Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2009, 17:52   #961
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat u toch nog niet helemaal schijnt te vatten, is dat België een federaal land is geworden met zijn eigen taalgebieden.

Ik begrijp niet dat u niet gewoon zegt: ja ok, mensen die van plan zijn in een bepaald taalgebied te gaan wonen en/of van plan zijn er een (lange) tijd te blijven of zich voorgenomen hebben zich definitief te vestigen in dat taalgebied om daar hun verdere leven te slijten, zulke mensen moeten zich de taal eigen maken van dat gebied. Dat lijkt me een stelling van gezond verstand, niet? Waarom weigeren de Franstalige Brusselaars nu zich aan te passen wanneer ze in de Vlaamse rand wonen of gaan wonen? Ik begrijp dat niet. Zelfs indien er geen faciliteiten zouden zijn, zouden ze dat toch gewoon spontaan moeten doen. Als ik in Waterloo ga wonen, zal ik Frans praten en de kans zit er meer dan dik in dat mijn kinderen en zeker mijn kleinkinderen Franstalig zullen worden. Daar is ook geen oneer aan, dat is nu eenmaal gewoon het verloop der dingen, ja gewoon het verloop van het leven voor bepaalde mensen.
Hoeveel Vlamingen zijn niet Waal geworden na een verloop van tijd omdat ze ooit uitweken naar Wallonië? Zeer velen.
Een duidelijk bewijs dat de regeling die rond Brussel uitgewerkt is; niet klopt.
Mensen die Linkebeek wonen voelen dat helemaal niet aan als iets anders dan Brussel. ze zien vanuit hun dakvenster de Grote Markt van Brussel liggen.

Een regeling zonder draagvlak is geen goede regeling.
In Knokke zijn er ook veel Franstaligen en toch beseft men daar dat men in VL woont.

Brabant zal na verloop van (veel) tijd weer een tweetlalige provincie worden want dat sluit aan bij de realiteit nu alsmaar meer Franstaligen ook het nL beheersen.
En dan krijg je ook een evenwichtige verdeling van 50 NL en 50 FR.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 17:54   #962
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Van Vlaanderen blijven jullie met je poten af, goed begrepen?
je bent er blijkbaar niet erg gerust in.
Zo onrustig reageren.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 18:20   #963
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Mont de l'Enclus
Berichten: 3.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Een duidelijk bewijs dat de regeling die rond Brussel uitgewerkt is; niet klopt.
Mensen die Linkebeek wonen voelen dat helemaal niet aan als iets anders dan Brussel. ze zien vanuit hun dakvenster de Grote Markt van Brussel liggen.

Een regeling zonder draagvlak is geen goede regeling.
In Knokke zijn er ook veel Franstaligen en toch beseft men daar dat men in VL woont.

Brabant zal na verloop van (veel) tijd weer een tweetlalige provincie worden want dat sluit aan bij de realiteit nu alsmaar meer Franstaligen ook het nL beheersen.
En dan krijg je ook een evenwichtige verdeling van 50 NL en 50 FR.
Brabant is allang gesplitst in Vlaams-en Waals-Brabant. En dat blijft zo. Jullie Franstaligen hebben gewoon een flinke mentaliteitswijziging nodig.
Het feit dat jullie apartheidsregime BHV - en dus de voortzetting van de schending van het gelijkheidsbeginsel - kost wat kost behouden moet worden, het blijkbaar doodnormaal is om de uitbreiding van het ene taalgebied te vragen ten koste van een ander getuigt van een superioriteitsgevoel.

De Franse taal verliest in Vlaanderen niet alleen aan populariteit door de opkomst van het Engels, maar ook door de communautair geladen associatie die dit met zich brengt.

Dat is die inwijkelingen hun probleem, wat voor mij volledig irrelevant is. Irrelevant, net zo uw aanwezigheid op het forum. Al die inzet van jou hier, en nog geen enkele flamingant hier kunnen overtuigen van jouw "zaak", groeit het besef dat jouw hersenspinsels en schrijfels hier electoraal niet de minste impact hebben? Nu ja, elk z'n droom natuurlijk .
__________________
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 22 oktober 2009 om 18:24.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 18:44   #964
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Een duidelijk bewijs dat de regeling die rond Brussel uitgewerkt is; niet klopt.
Mensen die Linkebeek wonen voelen dat helemaal niet aan als iets anders dan Brussel. ze zien vanuit hun dakvenster de Grote Markt van Brussel liggen.

Een regeling zonder draagvlak is geen goede regeling.
In Knokke zijn er ook veel Franstaligen en toch beseft men daar dat men in VL woont.

Brabant zal na verloop van (veel) tijd weer een tweetlalige provincie worden want dat sluit aan bij de realiteit nu alsmaar meer Franstaligen ook het nL beheersen.
En dan krijg je ook een evenwichtige verdeling van 50 NL en 50 FR.
U gaat wel voorbij aan de vraag die ik u stelde.

Dus herhaal ik: waarom hebben de Franstalige Brusselaars zoveel moeite om, wanneer ze zich vestigen in de Vlaamse rand, Nederlands te spreken? Men past zich toch aan aan de taal van de streek waar men woont. Niet?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 18:50   #965
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U gaat wel voorbij aan de vraag die ik u stelde.

Dus herhaal ik: waarom hebben de Franstalige Brusselaars zoveel moeite om, wanneer ze zich vestigen in de Vlaamse rand, Nederlands te spreken? Men past zich toch aan aan de taal van de streek waar men woont. Niet?
Ik denk dat ze op de volgende manier reageren:
we willen hier alvast de faciliteiten behouden.
Wanneer we NL gebuiken dan zullen die faciliteiten langzaam uitdoven want overbodig.
Dat is wat de Vlamingen in bijv. Moeskroen overkomen is.
In de jaren 60/70 was FR nog een taal met vrij veel prestige; de VL aldaar waren blij om hun FR op peil te houden => ongeveer nergens nog NL want amper iemand die er nog NL spreekt.

Ze blijven dus zoveel mogelijk FR spreken om zeker te laten zien dat ze er nog zijn.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:05   #966
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik denk dat ze op de volgende manier reageren:
we willen hier alvast de faciliteiten behouden.
Wanneer we NL gebuiken dan zullen die faciliteiten langzaam uitdoven want overbodig.
Dat is wat de Vlamingen in bijv. Moeskroen overkomen is.
In de jaren 60/70 was FR nog een taal met vrij veel prestige; de VL aldaar waren blij om hun FR op peil te houden => ongeveer nergens nog NL want amper iemand die er nog NL spreekt.

Ze blijven dus zoveel mogelijk FR spreken om zeker te laten zien dat ze er nog zijn.
Ja goed, maar ze kunnen 'er nog zijn' ook zijn als ze Nederlands praten. Niet? Bij hun thuis kunnen ze dan nog altijd praten wat ze willen. Nogmaals, wanneer ik als Vlaming in Waterloo ga wonen, dan zal ik in het dorp Frans praten, ook zal zou ik thuis met mijn familie meer dan waarschijnlijk Nederlands of Vlaams blijven praten. Ik begrijp het gewoon niet.

Laatst gewijzigd door system : 22 oktober 2009 om 19:07.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:14   #967
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar ze kunnen 'er nog zijn' ook zijn als ze Nederlands praten. Niet? Bij hun thuis kunnen ze dan nog altijd praten wat ze willen. Nogmaals, wanneer ik als Vlaming in Waterloo ga wonen, dan zal ik in het dorp Frans praten, ook zal zou ik thuis met mijn familie meer dan waarschijnlijk Nederlands of Vlaams blijven praten. Ik begrijp het gewoon niet.
Ik begrijp het wel:
het lijkt op de Marokkanen en Turken in West-Europa

die zijn veel traditioneler dan de landgenoten in Istamboel of Rabat.
Ze zijn erg bang om hun cultuur te verliezen en ze denken: bij de minste verzwakking zijn we op weg om onze cultuur te verliezen:
daarom liever te streng in de leer dan te toegeefelijk.
zo verliezen onze kinderen onze cultuur niet.

Zo ook de Franstaligen: wanneer men wat begint toe te geven, weet men niet waar het eindigt.
ze willen niet allemaal eindigen als Baudouin Baudry
un Wallon flamingant, militant du CD&V �* Zaventem. Tellement flamingant qu'il se prénomme désormais Boudewijn, qu'il place un drapeau flamand �* sa façade et qu'il sillonne les rues de Zaventem, vêtu de son plastique orange frappé du logo CD&V ...
http://www.bruxelles-francophone.be/...douin%20baudru

.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:17   #968
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed, maar ze kunnen 'er nog zijn' ook zijn als ze Nederlands praten. Niet? Bij hun thuis kunnen ze dan nog altijd praten wat ze willen. Nogmaals, wanneer ik als Vlaming in Waterloo ga wonen, dan zal ik in het dorp Frans praten, ook zal zou ik thuis met mijn familie meer dan waarschijnlijk Nederlands of Vlaams blijven praten. Ik begrijp het gewoon niet.
Het heeft zeker ook met groepsdruk te maken:
indien een Franstalige in Kraainem NL begint te spreken, zal hij nogal vlug kritiek krijgen van zijn taalgenoten:
aha: overgelopen? Ben je niet meer solidair?

Wanneer een Vlaming in Waterloo FR spreekt, dan zal niemand daar iets over zeggen; er zijn trouwens te weinig Vlamingen in Waterloo.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:38   #969
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
......ze willen niet allemaal eindigen als Baudouin Baudry
un Wallon flamingant, militant du CD&V �* Zaventem. Tellement flamingant qu'il se prénomme désormais Boudewijn, qu'il place un drapeau flamand �* sa façade et qu'il sillonne les rues de Zaventem, vêtu de son plastique orange frappé du logo CD&V ...
http://www.bruxelles-francophone.be/...douin%20baudru

.
Et alors ? Is daar iets mis mee, misschien ? Er zijn tienduizenden Vlaamse Beulemans' die inmiddels franskiljon geworden zijn ; d�*�*r blijkt u het heel wat minder moeilijk mee te hebben.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 22 oktober 2009 om 19:39.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:39   #970
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Et alors ? Is daar iets mis mee, misschien ? Er zijn tienduizenden Vlaamse Beulemans' die inmiddels franskiljon geworden zijn ; d�*�*r blijkt u heel wat minder commentaar op te hebben.
Nu zijn er nog amper Beulemansen.
het FR heeft veel van zijn prestige verloren bij de Vlamingen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:40   #971
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nu zijn er nog amper Beulemansen.
het FR heeft veel van zijn prestige verloren bij de Vlamingen.
hoe zou dat komen ...
alvast niet door de Vlamingen zelf.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:41   #972
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Et alors ? Is daar iets mis mee, misschien ? Er zijn tienduizenden Vlaamse Beulemans' die inmiddels franskiljon geworden zijn ; d�*�*r blijkt u het heel wat minder moeilijk mee te hebben.
De Vlaamse boeren zagen het ook niet graag gebeuren dat hun broer die in Wallonië was gaan wonen, (klein)kinderen had die geen NL meer kenden.
Verraad aan het eigen volk; vonden ze.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:42   #973
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
hoe zou dat komen ...
alvast niet door de Vlamingen zelf.
Elke taal om de beurt hé: Grieks, Latijn, Spaans & Portugees, Frans, Engels, Chinees?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:43   #974
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De Vlaamse boeren zagen het ook niet graag gebeuren dat hun broer die in Wallonië was gaan wonen, (klein)kinderen had die geen NL meer kenden.
Verraad aan het eigen volk; vonden ze.
Waren het in Vlaanderen destijds allemaal boeren, volgens u ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:44   #975
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Waren het in Vlaanderen destijds allemaal boeren, volgens u ?
Tot de jaren 50 veel boeren hé
Pas vanaf de jaren 60 volop industrie.

In VL kon men zelfs Kuifje niet betalen wegens te duur.
Jommeke en c° was goedkoper en dus populairder.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:46   #976
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Nu zijn er nog amper Beulemansen.
het FR heeft veel van zijn prestige verloren bij de Vlamingen.
Ja, voor mij zijn alle verfranste Vlamingen "Beulemansen". Ook bijvoorbeeld Laurette Onckelinx zie ik als een Beulemans, zij het van de tweede generatie. Wellicht gebruik ik die omschrijving een beetje te veralgemenend.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:48   #977
Hallebarde
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Locatie: France
Berichten: 2.474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Tot de jaren 50 veel boeren hé
Pas vanaf de jaren 60 volop industrie.

In VL kon men zelfs Kuifje niet betalen wegens te duur.
Jommeke en c° was goedkoper en dus populairder.
Is dit op uw beurt dan weer niet al te veralgemenend, Azert ? Mijn moeder was van Vlaamse afkomst, en had, voor zover ik weet, geen enkele boer in de familie.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:49   #978
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik begrijp het wel:
het lijkt op de Marokkanen en Turken in West-Europa

die zijn veel traditioneler dan de landgenoten in Istamboel of Rabat.
Ze zijn erg bang om hun cultuur te verliezen en ze denken: bij de minste verzwakking zijn we op weg om onze cultuur te verliezen:
daarom liever te streng in de leer dan te toegeefelijk.
zo verliezen onze kinderen onze cultuur niet.

Zo ook de Franstaligen: wanneer men wat begint toe te geven, weet men niet waar het eindigt.
ze willen niet allemaal eindigen als Baudouin Baudry
un Wallon flamingant, militant du CD&V �* Zaventem. Tellement flamingant qu'il se prénomme désormais Boudewijn, qu'il place un drapeau flamand �* sa façade et qu'il sillonne les rues de Zaventem, vêtu de son plastique orange frappé du logo CD&V ...
http://www.bruxelles-francophone.be/...douin%20baudru

.
jij snapt echt niet dat je hier gewoon taalracistisch bent hé?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:51   #979
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Ja, voor mij zijn alle verfranste Vlamingen "Beulemansen". Ook bijvoorbeeld Laurette Onckelinx zie ik als een Beulemans, zij het van de tweede generatie. Wellicht gebruik ik die omschrijving een beetje te veralgemenend.
Haar vader heeft al gezegd: tja; ik was niet veel thuis; mijn vrouw was een française;
maar mocht ik het kunnen overdoen; ik zou het anders hebben aangepakt.

ze is geboren in 58; dus nog net de generatie waar FR nog als belangrijk beschouwd werd.
vanaf mensen die nu -45 zijn = het FR op zijn retour.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 19:51   #980
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jij snapt echt niet dat je hier gewoon taalracistisch bent hé?
Hoezo; ik probeer me gewoon in hun hoofd te verplaatsen. Leg eens uit.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be