![]()  | 

Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.  | 

| 	

|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | 
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. | 
![]()  | 

| 
		 | 
	Discussietools | 
| 		

| 
		#961 | |||||
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Bah... vooral een makkelijke lijkt me eerder 

Citaat: 

Over god sprak ik niet meteen al weten we allebei goed genoeg dat het dan weer een stukje makkelijker wordt door gewoon wat quotjes rond 'god' te plaatsen en die vervolgens de vereenzelvingen met het al. Citaat: 

Ook dat gebruik van 'louter toevallig' _ als ware dat de bewering zou zijn _ spreekt boekdelen. Dat is zowat van dezelfde categorie als 'survival of the fittest' te gaan interpreteren als 'recht van de sterkste'' Citaat: 

Doe je dat er voor of watte ? Ik beweer toch niet dat er geen fine tuning zou zijn ? Het stukje 'van de pot gerukt' slaat op het loutere feit dat men ( creationisten ed ) een louter wetenschappelijk begrip uit zijn oorspronkelijke betekenis sleurt en het vervolgens recupereert. Het wordt pas helemaal intriest als jij dat dan nog blindelings gaat overnemen. fine-tuning wilt gewoon zeggen dat de parameters wel heel precies moeten afgestemt zijn om waar te nemen wat we waarnemen ... incluis natuurwetten dus Het fine-tuning argument ivm het universum, echter, gaat uit dat die fine-tuning zou aantonen dat het universum precies opgezet is Een totaal ander kwestie dus misschien dit even bekijken ... van mij neem je meestal niks aan als ik het gewoon maar opschrijf Citaat: 

Er is niks dat aantoont dat met andere waarden van die parameters het niets zou kunnen opbrengen.... en over eventueel leven ( wat dat dan ook moge voorstellen ) is nog minder te zeggen. Maar als jij zegt dat dat niet zou kunnen dan is dat een statement en dan is de bewijslast natuurlijk aan jou en niet aan mij. Je doet hier dus in feite aan omkering van bewijslast. Citaat: 

Laatst gewijzigd door praha : 4 maart 2012 om 02:10.  | 
|||||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#962 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 

ik ben in een 'katholiek nest' geboren en grootgebracht, en leef al m'n hele leven in een beschaving met 'joods-christelijke' wortels. Het ziet er niet naar uit dat ik daar zomaar in één twéé drie aan kan ontsnappen. Ik heb sterke vermoedens dat ik zelfs in mijn eventueel 'anti-religieus' zijn sterk door die achtergrond bepaald word. 2) Ik vroeg me gewoon af of wetenschappers met een door een 'polytheïstische' cultuur bepaalde culturele bagage (zoals bijvoorbeeld Indiërs die zouden kunnen hebben) ook tot zo'n uitspraken komen, en of/in hoeverre die opvattingen overeen komen met de bevindingen van wetenschappers uit een door één of andere vorm van 'boeddhisme' méé vorm gegeven cultuur, zoals de Chinese of de Japanse. 

"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#963 | 
| 

Staatssecretaris 

| 

Da's wat kort door de bocht denk ik, desondanks doet het geen afbreuk aan de stelling. 

Are we not savages innately destined to maim and kill? blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible our intelligence may progress at geometric rates yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES! Laatst gewijzigd door Carnivore : 4 maart 2012 om 09:28.  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#964 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Genetisch, paleontologisch, anatomisch, biochemisch? Maar misschien moet je eerst eens definieren wat jij bedoelt met bewijs? Weet je het zelf wel? Laatst gewijzigd door parcifal : 4 maart 2012 om 14:00.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#965 | 
| 

Perm. Vertegenwoordiger VN 

| 

Wat ik me soms afvraag: als men schizofreen is, beseft men dat eigenlijk, en zo ja, in welke mate ? 

Niet dat hier schizofrene mensen ronddwalen op deze draad - God verhoede ! - maar het is gewoon een gedachtenexperiment.  | 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#966 | |
| 

Staatssecretaris 

| 

Citaat: 

Are we not savages innately destined to maim and kill? blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible our intelligence may progress at geometric rates yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#967 | |
| 

Banneling 

| 

Citaat: 

Of voor de opbouw van chromosoom 2 bij de mens? Of voor de evolutionaire reconstructies die men doet adh van het fossielenarsenaal? Of voor het bestaan van een fossiel zoal tiktaalik?  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#968 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 

In feite heb je hier dan nog ergens gelijk ook. Het is uiteraard de evolutietheorie die haarzelf ergens dient te 'bewijzen' Dat 'bewijs' is er natuurlijk. In fact er is een overweldigend hoeveelheid wetenschappelijk bewijs en dat weet ge maar verdomd goed ook. Als ge nu nog even de relevantie van dit alles mbt tot het topic kunt duiden ? Misschien heb jij een alternatieve hypothese die ervan uitgaat dat de verschillende soorten hier neergepoot zijn door aliens ?  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#969 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 

Je zal je bedenking bedoelen inzake hoe verder men steeds maar evolueert met die wetenschap er steeds maar méér vragen schijnen bij te komen. Hetgeen je ergens wou 'visualiseren' met : hoe verder in het heelal hoe groter het lijk hoe dieper men kijkt in ,wat vooraf als elementaire deeltjes werd gezien, hoe meer nog kleinere fragmenten men weer aantreft Wat dan precies de stelling is blijft me een raadsel maar ik vermoed dat ge ergens naar toe wilt in de zin van : té complex & onherleidbaar complex Ik wil je alvast op dit vlak bijtreden : Het is inderdaad zo dat naarmate men denkt een deeltje te moeten vinden en daar uiteindelijk op zoek naar gaat het wel zo lijkt dat men het 'maakt' Dat pervers spelletje is gewoon gevolg dat ttoen men daarmee volop begonnen is men nog steeds dacht in 'bollekes' en plots weer leken die 'bollekes' weer te bestaan uit andere bollekes en om te zaak dan weer te laten kloppen zocht men weer een bolleke Men denkt/dacht dus in termen van deeltjes en massa's en dat uit zich nu nog zo als de volgende krantenkop luidt : 'CERN ontdekt nieuw deeltje' Vraag is of die deeltjes er zijn of dat we die ter plekke 'uitvonden' Als we die ter plekke 'uitvinden' dan kunnen we natuurlijk wel nog een heel end doorgaan en wordt de zaak er alleen maar meer complex op. Het zou soelaas bieden als bv naar analogie van de snaartheorie die deeltjes slechts manifestaties zijn van een bepaald mechanisme ... en dat verklaart meteen waarom we op onze zoektocht naar een bepaald deeltje ( bepaalde specifieke kenmerken ) dat deeltje ook precies vinden omdat we het zelf ergens gecreëerd hebben door de omstandigheden precies zoals de specifieke kenmerken naar onze hand hebben gezet. Kortom... Vanuit een totaal ander gezichtspunt _ dat zou niet de eerste keer in de geschiedenis zijn_ kan het hele zaakje, dat alsmaar complexer en meer uitgebreid lijkt te worden, weer vrij eenvoudig zijn.... wat niet synoniem is met verklaard inzake het waarom  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#970 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 

Het zijn de aliens die hier de verschillende soorten op verschillende tijdstippen ( tijdens hun vakantieperiodes ) hebben naargezet. Die verschillende soorten komen uit hun genetische-kopieer-en-manipulatie- machine ( standaarduitrusting : bevindt zich naast de grimage-machine, de quasarbank en roomweg-machine ) uit één standaardtype  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#971 | |||||||||||
| 

| 

Citaat: 

Men kan de dingen mss wel apart benoemen en deze op hun meetbare kwaliteiten onderzoeken, maar je zal ze nooit daadwerkelijk kunnen loszien van de totaliteit van waaruit ze zijn ingebed. Alles is een ongebroken geheel in een vloeiende beweging. Citaat: 

De vooringenomenheid van beide concepten kleurt zowiezo al elke wetenschappelijke toenadering of onderzoek. Die inhoud van die citaten zouden dan ook als gerede conclusies kunnen gesteld worden, na een onbevooroordeeld wetenschappelijk onderzoek en de vaststellingen daarover. Citaat: 

Hoe zou jij de anomalie van de bigbang dan omschrijven ? Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

Citaat: 

Dit onderscheid tussen de begripsvorming ivm fine-tuning, is mi mooi beschreven door Paul Davies en gaat als volgt: (ik heb de zinsbouw in de vertaling ervan iets leesbaarder gemaakt) “De fine-tuning is de stelling dat de voorwaarden die het leven mogelijk maken in het heelal, alleen kunnen optreden wanneer bepaalde universele fundamentele fysische constanten binnen een zeer smalle bandbreedte liggen, zodat, als een van meerdere fundamentele constanten iets anders waren, het universum waarschijnlijk niet bevorderlijk zou zijn voor de oprichting en ontwikkeling van de materie , astronomische structuren, elementaire diversiteit, of het leven zoals het is op dit moment begrepen wordt. Het bestaan en de omvang van fine-tuning in het heelal, is een kwestie van geschil in de wetenschappelijke gemeenschap.” En verder: "Er is nu brede overeenstemming onder natuurkundigen en kosmologen dat het universum in meerdere opzichten 'fine-tuned' is voor het leven". Maar hij vervolgt: "... de conclusie is niet zozeer dat het Universum afgestemd is voor het leven; het is eerder afgestemd voor de bouwstenen en omgevingen die het leven vereist ". Hij stelt ook dat "..." antropische redenering heeft geen onderscheid gemaakt tussen minimaal biovriendelijke universa, waarin het leven is toegestaan, maar slechts marginaal mogelijk en optimaal biovriendelijke universa, waarin het leven bloeit omdat biogenese vaak voorkomt." Dat lijkt me dan ook een gezonde intellectuele houding daarover. Citaat: 

Ik heb die link gelezen en er zijn idd wel wat argumenten te vinden, die een en ander tegenspreken van het FTA. Maar dan nog: “The argument is too quick to assert that other values will not result in life. We haven't explored all the various possibilities thoroughly enough to make such a pronouncement. We know slight variations will produce radically different physics, but we're far from knowing that no other constellation of constants will produce complex structures or how common or naturally likely to occur are such combinations.” Maw, ze weten niet of andere waarden ook tot leven zouden leiden, maar ze sluiten het niet bij voorbaat uit. Die stelling is aanneembaar, maar het zal mi lang wachten zijn op enig bewijs daaromtrent. het blijft dan ook een aanvechtbare hypothese. Dat ze zich verzetten tegen die theologische ‘recuperatie’ is dan weer wél begrijpelijk. Citaat: 

Atheïsten gaan in beginsel uit van een toevallige anomalie vanuit het niets… Welke valkuil is gevoelsmatig/intellectueel het aantrekkelijkst of het meest afstotend ? Citaat: 

Citaat: 

Met mijn beperkte begripsvermogen, laat ik enige duiding daaromtrent liever over aan mensen die al een en ander in hun mars hebben, zoals bv David Bohm, een kwantumfysicus van formaat. Een copy-paste vanuit een boek dat me hier ter hand ligt: In de visie van David Bohm manifesteert het universum zich in drie wederzijds afhankelijke aspecten: materie, energie en betekenis. “Vanuit het gezichtspunt van de impliciete orde zijn energie en materie doordrenkt van iets als betekenis, die aan hun overkoepelende activiteit en aan de materie die tijdens die activiteit ontstaat vorm geeft. De energie van de geest en van de materiele substantie van de hersenen is eveneens doordrenkt van iets als betekenis, die hun overkoepelende activiteit vorm geeft. In het algemeen gezegd sluit energie dus materie en betekenis in, terwijl materie energie en betekenis insluit… En betekenis omvat zowel materie en energie… Ieder van deze elementaire begrippen omvat dus de andere twee. Dit impliceert dat, in tegenstelling tot de heersende visie, betekenis een inherent en essentieel deel is van onze totale realiteit en niet slechts een zuivere abstractie en etherische kwaliteit die uitsluitend in de geest bestaat. Anders geformuleerd kan men over het menselijk leven zeggen: betekenis is zijn… In onze activiteit van het interpreteren van het universum creëren wij het universum: Wij zouden kunnen zeggen dat wij de totaliteit van onze betekenissen zijn. “ De ‘betekenis’ van ons bestaan hoeven we dus niet toe te schrijven aan een of ander toeval of aan een godheid, maar de modus vivendi ervan kan gezocht en gevonden worden in én dmv onderzoek van het eigen bewustzijn, welks noodzakelijk blijkt voor welk individueel of collectief gewaarzijn dan ook. Maw, wij zijn zélf de scheppers van het univerum. Laatst gewijzigd door Diego Raga : 4 maart 2012 om 23:58.  | 
|||||||||||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#972 | |
| 

Staatssecretaris 

| 

Citaat: 

http://experimentatoreffect.wordpres...entatoreffect/ 

Are we not savages innately destined to maim and kill? blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible our intelligence may progress at geometric rates yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#973 | ||
| 

| 

Citaat: 

Citaat: 

Albert Einstein: "Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme." Atoomfysicus Robert Oppenheimer: "De opvattingen over het menselijk kennen, die op basis van deontdekkingen in de atoomfysica ontwikkeld worden, zijn bepaald niet volkomen onbekend en volkomen nieuw. Zelfs in onze eigen cultuur hebben ze al een geschiedenis achter zich, en in de gedachtewereld van boeddhisten en Hindoes nemen ze een meer centrale plaats in. We kunnen een uitbouw en een verfijning van deze oude wijsheid verwachten.” Niels Bohr: "Voor parallellen met wat de atoomtheorie ons leert moeten we ons richten op die kentheoretische problemen, waarmee denkers als Boeddha en Lao Tzu al geconfronteerd werden. Daarmee kunnen we proberen harmonie te brengen in onze positie als toeschouwer én acteur in het grootse drama van ons bestaan." Werner Heisenberg: "Sinds de tweede wereldoorlog zijn er uit Japan grote wetenschappelijke bijdragen gekomen op het gebied van de theoretische fysica. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn, dat er een bepaalde verwantschap bestaat tussen de filosofische ideeën van de tradities van het Verre Oosten en de filosofische inhoud van de quantumtheorie." In een andere draad op dit forum heb ik destijds nog zo‘n paar van die kleppers gekwoot, maar kan ‘m helaas niet direct terugvinden. Hoop dit later nog goed te maken;  | 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#974 | |
| 

Staatssecretaris 

| 

Citaat: 

Knap inzicht. Zou ineens de holografische universum-stelling kunnen uitleggen. En waarom het universum verder uitdeint, hoe verder wij kunnen kijken en hoe kleiner elk partikeltje wordt, naargelang hoe beter onze 'microscopen' zijn... Feit is; technologisch gaat de mens met rassenschreden vooruit. Sociaal/spiritueel gedragen we ons nog steeds als primaten. Alsof het labyrint ons wil zeggen dat we in de verkeerde richting zoeken/evolueren. 

Are we not savages innately destined to maim and kill? blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible our intelligence may progress at geometric rates yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES! Laatst gewijzigd door Carnivore : 5 maart 2012 om 00:00.  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#975 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 

Ik wil u alvast bedanken voor bovenstaande citaten. 

"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#976 | ||
| 

| 

Citaat: 

Hier alvast een stukje daarover: "Volgens Laszlo is het Zero Point Field vooral ook een informatiedrager. ‘Dit kwantumvacuüm is de oorsprong van geest en materie – een blauwdruk van het universum. Zelfs onze eigen herinneringen liggen niet in onze hersenen opgeslagen, maar liggen als holografische informatie opgeslagen in het veld. Onze hersenen zijn vooral ontvangers en verwerkers van deze informatie. Wanneer zij resoneren met bepaalde frequenties krijgen zij toegang tot specifieke informatie." http://nl.odemagazine.com/doc/0061/D...nt%20Field%20/ http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...674/index.html http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...250/index.html Citaat: 

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 5 maart 2012 om 00:29.  | 
||
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#977 | 
| 

| 

| 
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#978 | |
| 

Staatssecretaris 

| 

Citaat: 

Net d�*t wat ik het afgelopen jaar wat ... ervaar... of denk te zien of denk begrepen te hebben. 

|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#979 | |
| 

Secretaris-Generaal VN 

| 

Citaat: 
	Je doet het in principe weer. Je rukt in feite de bemerking uit z'n context. Ik beweer nergens _ evenals de wetenschap _ dat we de werkelijkheid aan 't aanpassen zijn. Wat er enkel wordt beweerd is omdat we ons beruste op onze eigen concepten die dan de werkelijkheid dienen te beschrijven we op verscheidene momenten in de geschiedenis geconfronteerd worden met de 'beperkingen' van dat concept of model wat maakt dat je maar moet blijven 'uitvinden' om bij te passen in afwachting van een beter model. Jij maakt daar gelijk van dat we de werkelijkheid zouden aanpassen... big difference  | 
|
| 
		 | 

| 
| 		

| 
		#980 | |
| 

Staatssecretaris 

| 

Citaat: 

Toen arts en meervoudig karatekampioen Roy Martina op een feestje voor de grap door een vriend van achteren werd aangevallen, was zijn natuurlijke reactie de man in de houdgreep te nemen, waarop de vriend zijn vinger brak. Onder het motto ‘wat je breekt, zul je maken’ besloten zij een experiment te doen. Zij wisten dat Aboriginals erin slagen breuken vrijwel instant te genezen. Martina: ‘Wij dachten: als zij dat kunnen, kunnen wij het ook. Wij stemden af op het “Aboriginalveld” en stuurden die energie naar de gebroken hand. Een paar dagen later kon mijn vriend weer volleyballen. Op scans was geen breuk meer te zien.’ Gek dat zo'n dingen altijd anekdotisch zijn, nooit onderworpen aan degelijk onderzoek. Mijnheer den dokter heeft misschien een medische doorbraak in handen en gebruikt het als een fucking partytrick. Het is op dit moment te laat om het hele artikel door te lezen, maar uit de kleine stukjes die ik wel gelezen heb haal ik dit: legitiem wetenschappelijk onderzoek wordt gebruikt om fantasieën aan elkaar te linken zonder bewijs. 

I have promises to keep, and miles to go before I sleep.  | 
|
| 
		 | 

|