Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2005, 12:03   #941
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom dan bij mij voor een gans, mét mayonnaise, én mosselen. En laat onze vorst verder met rust!
Ik lust geen mosselen behalve le roi en zijn debiele halve trouwboek en nageslacht. Die lust ik zelfs rauw.
Oud 25 augustus 2005, 12:05   #942
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dat zijn zeker de cijfers uit het eigen volk eerst krantje?
En dan nog.
Ofwel wil je een solidair SZ-systeem ofwel de jungle.
Als de flaminganten d�*t willen, dan is het maar triestig, en dan behoort elke potentiële stemmer zich af te vragen wie na secessie de volgende slachtoffers zullen zijn. Dan is er immers geen Waalse zondebok meer............
Blijkbaar heeft u het nog altijd niet door. Ondertussen is het wel al een paar honderd keer gezegd, maar blijft u er al dan niet bewust (ik gok eerder op slechte wil) doof voor.

Wij willen een SZ die

(a) beleidsmatig werkt;
(b) doorzichtig is;
(c) gecontroleerd wordt.

In België wordt aan geen enkele van de drie elementen voldaan: het is een institutioneel verankerd geheel waarover de overheid geen cijfers heeft (slechts door studiewerk van universiteiten en banken kunnen we er een zekere mate van inzicht in krijgen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 12:06   #943
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

TRANSFERS: GELDSTROOM BEDRAAGT 7% VLAAMS BNP

Eind oktober 2004 maakte de Vlaamse regering de resultaten bekend van de ABAFIM-studie over de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel. Het voormalige kabinet van minister-president Bart Somers hield deze resultaten lang verborgen onder druk van Elio Di Rupo en zijn marionet Guy Verhofstadt. Onze studiedienst analyseerde de studie en kwam tot vrij indrukwekkende bevindingen over de jaarlijkse financiële stroom naar de Franstaligen.

Sociale zekerheid

De vier traditionele sectoren van de sociale zekerheid, waarvan Vlaanderen 64 procent financiert, zijn samen goed voor een geldstroom van 3,74 miljard euro:
· Gezondheidszorg: 1,24 miljard euro
· Kinderbijslagen: 0,34 miljard euro
· Arbeidsmarktuitgaven: 1,23 miljard euro
· Pensioenen: 0,93 miljard euro
Volgens cijfers van het RIZIV zou in de gezondheidszorg het overheidsverbruik per hoofd van de bevolking in Vlaanderen niet veel lager liggen dan in Brussel en Wallonië en de geldstroom dus volledig te wijten zijn aan de relatief hoge Vlaamse bijdrage in de financiering. Men kan zich bij die informatie echter vragen stellen. 21 procent van die cijfers over de overheidsuitgaven is immers niet traceerbaar en kan niet toegewezen worden aan één van de gewesten. Ook een meer gedetailleerd onderzoek van de gezondheidszorg toont aan dat het overheidsverbruik per hoofd in Brussel en Wallonië wel degelijk fors hoger ligt dan in Vlaanderen.

De sector ‘arbeidsmarktuitgaven’ omvat de werkloosheidsuitkeringen, loopbaanonderbrekingen en brugpensioenen. In deze sector zijn de overdrachten zowel een gevolg van de disproportioneel hoge Vlaamse bijdrage – 64 procent t.o.v. een bevolkingsaandeel van 58 procent - als van het disproportioneel lage verbruik. Vlaanderen heeft een aandeel van minder dan 50 procent in de totale Belgische massa werkloosheidsuitkeringen.

7 % van het Vlaamse BNP

De transfer in de federale begroting bedraagt 1,52 miljard euro. Die transfer is gelijk aan het verschil tussen de som die Vlaanderen bijdraagt in de federale ontvangsten en de som die het ervoor terugkrijgt in de vorm van federale uitgaven. Ook ten gevolge van de financieringswijze van de gemeenschappen en de gewesten ontstaat een overdracht vanuit Vlaanderen. Volgens de ABAFIM-studie bereikte die financiële stroom in 2003 een grootteorde van 1,3 miljard euro.

Doordat Vlaanderen mee intresten betaalt op schuld die door Franstalig België of ten behoeven van Franstalig België is gemaakt ontstaat eveneens een geldstroom. De K.U.Leuven schatte deze jaarlijkse overdracht op ongeveer 4,5 miljard euro. Ook op de overdrachten uit het verleden – geld dat Wallonië eigenlijk aan Vlaanderen zou moeten terugbetalen – kunnen intresten aangerekend worden. De Universiteit Antwerpen (UA) raamt deze intresten op overdrachten uit het verleden op 1,6 miljard euro.

Omwille van de bondigheid laten we hier de geldstromen in de autonome overheidsbedrijven, in de Europese structuurfondsen, in het verkeersboetefonds en in de legercompensaties buiten beschouwing.

De totale overdracht van Vlaanderen aan de Franstaligen bedraagt meer dan 12,68 miljard euro per jaar. De Vlamingen verliezen op deze manier 7 % van hun BNP. Dit is een afdracht van meer dan 2 100 euro of 84 714 BEF per Vlaming per jaar, allicht de hoogste afdracht aan een andere gemeenschap, waar ook ter wereld. Het is zeker hoger dan wat de West-Duitsers afdragen aan het voormalige Oost-Duitsland.

Solidariteit met andere naties moet kunnen, maar dan op voorwaarde dat ze vrijwillig en doorzichtig is. De huidige gedwongen solidariteit van de Vlamingen met de Franstaligen is eigenlijk niets anders dan een regelrechte diefstal. Niemand is gebaat bij deze afbraak van het Vlaamse dynamisme. Ook de Walen profiteren op langere termijn niet van de grote jaarlijkse geldstroom vanuit Vlaanderen. Welk volk heeft immers ooit al iets gewonnen bij een aangeleerde hulpeloosheid van zijn onderdanen?
Oud 25 augustus 2005, 12:21   #944
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
TRANSFERS: GELDSTROOM BEDRAAGT 7% VLAAMS BNP

Eind oktober 2004 maakte de Vlaamse regering de resultaten bekend van de ABAFIM-studie over de geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië en Brussel. Het voormalige kabinet van minister-president Bart Somers hield deze resultaten lang verborgen onder druk van Elio Di Rupo en zijn marionet Guy Verhofstadt. Onze studiedienst analyseerde de studie en kwam tot vrij indrukwekkende bevindingen over de jaarlijkse financiële stroom naar de Franstaligen.

Sociale zekerheid

De vier traditionele sectoren van de sociale zekerheid, waarvan Vlaanderen 64 procent financiert, zijn samen goed voor een geldstroom van 3,74 miljard euro:
· Gezondheidszorg: 1,24 miljard euro
· Kinderbijslagen: 0,34 miljard euro
· Arbeidsmarktuitgaven: 1,23 miljard euro
· Pensioenen: 0,93 miljard euro
Volgens cijfers van het RIZIV zou in de gezondheidszorg het overheidsverbruik per hoofd van de bevolking in Vlaanderen niet veel lager liggen dan in Brussel en Wallonië en de geldstroom dus volledig te wijten zijn aan de relatief hoge Vlaamse bijdrage in de financiering. Men kan zich bij die informatie echter vragen stellen. 21 procent van die cijfers over de overheidsuitgaven is immers niet traceerbaar en kan niet toegewezen worden aan één van de gewesten. Ook een meer gedetailleerd onderzoek van de gezondheidszorg toont aan dat het overheidsverbruik per hoofd in Brussel en Wallonië wel degelijk fors hoger ligt dan in Vlaanderen.

De sector ‘arbeidsmarktuitgaven’ omvat de werkloosheidsuitkeringen, loopbaanonderbrekingen en brugpensioenen. In deze sector zijn de overdrachten zowel een gevolg van de disproportioneel hoge Vlaamse bijdrage – 64 procent t.o.v. een bevolkingsaandeel van 58 procent - als van het disproportioneel lage verbruik. Vlaanderen heeft een aandeel van minder dan 50 procent in de totale Belgische massa werkloosheidsuitkeringen.

7 % van het Vlaamse BNP

De transfer in de federale begroting bedraagt 1,52 miljard euro. Die transfer is gelijk aan het verschil tussen de som die Vlaanderen bijdraagt in de federale ontvangsten en de som die het ervoor terugkrijgt in de vorm van federale uitgaven. Ook ten gevolge van de financieringswijze van de gemeenschappen en de gewesten ontstaat een overdracht vanuit Vlaanderen. Volgens de ABAFIM-studie bereikte die financiële stroom in 2003 een grootteorde van 1,3 miljard euro.

Doordat Vlaanderen mee intresten betaalt op schuld die door Franstalig België of ten behoeven van Franstalig België is gemaakt ontstaat eveneens een geldstroom. De K.U.Leuven schatte deze jaarlijkse overdracht op ongeveer 4,5 miljard euro. Ook op de overdrachten uit het verleden – geld dat Wallonië eigenlijk aan Vlaanderen zou moeten terugbetalen – kunnen intresten aangerekend worden. De Universiteit Antwerpen (UA) raamt deze intresten op overdrachten uit het verleden op 1,6 miljard euro.

Omwille van de bondigheid laten we hier de geldstromen in de autonome overheidsbedrijven, in de Europese structuurfondsen, in het verkeersboetefonds en in de legercompensaties buiten beschouwing.

De totale overdracht van Vlaanderen aan de Franstaligen bedraagt meer dan 12,68 miljard euro per jaar. De Vlamingen verliezen op deze manier 7 % van hun BNP. Dit is een afdracht van meer dan 2 100 euro of 84 714 BEF per Vlaming per jaar, allicht de hoogste afdracht aan een andere gemeenschap, waar ook ter wereld. Het is zeker hoger dan wat de West-Duitsers afdragen aan het voormalige Oost-Duitsland.

Solidariteit met andere naties moet kunnen, maar dan op voorwaarde dat ze vrijwillig en doorzichtig is. De huidige gedwongen solidariteit van de Vlamingen met de Franstaligen is eigenlijk niets anders dan een regelrechte diefstal. Niemand is gebaat bij deze afbraak van het Vlaamse dynamisme. Ook de Walen profiteren op langere termijn niet van de grote jaarlijkse geldstroom vanuit Vlaanderen. Welk volk heeft immers ooit al iets gewonnen bij een aangeleerde hulpeloosheid van zijn onderdanen?
Over welke studiedienst gaat het hier juist?

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 12:31   #945
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
15% op 6 miljoen is nog steeds een groter aantal in de realiteit dan 20% van 4 miljoen.
Die 5% meer Walen geeft in realiteit 100.000 Waalse 'eenheden' minder te sponsoren.
Dat is andere koek dan de procenten laten uitschijnen.
Nu moet gij mij eens uitleggen, hoe het kan dat een grotere, rijkere en met meer inwoners, en meer bedrijven en economie funtionerende staat het met 5 % minder ambtenaren kan doen, dan een ontwikkelingsgebied, ...

Dat is de vraag die ge u moet stellen niet de aantallen, daarom ook dat ik met procenten werk,

Er is dus 1/4 meer personeel nodig om de waalse toestanden te laten funtioneren dan in vlaanderen het geval is...

Da is een serieus verschilleke in productiveit zou ik zo zeggen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 12:34   #946
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist.
Dat beetje cultuur dat u welgeteld een half pakske 'friet van 't kot' per jaar kost, dat zal the big difference maken.
Wat dat ons kost, daar spreek ik zelf nie over, het gaat hem over 't feit dat die omhooggevallen hansworst is, wat hij is, enkel en alleen omdat hij geboren is als coburger...

Niks te democratisch princippe, bewijs van bekwaamheid of wat dan ook.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 12:36   #947
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zelfs zonder zout.
Ekkes.....
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 12:47   #948
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik lust geen mosselen behalve le roi en zijn debiele halve trouwboek en nageslacht. Die lust ik zelfs rauw.
Schitterend!
Maar sta me toch de volgende opmerking toe : je lust geen bier, je lust geen
mosselen. Je bent wel een zeer KIESkeurige dame!
Oud 25 augustus 2005, 13:04   #949
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kom dan bij mij voor een gans, mét mayonnaise, én mosselen. En laat onze vorst verder met rust!
Kunnen we niet beiden hebben?

Knuppel, wat denk je, gaan we er op in (Staaf nodigt alle antiroyalisten uit in Oilsjt)?

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 25-08-2005 at 14:08
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Knuppel, wat denk je, gaan we er op in (Staaf nodigt alle antiroyalisten uit in Oilsjt)?

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Knuppel, wat denk je, gaan we er op in (Staaf nodigt alle antiroyalisten uit)?

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 25 augustus 2005 om 13:08.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2005, 13:06   #950
Egidius

Standaard

Citaat:
Als de flaminganten d�*t willen, dan is het maar triestig, en dan behoort elke potentiële stemmer zich af te vragen wie na secessie de volgende slachtoffers zullen zijn. Dan is er immers geen Waalse zondebok meer............
Welke slachtoffers zijn er na de Belgische secessie gevallen? (Pas op, een instinkertje).

Egidius[edit]
[size=1]After edit by Egidius on 25-08-2005 at 14:06
Reason:

Citaat:
Welke slachtoffers zijn er na de Belgische secessie gevallen? (Pas op, een instinkertje).

Egidius[/size]

[quote=Supe®StaafOfwel wil je een solidair SZ-systeem ofwel de jungle.
Als de flaminganten d�*t willen, dan is het maar triestig, en dan behoort elke potentiële stemmer zich af te vragen wie na secessie de volgende slachtoffers zullen zijn. Dan is er immers geen Waalse zondebok meer............[/QUOTE]

Welke slachtoffers zijn er na de Belgische secessie gevallen? (Pas op, het is een instinkertje).

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 25 augustus 2005 om 13:06.
Oud 25 augustus 2005, 13:23   #951
robert t
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Egidius]
Citaat:
Zal 't gaan ja? Alleen de elite? Staaf is een volbloed democraat hoor. Mag de rest niet komen? De bus is trouwens al gereserveerd.
Oud 25 augustus 2005, 13:25   #952
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Zal 't gaan ja? Alleen de elite? Staaf is een volbloed democraat hoor. Mag de rest niet komen? De bus is trouwens al gereserveerd.
Robert, u bent burgemeester. Ik ben minister-president en Knuppel is secretaris-generaal van de VN. Wat doet jou denken dat jij zou uitgenodigd zijn?

Egidius[edit]
[size=1]After edit by Egidius on 25-08-2005 at 14:26
Reason:

Citaat:
Robert, u bent burgemeester. Ik ben minister-president en Knuppel is secretaris-generaal van de VN. Wat doet jou denken dat jij zou uitgenodigd zijn?

Egidius[/size]

Citaat:
Robert, u bent burgemeester. Ik ben minister-president en Knuppel is meen ik permanent vertegenwoordiger van de VN. Wat doet jou denken dat jij zou uitgenodigd zijn?

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 25 augustus 2005 om 13:26.
Oud 25 augustus 2005, 13:41   #953
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius

Egidius
Je vergeet één ding. Als burgemeester ben ik ook chef van de politie. Een telefoontje is gauw gepleegd. Benieuwd naar de ademtest na het bakje Orval.
Oud 25 augustus 2005, 13:46   #954
Egidius

Standaard

Citaat:
Je vergeet één ding. Als burgemeester ben ik ook chef van de politie. Een telefoontje is gauw gepleegd. Benieuwd naar de ademtest na het bakje Orval.
Merde, we gaan een ander dorp moeten kiezen waar gij niets te zeggen hebt....

Maar nu serieus, dit brengt me op een idee. Waarom geen reünie met u, ikzelf, Knuppel, Staaf en nog enkele serieuze mensen (ik denk aan Luc Broes)? In Oilsjt bijvoorbeeld. Ik neem aan dat we u dan wel kunnen omkopen om niet te streng te controleren?

Egidius
Oud 25 augustus 2005, 13:48   #955
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Schitterend!
Maar sta me toch de volgende opmerking toe : je lust geen bier, je lust geen
mosselen. Je bent wel een zeer KIESkeurige dame!
Integendeel!
Wat drank betreft krijg ik mijn dorst volledig gelest met één of twee cola-tjes.

Mosselen doen me echter teveel denken aan de Saksen Coburgs. Voor de rest mag er bijna alles bij mijn frietjes wat degelijk is. Van een dikke steak met veel peper tot pittige goulash of schampi's in een pikant sausje. Géén brol van de frituur echter!
Oud 25 augustus 2005, 13:51   #956
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mulder7
Indien men niet het nodige respect kan opbrengen voor Vlaams-nationale manifestaties en symbolen en nodeloos moet komen provoceren, dan mag men wat mij betreft ook een paar nodeloze tikken op het tricolore bakkes ontvangen. Wie het schoentje past, trekke het aan. Mooi in beeld gebracht door de rode VRT, morgen zal het wel weer zijn in De Zorgen: "de maskers vallen af" en meer van die zever.
tiens tiens
nu mag men van de flamingansjes toch niet meer aan vrije meningsuiting doen

die ijzerwake is eigenlijk wel irritant, he, altijd weer dat gezaag terwijl er zoveel echte problemen zijn
kan daar niets aan gedaan worden? de ijzervlakte laten overstromen of zo, dan zijn we er van af
Oud 25 augustus 2005, 13:53   #957
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Merde, we gaan een ander dorp moeten kiezen waar gij niets te zeggen hebt....

Maar nu serieus, dit brengt me op een idee. Waarom geen reünie met u, ikzelf, Knuppel, Staaf en nog enkele serieuze mensen (ik denk aan Luc Broes)? In Oilsjt bijvoorbeeld. Ik neem aan dat we u dan wel kunnen omkopen om niet te streng te controleren?

Egidius
Is bij mij thuis ook goed?
Hier wordt al zeker niet gecontroleerd.
Ik woon wel klein maar een man of vier/vijf krijg ik wel geplaatst.

Kom je ook Robert?
Oud 25 augustus 2005, 13:57   #958
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
de ijzervlakte laten overstromen of zo, dan zijn we er van af
Is dat jouw manier van denken over de vrije meningsuiting van anderen?
Oud 25 augustus 2005, 13:59   #959
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat jouw manier van denken over de vrije meningsuiting van anderen?
het hangt er natuurlijk van af of je ironie snapt
Oud 25 augustus 2005, 14:00   #960
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
die ijzerwake is eigenlijk wel irritant, he
Dat is de bedoeling, vrees ik. Ik zou dus zeggen dat ze succesrijk is.

Egidius
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be