![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is de yoga/samkhya nu al dan niet dualistisch? Want je vertelt wel dat de purusha één wordt met het (allesomvattende) brahman. Maar hoe zit dat dan met de prakrti die fundamenteel gescheiden blijft van de purusha? Of hoort dat niet bij het allesomvattende?
![]() |
![]() |
#942 |
Minister
|
![]() De Sankhya is - net als yoga - één van de zes Indiase wijsgerige scholen (darshana’s = zienswijzen). Yoga en Sankhya zijn nauw met elkaar verbonden met als groot verschil dat Yoga een god erkent (Ishvara) terwijl de Samkhya niet theïstisch is. Net als de Samkhya presenteert Patanjali een dualistisch beeld van de kosmos. Enerzijds is er Purusha, zuiver bewustzijn dat onveranderlijk, en onvergankelijk is. Daarnaast bestaat er Prakriti, de oermaterie die veranderlijk en vergankelijk is. Wij zouden Purusha geest noemen en Prakriti natuur of materie en energie. Prakriti staat los van Purusha. Prakriti verandert onder invloed van haar drie hoedanigheden (Guna’s), namelijk sattva (zuiverheid), rajas (energie) en tamas (traagheid).
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 29 maart 2009 om 16:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#943 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Patanjali schreef zijn Yoga Sutras in korte spreuken die niet meer dan de draad (sutra) van het verhaal weergeven. Ze zijn dan ook bedoeld om uit het hoofd geleerd te worden. Er zijn 195 Sutras, verdeeld over vier boekdelen: Samadhi (contemplatie), Sadhana (beoefening), Vibhuti (vermogens) en Kaivalya (verlossing). In de klassieke yoga wordt een andere definitie van yoga gegeven dan in de Vedanta. Patanjali definieert yoga als de beëindiging van de identificatie met de wervelingen van de geest. Dan verblijft zuiver gewaarzijn in haar ware aard. Wij denken dat wij de golven van de geest zijn - gedachten, gevoelens, impulsen, herinneringen. Wij identificeren ons hiermee. In werkelijkheid zijn wij niet deze onrustige golven maar een oceaan van rust en zuiver gewaarzijn. Onze ware bestemming is om dat te mogen ervaren en aldus ons lijden te beëindigen. Patanjali beschreef een achtvoudig stelsel om de staat van yoga te bereiken: Yama: maatschappelijke gedragsregels waaronder geweldloosheid en waarachtigheid Niyama: persoonlijke voorschriften zoals tevredenheid en studie Asana: lichaamsbeheersing Pranayama: beheersing van de ademhaling en levensenergie (Prana) Pratyahara: beheersing van de zintuigen Dharana: concentratie Dhyana: meditatie Samadhi: contemplatie, zelfverwerkelijking
![]() |
![]() |
#944 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 29 maart 2009 om 17:15. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#945 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 29 maart 2009 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#946 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#947 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het goddelijke concept Ishvara is overigens een zuiver dualistisch concept. Vermoedelijk stond dit niet in je bron of heb je het weggelaten.
![]() |
![]() |
#948 | |
Minister
|
![]() Citaat:
U heeft kennelijk de boodschap nog steeds niet begrepen,maar goed, dit verbaast me eigenlijk ook niet. U kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb hé! Misschien moet u eens langs een Zen-klooster, daar slagen ze uw ego er wel uit, als het niet anders kan en misschien dat u dan even een 'moment' heeft van satori. Namasté
![]() |
![]() |
#949 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Namaste en zen ga je overigens niet samen tegen komen.
![]() |
![]() |
#950 |
Minister
|
![]() Van overschrijven gesproken!
![]() Idd Jeebee, men zou al echt achterlijk moeten zijn om niet te zien dat dit gekopieerd is. Ik zie er trouwens geen graten in. Niet iedereen is zo slim als u hé JeeBee omdat allemaal zo neer te pennen uit het niets en te onthouden. ![]()
![]() |
#951 | |
Minister
|
![]() [quote]Ik heb niet de behoefte om op een forum te vertellen of ik wel of niet in een Zen-klooster ben geweest. U zou er toch alleen maar de spot mee drijven.
Citaat:
![]()
You all laugh at me because I'm different but I laugh at you because you're all the same! David Icke Laatst gewijzigd door kamiel spieces : 29 maart 2009 om 19:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het zal dan veel eenvoudiger zijn, om de maatschappelijkke organisatie te richten op de essentie van elk individu, ipv de lukraak zelfgekozen of geconditioneerde concepten en uitgangspunten die de verwarring en het lijden bestendigen en uitbreiden. Citaat:
Het is zoals een chemische verbinding die vlak voor ze het onomkeerbare punt van omslag bereikt, waarbij de turbulentie op een maximum afstreeft en de gemengde mix dan ook in een 'crisis' terecht komt, alvorens de synthese aan te gaan waarbij de oude en nieuwe eigenschappen elkaar aanvullen, eerder dan tegenwerken. Hoe dan ook, het inherente levensdoel ligt vast en zal ondanks de uiterlijke en wisselende krachten de nodige ontplooing opbrengen, om op een maatschappelijk hoger niveau te geraken, al zullen er nog grote ogen getrokken worden eer het zover is. Citaat:
Gezien mediteren het stilleggen van het denkvermogen nastreeft, is het voldoende om de aandacht volledig te vestigen op de minutieuze uitvoering van elke gestelde daad, steeds vergezeld met het hoogste respect voor het verhevene. Citaat:
Oorzaken en gevolgen. Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#953 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar laten we verder eens kijken wat de samkhya-leer daar zoal over te melden heeft. "Alle materie heeft drie fundamentele gunas of eigenschappen - Rajas (scheppend), Sattva (instandhoudend) en Tamas (vernietigend). Deze drie-eenheid is tevens te vinden in Brahma, Vishnu en Shiva, echter goden zijn niet belangrijk in de Samkhya school."http://nl.wikipedia.org/wiki/Samkhya De ons bekende natuurkrachten en haar onderhouden wisselwerking met materie (prakrti), zijn dus eveneens beschrijfbaar aan het principe van de drie guna's, al heeft Kamiel daar ondertussen een iets ruimere info rond gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 29 maart 2009 om 19:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#955 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als u het niet kopieert van wiki-of andere brolsites staat het vol met fouten. En dan maar verwonderd zijn en in het rond schelden wanneer mensen uw flutesoterie in vraag stellen. Laatst gewijzigd door Another Jack : 29 maart 2009 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door MIS : 29 maart 2009 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#958 |
Banneling
|
![]() Het immateriele, paralelle, los van tijd en ruimte, door quantumfysica en door oosterse mystieke stralingen ingegeven taalgevoel liet me even in de steek.
Maar geen probleem, dat is mijn verantwoordelijkheid niet, ik ben maar een materiële speelbal op weg naar een plek los van tijd en ruimte... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#959 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |