Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 17:55   #961
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat dat in het document van mij en ernst staat.
en de kans groot is dat ze dat gaan overnemen als de hereniging er zou komen.
Waanideeën tot en met. Ik zou maar opletten wanneer de heren in hun witte jassen je komen halen
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 17:58   #962
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Waanideeën tot en met. Ik zou maar opletten wanneer de heren in hun witte jassen je komen halen
geen waanidëen.
het vlaamse onderwijs is nu éénmaal transparanter tov het nederlandse

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 juli 2009 om 17:59.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:03   #963
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Neen, dat is als genezen van de cholera om direct typhus te krijgen
Bah, typhus is een te erge ziekte. Het zou al een verbetering zijn mocht het een tijdelijke griep blijken.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:10   #964
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
omdat dat in het document van mij en ernst staat.
en de kans groot is dat ze dat gaan overnemen als de hereniging er zou komen.

Allee komaan twee volslagen onbekenden gaan het effe maken als grote profeten
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:21   #965
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Allee komaan twee volslagen onbekenden gaan het effe maken als grote profeten
weet jij mss iets beter?
ik wacht op antwoord
Oud 3 juli 2009, 19:33   #966
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
waarom praat ge toch altijd alsof gij het voor het zeggen gaat hebben?
Waarschijnlijk wordt hij de eerste minister president van het nieuwe Nederland.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 19:38   #967
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Waarschijnlijk wordt hij de eerste minister president van het nieuwe Nederland.
ik heb geen politieke ambities
zoek maar een ander excuus
Oud 3 juli 2009, 22:25   #968
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Ik heb mij buitengewoon geërgerd aan de zure aanvallen op Shadowke. Mag ik de heren nogmaals bij de les betrekken waarom het hier nu werkelijk gaat? De volgende punten:

1. Er wordt gestreefd naar een duurzaam partnerschap tussen Nederland en Vlaanderen. Wij noemen dit partnerschap volgens het staatsrecht een confederatie ofwel een statenbond van onafhankelijke staten die innig met elkaar samenwerken;

2. Vlaanderen en Nederland willen niet alleen samenwerken in cultuur, taal en onderwijs, maar ook in leefmilieu, technologie, infrastructuur (Westerschelde, IJzeren Rijn), enz.;

3. Het partnerschap beperkt niet tot bilaterale aangelegenheden, maar wil de gezamenlijke belangen van Nederland en Vlaanderen ook behartigen van bijvoorbeeld Brussel, Wallonië, Luxemburg en buiten de EU gelegen landen waarmee Nederland vanouds banden heeft.

4. De bevordering van grensoverschrijdende samenwerking via de interregionale programma's en van samenwerking tussen Vlaanderen en Zuid-Nederlandse provincies (Zeeland, Noord-Brabant en Oost-Limburg) is belangrijk voor de versterking van de relaties tussen Vlaanderen en Nederland. Recent nog hebben de beide Limburgen een vergaande samenwerkingsovereenkomst getekend, die gezien mag worden als een proeftuin voor Nederland en Vlaanderen.

5. Nederland en Vlaanderen trekken samen op voor de verdediging van het Nederlands in de uitbreidende EU.

Dat wij allerminst gek zijn, maar gerust gezien kunnen worden als pioniers van een uniek en lovenswaardig streven, is geen aanleiding voor infame en ronduit belachelijke invectieven, verdachtmakingen en debiteringen aan ons adres.

Hoe onvolkomen en beperkt onze middelen zijn, wij staan voor een duidelijke boodschap. Nederland en Vlaanderen hebben als landen voldoende innerlijke kracht ontwikkeld om een strategische alliante te vormen - daarvan zijn wij grote voorstanders - in een zich snel veranderende wereld met een uitbreidende EU en die zich daarin volkomen opnieuw lijkt te moeten positioneren. Nederland is volledig de weg kwijt in de EU en Vlaanderen dreigt het enge nationalisme (flamingantisme) volledig door te slaan.

Een alliantie bestaat echter niet alleen bij de gratie van papieren verdragen, akkoorden en incidentele projecten, maar is gefundeerd op gemeenschappelijk beleid. Dat is er nog helemaal niet. Waarnaar wij streven, is het volgende:

a. Een gemeenschappelijk buitenlands cultureel beleid, gericht op de presentie en presentatie van onze cultuur in haar volle breedte in andere landen, te beginnen in de Europese Unie;

b. een meerjarig actieplan van programma's, producties en projecten met bijlevering van de vereiste logistiek en budgetten;

c. harmonisatie van wet- en regelgeving om ongehinderd en doeltreffend te kunnen opereren in het Europese politieke en culturele krachtenveld;

d. Een Europees Informatiecentrum van de Cultuur der Lage Landen in Brussel, als gemeenschappelijk knooppunt van informatie, documentatie en voorlichting in het hart van de EU;

e. Structurele en productionele samenwerking van de Nederlandse en Vlaamse publieke omroep in bijvoorbeeld BVN (het Beste van Vlaanderen en Nederland), zowel via landelijke als regionale zenders. Fusie van de Nederlandse en Vlaamse Wereldomroep, in ieder geval van hun Nederlandstalige uitzendingen;

f. Gezamenlijk beheer danwel samenvoeging van de bestaande en op te richten Nederlandse en Vlaamse culturele en wetenschappelijke instituten in het buitenland (Huis der Nederlandse taal in bijvoorbeeld Kaapstad, Zuid-Afrika) en

g. Opleiding en aanstelling van gemeenschappelijke, culturele attachés bij de Nederlandse en Belgische ambassades in andere EU-landen, waar gewenst gezamenlijke, culturele verdragen met diezelfde landen.

Dat is waarnaar wij streven en wat aanleiding zou moeten zijn voor ECHT debat op dit forum in plaats van beklagenswaardig en volledig irrelevant over-en-weergescheld. Ik daag jullie allemaal uit. Vandaag nog.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 3 juli 2009 om 22:26.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 22:50   #969
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
voor een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen nimmer gunstiger zijn geweest dan thans in toenemende mate het geval is.
. uiteraard ben ik niet tegen samenwerking. ik ben zelfs uitermate Europees ingesteld, Integenstelling tot Nederland bvb.

in je plan spreek je over 1 staat. hoofdstad amsterdam, huidige nederlandse vlag etc Dat is een wezenlijk verschil met nauw samenwerken. inhoudelijk correct blijven aub
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 22:55   #970
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
:
1. Er wordt gestreefd naar een duurzaam partnerschap tussen Nederland en Vlaanderen.
om jullie eigen plan ff te citeren

Citaat:
De officiële naam wordt het koninkrijk der Nederlanden of de republiek der Nederlanden
indien je systematisch iets anders vertelt op het forum als in je plan dan is een inhoudelijke discussie bij voorbaat kansloos.
scheldpartijen richting critici zeggen dan enkel iets over jezelf.

Laatst gewijzigd door 1207 : 3 juli 2009 om 22:55.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 22:56   #971
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
om jullie eigen plan ff te citeren

indien je systematisch iets anders vertelt op het forum als in je plan dan is een inhoudelijke discussie bij voorbaat kansloos.
scheldpartijen richting critici zeggen dan enkel iets over jezelf.
alst tot een federatie komt 1207.
niet eerder.
Oud 3 juli 2009, 22:58   #972
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Het is geen slecht document maar het is gewoon teveel richting Nederland georiënteerd. Mits een paar grondige wijzingen kan het wel een blauwdruk zijn voor de hereniging van het Huidige Vlaanderen met het Huidige Nederland.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 22:59   #973
Shadowke

Standaard

Citaat:
. uiteraard ben ik niet tegen samenwerking. ik ben zelfs uitermate Europees ingesteld, Integenstelling tot Nederland bvb.

in je plan spreek je over 1 staat. hoofdstad amsterdam, huidige nederlandse vlag etc Dat is een wezenlijk verschil met nauw samenwerken. inhoudelijk correct blijven aub
hoofdstad amsterdam in de federatie (is al gewijzigd, alsook de redenen waarom) anders amsterdam èn brussel (confederaal).
niet de huidige nederlandse vlag maar de prinsenvlag.

ik heb zelf gemerkt dat het te nederlands gericht is.
dus heb ik zo veel mogelijk het nederlands gerichte eruit gehaald en het zal nog minder nederlands gericht worden.

maar hou ermee rekening dat het grootste land van de hereniging Nederland is.
er zullen dus altijd meer nederlandse dan vlaamse punten in staan.

geef de schrijvers een break, 1207.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 juli 2009 om 23:02.
Oud 3 juli 2009, 22:59   #974
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Het is geen slecht document maar het is gewoon teveel richting Nederland georiënteerd. Mits een paar grondige wijzingen kan het wel een blauwdruk zijn voor de hereniging van het Huidige Vlaanderen met het Huidige Nederland.
met dat laatste zijn we mee bezig Vorenus.
Oud 3 juli 2009, 23:01   #975
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Als het op Europese samenwerking komt, worden bevoegdheden, ook Vlaamse, overgeheveld naar de EU. Geen haan die ernaar kraait. Praten wij in ons simpele document over het overhevelen van eventuele bevoegdheden naar confederaraal verband, dan krijgen wij het zuur over ons heen. Is dat terecht of niet?
Oud 3 juli 2009, 23:02   #976
Shadowke

Standaard

Citaat:
Als het op Europese samenwerking komt, worden bevoegdheden, ook Vlaamse, overgeheveld naar de EU. Geen haan die ernaar kraait. Praten wij in ons simpele document over het overhevelen van eventuele bevoegdheden naar confederaal verband, dan krijgen wij het zuur over ons heen. Is dat terecht of niet?
de nagel op de kop.
Oud 3 juli 2009, 23:04   #977
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kijk, iemand die nu eens niet geremd wordt door gebrek aan kennis. Een hereniging is mooi - en wellicht op (middel)lange termijn - , maar samenwerking, krachtenbundeling en politieke en culturele slagvaardigheid voor alle bewoners van deze delta, daar staan wij voor.

Overigens hoor ik graag welke aanpassing Shadowke en ik zouden moeten doen. Wij passen ons document dagelijks aan, waardoor het een zeer dynamisch geheel is geworden. De redactie in Tienen en Apeldoorn is die van amateurs, maar onze gedrevenheid vergoedt veel. Zo niet alles.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 3 juli 2009 om 23:06.
Oud 3 juli 2009, 23:06   #978
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
met dat laatste zijn we mee bezig Vorenus.
Het enigste probleem is dat ik en de meeste niet voor een federale hereniging zijn maar eerder voor een confederale.

Ik zou liever een confederatie van regio's (Vlaanderen, Brabant, Holland, Friesland, Gelderland, Limburg,....) zien ipv provincies, deelstaten enzovoort.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:10   #979
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het enigste probleem is dat ik en de meeste niet voor een federale hereniging zijn maar eerder voor een confederale.

Ik zou liever een confederatie van regio's (Vlaanderen, Brabant, Holland, Friesland, Gelderland, Limburg,....) zien ipv provincies, deelstaten enzovoort.
Ook wij staan voor de mogelijkheid van een confederatie. De provincies kunnen een sleutelrol spelen. Het is tijd voor decentralisatie in Nederland. De Haagse macht moet ingeperkt worden.

Wat zijn uw ideeën hieromtrent?
Oud 3 juli 2009, 23:10   #980
Shadowke

Standaard

Citaat:

een vlaams-nederlandse confederatie is al goed om mee te beginnen

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 juli 2009 om 23:12.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be