jaar. En een 'verbeteringsgesticht' bij de nazi's was echt geen club med. Volwassen critici verdwenen in de gevangenis of in een concentratiekamp.

En dan maar bloemen leggen bij gesneuvelde SS-ers. SS-ers die zulke maatschappij in stand hielden en er voor vochten. Een schande is heel dat persoontje van het Vlaams Belang , Carrera Neefs!

Hiermee is weer eens bewezen dat heel wat mandatarissen van het VB 'zwarten' zijn en 'zwarten' blijven. Tot in de zoveelste generatie!
Dergelijk epos kan ook geschreven worden voor de communisten.
Vervang nazi door communisten...en je komt al een heel eind.
En toch mag dat communisme nog een officiële politiek stroming zijn in Westerse landen. Er zijn zelfs comunistische partijen toegestaan.
Trouwens het communisme is volgens bronnen verantwoordelijk voor 110 miljoen doden.
Het nazisme / fascisme (bv Franco in Spanje) zou voor 30 miljoen doden verantwoordelijk zijn.
En toch blijven we zwijgen over het communisme....

Onder Islamitische extremisten zouden zo 150 000 doden gevallen zijn voor zover terug te vinden op interner.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 13:00   #944
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
En toch mag dat communisme nog een officiële politiek stroming zijn in Westerse landen. Er zijn zelfs comunistische partijen toegestaan.
Trouwens het communisme is volgens bronnen verantwoordelijk voor 110 miljoen doden.
Het nazisme / fascisme (bv Franco in Spanje) zou voor 30 miljoen doden verantwoordelijk zijn.

Onder Islamitische extremisten zouden zo 150 000 doden gevallen zijn voor zover terug te vinden op interner.
Zoals altijd, twee maten en twee gewichten, afhankelijk van of het, al of niet, in het eigen plaatje past...
La Belgique is daar meester in...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 13:02   #945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daarover gaat het allemaal niet. Het gaat erover dat een poster nogal losjes beweert dat mensen niet naar een concentratiekamp werden gestuurd wanneer zij openlijk kritiek hadden op Hitler en zijn NSDAP. Wees maar zeker dat zulke mensen opgepakt werden door Hitler en zijn bende.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 13:03   #946
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zoals altijd, twee maten en twee gewichten, afhankelijk van of het, al of niet, in het eigen plaatje past...
La Belgique is daar meester in...
Wat heeft uw afgezaagde plaat van den Belgique nu weer met communistische, fascistisch/nazistische of Islam doden te maken.
En hoe kan daar nu weer voor de miljoenste keer de niets zeggende onzin "twee maten en twee gewichten" bij te pas komen ? (is dat een parodie op Dos Cervezas https://www.youtube.com/watch?v=Y5NOw2l-zVo ?)
Oud 14 november 2020, 13:36   #947
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
U leeft in een eigen droomwereld waar je overal een complot van la belgique achter ziet.
U tapt bovendien altijd uit hetzelfde vaatje, u lijkt wel een kapotte grammofoonspeler uit de jaren 40.

Links veroordeeld die zotte trees. En als u een greintje verstand zou hebben en even verder denkt dat uw bekrompen la belgique dan zou u dat ook doen.

Maar aangezien u dat niet doet, bent u een beetje verworden tot een nar figuur die niemand nog serieus neemt. Het Vlaams Nationalisme waar u voor staat zweer ik af, het is gebaseerd op blinde haat en waanbeelden waar u eerder hulp voor zou moeten zoeken. U doet met uw palmares het Vlaams Nationalisme waar ik voor sta oneer aan. Omdat u verworden bent tot een karikatuur, die altijd van dezelfde wc rol afleest. Links complot hier, links complot daar, la belgique overal. Koop een nieuwe plaat.
2
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 14:20   #948
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
U leeft in een eigen droomwereld waar je overal een complot van la belgique achter ziet.
U tapt bovendien altijd uit hetzelfde vaatje, u lijkt wel een kapotte grammofoonspeler uit de jaren 40.

Links veroordeeld die zotte trees. En als u een greintje verstand zou hebben en even verder denkt dat uw bekrompen la belgique dan zou u dat ook doen.

Maar aangezien u dat niet doet, bent u een beetje verworden tot een nar figuur die niemand nog serieus neemt. Het Vlaams Nationalisme waar u voor staat zweer ik af, het is gebaseerd op blinde haat en waanbeelden waar u eerder hulp voor zou moeten zoeken. U doet met uw palmares het Vlaams Nationalisme waar ik voor sta oneer aan. Omdat u verworden bent tot een karikatuur, die altijd van dezelfde wc rol afleest. Links complot hier, links complot daar, la belgique overal. Koop een nieuwe plaat.
Ik leef in Wallonië en zie wat er hier gebeurt... als u dat afschrijft als een droomwereld... dan is de vraag wie de realiteit weigert te zien...

Indien u weigert te blijven zien hoe la Belgique WOII en de Vlaamse collaboratie blijft misbruiken om zijn eigen anti-Vlaamse houding te rechtvaardigen... en hoe dat oorlogsverleden niet naar de geschiedenisboeken mag verwezen worden...
Sorry, dan is en blijft de vraag wie er gewild blind rondloopt...

Alles en rechtuit alles, zelfs de coronabehandeling, in dit land is communautair geladen en communautair misbruikt... Dat willen ontkennen is het licht van de zon ontkennen...
Oud 14 november 2020, 14:22   #949
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heeft uw afgezaagde plaat van den Belgique nu weer met communistische, fascistisch/nazistische of Islam doden te maken.
En hoe kan daar nu weer voor de miljoenste keer de niets zeggende onzin "twee maten en twee gewichten" bij te pas komen ? (is dat een parodie op Dos Cervezas https://www.youtube.com/watch?v=Y5NOw2l-zVo ?)
De Belgische plaat, is jammer genoeg niet alleen een Belgische plaat maar is een overduidelijk bewijs van hoe de macht overal beleden wordt...
Oud 14 november 2020, 14:44   #950
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Daarover gaat het allemaal niet. Het gaat erover dat een poster nogal losjes beweert dat mensen niet naar een concentratiekamp werden gestuurd wanneer zij openlijk kritiek hadden op Hitler en zijn NSDAP. Wees maar zeker dat zulke mensen opgepakt werden door Hitler en zijn bende.
Persoonlijk denk ik wel dat het daarover gaat.
Wie nu nog het misdadige en moorddadige karakter van het nazi regime in Duitsland ontkent is ofwel pathologisch onwetend ofwel stommer dan oerdom ofwel kwaadwillig. In geen enkel van de drie gevallen gaat men zo'n negationist kunnen overtuigen.
De discussie breder open trekken naar alle moorddadige ideologien laat toe een discussie te voeren die extremisten laat zien dat ze geen haar beter zijn dan de andere extremisten die ze bestrijden.
Als ze in zulke discussie onderscheid gaan maken tussen "goede" en "slechte" extremisten, geeft dit het voordeel van de duidelijkheid .
Oud 14 november 2020, 15:34   #951
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie nu nog het misdadige en moorddadige karakter van het nazi regime in Duitsland ontkent is ofwel pathologisch onwetend ofwel stommer dan oerdom ofwel kwaadwillig. In geen enkel van de drie gevallen gaat men zo'n negationist kunnen overtuigen.
De discussie breder open trekken naar alle moorddadige ideologien laat toe een discussie te voeren die extremisten laat zien dat ze geen haar beter zijn dan de andere extremisten die ze bestrijden.
Als ze in zulke discussie onderscheid gaan maken tussen "goede" en "slechte" extremisten, geeft dit het voordeel van de duidelijkheid .
Evident.
Of we nu praten over neo-nazi extremisten, of over salafisten, of over communistische militanten die bv in India een ernstig veiligheidsprobleem vormen : op dezelfde manier te behandelen.
Dat wij hier anno 2020 in België geen last meer hebben van extreem-links terrorisme wil uiteraard niet zeggen dat het fenomeen niet meer bestaat.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 16:17   #952
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
In 1939 zaten er op 70 miljoen duitsers 20.000 in concentratiekampen, ofwel 0,02%.
In 1939 zaten er in de ussr op 170 miljoen, 2 miljoen mensen in de goelag, ofwel 1,17% van de bevolking.

In belgie zat toen 0,05% van de bevolking in de gevangenis.

Ik ben ook opgegroeid met dezelfde anti-duitse haat en propaganda als u, maar een beetje interesse in de geschiedenis toont aan dat het ook vooral dat is, propaganda. In realiteit was de nazi maatschappij voor de oorlog helemaal niet zo restrictief als vaak gedacht wordt. Tegen het einde van de oorlog was dat natuurlijk wel het geval, het dreigende verlies en hitlers paranoia zorgden tegen midden 1944 wel voor zo'n toestand.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 16:42   #953
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In het citaat van #943: Carera Neefs is een schande voor het VB.
dat onthou ik ervan.
Hopelijk houden ze die persoon nu kort, héél kort.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 17:04   #954
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik leef in Wallonië en zie wat er hier gebeurt... als u dat afschrijft als een droomwereld... dan is de vraag wie de realiteit weigert te zien...

Indien u weigert te blijven zien hoe la Belgique WOII en de Vlaamse collaboratie blijft misbruiken om zijn eigen anti-Vlaamse houding te rechtvaardigen... en hoe dat oorlogsverleden niet naar de geschiedenisboeken mag verwezen worden...
Sorry, dan is en blijft de vraag wie er gewild blind rondloopt...

Alles en rechtuit alles, zelfs de coronabehandeling, in dit land is communautair geladen en communautair misbruikt... Dat willen ontkennen is het licht van de zon ontkennen...
Neen, u ziet wat in uw persoonlijke omgeving gebeurt. Dit is niet heel Wallonië.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 17:07   #955
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Neen, u ziet wat in uw persoonlijke omgeving gebeurt. Dit is niet heel Wallonië.
Onthoudt deze post, voor wanneer je ons nog eens komt uitleggen hoe het in Belgie gesteld is.
Oud 14 november 2020, 17:08   #956
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Ik ben ook opgegroeid met dezelfde anti-duitse haat en propaganda als u, maar een beetje interesse in de geschiedenis toont aan dat het ook vooral dat is, propaganda. In realiteit was de nazi maatschappij voor de oorlog helemaal niet zo restrictief als vaak gedacht wordt. T
Tja, over een mis-informatie gesproken, deze is er een voor in de boekskes.
De SA maakte van Duitsland ver voor (vanaf 1921) dat het Nazi-Duitsland werd (1933) een ware hel om in te leven als men een van het nazisme afwijkende mening had.

Andere extreme uitwassen mee betrekken in de discussie kan nooit een argument zijn om de smeerlapperij van de nazisten / fascisten te relativeren of te vergoelijken.

Nazisme / Fascisme blijft vandaag in zijn neo vorm nog steeds een van de meest hatelijke ideologieën en kan niet hard genoeg bestreden worden.
Oud 14 november 2020, 17:16   #957
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De SA maakte van Duitsland ver voor (vanaf 1921) dat het Nazi-Duitsland werd (1933) een ware hel om in te leven als men een van het nazisme afwijkende mening had.

Andere extreme uitwassen mee betrekken in de discussie kan nooit een argument zijn om de smeerlapperij van de nazisten / fascisten te relativeren of te vergoelijken.

Nazisme / Fascisme blijft vandaag in zijn neo vorm nog steeds een van de meest hatelijke ideologieën en kan niet hard genoeg bestreden worden.
Buiten praten/zeverposts plaatsen hier, wat doe jij precies om de neo's te bestrijden?

Terwijl je toch bezig bent, leg eens uit wat neo nazi's precies doen vandaag de dag dat hen neo nazi's maakt?
Oud 14 november 2020, 17:18   #958
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Juist: vanaf 1921 werd het in Duitsland een hel. De Duitsers moordden elkaar uit dat het geen naam had. Dat is ook een van "de dingen waarover men niet spreekt". Dat was de Weimarrepubliek van 1918 t/m 1933.

Laatst gewijzigd door Boduo : 14 november 2020 om 17:23.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2020, 18:04   #959
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Man, man, man, wat corona betreft ga ik verder op de berichtgevingen van de franstalige omroep... Als die al niet meer weergeeft wat er in Wallobrux gebeurd of lever gezegd niet gebeurd, en/of wat volgens de franstalige politicie betreft???
Oud 14 november 2020, 18:23   #960
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
100% gelijk over het principe, en het standpunt.

Maar merk wel op dat dit draadje (en veeeele honderden andere...) glashelder aantoont dat van ZODRA iemand begint te kakken op extreem-rechtse neo-nazi ideologie en/of één van hun vele mantelorganisaties dat er dan 'plots' van langs alle kanten 'whatabout islam' en 'whatabout de makakken' reacties volgen.
Het is gewoon niet meer mogelijk om over één thema te discussiëren, en volgens mij heeft het weinig tot geen zin om steeds maar opnieuw de vis te verdrinken met 'whataboutisms' en/of de eindeloze pogingen om die drogredenering te kakken te zetten. De Blokkers beginnen hoe dan ook toch gewoon terug waar ze vorige keer gestopt zijn.

Veel beter zou zijn dat er een dedicated draadje komt over extreem-linkse terreur, eentje over extreem-rechtse terreur en eentje over religieus geïnspireerde terreur.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be