![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#961 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens is wat u (en anderen) hier Vlaams noemt, gewoon Zuid-Nederlands en zijn zogenaamd 'typische' 'Vlaamse' woorden ook wijdverbreid in met name Noord-Brabant en Nederlands Limburg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#962 |
Europees Commissaris
|
![]() De taal die ik hier schrijf is in woordenschat zowat dezelfde als de spreektaal. Ik moet alleen de 'je' door 'ge' vervangen en een 'enclitisch voornaamwoord' aan mijn werkwoorden aanhechten (als dan niet een verdubbeling). Ik vind - eerlijk gezegd - dat 'hebde gij' nogal raar schrijft. Dat is bijna hetzelfde alsof een Utrechter zou schrijven 'jij heb', meestal maken Vlamingen (en sommige Noord-Brabanders) daarvan het nettere 'hebt gij'.
Verder zijn er veel eigenschappen in de volkse taal die gewoon boerser over kunnen komen. Dat is in het Hollands niet anders. Iemand die 'hun hebben' zou schrijven zou nogal aan sérieux inboeten, of niet ? Voor de rest is elke cultuurtaal ietwat een kunstmatige 'geperfectioneerde' en 'opgepoetste' taal, maar ze assimileert ook bestaande eigenschappen uit onze dialecten. Zo werd het Homerische Grieks ook door slechts een zeldzame Oude Helleen écht gesproken. Het was een kunstmatig Grieks met eigenschappen uit (voornamelijk) het Ionisch, het Attisch en het Aeolisch. Dat mag misschien wel zijn dat dat kunstmatig is, maar is dat slecht ? Het was ook een product van een beschaving. Wanneer men in z'n regionaal dialect iets niet deftig kon uitdrukken moest men wel lenen van andere dialecten. Zo is het Standaardnederlands ook voor onze dialecten: het Brabants, het Vlaams, het Hollands en voor een kleiner gedeelte zelfs het Nedersaksisch (werd in de 17de eeuw wel eens het Oosters genoemd). Aan die laatste hebben we bijvoorbeeld het wederkerig voornaamwoord 'zich' te danken, waar we (Hollanders, Vlamingen en Brabanders) vroeger 'hem/haar' zouden gebruiken. Sommige Noord-Nederlanders denken dat we onze taalrijkdom overboord aan het gooien zijn, maar eigenlijk is dat een illusie. Wij gebruiken - ook op dit forum - gewoon de woordenschat uit ons alledaagse leven. Enkel de zinsstructuur wordt een beetje formeler. Niemand is zichzelf aan het onderdrukken, maar men probeert wel z'n taal te verzorgen, waarop men hier ook recht heeft hè ?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 januari 2011 om 22:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#963 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op schrift gebruik ik evenwel gewoon het Nederlandse 'heb jij' og 'heeft/hebt u'. Als ik een sms'je schrijf, dan is dat vaak, naar gelang de ontvanger weliswaar, in dialect, of beter gezegd in het regiolect van oostelijk Noord-Brabant. Bijv.: "heej Fons, komde seffes ok buurte? En nimt mee oew nij durske mee. Kenne wij dr ok es zien." Verder helemaal akkoord met de rest van uw post. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#964 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ben ik het toch wel 100% met u eens zeker?
![]() |
![]() |
#965 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#966 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vandaag hoorde ik op de radio dat in oud Nederlands werd gezegd: "dit is beter als dat". Nu is het "dit is beter dan dat". Het "beter als" is dus blijven hangen in dialecten ofwel het is voor velen natuurlijker. Beide uitdrukkingen worden overal begrepen. Ik stoor mij steeds minder aan zulke taal. Taalkundigen zeggen dat de taal voortdurend verandert. Wie nu nog iets verkeerd zegt hoeft niets te veranderen. Over twintig jaar is het normaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#967 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#968 |
Europees Commissaris
|
![]() Eén verbetering: het woord 'goesting' komt niet uit het Spaans. Dat is volksetymologie. Het komt uit het Oud-Franse 'gust'. Dat is toch wat de geleerden erover zeggen. Ik dacht dat vroeger ook hoor, maar het blijkt dus fout te zijn.
Voor de rest snap ik niet dat men schijnt te denken dat omdat ik het beledigend ervaar wanneer onze taal 'Vlaams' genoemd wordt dan ik opeens alles wat Zuid-Nederlands of Brabants is weer uit mijn taal. Dikke vette onzin. Mensen die dat denken hebben er niks van begrepen en zijn te simpel om begrijpend te kunnen lezen. Mijn excuses voor mijn harde woorden, maar iedereen die leest wat ik hier schrijf weet dat ik qua taalgebruik helemaal niet verschil van de gemiddelde Vlaming. Ik heb dan ook geen autistisch kijk op taal waar alles uniform moet zijn (onmogelijk en onbestaand) over alle sociale lagen en geografische breedtes heen, of het moet een andere naam krijgen. En uiteraard omdat een taal met hetzelfde adjectief benoemd wordt als een bestaand land, doen alsof de taal daar uitgevonden is. Onze taal 'Vlaams' noemen is voor mij van dezelfde domheid als het Belgisch Frans Waals noemen, en even benepen provinciaals. Ik kijk ook neer op zulke mensen, en tóch ben ik geen elitarist (maar evenmin een anti-elitair wat dat betreft). In mijn ervaring zijn het bovendien ook erg marginale mensen die het doen, de overgrote meerderheid uit mijn omgeving noemt zijn taal dan ook naar het collectief, en gelukkig maar. Kwestie van de zaken nog draaglijk te houden voor mensen als ik. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#969 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over 'Vlaaams'
Citaat:
De Franse variant: 'le Flamand' wordt veelvuldig en zeer bewust gebruikt. Maar ook delen van de Vlaamse 'intelligentsia' (sic) coinen deze term met graagte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#970 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anderzijds zet er zich wel een evolutie door waar steeds meer en meer Engelstaligen het achtervoegsel -wise gebruiken om een manier, richting, verwijzing aan te duiden. Dat wordt tegenwoordig niet altijd als net Engels beschouwd, maar het gebruik erin wordt met de dag vrijer. Voorbeeld: "Grammarwise, also the English language is evolving." Wat betreft dialect zijn er in sommige kleine Engelse dorpkens nog (veelal bejaarde) mensen die met 'thou' en 'thy' spreken, maar die zullen verdwijnen en voor jongere zou zoiets als gauw geforceerd en archaïsch overkomen. Ook zo heb je in het Nederlands steeds een 'code' waaraan de meeste mensen zich ongedwongen en ook vaak onbewust houden. Zo zie ik niet snel mensen 'noemen' in de betekenis van 'heten' goed gaan keuren zodra er een formeler register gehanteerd wordt. Zo zie ik evenmin 'dan' vervangen worden door 'als'. Dat klinkt bij ons behoorlijk 'fout' en 'lelijk' bovendien. Verder denk ik wel dat het erdoor gedrukt werd omdat het moest verschillen van het Hoogduits, maar thans komt 'dan' bij een overtreffing nog steeds natuurlijker over in het Nederlands. Dat 'als' natuurlijker zou zijn omdat het in dialecten voorkomt en vroeger (als in 'eeuwen geleden') als officieuze standaard aanzien werd maakt het nog niet 'echter'. Toch is het zo dat - zeker mits een goeie media en een beleving van een bruisende taalcultuur - taalregels altijd zullen blijven bestaan en ook ter harte genomen binnen een bepaalde mate door het volk.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#971 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 17:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#972 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar je gaat dus niet akkoord met mijn "voorstel"? Liever hier die gasten blijven pamperen en blijven oppakken en weer loslaten enz??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#973 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#974 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zijn al lang geen vooroordelen en suggestieve veronderstellingen meer en laat dat onnozel spelletje met "de volledige bevolkingsgroep" maar achterwege! Hoeveel keer gaan jullie dat nog opdienen? Om jezelf te overtuigen of zo dat het zo is? Wij denken er anders over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#975 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien zit hij hier ergens tussen? Elke dag kun je een lijstje bij elkaar schrapen zonder de minste moeite. Niet nodig om telkens weer die zelfde autochtone exemplaren op te diepen die ook iets "verkeerd" hebben gedaan!
Dutroux, De Geldere, enz .... daartegenover kun je er honderden verse andere zetten. Misschien ook eens commentaar op geven? ... ... LONDEN - In Londen wordt momenteel extra veel politie ingezet, onder andere op straat en op het openbare vervoer, om een eventuele terreuraanslag te voorkomen. Bij de transportpolitie werden alle verloven ingetrokken en is versterking gevraagd. Daarnaast is er in de straten van Londen en op de luchthaven van Heathrow een versterkte politieaanwezigheid, aldus Sky News en de Daily Telegraph. Volgens een veiligheidsbron is er geen sprake van een "imminente" terreurdreiging, maar zijn de maatregelen er gekomen nadat er activiteit werd opgemerkt binnen een handvol extremistische cellen. De inlichtingendiensten oordeelden dat het Londense openbare vervoer en de luchthaven mogelijk doelwitten zijn, en dus werd er geopteerd voor een verhoogd politietoezicht. uit DS online 070111 …. een beetje ernstiger als de Blood-honour en whatever groep? En uiteraard weer een "verrijking" te danken aan de "verrijkers"! __________________________________________________ _____________________ Een 48-jarige man uit Genk is woensdagmiddag op het toilet van een tankstation in het Nederlandse Oudenbosch overvallen door twee onbekende mannen. De Genkenaar kreeg messteken en moest een aanzienlijk geldbedrag afgeven aan zijn belagers. De Genkenaar liep snijwonden op. Na verzorging van zijn kwetsuren mocht hij het ziekenhuis verlaten. De recherche van het politiedistrict Bergen op Zoom onderzoekt de overval. De Genkenaar had woensdag rond 12.30 uur eerst getankt, waarna hij in de winkel betaalde. Hij vroeg de sleutel om naar het toilet te gaan aan de achterkant van het tankstation. Toen de Belg de deur opende, vielen twee mannen hem meteen aan. Hij kreeg messteken en werd van een aanzienlijke geldsom beroofd. De daders reden weg in een donkere wagen met geblindeerde ramen en vermoedelijk met een Bulgaars kenteken. uit DS online 070111 __________________________________________________ _________________________ Dat maakt de lokale politie van Antwerpen vrijdag bekend. De voorbije maanden waren koperdieven ook actief op begraafplaatsen in het In Buizingen, Essenbeek, Lot, Vlezenbeek, Ruisbroek, Dworp en Huizingen werden 150 kruisbeelden gestolen. Het was een bezoekster van de begraafplaats in Wilrijk die de verantwoordelijke erop attent maakte dat bij tientallen graven in het centrum van de begraafplaats de grafstukken verdwenen waren. De verantwoordelijke riep de politie erbij en samen stelden ze vast dat bij naar schatting vijftig tot honderd graven de kruisbeelden, beeltenissen van hoofden en andere grafstukken gestolen waren. Al het gestolen materiaal was vervaardigd in koper, brons of zamak en is vermoedelijk gestolen omwille van de waarde als oud metaal. De politie is nog volop bezig met de oplijsting van het aantal graven, benadeelden en nabestaanden. Van de dieven ontbreekt voorlopig elk spoor. uit DS online 070111 …. toch geen "verrijking" maar verarming alweer! __________________________________________________ _______________________ Een jonge Albanese vrouw heeft vrijdag meerdere messteken van haar partner gekregen op de square Lejeune in Luik. De verdachte is gevlucht. Het slachtoffer en haar vriend kwamen enkele weken geleden aan in ons land en hadden een regularisatie-aanvraag ingediend. Het advies bleek gunstig voor de vrouw, maar niet voor de man. Die was woedend om die beslissing en stak de vrouw neer. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis en is niet in levensgevaar. uit DS online 080111 enz enz enz .... elke dag vers brood op de plank! |
![]() |
![]() |
![]() |
#976 | |
Banneling
|
![]() Wat beweerde ik dat er niet is?
Citaat:
Anderen loofden hun standvastigheid (ongeacht hun "idealen") |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#977 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook al kregen ze geen werk, geen BMW, geen sociale woning enz, ze kregen het nodige om het hier veel beter te hebben dan in het land dat ze verlaten hebben (wat zitten ze anders hier te doen?). Ons bedanken met over racisme te leuteren en het crimineeltje uit te hangen, nog eens: buiten. Laatst gewijzigd door andev : 8 januari 2011 om 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#978 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat is nu net het probleem voor het eigen volk hè, dat alle. Dan moeten ze er zelf ook aan geloven. Welke politicus in Vlaanderen gaat dat invoeren? Tot nog toe is het schier onmogelijk om de witte man of vrouw achter de tralies te krijgen. Jeweettoch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#979 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#980 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ach, voor een keertje is het best wel plezant.
![]() |