Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is dertien jaar zitten genoeg voor een huurmoord?
ja 4 16,67%
nee 15 62,50%
anders (hoe anders?) 5 20,83%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 augustus 2009, 16:00   #81
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Ze hebben het niet zozeer over dat de doodstraf zo erg is of niet kan, maar DAT HET ONDERZOEK DOOR POLITIE EN JUSTITIE IN VELE GEVALLEN FAALT!!!!!

Je moet het kind niet met het badwater weggooien!
En met de doodstraf heeft het veroordeling van een onschuldige tgv falen van een onderzoek dus de dood van een onschuldige tot gevolg. Is d�*t de prijs die we moeten betalen om de doodstraf te laten uitvoeren volgens jouw wensen? Kan jij een 100% perfecte politie en justitie waarborgen? Hoe? Vergeet niet dat tegelijkertijd gereclameerd wordt indien een verdachte vrijkomt tgv een procedurefout. (cfr de draad over Sven Mary)
Mentaliteit van sommigen: "beter een par onschuldigen veroordeeld dan één schuldige vrij." Combineer dat met doodstraf en waar is dan de rechtstaat nog?

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 augustus 2009 om 16:08.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:11   #82
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Heb ik in deze topic gepleit om de doodstraf in te voeren in de situatie zoals ze NU is. Juist ja!
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:14   #83
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, die krijgen een gouden parachute.
Gezien het soortelijk gewicht van goud...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:15   #84
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Mentaliteit van sommigen: "beter een par onschuldigen veroordeeld dan één schuldige vrij."
Mentaliteit van velen: Beter vele schuldigen die niet veroordeeld worden dan één onschuldige die veroordeeld zou worden.

Zou jij een veroordeelde moordenaar en pedofiel, die vervroegd vrijkomt, als babsitter van je kinderen willen? Als jullie toch zo geloven in jullie argumenten!
Hij is een beter mens nu en heeft het, volgens jullie norm, afgeleerd om het nooit meer te doen

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 17 augustus 2009 om 16:26.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:16   #85
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Heb ik in deze topic gepleit om de doodstraf in te voeren in de situatie zoals ze NU is. Juist ja!
Dus jij kan NU een 100% perfecte politie en justitie waarborgen? Hoe? Dat wordt écht interessant.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:18   #86
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Mentaliteit van velen: Beter vele schuldigen die niet veroordeeld worden dan één onschuldige die veroordeeld zou worden.
Die onschuldigeN hebben dan gewoon pech?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:21   #87
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Mentaliteit van velen: Beter vele schuldigen die niet veroordeeld worden dan één onschuldige die veroordeeld zou worden.
Wat als toevallig jij die ene onschuldige zou zijn ?? Geen probleem ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:25   #88
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Moest er geen foutieve veroordelingen zijn en alles 100% waterdicht bewezen worden, ben je dan voor of tegen de doodstraf?
Ten eerste is dat een onmogelijkheid. Je kan ook geen aparte wet maken voor die gevallen waar alles 100% waterdicht bewezen is, want dat zou impliceren dat je toegeeft mensen te straffen waar dat niet het geval is, en dat lijkt me moeilijk in een rechtstaat.

Maar om even mee te gaan in je theoretische scenario: ik kan een aantal gevallen bedenken waar ik eerder voor dan tegen de doodstraf ben. Zoals ik al eerder zei: mijn bezwaren zijn eerder van praktische dan van morele aard. Maar dan nog kan dat alleen op basis van duidelijke en consequente criteria en ik zie niet goed in wie die gaat vastleggen. Bovendien zou het lot van de veroordeelde dan ook niet in handen van een volksjury mogen liggen, omdat zo'n jury maar al te vaak oordeelt vanuit de buik i.p.v. uit het verstand. Daar worden ze trouwens ook op geselecteerd (hoogopgeleide burgers worden dikwijls gewraakt, in de VS althans).

We zouden ook kunnen beginnen met een deftige hervorming van justitie en ervoor zorgen dat uitgesproken straffen uitgevoerd worden. Dat zou het gevoel van straffeloosheid alvast beperken. Want net dat gevoel zorgt bij iedere flater - al dan niet alleen in perceptie - dat de discussie over de doodstraf weer opflakkert. Ik ben ervan overtuigd dat zelfs als de doodstraf in België uitgevoerd werd, men nog altijd een schutter zou gevonden hebben om Van Noppen om te leggen. Iemand die moordt voor geld gaat er nl. van uit dat hij niet gepakt wordt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:28   #89
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Zijn we hier eigenlijk aan het discussiëren of een wet aan het ontwerpen. Ik weet ni van ulle, maar ik zit niet in de politiek op dat niveau! Dit is, dacht ik, een forum waar men overtuigd en overtuigd kan worden van zijn EIGEN ongelijk/gelijk door argumenten en discussie!
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:28   #90
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Mentaliteit van velen: Beter vele schuldigen die niet veroordeeld worden dan één onschuldige die veroordeeld zou worden.
Basis van de rechtstaat: vermoeden van onschuld. Het is vergelijkbaar met de eed die dokters afleggen: op de eerste plaats moeten zij zweren geen kwaad te doen, pas daarna te helpen. De prijs voor het niet straffen van schuldigen is een gevoel van straffeloosheid, de prijs voor het straffen van onschuldigen is een gevoel van willekeur. Willekeur druist regelrecht in tegen alles waar de rechtstaat voor staat, terwijl een bepaalde mate van straffeloosheid onvermijdelijk is. Waarmee ik niet gezegd hebt dat de mate van straffeloosheid in België aanvaardbaar is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:30   #91
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.385
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Vertel dat maar eens tegen een onterecht veroordeelde die op tijd aan de dood ontsnapte. Wat zit jij hier toch te lullen, man?

Noem mij in Vlaanderen of in Walenland, behoudens gevallen gelijk Vindevogel of Laplasse, iemand die onschuldig veroordeeld werd?
(en aub, begin niet met veroordelingen uit onderontwikkelde apenlanden gelijk de us of a)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 17 augustus 2009 om 16:33.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:31   #92
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wat als toevallig jij die ene onschuldige zou zijn ?? Geen probleem ??
Als ik toevallig die ene onschuldige was, zou ik dat een lage prijs vinden dat we moesten betalen en zou ik me idd opofferen.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:32   #93
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Waar het over mensenlevens gaat, MOET je daar inderdaad altijd rekening mee houden.
Dat vind ik wat sterk uitgedrukt. Het is natuurlijk waar dat hoe ernstiger de mogelijkere gevolgen zijn, hoe meer rekening moeten houden met de foutenmarge. (E.g. ik zie er bijvoorbeeld geen graten in om minder fondsen te spenderen aan het zoeken naar de correcte beslissing van een gestolen jas op café en een moord. Zolang we niet in een perfecte wereld leven; moeten er keuzes gemaakt worden door schaarste.)

Maar dat betekent niet dat je daar tot op het oneindige rekening mee kan houden; het toelaten van auto's heeft bepaalde mensen gedood die anders niet gestorven zijn, maar de totale voordelen voor de gehele samenleving waren wel veel voordelig. Zo is het met heel veel zaken. Je kan zaken niet 'niet willen' omdat het mogelijkerwijze verkeerd zou gaan. De relevante vraag is niet 'kan het verkeerd gaan', maar hoe hoog is het risico en vinden we dat aanvaardbaar. Als de doodstraf maar een foutenmarge van 0,00001 procent (dat zou betekenen op 100000 veroordelingen, 1 vergissing) had, dan denk ik dat daar best wel een argument voor te vinden is. Dat is helaas niet het geval in de werkelijkheid; er gebeuren een pak meer fouten dan dat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:32   #94
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Noem mij in Vlaanderen of in Walenland, behoudens gevallen gelijk mevrouw Vindevogel, iemand die onschuldig veroordeeld werd?
(en aub, begin niet met veroordelingen uit onderontwikkelde apenlanden gelijk de us of a)
Dat zou ik ook wel eens willen weten.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:35   #95
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Als ik toevallig die ene onschuldige was, zou ik dat een lage prijs vinden dat we moesten betalen en zou ik me idd opofferen.
je liegt !!
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:35   #96
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Iemand die moordt voor geld gaat er nl. van uit dat hij niet gepakt wordt.
FOUT. Iemand die moord voor geld, heeft meer dan dringend geld nodig en HOOPT niet gepakt te worden. Dat is iets anders dan ervan uitgaan niet gepakt te worden.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:37   #97
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
je liegt !!
Als ik zou kunnen sterven om het systeem quasi perfect te maken, vind ik dat een lage prijs.

Je zou versteld staan in andere landen, wat de prijs van een mensenleven is. Alvast beduidend minder dan wat jij over jouw leven denkt!

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 17 augustus 2009 om 16:40.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:41   #98
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
FOUT. Iemand die moord voor geld, heeft meer dan dringend geld nodig en HOOPT niet gepakt te worden. Dat is iets anders dan ervan uitgaan niet gepakt te worden.
Je onderschat zowel de domheid van de gemiddelde crimineel en de arrogantie van de gemiddelde huurmoordenaar. Veel criminelen zijn dom en/of arrogant genoeg te denken dat zij niet zullen gevat worden, doodstraf of niet.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:43   #99
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indigo-blues Bekijk bericht
Als ik zou kunnen sterven om het systeem quasi perfect te maken, vind ik dat een lage prijs.
Je vertelt zever om toch maar willens nillens je (zelfverklaarde) eigengelijk te kunnen doordrukken.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2009, 16:44   #100
Indigo-blues
Partijlid
 
Indigo-blues's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 augustus 2009
Locatie: Leuven
Berichten: 285
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je onderschat zowel de domheid van de gemiddelde crimineel en de arrogantie van de gemiddelde huurmoordenaar. Veel criminelen zijn dom en/of arrogant genoeg te denken dat zij niet zullen gevat worden, doodstraf of niet.
En waar haal je deze informatie? The Sopranos of een stoer verhaal in de lokale kroeg? Je onderschat duidelijk de intelligentie van criminelen.

edit: Ik heb totaal GEEN sympathie voor criminelen!!!!!!

Laatst gewijzigd door Indigo-blues : 17 augustus 2009 om 16:45.
Indigo-blues is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be